Miksi ammattikoulututkintoa ei arvosteta?
Valmistun tänä keväänä merkonomiksi hyvin paperein. Olen odottanut juhliani todella kauan ja panostanut mm. opinnäytetyöhöni ja työharjoitteluuni oikein kunnolla, jotta keväällä on sitten kiva juhlistaa valmistumistani. Olen suunnitellut juhliakin etukäteen miettimällä menuuta ja hankkimalla mekonkin. Kuitenkin olen huomannut, että mitä lähemmäksi mennään valmistumista niin, sitä vaikeemmiksi juhlat ovat menneet. On alkanut tuntua, että ihmiset eivät arvosta ammattikouluvalmistumista yhtään, esim. kaksi todella läheistä ihmistä varasi lomamatkan juhlieni ajaksi, vaikka hyvin tiesivät, että juhlani ovat silloin, eivät vain muistaneet. Sitten yksi serkkuperheeni ei pääse, koska heidän pitää valmistella seuraavana päivänä olevaa serkkuni juhlaa, joka valmistuu YO-merkonomiksi. Toinen serkkuperheeni on Ruotsissa silloin. Yksi äitin sisko ihmetteli kovasti, että minäkin olen järjestämässä juhlia, kun hänen nuoruudessaan merkonomiksi valmistumista sillain ei juhlittu. Suoraan sanottuna tuntuu todella kurjalta, kun juhliin ei pääse juuri kukaan. Olen odottanut valmistumistani todella kovasti ja nyt joudun toteamaan, että odotus oli ihan turhaa, koska kukaan ei välitä niistä, joten olen miettinyt, että en pitäisi juhliani ollenkaan, vaikka niitä odotinkin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (116)
on tullut paljon menestviä ihmisiä. Muutama jatkoi ammattikorkeaan, parista tuli yrittäjä ja osa tienaa ammatillaan ihan.mukavasti rahaa. Luultavasti mukavammin kuin moni lukion käynyt.
Itse hain suoraan ammattikoulusta Helsingin yliopistoon lukemaan biologiaa. Pääsin heittämällä sisään pääsykoevalinnassa. Jäi moni lukiolainen rannalle ruikuttaan.
Tähän. Amistutkinnosta selviää simpanssikin, lukiossa pitää tehdä töitä.
Ehhehe :D Itse en lukiossa evääni heilauttanut, olin joka kurssilta maksimimäärän poissa ja ihan oikeasti vain laiskottelin. Kirjoitin 2xE ja 2xM.
2000-luvun alussa ja pakko myöntää, että koulutusta en aivan kauhean korkealle arvosta, mutta AMMATTITAITOA arvostan sitäkin enemmän. Näin ainakin näillä "käsityö" aloilla, kuten hitsaaja, rakentaja, kokki jne. Näissä ammateissa se todellinen taito hankitaan usein vasta vuosien työllä.
Mitä siitäkin tulisi, jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja? Kuka tekisi käytännön työt?
Mitä siitäkin tulisi, jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja? Kuka tekisi käytännön työt?
Tai tekee. Pakkotyöllistetyt, harjoittelijat ja mamut tekee ilmaiseksi. Ei siihen koulutusta tarvita.
ehkäpä siksi, kun jokaisella on tutkinto jos toinenkin nykyään. En muutenkaan ymmärrä miksi niitä täytyy niin juhlia, en itse ole kokenut niitä juhlimisen arvoisiksi. Ylioppilas on kuitenkin saavutus, amis ei, se nyt vain on niin. Ylioppilaat arvioidaan koko maan kattavailla kokeilla, arvosanoja voi vertailla oli sitten mistä lukiosta vaan kirjoittanut. Mutta pdä juhlasi ystävillesi ja juuri sellaiset kuin haluat! Sukulaisista ei niin tarvitse välittää. Merkonomit eivät vain niin haastavia hommia tee, eivätkä tee uraa. Terkuin FM, merkonomin tytär.
Eikä sitä muuta miksikään se, että amisnuorten mammat vouhkaa palstalla ja ovat kateellisia ylioppilaiden äideille.
Arvosta sitä ja toivottavasti juhlat kuitenkin onnistuvat. Harmi etteivät kaikki läheisesi halua jakaa iloasi.
Lukioon pääsee täällä jopa 6,5 keskiarvolla mikä on surullista. Ehdottomasti pitäisi olla korkeampi raja sillä tunneilla häiriöitä eikä osaa kiinnosta opiskelu tippaakaan. Tämä joukko olisi kuulunut johonkin muuhun kouluun mutta lukioon menty vanhempien painostuksesta.
Muistan omasta nuoruudestani miten "hepanhoitajaksi" oli äärimmäisen vaikea päästä. Kyseiseen kouluun haki yksi luokkamme parhaista mutta ei päässyt. Pettyneenä meni lukioon ja valmistui 3 laudaturia kirjoittaneena. Tuskin nykyään on enää pettynyt vaikka kuulema edelleen intomielinen hevosharrastaja.
Ammattiopistossa opiskelu ei vaadi juuri mitään. Siihen ei tarvita mitään erityislahjakkuutta eikä oikeastaan mitään lahjakkuutta, eikä edes kovin paljon viitseliäisyyttä.
Niin, eiköhän jokainen osaa lukea kerran sitä peruskoulussa 9 vuotta ole harjoiteltu. Lukemiseen ei tarvita mitään lahjakkuutta eikä edes kovin paljon viitseliäisyytttä.
Ammattiopistossa opiskelu ei vaadi juuri mitään. Siihen ei tarvita mitään erityislahjakkuutta eikä oikeastaan mitään lahjakkuutta, eikä edes kovin paljon viitseliäisyyttä.
Lähdepä opiskelemaan ammattikouluun vaikkapa laborantiksi. Tiedoksi, että siellä opiskellaan lukion kemia + fysiikka ja vielä paljon syventävämmin siihen päälle.
Niitä kaavoja ei opi lukematta, eikä kokeissa pärjää osaamatta. Joten älä puhu jos et tiedä asiasta mitään.
Itse kummankin koulun käyneenä väittäisin, että ammattikoulusta on ollut enemmän hyötyä. Lukion suoritin E:n paperein, hain ja olisin päässyt Helsinkiin lukemaan teologiaa, mutta en mennyt. Sen sijaan kävin intin ja toimin sotilaskuljettajana. Sen vuoden aikana tajusin, mitä oikeasti haluan tehdä ja hain ammattikouluun kuljetuspuolelle. Nyt olen muutaman vuoden ajanut rekkaa enkä ole hetkeäkään katunut.
Tietenkin linjoja ja ihmisiä on erilaisia, mutta itse väitän etten ikinä käyttänyt lukiossa niin paljon aikaa opiskellen kuin amiksessa. On linjoja, joille pääsee kuka vain, ja sitten on linjoja joiden ka on korkeampi kuin lukioon eikä amiksessa kaikilla puolilla pärjää opiskelematta.
Mieletäni lukio on jopa helpompi, koska siellä niiden pakollisten aineiden jälkeen oppilas voi valita juurikin ne aineet, jotka häntä sattuvat kiinnostamaan ja joissa hän on hyvä. Amiksessa ei ole tähän mahdollisuutta; minua ei todellakaan kiinnostanut mitkään "autonkuljettajan sähkötyöt" tai mekatroniikka mutta kun niille tunneille oli pakko osallistua ja niistä oli vielä päästävä läpikin. Lukio antoi paljon vapaammat kädet.
Lukio on ainoa koulu jossa saa yleissivistystä. Peruskoulussa saa pohjan, mutta ei se riitä aikuiselämän sivistykseksi. Ja se että "tykkää lukea" ei ole sama kuin se, että hankkii strukturoidusti tietoa monelta alalta, kuten lukiossa, jossa myös oppii kriittisen ajattelun perustan. Ja amiksethan eivät edes tykkää lukea, koska eivät ole "lukuihmisiä", joten sivistystä tulee vain telkkarista BB-tason ohjelmista ja Seiska-lehdestä.
Se, että työllistyy 18-vuotiaana ei ole minusta minkäänlainen merkki menestyksestä, pikemminkin luovuttamisesta. Ja huomatkaa nyt, että aika moni amisluuseri on täysin töihin kelpaamaton. Kyllä, siellä se pohjasakka mataa.
On toki niitäkin aloja, joilla amislainenkin joutuu ihan oikeasti jotain oppimaankin. Mutta palatakseni asian ytimeen: jos osaat kemiaa yli lukion oppimäärän :D et silti ole sivistynyt. Koulutus ei mene koskaan hukkaan, ja lukion käyneenä pääsee yliopistoon tai ammattikorkeaan ja parempiin töihin ja paremmille palkoille. Sen jälkeen voi toki mennä amikseenkin. Sellaisen amisjuhliin voisin mennäkin, joka on hankkinut myös lukion paperit. Sillä on jo jotain arvoakin.
Viime kesänä meillä oli tuplaonnea perheessä kun mieheni uudelleenkouluttautui lähihoitajaksi hyvin paperein ja siskoni valmistui ylioppilaaksi keskinkertaisin paperein. Molemmista olin todella ylpeä:] Molempia juhlittiin, onneksi eri päivinä, ja molemmilla oli juhlat perhepiirissä. Mies pääsi haluamaansa työhön ja sisko pääsi opiskelemaan yliopistoon haluamaansa alaa:]
jos jollekkin ihmisryhmälle pitää antaa luuseri leima, niin eiköhän ne ole ne jotka eivät viitsi käydä työssä tai opiskella itselleen ammattia.
Mun hyvä ystävä kritisoi paljonkin sitä kun mun esikoinen ei mennyt lukioon, hänen esikoisensa meni.
No, mun lapsi kävi ammattikoulun lähihoitaja linjan ja jatkoi sitten vielä opintoja, on nyt sairaanhoitaja ja käy töissä.
Kaverin lapsi sai lakin, mutta ei saanut mitään jatkopaikkaa. On lorvaillut siitä asti kun pääsi lukiosta, töitä on tehnyt vain satunnaisesti.
Mutta joo, onhan sillä se sivistys, lakki ja joku huonohko ylioppilastodistus.
Nyt hänen toinen lapsensa pääsi peruskoulusta ja kaveri toivoo että se menisi ammatilliseen koulutukseen :)
nimikikkailu, University of Applied Sciences, Perusperunamaa.
Muualla maailmassa amikset ovat Vocational Schools tai Technical Institutes, ei koskaan University.
Selviaahan se sitten kun pitaa niita papereita kaannattaa etta mitaan yliopistoa ei ole kayty.
Lisäksi olen törmännyt useisiin hotelli- ja matkailualaa opettaviin yliopistoihin, jotka eivät ole sen enempää (tai vähempää) yliopistoja kuin suomalaiset amk:t.
Olen kolmoistutkintolainen eli lukiokin tuli käytyä. Tämän jälkeen jatkoin yliopistoon kemiaa lukemaan ja tänä vuonna pitäisi saada opinnot päätökseen.
Minä tiesin jo yläasteella, että kemia on minun juttuni ja lukiossa kemiaa ei voisi samalla tavalla opiskella joten päädyin ammattioppilaitokseen. Tuosta laborantin tutkinnosta oli todellakin enemmän hyötyä kuin lukiosta. Yliopistossa sain heti alkuun useamman peruskurssin hyväksiluettua ja jopa pari aineopintoihin sisältyvää kurssia. Lisäksi sain näytöillä suoritettua pari työkurssia kun minulla oli näyttää vanhat amiksen labrapäiväkirjani ja työraporttini. Parasta oli kuitenkin se, että pääsin yliopistolla avustaviin labrahommiin sillä minulla oli jo alalta ammatti.
Lukion ja ammattioppilaitoksen käyneenä voin sanoa, että minulle lukio oli se helpoin osuus. Amiksessa meidän piti tehdä jatkuvasti työraportteja ja esseitä sekä pitää labrapäiväkirjaa. Monisivuisten työrapottien teko vei paljon enemmän aikaa kuin johonkin historian kokeeseen lukeminen. Helpommallakin olisi ehkä voinut päästä, mutta ainakin meidän amiksessa kiitettäviin arvosanoihin piti oikeasti nähdä vaivaa.