Ärsyttää kun kaikki aina parjaa valmiiksi marinoituja lihoja
varsinkin kanatuotteita. Mä oon oikeesti niin lapanen etten osaa maustaa itse kanoja. Toki ymmärrän että se kaupan marinadi on tosi epäterveellisesti jne jne mutta esim. broilerin koivet kun laittaa vaan pussiin ja pussi uuniin pariks tunniks niin ai että on hyvää ja suussa sulavaa lihaa :) Eikä maksa paljoa.
Mitään muita lihoja meillä ei oikeastaan syödäkään kuin kanaa, ja niitä valmiiksi marinoituja. Toki joku hunajamarinoitu broilerin fileesuikale kaipaa hieman currya ja broilerimaustetta :)
Onko muita lapasia? :D
Kommentit (54)
mä juon myös alkoholia joskus, ja tiedän, ettei sekään mikään terveystuote ole.
Hienoa, että juuri tällä palstalla on aina niin paljon perheitä, joissa syödään vain terveellistä ruokaa ja kohtuudella.
haluaa ja johon on varaa. Itse en välttele noita marinadeja terveyssyistä vaan maun. Itse maustettu on ainakin 100 kertaa paremman makuista omasta mielestäni. Muut saavat ihan rauhassa tykätä valmismarinoidusta ja ostaa sitä, en arvostele.
kuin suuret määrät teollista ruokaa. Henkilökohtaisesti en hulluna nipota. Pyrin terveelliseen ruokavalioon ja voin välillä vetää silti pakastepizzan.
Tutkimus kertoo, että teollisesti tuotettu ruoka lisää riskiä sairastua masennukseen.
Brittitutkimus paljastaa, että teollisesti tuotettu ruoka lisää masennuksen riskiä. Ruokavalio, joka sisältää paljon tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja kalaa, puolestaan voi suojata masennukselta, kertoo uutistoimisto AFP.
Niillä, jotka syövät käsittelemätöntä ruokaa on 26 prosenttia pienempi riski sairastua masennukseen, kuin niillä jotka syövät teollista tai prosessoitua ruokaa.
hedelmistä ja vihanneksista saa hyviä antioksidantteja.
syystä että haluan nähdä millaista lihaa ostan. Lihaa ja sen laatua ei näe valmiiksi marinoidusta lihasta.
Hävettää suomalaisten kädettömyys kun katsoo Eurooppaan, missä ihmiset osaavat todella laittaa ruokaa, käyttävät siihen rahaa ja aikaa ja syövät ateriat yhdessä.
Se oranssi litku on mielestäni ällöttävän makuista. Samoin "hunajamarinadi".
Ostan todellakin vain marinoimattomia, jos ei ole saatavilla, en osta.
Maustan itse currylla, tarvittaessa suolalla (monesti marinoimattomatkin on suolattu, kannattaa lukea pakkauksen tiedot tarkasti), valkosipulilla, soijalla...miten milloinkin. En edes varsinaisest marinoi esim. broilerin koipia vaan hieron pintaan öljyä ja ripottelen mausteet päälle ja annan olla hetken ennen uunin laittoa.
Grillatavat yleensä marinoimme, koska grillaus keskittyy viikonloppuihin ja ruoanlaittoon on enemmän aikaa.
Marinaadiin helpoimmillaan öljyä, valkosipulin kynsiä, currya, vähän soijaa, basilikaa...
Ei marinoidun välttäminen ole minulle edes mikään terveellisyyskysymys vaan puhtaasti makukysymys.
Hei te, jotka syötte vain "luonnollista" ruokaa: kai välttelette myös leivinjauhetta, sillä sehän on teollinen valmiste?
Itse en ole lähtenyt tähän luonnollinen vs. teollinen -hypetykseen. Syön ruokia, jotka ovat tutkitusti terveellisiä. Välttelen esim. kanelia, joka luonnollisuudestaan huolimatta on maksatoksista.
Niin ja vielä lisäys tuosta natriumglutamaatista. Jotkut ovat sille allergisia, ja saavat siitä oireita. Mutta he saavat oireita myös luonnollisesta natriumglutamaatista, jos ruoassa sattuu olemaan sitä paljon. Ei elimistö tee eroa luonnollisen ja teollisen aineen suhteen, jos kuitenkin on täysin sama yhdiste kyseessä.
Tätä voin minäkin peesailla tosin kanelia en välttele sillä sitä käytämme pelkästään joulun aikaan.
Useimmissa maissa moista ei syötäisi. Lihan maustaminen itse on helppoa eikä siihen edes mene aikaa. Kun marinoi itse, näkee mitä syö. Lisäksi voi valita laadukkaat ainekset: lihan, mausteet, öljyn. Ei maksa turhasta marinadista, vaan oikeista puhtaista aineksista.
Mutta alkavat suomalaisetkin oppia, kaupoissa näkyy enemmän marinoimattomia lihoja mitä ennen.
mä juon myös alkoholia joskus, ja tiedän, ettei sekään mikään terveystuote ole. Hienoa, että juuri tällä palstalla on aina niin paljon perheitä, joissa syödään vain terveellistä ruokaa ja kohtuudella.
.. ja vain niitä jotka osaa kasvattaa lapsensa erinomaisen hyvin käyttäytyviksi.
Meillä käytetään sekä valmiiksi- että itse marinoituja enkä sen takia stressaa että oon joku tooosi huono vaimo. Esim. poutulla on oikein hyviä valkosipulimarinoituja fileitä. Useimmiten taitaa olla niin ett kesällä kun grillataan, tulee käytettyä noita valmiita, sitten muulloin kun laitan broileria uunissa tai pannulla, niin marinoin itse.
natriumglutamaatilla>>?
Kumpaa on soijakastikkeessa?
ja mitä sitten jos maksan marinadista saman kilohinnan kuin lihasta? siis jos verrataan johonkin maustetahnaan niin on paljon edullisempaa! eikä niissä kaikissa ole edes natriumglutamaattia.
jos mulla on aikaa niin maustan kyllä useimmiten itse.
Enkä esim. kyläpaikassa ole mikään nirsoilija vaan syön mitä tarjolla on. Mutta haluan elää hyvää ja tervettä elämää, ja siksi mietin valintojani myös ruuan suhteen. Ihmiset elävät nykyään kemikaalien keskellä, ennen ihmiset elivät luonnonmukaisemmin. Siinä missä ennen asunnot olivat hirttä ja sammalta, nykyään on ties mitä muoveja ja liottimia ympärillä.
Sama juttu ruuassa: ennen syötiin luonnonmukaisesti kasvaneita kasveja luonnonmukaisesti eläneitä eläimiä, nykyään on kaiken maailman jalostus broilerit ja hormonilihat ja geenimuuntelut sun muut.
Ymmärrän ettei paluuta entiseen ole, enkä sitä varsinaisesti edes halua. Mutta pyrin luonnollisuuteen niin paljon kun mahdollista. Tarkoittaa sitä, että luomulihaa ja tilamaitoa mahdollisuuksien mukaan. En osta mitään funlighteja ym. missä ei muuta ole kun keinotekoisia maku- ja väriaineita, en koskaan einesruokia. En myöskään valmismarinoituja lihoja.
Muutenkin vältelen hajusteita ja muita vastaavia pesuaineissa ja muissa.
Mutta kyllä: lapset saavat karkkipussin karkkipäivinä, joskus meillä on limuakin ja saunakaljaa/viiniä kotona. Mutta se perusruoka on mahdollisimman vähän käsiteltyä ja laadukkaista raaka-aineista, ja tuo ruoka myös maistuu pahalta. Tekee pahaa ajatella että pitäisi syödä esim. eineslihapiirakka.
natriumglutamaatilla>>?
Minä kun syön niin kauhean luonnollisesti, en käytä valmiiksi marinoituja, vaan maustan currylla (mausteseos, jossa saattaa olla E621:tä) ja soijakastikeella (enkä edes tiedä, mitä siinäkään on)... Olen tosi tiedostava ihminen.
tykkään vain hyvin harvoin siitä marinadista. Oikeastaan ainoa marinoitu liha, jota syömme, on tuliset hornetit.
Mutta tottahan ne säästävät aikaa. Itse marinoimalla ei lihasta tulee hyvää, jollei lihaa pidä toista vuorokautta marinadissa. Kaupasta ostettu marinoitu liha on ollut riittävän kauan marinadissa.
Ei se maustaminen vaikeaa ole, maut eivät vaan ehdi imeytyä lihaan, jos homma aloitetaan vasta varttia ennen paistamista.
Mitään kamalaa peikkoa ei valmismarinadeissa kannata nähdä.
Mitä eroa on luonnollisella ja teollisesti valmistetulla natriumglutamaatilla>>?
Sitä eroa, että toinen on valmistettu teollisesti ja toinen on luontaista. Olen natriumglutamaatille allerginen, ja oireet on samanlaisia, oli kysessä sitten luontainen ja teollinen.
Soijakastikkeisiin ei yleensä lisätä E621:stä, mutta parhaiten selviää kun lukee pullon kyljestä valmistusaineet. Itse en ole koskaan saanut soijakastikkeesta allergiaoireita, joten oletan, että siinä ei ole luontaistakaan glutamaattia.
Enkä esim. kyläpaikassa ole mikään nirsoilija vaan syön mitä tarjolla on. Mutta haluan elää hyvää ja tervettä elämää, ja siksi mietin valintojani myös ruuan suhteen. Ihmiset elävät nykyään kemikaalien keskellä, ennen ihmiset elivät luonnonmukaisemmin. Siinä missä ennen asunnot olivat hirttä ja sammalta, nykyään on ties mitä muoveja ja liottimia ympärillä. Sama juttu ruuassa: ennen syötiin luonnonmukaisesti kasvaneita kasveja luonnonmukaisesti eläneitä eläimiä, nykyään on kaiken maailman jalostus broilerit ja hormonilihat ja geenimuuntelut sun muut. Ymmärrän ettei paluuta entiseen ole, enkä sitä varsinaisesti edes halua. Mutta pyrin luonnollisuuteen niin paljon kun mahdollista. Tarkoittaa sitä, että luomulihaa ja tilamaitoa mahdollisuuksien mukaan. En osta mitään funlighteja ym. missä ei muuta ole kun keinotekoisia maku- ja väriaineita, en koskaan einesruokia. En myöskään valmismarinoituja lihoja. Muutenkin vältelen hajusteita ja muita vastaavia pesuaineissa ja muissa. Mutta kyllä: lapset saavat karkkipussin karkkipäivinä, joskus meillä on limuakin ja saunakaljaa/viiniä kotona. Mutta se perusruoka on mahdollisimman vähän käsiteltyä ja laadukkaista raaka-aineista, ja tuo ruoka myös maistuu pahalta. Tekee pahaa ajatella että pitäisi syödä esim. eineslihapiirakka.
Hei, eikös olekin kumma juttu, että vaikka niitä kammoamiasi kemikaaleja ja lisäaineita on koko ajan enemmän, ihmiset elävät aina vaan pidempään ja ovat yhä vain terveempiä...
PS: graham-lihapiirakat ovat suorastaan mainio tuote. Suosittelen lapsillekin silloin tällöin.
http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku/?TUOTEID=4414
Ainoa lisäaine on emulgointiaine E 472e, ja se on - hui, varmaan tappavan vaarallista?! - synteettinen rasva, joka on tehty erityyppisten happojen ja useimmiten eläinperäisen rasvan avulla. E472 on vaaraton, sillä se jakaantuu elimistössä takaisin hapoksi sekä luonnon rasvaksi.
Että sellainen peikko tuokin.
http://finland.somefood.org/?page_id=2362
Kaikki, missä on E, ei ole pelättävää ja kartettavaa...
natriumglutamaatilla>>?
natriumglutamaattia on monissa ruoka-aineissa, soijakastikkeeseen se syntyy käymisen sivutuotteena. Sitä ei siis siihen mitenkään lisätä (paitsi johonkin huonoihin halpiksiin, tuoteselosteesta näkee onko E621:itä - tavalliesssa Kikkomanissa esimerkiksi ei ole).
Sinänsä itse natriumglutamaatti ei ole ongelma useimmille (paitsi yliherkille) sellaisina määrinä kuin sitä esim. luonnonruoasta saa. Ongelmat koskevat lähinnä niitä jotka syövät usein teollisia ruokavalmisteita, joihin ainakin ennen tätä E621-kohua on lisätty todella moniin arominvahvennetta, jolloin tätä ainetta kertyy isoja määriä kokonaisuudessaan kun sitä saadaan niin monesta lähteestä.
Samahan on esim. fruktoosin kanssa: ei toki hedelmäsokeri ihmiselle ole vaarallista kohtuumäärinä vaan melkein päinvastoin, mutta kun nyt on alettu lisätä fruktoosi-glukoosisiirappia vähän joka makeaan ruokaan niin näitä tuotteita paljon syövä saa sitä ihan liikaa.
Osta maustamattomat kanapihvit ja sekoita kulhossa:
kermaviiliä
sitruunamehua
pippuria
currya
tuoretta basilikaa ja oreganoa (silppua)
* tee seos ja muovipussiin ja sinne ne kanat ja möyhit niitä siellä hetken, jätä pussissa pariksi tunniksi jääkaappiin maustumaan ja ota paistoon kun tarvit
Osta maustamattomat kanapihvit ja sekoita kulhossa: kermaviiliä sitruunamehua pippuria currya tuoretta basilikaa ja oreganoa (silppua) * tee seos ja muovipussiin ja sinne ne kanat ja möyhit niitä siellä hetken, jätä pussissa pariksi tunniksi jääkaappiin maustumaan ja ota paistoon kun tarvit
Lisäksi mausteet jäävät pintaan, liha ei marinoidu kahdessa tunnissa.
Ne valmiit marinadit on hirveen makuisia. En osta!