Onko kinkkukiusaus suomalaisten juhlaruokaa?
Täällä toisessa ketjussa joku pyytää kommentteja poikansa yo-juhlan menysta. Yhtenä ruokana on ......kinkkukiusaus!
Laitoin kommentin, jossa ehdotin kiusauksen pois jättämistä, koska kiusaus ei todella ole mielestäni juhliin sopivaa ruokaa.
Enemmistön kommentit kuitenkin puolsivat kiusausta. Olenko todella ainoa, joka ihmettelee kiusausta juhlapöydässä?
Kommentit (39)
en ole koskaan ollut missään juhlissa, missä tarjottaisiin kinkkukiusausta.
..joukkoruokailuissa, jopa catering-yritystenkin tekemissä. Saati sitten kotona. On vain vähän ruokalajeja, jotka on helppo tai ylipäätään mahdollista valmistaa kotona isommalle joukolle ja sitten lämmittää. Eihän kodeissa kellään ole ammattikeittiön varusteita, koneita ja säilytystiloja.
Kiusaukset on mahdollista valmistaa kotona ja lämmittää maun kärsimättä. Sen takia niitä tehdään ja tarjotaan. Juhlatarjoilussa juhlavuus tulee sitten niistä muista ruoista, kiusaus on tarkoitettu täyttämään pidemmältä tulleiden vatsat.
Ei se mitään rakettitiedettä ole!
Meillä kyllä koko suku haukkoisi henkeään, jos kinkkukiusausta juhlissa tarjoaisin. Sen sijaan Janssonin kiusaus bileiden yöruokana on ok. Muuten samoilla linjoilla kuin ap.
Mulle tulee mieleen koulukeittiön mössö, mutta kai kinkkukiusauksestakin voi tehdä juhlallisemman version ihan siinä missä liha- tai kalakeitosta, jotka ovat meillä päin tavallisia juhlaruokia.
Tämä on siis mielipide.
Kun järjestää isommat juhlat, esim yo-juhlat, rippijuhlat, voi panostaa kakkuihin.
Juustokakkua, voileipäkakkua, kermakakkua, kuivakakku, keksejä, pullaa, jotain jokaiselle.
Jos tulee onnittelijoita jotka odottavat ruokaa, kiusaus tai keitto on mainio tarjottava, koska ne juhlallisemmat tarjottavat on sitten kahvipöydässä.
Meillä kyllä koko suku haukkoisi henkeään, jos kinkkukiusausta juhlissa tarjoaisin. Sen sijaan Janssonin kiusaus bileiden yöruokana on ok. Muuten samoilla linjoilla kuin ap.
Minkälaisesta tarjoilusta teidän suku ei pöyristy?
..joukkoruokailuissa, jopa catering-yritystenkin tekemissä. Saati sitten kotona. On vain vähän ruokalajeja, jotka on helppo tai ylipäätään mahdollista valmistaa kotona isommalle joukolle ja sitten lämmittää. Eihän kodeissa kellään ole ammattikeittiön varusteita, koneita ja säilytystiloja.
Kiusaukset on mahdollista valmistaa kotona ja lämmittää maun kärsimättä. Sen takia niitä tehdään ja tarjotaan. Juhlatarjoilussa juhlavuus tulee sitten niistä muista ruoista, kiusaus on tarkoitettu täyttämään pidemmältä tulleiden vatsat.
Ei se mitään rakettitiedettä ole!
Kinkkukiusaus on hyvää ruokaa ja helposti tarjottavaa.
Minkälaisesta tarjoilusta teidän suku ei pöyristy?
Juhlavista, juhlan luonteeseen sopivista tarjottavista.
Kinkkukiusaus olisi kauhistus, ei voi mitään.
Kinkkukiusaus on hyvää ruokaa ja helposti tarjottavaa.
Mutta nyt on kyseessä juhlatarjoilu, eikö voisi edes juhlan kunniaksi tarjota parempaa?
Jos vieraina on paljon nuorisoa ja esim. lapsiperheitä, kiusaus maistuu kaikille!
Se on myös merkki siitä, että on rennot juhlat eikä mitään pönötystä!
Mieluummin syön kinkkukiusausta kuin hanhenmaksapalleroita!
juhlapöydässä on karjalanpaistia... viime kesänä 3 häät karjalanpaistilla....
mulle se on arkiruokaa
itse olen aina tarjonnut juhlissa varman päälle. Kun tarjoaa jotain liha-ja kalaruokaa, perunoita ja paria salaattia, löytyy siitä jo aika monelle jotakin.
kun palstalla tavataan tehdä se valmiista peruna-sipulisekoituksesta ja jostain feikkikermasta niin on aivan eri asia tarjota juhlatilaisuudessakin aitoa oikeista perunoista valmistettua herkullista ruokaa.
Jopa on paikalla hienohelmoja, jos kinkkukiusaus ei kelpaa juhlapöytään. Minun juhliini sopii jättää vapaasti tulematta, jos hyvistä aineista tehty kiusaus ei kelpaa.
Itse en ikinä laittaisi kinkkukiusausta juhliin ja kyllä oma juhlafiilikseni katoaa kun näen noutopöydässä kinkkukiusausta. Ja sitä on nähty aivan liian usein :(
Mulla on sama juttu, fiilis katoaa, mutta se tapahtuu, kun näen niin arkisen ruoan kuin karjalanpaistin. :( Jotenkin myötähäpeä tulee, jos sitä joutuu syömään esim. häissä
Mutta, pitkän matkan vieraille voidaan tarjota erikseen lämmin ruoka, ja kinkkukiusaus käy siihen hyvin. Sitä on tosiaan helppo valmistaa paljon ja etukäteen. Toki sitten juhlatarjoilut on sitten erikseen.
En itsekään sitä syö, on minusta mautonta perunamössöä. Ei mene alas edes arkena, saati että sitä juhlassa tarjoaisin. Minä teen jotain mausteisempaa ja eksoottisempaa, oman makuni mukaista. Voi olla ihan yksinkertaistakin valmistaa ja uunivuoassa mutta makumaailma vähän erilainen kuin kinkkukiusauksen. Vaikka hyvän lasagnen.
ja muutenkin, niin silloin on hyvä juttu, että jokaiselle varmasti löytyy jotain. Esim. monet nirsot lapset syövät sitä varmemmin kuin outoja lajeja.
Samalla tavalla voisi kysyä, onko leipä ja keitetyt perunat juntteja, niitäkin aina tarjotaan, vaikkeivat ole mitenkään "hienoja".