Ihan hirveätä, miten jotkut hankkivat lapsia, eivätkä ole sitten niiden kanssa!
Kaverilla on 1v tyttö, jonka laittoi hoitoon. Hoitopäivä kestää 7.30-16.30 ma-pe. Ja kertoi, että ihanaa, kun tyttö menee aina 19 nukkumaan, niin jää hetki omaa aikaa miehen kanssa.
Niin että kun lapsi viedään suoraan sängystä hoitoon ja haetaan vasta iltapäivällä, jää ruhtinaalliset 2,5 tuntia aikaa olla 1-vuotiaan kanssa?! Aivan käsittämätöntä! Ja sitä paitsi tuosta 2,5 tunnista menee kuitenkin ruoanlaittoon ja hoidosta kotiin ajamiseen ja kaikkeen muuhunkin aikaa, ei se ole edes sille 1-vuotiaalle kokonaan.
Miksi piti hankkia se lapsi!?!?
Kommentit (87)
maailma on mennyt tämmöiseksi. Ura,ura raha,raha. LApset tulee sitten niiden jälkeen. Odottakaa vaan 20 v, kun satoa aletaan kerätä....
Kenenkään ei ole pakko mennä töihin ennenkuin lapsi täyttää 3 vuotta
maailma on mennyt tämmöiseksi. Ura,ura raha,raha. LApset tulee sitten niiden jälkeen. Odottakaa vaan 20 v, kun satoa aletaan kerätä....
raha varmasti vaikuttaa, ihmeellistä ettei sun elämässä.
t. äiti, joka on katsonut jo sen 20v taakse, ei sieltä mitään ihmeitä tullut, ihan tavallisia ihmisiä, jopa fiksuja.
Taviksia ne on, jotka palaa töihin pian äitiysloman jälkeen. Omassa tuttavapiirissä kotiäideiksi on jääneet ne, joiden miehillä on urauraraharaha.
kun se maailma oli vaan niin erilainen 20v sitten. Kahelimmaksi on touhu mennyt kokoajan. Rahaa tarvitaan, mut onko se tärkeintä maailmassa?
useita autoja jne. on sukulaisten ja muiden mielestä huonompi kuin muut. Kivaa kaksinaismoraalia taas...
jos itse ollaan 2,5 tuntia edes teoriassa oman lapsen kanssa ja hoitaja sitten 9 tuntia! Melkein neljä kertaa enemmän! Miettikää nyt mikä kasvatusvastuu heitetään sille hoitajalle, sehän sitä kasvattaa, eikä vanhemmat.
Ällöttää tuollainen.
ap
jätti aika lailla vastasyntyneen lapsensa (mummoni) oman äitinsä hoiviin ja häippäsi Tampereelta Helsinkiin töihin. Että pohdittavaksi voi jäädä, olisiko parempi, että meidän äitimmme hoitaisivat meidän lapsemme vai onko kuitenkin kivempi juttu, että omat vanhemmat hoitavat lapsensa vai ei. Tosin meidän ikäpolven mummot ovat töissä... Siskoni laitettiin 2 kk:n ikäisenä hoitoon, äiti teki täyttä (8h) työpäivää + matkat. Mieti sitä.
Että on töitä aina tehty ja sillä se perhe elätetään. Siskoni on kovin hyvin elämässään pärjännyt, kuten mummonikin. Eli ei se omien vanhempien läsnäolo tai sen puute ratkaise välttämättä mitään.
ja aika hyvä sato on tullut.
Minä menin 1-vuotiaana hoitoon. En muista siitä mitään. Muistan vähän myöhemmältä ajalta kivan hoitotädin ja kaverit hoitopaikassa sekä isän ja äidin kanssa kotona olemisen. Minulla ei ole mitään hylätyksi tulemisen tunteita.
Mielestäni maailma on mennyt ihan omituiseksi, kun on näitä vaatimuksia kolmen vuoden kotihoidosta. Ikään kuin raha tulisi taivaalta tai sossun kassalta. Miksi pitää jauhaa turhaa, kun se ei kuitenkaan kaikille (suurimmalle osalle) ole mahdollista? Miksei voitaisi kehittää jotain oikeasti toimivia ratkaisuja, jotta osittaisen työpäivän tekeminen olisi helpompaa ja kannattavampaa? Kaikki voittaisivat, niin vanhemmat kuin lapsetkin.
jos itse ollaan 2,5 tuntia edes teoriassa oman lapsen kanssa ja hoitaja sitten 9 tuntia! Melkein neljä kertaa enemmän! Miettikää nyt mikä kasvatusvastuu heitetään sille hoitajalle, sehän sitä kasvattaa, eikä vanhemmat.
Ällöttää tuollainen.
ap
enkä ole vienytkään. Aivan hirveä ajatus että 1.v olisi 9h tuntia jossain missä sen kaikkiin tarpeisiin ei vastata.
Kenenkään ei ole pakko mennä töihin ennenkuin lapsi täyttää 3 vuotta
Pakko tulee eteen, jos perhe ei pärjää Kelan "ruhtinaallisella" kodinhoitotuella, mikä on huomattavasti pienempi kuin esim. työmarkkinatuki. Raha kun on tässä yhteiskunnassa välttämätön paha, jos mielii elää. Luonnollisesti useimmat meistä haluavat hankkia sen rahan työtä tekemällä.
Mitä ap:n kirjoitukseen tulee, ei ne duunari-äidit
ennenkään ole sen enempää lastensa kanssa olleet. On työ ja on perhe. Aika normi asetelma. Harvemmin tosin niitä duunari-isiä parjataan.
Ja lisäisin vielä, että vanhempainloma loppuu, kun lapsi täyttää 9 kk. Tämän jälkeen yhteiskunta nykyisellään olettaa, että äidit palaavat töihin tai jäävät hoitamaan lasta kotiin - mikäli siihen on varaa. Kaikilla ei ole...
Ällöttää tuollainen.
ap
meillä on varaa sillä palkalla elättää viisihenkinen perhe ja niin, että minä olen kotona. On siis pöyristyttävää, että joku menee rahan takia töihin.
ap
Ällöttää tuollainen.
ap
meillä on varaa sillä palkalla elättää viisihenkinen perhe ja niin, että minä olen kotona. On siis pöyristyttävää, että joku menee rahan takia töihin.
ap
huomaa, että sulla ei ole omaa elämää... ja eihän sulla ole tarvetta siihen, koska sinä olet lastesi takia kotona.. niin no.. onnea vain :)
Onneksi ihmiset ovat erilaisia... olisi tylsä maailma jos ihan jokainen tökkis sormella jokaisen elämää..
kuin ap olettaa muiden olevan, heillä ei ole asuntolainaa, puulla lämpiää jne...
Ainakaan ei hänellä ole realistista näkemystä, miten suomessa nykyään eletään ja mitä se maksaa, on sitten pientä asuntoa tai isompaa, ne maksaa tavallisille ihmisille paljon.
nauttia lasten kanssa olemisesta? Jääkää MOLEMMAT kotiin. Vasta silloin olette todella omistautuneet lapsillenne.
kaikki ei lapsistaan niin paljoa välitä. Niitä tehdään kun "lapsia pitää olla". Huomaahan sen tämän päivän lasten ja nuorten mielenterveystyössäkin.
Vauva joutuu tekemään täyden aikuisen työpäivän.
Päivähoito on lapselle stressi, sama kuin aikuinen menee työpaikalle. Ei se ole koti, vaikka olisi kuinka kivat tädit!
Voi Suomen hylättyjä, yksinäisiä lapsia. Lapsia joille aina huudetaan. Ei kuunnella, ei välitetä. :(
Kaikilla ei ole mahdollisuuksia elää niin kuin sinä! Sinä, sinä, sinä. SINÄ olet mielestäsi oikeassa ja tehnyt oikeat ratkaisut. Ja nyt SINULLA on mielestäsi oikeus arvostella muiden valintoja ja elämää.
Kaikilla elämä ei vain mene niin kuin Strömsössä. Jos et ole tätä vielä huomannut, niin varmasti joku päivä tämä asia valkenee sinullekin.
Usko nyt jo se, että suurin osa ihmisistä ja vanhemmista haluaa tehdä ne oikeat ratkaisut ja haluaa hyvää perheelleen ja lapsilleen.
Kaikilla ei ole kuitenkaan rahaa, tukiverkkoja ym. ym. ym. Niin kuin sinulla ilmeisesti on! Joitakin elämä jopa joskus potkii päähän. Ole sinä siellä linnassasi vain tyytyväinen että se ei ole potkinut sinua.
Keskity muiden parjaamisen sijasta vaikka auttamaan heitä, jotka apua tarvitsevat. Ehkä sinäkin sitten saat apua joku päivä jos niin käy että tarvitset.
Pian se hänelläkin muuttuu, eli lapsi valvoo pidempään ja sen kanssa ollaan siten myös enemmän...
Minkäs sille teet, että lapsi menee noin aikasin nukkumaan, väkisinkö pitäis pitää hereillä?
Mun vuoden ikäinen meni hoitoon, oli siellä n 8-16.30, heräsi aamulla viideltä, meni nukkumaan kympiltä, ja olen varma, ettei lapsi siinä juuri enempää saanut kuin sun esimerkki, myöhemmin kyllä.