Taidan painostaa lapseni menemään lukioon,
kuten omat vanhempani minut aikoinaan. Olen ollut kiitollinen heille, että kävin lukion ja pääsin sitten toiveammattiini.
Kommentit (34)
Lukio avaa niin paljon enemmän mahdollisuuksia kuin ammattikoulu.
pakottaa vaan ovat ymmärtäneet lukion ja yliopistokoulutuksen arvon ihan itsekin.
Vanhin kirjoitti neljä vuotta sitten ja opiskelee nyt oikeustiedettä, ja lähtee ensi vuodeksi stipendiaattina Yhdysvaltoihin South Carolinan ylipistoon, keskimmäisen yo-lakkia juhlitaan lauantaina ja häntä odottavat fysiikan/kemian opinnot Helsingissä ja nuorin jatkaa lukion reilusti yli 9:n keskiarvolla.
pakottaa vaan ovat ymmärtäneet lukion ja yliopistokoulutuksen arvon ihan itsekin.
Vanhin kirjoitti neljä vuotta sitten ja opiskelee nyt oikeustiedettä, ja lähtee ensi vuodeksi stipendiaattina Yhdysvaltoihin South Carolinan ylipistoon, keskimmäisen yo-lakkia juhlitaan lauantaina ja häntä odottavat fysiikan/kemian opinnot Helsingissä ja nuorin jatkaa lukion reilusti yli 9:n keskiarvolla.
hyväksiluetaan amiksesta yliopiston perusopintoihin.
Amiksessa voi myös suorittaa yo-tutkinnon siinä opintojen ohella, jos haluaa.
aina on se riski, ettei lapsen pää kestäkään ja käy niin kuin mieheni sukulaiselle, joka väitti kirjoittaneensa viisi laudaturia. Juhlittiin ja oli niin onnellista ja ihanaa ja muutama kuukausi juhlien jälkeen selvisi, että se oli vaan huijannu, eikä ollukaan ylioppilas, kaksi ainetta oli välttävästi kirjoittanu..
Harkitse nyt vielä uudelleen, lopulta se lapsi elää itse sen valinnan kanssa, olipa se lukio tai ei. Ite harkitsen nyt yli 10v ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen, että lähden opiskelemaan psykologiaa yliopistoon. 10v oon seilannu ja miettiny, mitä tekis.. vaikka olishan tässä suurperheen äitinä tekemistä ilman opintojakin ja on ihan vakipaikka töissä..
Niin ja onhan se niinkin, ettei tämä maailma pyöri pelkästään yliopistosta valmistuneiden tutkinnoilla ja työllä, tarvitaan ihan rividuunareitakin, valitettavasti.
pakottaa vaan ovat ymmärtäneet lukion ja yliopistokoulutuksen arvon ihan itsekin. Vanhin kirjoitti neljä vuotta sitten ja opiskelee nyt oikeustiedettä, ja lähtee ensi vuodeksi stipendiaattina Yhdysvaltoihin South Carolinan ylipistoon, keskimmäisen yo-lakkia juhlitaan lauantaina ja häntä odottavat fysiikan/kemian opinnot Helsingissä ja nuorin jatkaa lukion reilusti yli 9:n keskiarvolla.
koittaa infota lapsia, että mitä mahdollisuuksia amis ja lukio avaavat, samoin valaista lukion ainevalinnoista, ettei kantsi mennä mistä aita matalin. Kaikista ei kuitenkaan ole kaikkeen, eikä tarvitsekaan olla. Työllistävä amisammatti voi olla parempi kuin valkokaulusköyhäksi opiskelu, mut amiksesta tuskin tulee lääkäreitä tai juristeja tai muuta yhteiskunnan eliittiä.
Jos ap itse kokee näin jälkikäteen, että vanhempien painostus lukion käymiseen oli hänen kohdalla hyvä - asian voisi kertoa kiihkoamatta myös lapselle.
Lukioon minäkin toivon lapseni suuntaavan. Mutta jos hänellä 15-vuotiaana on visio ammatista, johon hankitaan pätevyys ja taidot ammattiopistosta, niin hän saa sinne mennä. Jos ei tiedä, mihin tähtää, antaa lukio lisäaikaa. Ja yleissivistyksen ja mm. kielitaidon.
Myös meillä lapset ymmärtävät itse hyvän koulutuksen merkityksen. Kademielet voivat jättää kommentoimatta jos niin kovasti häiritsee se että toiset ovat valmiita tekemään töitä ja menestymään. Onnea lapsillenne!
Jos ap itse kokee näin jälkikäteen, että vanhempien painostus lukion käymiseen oli hänen kohdalla hyvä - asian voisi kertoa kiihkoamatta myös lapselle.
Lukioon minäkin toivon lapseni suuntaavan. Mutta jos hänellä 15-vuotiaana on visio ammatista, johon hankitaan pätevyys ja taidot ammattiopistosta, niin hän saa sinne mennä. Jos ei tiedä, mihin tähtää, antaa lukio lisäaikaa. Ja yleissivistyksen ja mm. kielitaidon.
Yleissivistystä varmasti saa mutta kielitaitoa ei nyt välttämättä paljon sen enempää kuin netissä pyörimällä. Nuoret omaksuvat englannin suurimmaksi osaksi ihan muualta ja ruotsi unohtuu tarpeettomana nopeasti. Keski-ikäisillä jotka elivät nuoruutensa ennen internet-aikaa ja muuta kansainvälisyyttä voi toki olla erilaiset lähtökohdat.
-
Maailmankielien opiskelu on täysin omalla vastuulla ellei englantia lasketa.
luulisi nyt tänäpäivänä jokaisen tietävän että sinne ammattikorkeeeseen pääsee sekä yo papruilla tai jos on käyny ammattikoulun,ja jokainen voi jatkaa siitä vaikka tohtoriksi jos kantti ja kestää,ammattikoulu opinnoista saa opintopisteitä suoritetuista kursseista/hyväksiluetuista ihan samallatavalla kuin yo:na kin joten keskustelu siitä kumpi ompi parmepi on aikalailla turhaa.ja ennko kuin joku taas selittää että sä et tiedä ja plaa,plaa.Niin satun tietämään itse menin tuota tietä ja vasta aikuisiällä,nyt valmistun ammattikorkeasta ja ilman että kävin lukiota,ja se että kirjoituksessani on virheitä johtuu lukihäiriöstäni ei siitä etten osaa lukea/kirjoittaa.
ovat niin koulutettuja kun suurin osa jattaa koulun kesken?
USAssa on kamala hapea jos ei ole lukio kaytyna ja mielletaan jonkin asteen vajakiksi tai narkkariksi jos on vain peruskoulun kaynyt.
Eika tanne edes paase muuttamaan jos ei ole ylioppilas (tai erittain vaikeata on).
Lukio avaa niin paljon enemmän mahdollisuuksia kuin ammattikoulu.
Tarkenna, mitä ne "enemmän mahdollisuuksia" käytännössä ovat?
Vai elätkö sinä viime vuosisataa, jolloin ei papiksi ja lääkäriksi päässyt, jos ei ollut ylioppilas? Ajat ovat muuttuneet, ja lisäksi aikuisillakin on valtavasti opiskelumahdollisuuksia.
Aloittajan kannattaisi nyt muistaa se, että lapsi elää itse omaa elämäänsä, ja toteuttaa omia toiveitaan. Pakottamalla et saa muuta kuin harmia aikaan, ja ammattikoulustakin voi siirtyä lukioon, jos siltä tuntuu.
Useammin kuitenkin toisin päin, eli lukion keskeyttäneitä siirtyy ammattikouluun.
Mistä luulette johtuvan?
Entä mistä johtuu, että peruskoulun päättänyt ei päässyt yli 8 keskiarvolla toivomilleen amislinjoille, vaan lukioon, joka oli kai vasta 3. hakutoive?
Itse hain aikoinani laivapuolelle ja tosiaan oli pääsykokeet, psykologin testit/haastattelut jne. Ei todellakaan ollut helppoa päästä tuolle linjalle. Hakijoita oli toistasataa joita 20 valittiin, minut mukaan lukien. Itse asiassa luokalle otettiin viisi ylimääräistä oppilasta sen takia, että hakijoita oli niin paljon. Muutoin normaalimäärä olisi ollut 15 oppilasta.
Siskoni kävi lukion (pakotettuna) ja sen jälkeen amiksen ja kiroaa edelleen, miksi antoi äidin määrätä opiskeluista. Hän ei ole tehnyt yhtään mitään lukion papereilla.