Miksi ammattikoulututkintoa ei arvosteta?
Valmistun tänä keväänä merkonomiksi hyvin paperein. Olen odottanut juhliani todella kauan ja panostanut mm. opinnäytetyöhöni ja työharjoitteluuni oikein kunnolla, jotta keväällä on sitten kiva juhlistaa valmistumistani. Olen suunnitellut juhliakin etukäteen miettimällä menuuta ja hankkimalla mekonkin. Kuitenkin olen huomannut, että mitä lähemmäksi mennään valmistumista niin, sitä vaikeemmiksi juhlat ovat menneet. On alkanut tuntua, että ihmiset eivät arvosta ammattikouluvalmistumista yhtään, esim. kaksi todella läheistä ihmistä varasi lomamatkan juhlieni ajaksi, vaikka hyvin tiesivät, että juhlani ovat silloin, eivät vain muistaneet. Sitten yksi serkkuperheeni ei pääse, koska heidän pitää valmistella seuraavana päivänä olevaa serkkuni juhlaa, joka valmistuu YO-merkonomiksi. Toinen serkkuperheeni on Ruotsissa silloin. Yksi äitin sisko ihmetteli kovasti, että minäkin olen järjestämässä juhlia, kun hänen nuoruudessaan merkonomiksi valmistumista sillain ei juhlittu. Suoraan sanottuna tuntuu todella kurjalta, kun juhliin ei pääse juuri kukaan. Olen odottanut valmistumistani todella kovasti ja nyt joudun toteamaan, että odotus oli ihan turhaa, koska kukaan ei välitä niistä, joten olen miettinyt, että en pitäisi juhliani ollenkaan, vaikka niitä odotinkin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (116)
Kuulostaapa ikävälle! Itse arvostan kaikkia valmistuneita nuoria ja omalle pojalleni pidettiin pari vuotta sitten isot juhlat hänen valmistuessaan ammattiin. Tuolloin juhlat osuivat samaan aikaan ylppärijuhlien kanssa. Nyt pari vuotta valmistumisen jälkeen oma poika saa tehdä työtä niin paljon kuin haluaa, naapurissa samaan aikaan ylppäriksi kirjoittanut poika on työtön, tuskin on päivääkään ollut töissä. Että silleen...
Siinä ratkaisu joka miellyttää kaikkia!
Onpas tympeitä kommentteja. Itse valmistuin vuonna -97 amiksesta laborantiksi. Jatkoin opistotason kemian laborantiksi ja sitten myöhemmin amk bioanalyytikoksi. Lukiota en ole käynyt, mutta en nyt itseäni ihan tyhjäpäiseksi sanoisi. Niin ja peruskoulun tokari ei siis ollu hyvä, josko ei huonokaan (8.3). Olisi tuolla varmaan lukioonkin päässyt, mutta itse halunnut ja olen hyvin kiitollinen vanhemmilleni, jotka sallivat minun itse valita tieni.
Kuka oikeesti menee kutosen keskiarvolla lukioon, vaikka sinne pääsisikin?? Vähän itsekritiikkiä. Kyllä peruskoulu on niin helppo, että jos ei edes siellä pärjää niin pitäis ymmärtää mennä suoraan sinne amikseen. :D
Ei ole hyvä että menee amikseen, pitäis mennä lukioon ja lukioonkaan ei ole hyvä mennä jos ei ole tarpeeksi hyvä peruskoulutodistus, silloin pitäis mennä amikseen :D
Onhan toi toki kauan tiedetty juttu jo että ei ne lukiolaisetkaan mitään järjenjättiläisiä ole!
Meidän perheessä on ammattikoulun arvostus korkeimmillaan juuri näinä päivinä, kun aamuisin töihin lähtijät ovat pelkän ammattikoulututkinnon suorittaneet.
Ylioppilas ja maisteri ilmoittautuvat työttömiksi.
Sääli, jos aloittajan lähipiiri ei ole oikein ajan tasalla muutoksesta. Kyllä nykyään on tapana juhlia ihan yhtä hyvin ainakin ensimmäistä ammattitutkintoa, saman henkilön seitsemättä sitten varmaan vähän hillitymmin.
Tiedättekö, että monelle ammattikoululinjalle on pääsykokeet? Kahdeksan keskiarvolla ei mennä kaikille ammattikoululinjoille, mutta tavallisiin lukioihin ka 5 riittää mainiosti.
Vain erikoislukioihin on jotain keskiarvovaatimuksia tai pääsykokeita, kun hakijoita on enemmän kuin opiskelupaikkoja.
Kuka oikeesti menee kutosen keskiarvolla lukioon, vaikka sinne pääsisikin?? Vähän itsekritiikkiä. Kyllä peruskoulu on niin helppo, että jos ei edes siellä pärjää niin pitäis ymmärtää mennä suoraan sinne amikseen. :D
Ei ole hyvä että menee amikseen, pitäis mennä lukioon ja lukioonkaan ei ole hyvä mennä jos ei ole tarpeeksi hyvä peruskoulutodistus, silloin pitäis mennä amikseen :D
Onhan toi toki kauan tiedetty juttu jo että ei ne lukiolaisetkaan mitään järjenjättiläisiä ole!
Ihanko oikeesti pitää vääntää rautalangasta? Lukiota arvostetaan, koska siellä ei ihan kaikki pärjää. Jos on huono jo peruskoulussa, sietää mennä amikseen, mutta on turha odottaa siitä mitään kunnianosoituksia. Ja kääntäen, koska et varmasti tätäkään ymmärrä: amista ei arvosteta juuri siksi, että sinne menee ne jotka ei korkeammilla kouluasteilla enää pärjäisi. Osa ei pärjää edes amiksessa. Joko meni jakeluun?
Kun katsoo yhteishaun viime vuoden yhteenvetoja eri ammattikouluista ja linjoista, niin ihan joka paikkaan pääsee alle 6:n keskiarvolla.
Tämä ei pidä paikkaansa, ja lisäksi vielä joissakin kouluissa pitää menestyä peruskoulun lisäksi pääsykokeissa.
Mistä sinä olet tuollaisen tilaston tempaissut? Katsopa sellaisten linjojen keskiarvoja, joille on ollut ensisijaisia hakijoita noin 4 kertaa aloituspaikkojen määrä.
Edellä joku väitti, että pelkän ammattikoulun käyminen sulkee pois jotain mahdollisuuksia.
Tarkentaisitko vähän?
Etkö sinä todellakaan tiedä, että jo pitkään yliopistoihin ja korkeakouluihin ovat voineet hakea pelkän ammattikoulututkinnon suorittaneet?
Totta on, että se vaatii erinomaista onnistumista pääsykokeissa, mutta sama pätee myös ylioppilaisiinkin, varsinkin jos ei ole erinomainen todistus.
Ihanko oikeesti pitää vääntää rautalangasta? Lukiota arvostetaan, koska siellä ei ihan kaikki pärjää. Jos on huono jo peruskoulussa, sietää mennä amikseen, mutta on turha odottaa siitä mitään kunnianosoituksia. Ja kääntäen, koska et varmasti tätäkään ymmärrä: amista ei arvosteta juuri siksi, että sinne menee ne jotka ei korkeammilla kouluasteilla enää pärjäisi. Osa ei pärjää edes amiksessa. Joko meni jakeluun?
KAIKKI EIVÄT PÄÄSE AMMATTIKOULUUN TOIVOMALLEEN LINJALLE.
Siksi joutuvat menemään vaikka lukioon, pärjäsivät sitten siellä tai eivät.
Ihan kaikki eivät todella pärjää ammattikoulussakaan, eivät myöskään lukiossa. Mutta se sinä taisit jo tietääkin.
Korkeammille kouluasteille kaikki eivät halua.
Tämä voi olla sinulle yllätys, mutta onneksi asia on näin. Miten me tulisimme toimeen jokapäiväisessä elämässä pelkkien korkeastikoulutettujen maailmassa, ilman suorittavan työn tekijöitä?
Ilman autonkuljettajia, hoitajia, kaupankassoja, asentajia... vaikka on heidänkin joukossaan yhä enemmän ylioppilaita - joiden kyvyt eivät ole riittäneet korkeampaan koulutukseen.
On myös korkeakoulu- tai yliopistotutkinnon suorittaneita, joille ei ole löytynyt koulutusta vastaavaa työtä.
Amiksessa pärjää kaikki. Lukiossa ei.
Olen ollut hoitamassa yliopiston sisäänpääsybyrokratiaa ja fakta on, että vaikka "mahdollisuus" on olemassa, ei amispapereilla pääse kukaan yliopistoon.
Mitä ne amikset nyt on yliopistoon menossa, eikös teidän amistodistukset olekaan juhlan arvoisia? :DDDD
Sua vaan harmittaa kun seiskan spettarillakin pääsee lukioon :D
Niinkuin minä!
Niin tätä ketjua lukiessani se vähäinenkin arvostus hiipui kokonaan.
Ja tuolla oli kyllä tuo joka oli mennyt lukioon kutosen keskarilla eikä seiskan. Vai sinäkö se olit ja yrität nostaa säälittävää keskiarvoasi mielikuvituksen voimalla? Mitä hyötyä sulle on surkeista lukiopapereista?
Niin tätä ketjua lukiessani se vähäinenkin arvostus hiipui kokonaan.
Ja tuolla oli kyllä tuo joka oli mennyt lukioon kutosen keskarilla eikä seiskan. Vai sinäkö se olit ja yrität nostaa säälittävää keskiarvoasi mielikuvituksen voimalla? Mitä hyötyä sulle on surkeista lukiopapereista?
Kuvitteletko että meitä on tasan kymmenen täällä kirjoittelemassa? Joku on voinut mennä kutosella sisään, minä seiskalla ja en varppina ole ainoa. Mä lähdin kuluttamaan aikaa kun en päässyt haluamalleni amislinjalle, hui!!
Surkeat lukiopaperit? mistäs moista päättelet? kerro? tai siis kyllä mä tiedän että kertoisit vaikka en kysyisi..
Se on niin huvittavaa miten jotkut luulee tietävänsä kaiken :D
Kuvitteletko että meitä on tasan kymmenen täällä kirjoittelemassa? Joku on voinut mennä kutosella sisään, minä seiskalla ja en varppina ole ainoa. Mä lähdin kuluttamaan aikaa kun en päässyt haluamalleni amislinjalle, hui!!
Surkeat lukiopaperit? mistäs moista päättelet? kerro? tai siis kyllä mä tiedän että kertoisit vaikka en kysyisi..
Se on niin huvittavaa miten jotkut luulee tietävänsä kaiken :D
No, mä en viitsi enempää tollaisen just lukiosta päässeen kanssa..mulla on oma murkku kotona.
Hyvät jatkot vaan sullekin!
Ihanko aikuisia täällä keskustelee?
Ainakin se tuli selväksi, että sivistys ei tule automaattisesti kouluja käymällä.
Huh huh!!
Amiksessa pärjää kaikki. Lukiossa ei.
Olen ollut hoitamassa yliopiston sisäänpääsybyrokratiaa ja fakta on, että vaikka "mahdollisuus" on olemassa, ei amispapereilla pääse kukaan yliopistoon.
Ei pidä paikkaansa, että "ei amispapereilla kukaan pääse yliopistoon"
Sisäänpääsybyrokratiaa hoitavana et ole ilmeisesti ollut täysin tietoinen siitä, miten muissa tiedekunnissa tai yliopistoissa on toimittu.
Tarkoitatko, ettei siinä mitään juhlimista ole, jos ei voi päästä yliopistoon? Byrokratiaa hoitaneena sinä varmaan tasan tarkkaan tiedät sen ja aivan oikein, että ihan kaikki lukion käyneet ja ylioppilaat eivät pääse jatkamaan yliopistoon.
Toisaalta, miksi ihmeessä sellainen ihminen jättäisi lukion käymättä, joka jo peruskoulun päättäessään tietää haluavansa yliopistoon?
Minäpä vastaan itse omaan kysymykseeni, kun tiedän: oli niin perin pohjin kyllästynyt siihen tavalliseen koulunkäyntiin, myös siihen oman kylän koulu- ja kyläympäristöön, että kaipasin vaihtelua.
Lukion käyminen toisella paikkakunnalla olisi tullut kovin kalliiksi, ammattipuoli oli ilmainen ja siellä vielä maksettiin harjoittelusta palkkaa. Se oli sitä aikaa se...