Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ammattikoulututkintoa ei arvosteta?

Vierailija
19.05.2012 |

Valmistun tänä keväänä merkonomiksi hyvin paperein. Olen odottanut juhliani todella kauan ja panostanut mm. opinnäytetyöhöni ja työharjoitteluuni oikein kunnolla, jotta keväällä on sitten kiva juhlistaa valmistumistani. Olen suunnitellut juhliakin etukäteen miettimällä menuuta ja hankkimalla mekonkin. Kuitenkin olen huomannut, että mitä lähemmäksi mennään valmistumista niin, sitä vaikeemmiksi juhlat ovat menneet. On alkanut tuntua, että ihmiset eivät arvosta ammattikouluvalmistumista yhtään, esim. kaksi todella läheistä ihmistä varasi lomamatkan juhlieni ajaksi, vaikka hyvin tiesivät, että juhlani ovat silloin, eivät vain muistaneet. Sitten yksi serkkuperheeni ei pääse, koska heidän pitää valmistella seuraavana päivänä olevaa serkkuni juhlaa, joka valmistuu YO-merkonomiksi. Toinen serkkuperheeni on Ruotsissa silloin. Yksi äitin sisko ihmetteli kovasti, että minäkin olen järjestämässä juhlia, kun hänen nuoruudessaan merkonomiksi valmistumista sillain ei juhlittu. Suoraan sanottuna tuntuu todella kurjalta, kun juhliin ei pääse juuri kukaan. Olen odottanut valmistumistani todella kovasti ja nyt joudun toteamaan, että odotus oli ihan turhaa, koska kukaan ei välitä niistä, joten olen miettinyt, että en pitäisi juhliani ollenkaan, vaikka niitä odotinkin. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimikikkailu, University of Applied Sciences, Perusperunamaa.

Muualla maailmassa amikset ovat Vocational Schools tai Technical Institutes, ei koskaan University.

Selviaahan se sitten kun pitaa niita papereita kaannattaa etta mitaan yliopistoa ei ole kayty.

Vierailija
82/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimikikkailu, University of Applied Sciences, Perusperunamaa. Muualla maailmassa amikset ovat Vocational Schools tai Technical Institutes, ei koskaan University. Selviaahan se sitten kun pitaa niita papereita kaannattaa etta mitaan yliopistoa ei ole kayty.

ammattikorkeakoulu on university of applied science (ei ammattikoulu), koska sielta saa bachelors tutkinnon vrt. college degree usa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli eivät ole kiinnostuneita älyllisistä haasteista eivätkä ole kiinnostuneita itsensä sivistämisestä. Heillä ei ole lukupäätä ja ovat pääsääntöisesti aika yksioikoista porukkaa, joka "haluaa tehdä jotain käsillä". Miksi heitä pitäisi juhlia? Ai siksi että valmistuvat nuorena ja alkavat tienata? Itse arvostan enemmän jos ihmisen tavoitteet ovat korkeammalla ja jos hänestä saattaa jonain päivänä tulla jotain suurta (siis saattaa tulla mutta ei tietenkään välttämättä tule ts. on kuitenkin valmistumisen aikoihin se kutkuttava ja jännittävä mahdollisuus). Amislaiset tietyllä tavalla lyövät tulevaisuutensa lukkoon jo nuorena, joka on aika tylsää ja ankeaa, ei siis juhlimisen arvoista.

Vierailija
84/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, Ap, tutkinnosta! Se on hieno juttu. Etenkin, jos olet omalla alallasi ja työllistyt valmistumisen myötä. Sehän on hienompaa kuin yksikään valkolakki.

Minä, ylioppilas ja kasvatustieteen maisteri, olen sitä mieltä, että ei se lukio ja valkolakkikaan kummia vaadi. Siinä ei ole mielestäni paljonkaan hurraamista. Nykyään olen vähän harmitellutkin, että minua mielyttävää alaa ammattikoulun puolelta löytynyt, silloin kuin itse mietin, mitä peruskoulun jälkeen teen. Siksi siis lukioon ja sieltä yliopistoon. Ylioppilaita en kyllä nykyäänkään pidä yhtään minään. Enemmän ammattiin valmistuvia juhlisin mielelläni.

Vierailija
85/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole ammattikoulu mitään asioiden lukkoon lyömistä. Ihan vallan mainiosti voi opiskella sen jälkeen lukion oppimäärän ja jatkaa opintoja niin pitkälle kuin lystää. Onhan sitä ammatinvaihtajia ja aikuisopiskelijoita vaikka kuinka paljon!

Vierailija
86/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on aika pitkälle lyönyt tulevaisuutensa lukkoon, siis jo uransa alkumetreillä.

Vierailija
87/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimikikkailu, University of Applied Sciences, Perusperunamaa. Muualla maailmassa amikset ovat Vocational Schools tai Technical Institutes, ei koskaan University. Selviaahan se sitten kun pitaa niita papereita kaannattaa etta mitaan yliopistoa ei ole kayty.

ammattikorkeakoulu on university of applied science (ei ammattikoulu), koska sielta saa bachelors tutkinnon vrt. college degree usa.

Ei sille Institutille yksikaan ammattikorkea parjaa.

Ja college degree on myos ihan eri asia.

Vierailija
88/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille Institutille yksikaan ammattikorkea parjaa. Ja college degree on myos ihan eri asia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor's_degree

bachelors (amk tutkinto suomessa)on akateeminen tutkinto.

Vierailija
89/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap:n kysymykseen tulee, laita kutsut ajoissa, niin vieraat tietävät varautua juhliin.

Keskiarvosta:Eihän se merkitse yhtään mitään millä keskiarvolla lukioon tai amikseen pääsee. Semerkitsee, että millä arvosanoilla ko. kouluista valmistuu. Kyse on verorahoista ja myös kaupungin rahoista, onko yhteiskunta valmis ottamaan sen riskin, että päästää heikomman oppilasaineksen (ts.huonomman keskiarvon omaavat) opiskelemaan. He saattavat olla motivoituneita, jolloin verorahat ja kaupungin rahat eivä tmene hukkaan. Jos oppilas keskeyttää, pitkittäää opiskelua, raha menee hukkaan.

Jossakin maissa jopa ylioistoon pääsee ilman pääsykoetta. Suomessa yliopiston haastavin koe on pääsykoe. Taustalla lienee sama syy: Suomessa, jossa opiskelu kustannetaan yhteiskunnan varoin halutaan, että ne jostka opiskelee, tekee sitä tosissaan.

Vierailija
90/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, se että Wikipediassa lukee amk:n olevan akateeminen tutkinto ei siitä akateemista tutkintoa tee.

Vierailija
91/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tossa on juhlimista. Itse juhlin ylioppilastutkintoa enemmän kuin merkonomin tutkintoa.

Amikseen meni mun nuoruudessa ne, jotka eivät lukioon päässeet.

Ei autoasennunlinjalta elämä paljon voi tarjota, jos opiskelu jää siihen. Ellei ole jotenkin rajoittunut kuten kehitysvammainen.

Vierailija
92/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, se että Wikipediassa lukee amk:n olevan akateeminen tutkinto ei siitä akateemista tutkintoa tee.

mutta av mamman mielipide ei tee?

vilkaise vaikka amerikkalaisten yliopistojen sivuja jos wiki ei kelpaa?

Vierailija
93/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko koomista haukkua ammattikoululaisia ja pitää lukiolaisia jotenkin parempina ja älykkäinä. Lukiohan on käytännössä yläasteen jatke niille jotka eivät tiedä minne kouluun hakea myöhemmin.

Itse opiskelin merkonomiksi, sen jälkeen suomalaisen maisteritutkinnon ja nyt on vielä eri alalta tulossa ulkomainen maisterin tutkinto.

Mielestäni on järkevämpää hankkia ennemmin ammatti kuin opiskella turhaa varten, lukiohan ei ole mikään tae pääsystä jatko-opintoihin ja melkoisia sankareita sinne lukioonkin eksyy. Itse ainakin aikuistuin nopeammin amiksessa sekä asuin ja pärjäsin omillani kun toiset oli vielä melkein lapsen kengissä. Merkonomin tutkinnosta on sentään ollut hyötyäkin, en näe mitä hyötyä lukion papereista on kellekään?

Säälittävää että mediakin jauhaa vain ylioppilaiden valmistumisista, aivan kuin noista jokaisesta tulisi tohtoreita..:D Kumma että ammattikoulu olisi muka jotenkin aliarvostetumpi, minkäs sille voi jos ihmiset juurtuu käsityksiinsä että koulu kertoo ihmisestä kaiken..

Vierailija
94/116 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lukioon olisin aikoinani päässyt seiskan todistuksella, ammattikouluun piti olla kovempi keskiarvo.. Mutta jep, kaikki lukion käyneet on välkkyjä tulevaisuuden toivoja jotka ovat kaikin puolin parempia ihmisiä kuin luuseriamikset;D

Vierailija
95/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha keskustelu, mutta itsellä ainakin laskee

arvostus joitain ihmisiä kohtaan näitä juttuja lueskellessa. Suorastaan v*tuttaa tämä lapsellisuus!

Millä oikeudella täällä haukutaan ihmisiä luusereiksi,

tyhmiksi, surkeiksi, huonoiksi ynnä muiksi KOULUTUKSEN

perusteella..? Jokaisella on oikeus valita missä haluaa

opiskella ja miksi tahtoo valmistua. Eikä tarvi haukkua toisen

duunia jos itellä on isompi palkka (eiköhän ihminen itse osaa

arvioida jos on p*ska palkka tai työ, ilman että siitä tulee

ulkopuoliset kertoon?)

En edes viitsi ruveta pilkuntarkasti selittämään,

mutta en arvioi ihmisiä pelkän koulutuksen perusteella, toisin kuin täällä arvon valkolakit ja remonttireiskat tuntuu tekevän.

Enemmän arvostan esim. Merkonomin kouluksen

Omaavaa kotiäitiä, kuin vaikkapa lukion käynyttä Pradan

mekkoihin pukeutuvaa uranaista.

Kiitos, olen puhunut.

Vierailija
96/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin ulkomailla +$100000 vuodessa tienaava. Lukion käynyt, mutta ammattikorkean valinnut. Yliopisto ei ollut minulle. Työssä kaiken oppii, mikään ns. korkeamman luokan tutkinto ei suoraan työhön suoraan valmista, vaan sen käytännön oppii töissä.

Se on ihan ihmisen luonteesta kiinni millaisiin hommiin pääsee käsiksi. Jos olet ihan pelle, niin et pääse ns. hyviin hommiin. Enkä puhu perseennuolemisesta. Koskaan en ole mielistellyt, ja täällä ollaan.

Meidänkin kotikaupungissa amikseen meni kaikki ns. vähemmän lahjakkaat. Mitä olen seurannut, niin eivät ne kummoisissa töissä vieläkään ole. Itse olen 32-vuotias.

AP:lle sen verran - onnea! Onhan tästä valmistumisesta toki aikaa, ketju on viime keväältä, mutta kuitenkin. Jokaisessa paikassa on niitä rimanhipojia ja sitten taas niitä suoritujia. Samalla lailla yläasteelta pääsee läpi kaikki pellet ja myös ylisuoriutujat. Pitää olla ylpeä tutkinnostaan, oli se mikä tahansa! Ja jos työnsä osaa, niin sen parempi.

Vierailija
97/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ominaisuus. Sitä ei saa lukiosta tai ammattikoulusta, jos pää on täynnä sahanpuruja.

Vierailija
98/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi 3 lapsestani on käynyt ammiksen ja tekee varmasti eniten töitä näistä kolmesta. Palkka on pieni ja työ raskasta mutta hän halusi valita näin. Hän on aina tehnyt mielummin käsillään töitä ja haluaa nähdä kättensä jäljen, älykkyydestä ei ollut kiinni (kaikki 3 yläasteelta 8.4-9.2 keskiarvolla).

Ja teidän mitä ap tarkoittaa - mekin yritimme järjestää tytölle juhlat kun hän valmistui - vieläkin tunnen syyllisyyttä kun vain 2 tuttavaperhettä tuli ja hekin arkivaatteissa kahville, lahjaksi 100mk .... yo-juhliin tunkua oli ihan toisella tavalla....

Tosin kun itse valmistuin yo-merkonomiksi en edes ajatellut että olisin pitänyt valmistujaiset, eipä silloinen mieskään huomioinut sitä mitenkään vaikka 3 pienen lapsen äitinä selvisin koulusta...

Vierailija
99/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisin moni joutuu menemään lukioon, koska keskiarvo ei riitä amikseen. Tiedän tämän ihan kokemuksesta.

Kun katsoo yhteishaun viime vuoden yhteenvetoja eri ammattikouluista ja linjoista, niin ihan joka paikkaan pääsee alle 6:n keskiarvolla.

minä taas olen jatkuvasti lukenut, kuinka ammattikouluun on nykyisin niin paljon hakijoita, että sinne on keskimäärin vaikeampi päästä kuin lukioon.

Vaikka tosiaan näin nykyään on, että amikseen pääsee vaikeammin kuin lukioon. Minun keskiarvolla pääsi heittämällä lukioon, amikseen haluamalleni linjalle minun oli edes turha hakea, koska keskiarvo ei riittänyt. Vaihtoehtoina oli siis vain lukio tai 10luokka, jotta voi korottaa numeroita ja päästä amikseen.

Tosi moni joutuu nykyään menemään 10luokalle, koska keskiarvo ei riitä haluamaansa paikkaan amiksessa. Näin ne roolit vaan on vaihtunut. Lukioon pääsee oikeasti helpommin kuin amikseen tänä päivänä. Mutta vanhat mielipiteet on tiukassa, käy lukio, niin kaikki arvostaa vaikka olet päässyt sinne 5,5 keskiarvolla. Käy amis, kukaan ei arvosta, vaikka keskiarvo, jolla sinne olet päässyt on yli 8.

Aika perseestä.

Vierailija
100/116 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no, lähes aina se lukio on vain välimatka yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Jos menee amikseen, niin se useimmiten jääkin siihen ja sieltä edetään suoraan työelämään.

En siltikään halua ottaa kantaa siihen kumpi on "parempi". Ei sillä ole merkitystä, koska kaikkia tarvitaan.

Ei olla niin mustavalkoisia, jookosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi