Ärsyttää kun kaikki aina parjaa valmiiksi marinoituja lihoja
varsinkin kanatuotteita. Mä oon oikeesti niin lapanen etten osaa maustaa itse kanoja. Toki ymmärrän että se kaupan marinadi on tosi epäterveellisesti jne jne mutta esim. broilerin koivet kun laittaa vaan pussiin ja pussi uuniin pariks tunniks niin ai että on hyvää ja suussa sulavaa lihaa :) Eikä maksa paljoa.
Mitään muita lihoja meillä ei oikeastaan syödäkään kuin kanaa, ja niitä valmiiksi marinoituja. Toki joku hunajamarinoitu broilerin fileesuikale kaipaa hieman currya ja broilerimaustetta :)
Onko muita lapasia? :D
Kommentit (54)
Valmiiksi marinoidut lihat säilyvät pitempään ja makuvirheet peittyvät mausteisiin eli myyntiaika on pitempi kuin marinoimattomalla. Niihin voi käyttää suuremman osa lihasta eli perkuujätettä tulee vähemmän. Valmistusmaasta ei voi päätellä, mistä liha on peräisin, joten mukaan laitetaan myös tuontilihaa. Nämä ovat kaupan, ympäristön ja hinnan kannalta hyviä asioita. Toisaalta ruoka ei sitten ole aivan priimaa. Valitse itse.
Oranssia limaa en. Yöks.
Tämä on mielestäni paras marinadi kanalle, ohjeessa lukee lammas mutta minä teen kanaa ja hyvää on!
http://ruokareseptit.fi/lammasmarinadi/lammasmarinadi-25-2-08-resepti-j…
mutta en ole vielä saanut valmismarinadia, joka maistuisi hyvältä. En siis suorastaan kykene syömään niitä. Jos kylässä tarjotaan, nielen suunnilleen pureskelematta, jotta ei tarvitse maistella.
Kunnon lihaa kun ostaa, ei sitä juuri tarvitse marinoida. Paistaa esim. filepihvit kuumalla pannulla, päälle suolaa ja pippuria ja se siitä.
Googlettamalla löytyy hyviä ja helppoja marinointiohjeita, jos marinoida haluaa.
Ap:n tavoin minäkin luulin, etten "osaa" maustaa itse lihaa. Valmiiksi marinoidut broilerisuikaleet ym. vaikuttivat myös niin edullisilta..
Sitten muutin ulkomaille, jossa liha myydään lihana ja marinadit erikseen pullossa, kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja :) Tajusin, että valmismarinoitu liha taisi olla Suomessa edullista siksi, että pakkauksen hinnasta on iso osa sitä marinadia.. ja pakkaus onkin lihan määrään nähden itse asiassa aika kallis.
Nyt meidän perheen broileri- ja suikaleliharuokien makuun saa huomattavasti enemmän variaatioita ja samalla rahalla paljon enemmän syötävää. Eikä ole yhtään vaikeaa pari tuntia ennen ruuanlaittoa kaataa pullosta marinadia lihan päälle muhimaan :)
Kunnon lihaa kun ostaa, ei sitä juuri tarvitse marinoida. Paistaa esim. filepihvit kuumalla pannulla, päälle suolaa ja pippuria ja se siitä.
lainkaan, ei viitsi kun kunnon marinointi kestää. Jopa siitä itsessään aika mauttomasta broilerista saa hyvää maukkaalla kastikkeella tai päällysteellä tai täytteellä (joskus käännän fileitä taskuksi ja täytän jollain).
Mä en muista milloin olisin sen virheen viimeksi tehnyt että olisin ostanut valmiiksi marinoituja lihoja?
Itse marinoin tai sitten heittelen vaan pihvimaustetta tai jotain muuta maustetta lihan päälle.
Ihan samaan tapaan kun miettii mitä sitä tällä viikolla söisi, voi sen lihan laittaa marinadiin esim. edellisenä iltana.
Entas nauta ja sika? Kuinka te sitten osaatte niita maustaa?
Inhoan sitä oranssia lientä siksi että se maksaa. Liemi lasketaan mukaan siihen grammamäärään joka ilmoitetaan lihan määräksi. Lihaa on siis todellisuudessa vähemmän. Lisäksi se maistuu kamalalta. Jotkut mausteet on ihan ok, esim. Hornettien, mutta noin yleensä ottaen ostan mielummin pelkkää lihaa ilman liemiä.
syntyy runsaasti glutamaattia, niin se voidaan kiteyttää, aivan kuin suola merivedestä.
Soijakastikeessa on siis luontaisesti paljon glutamaattia ja glutamiinihappoa. Glutamiinihappo (C5H9NO4) eli 2-aminopentaanidihappo on yksi luonnon 20 yleisimmästä aminohaposta ja vaikuttaa moneen ihmisen elkintoimintoon, se ei kuitenkan ole ihmiselle välttämätön, sillä ihmisen elimistö pystyy syntetisoimaan sitä esimerkiksi alaniinin tai aspartaatin ja alfa-ketoglutaraatin yhdistämällä.
Luonnostaan glutamaattia on paljon esim. tomaatissa ja juustoissa, siitä huolimatta kovin harva ihminen saa yliherkkyysoireita esim. italialaisista tomaattikastikepohjaisista ruoista joihin on lisätty juustoa esim. spagetti bolognese.
Tero
Mitä eroa on luonnollisella ja teollisesti valmistetulla natriumglutamaatilla>>?
Kumpaa on soijakastikkeessa?
Sitä eroa, että toinen on valmistettu teollisesti ja toinen on luontaista. Olen natriumglutamaatille allerginen, ja oireet on samanlaisia, oli kysessä sitten luontainen ja teollinen.
Soijakastikkeisiin ei yleensä lisätä E621:stä, mutta parhaiten selviää kun lukee pullon kyljestä valmistusaineet. Itse en ole koskaan saanut soijakastikkeesta allergiaoireita, joten oletan, että siinä ei ole luontaistakaan glutamaattia.
natriumglutamaatilla>>?
Kumpaa on soijakastikkeessa?
Minä kun syön niin kauhean luonnollisesti, en käytä valmiiksi marinoituja, vaan maustan currylla (mausteseos, jossa saattaa olla E621:tä) ja soijakastikeella (enkä edes tiedä, mitä siinäkään on)... Olen tosi tiedostava ihminen.
Tero
Olen köyhästä perheestä kotoisin, enkä siis nirsoile. Mutta marinoidut on semmoisia että ei kiitos. Hävettää itseänikin. Marinoidut broitsut käy. Ei muu liha.
Kunnon pihvi kuumalle pannulle ja pintamaustetaan suolalla ja pippurilla, hyvää on! Jos taas ostaa jotain sitkeää perkuujätettä, niin toki niiden pitää antaa lillua pitkään marinadissa ennen kun niitä pystyy esim. kanawokissa syömään.