Miksi ammattikoulututkintoa ei arvosteta?
Valmistun tänä keväänä merkonomiksi hyvin paperein. Olen odottanut juhliani todella kauan ja panostanut mm. opinnäytetyöhöni ja työharjoitteluuni oikein kunnolla, jotta keväällä on sitten kiva juhlistaa valmistumistani. Olen suunnitellut juhliakin etukäteen miettimällä menuuta ja hankkimalla mekonkin. Kuitenkin olen huomannut, että mitä lähemmäksi mennään valmistumista niin, sitä vaikeemmiksi juhlat ovat menneet. On alkanut tuntua, että ihmiset eivät arvosta ammattikouluvalmistumista yhtään, esim. kaksi todella läheistä ihmistä varasi lomamatkan juhlieni ajaksi, vaikka hyvin tiesivät, että juhlani ovat silloin, eivät vain muistaneet. Sitten yksi serkkuperheeni ei pääse, koska heidän pitää valmistella seuraavana päivänä olevaa serkkuni juhlaa, joka valmistuu YO-merkonomiksi. Toinen serkkuperheeni on Ruotsissa silloin. Yksi äitin sisko ihmetteli kovasti, että minäkin olen järjestämässä juhlia, kun hänen nuoruudessaan merkonomiksi valmistumista sillain ei juhlittu. Suoraan sanottuna tuntuu todella kurjalta, kun juhliin ei pääse juuri kukaan. Olen odottanut valmistumistani todella kovasti ja nyt joudun toteamaan, että odotus oli ihan turhaa, koska kukaan ei välitä niistä, joten olen miettinyt, että en pitäisi juhliani ollenkaan, vaikka niitä odotinkin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (116)
ole ihan jokaisen oma asia, meneekö lukioon vai amikseen. Aika pitkälti riippuu myös siitä, minkälaiset asiat kiinnostavat eniten. Jos käytännönläheiset työt ovat suurin mielenkiinto, niin mitä ihmettä lukio silloin hyödyttää? Kyllä kaikki valmistuneet ovat juhlansa ansainneet, oli oppilaitos mikä hyvänsä.
kaksoistutkinnon suorittajista? entäs kolmoistutkinnon?
Sukulaistyttö suoritti 4 vuodessa lukion valmistui samalla merkonomiksi:)
ehkäpä siksi, kun jokaisella on tutkinto jos toinenkin nykyään. En muutenkaan ymmärrä miksi niitä täytyy niin juhlia, en itse ole kokenut niitä juhlimisen arvoisiksi. Ylioppilas on kuitenkin saavutus, amis ei, se nyt vain on niin. Ylioppilaat arvioidaan koko maan kattavailla kokeilla, arvosanoja voi vertailla oli sitten mistä lukiosta vaan kirjoittanut. Mutta pdä juhlasi ystävillesi ja juuri sellaiset kuin haluat! Sukulaisista ei niin tarvitse välittää. Merkonomit eivät vain niin haastavia hommia tee, eivätkä tee uraa. Terkuin FM, merkonomin tytär.
Nykyään ihmiset joutuu vaihtamaan ammattia elämänsä aikana ainakin pariin otteeseen. Amiksen käynyt hankkii sitten toisen amis-ammatin. Lukion käynyt voi suuntautua mihin tahansa. Joo, voi sen lukion käydä myöhemminkin, mutta miten moni sinne lähtee 3-kymppisenä tai myöhemmin? Kun on perhe elätettävänä ja jokainen opiskeluvuosi tarkoittaa pennin venyttämistä, niin uusi tutkinto hankitaan mahdollisimman nopeasti. Lukiopohja avaa ihan hirveästi uusia ovia, se nyt vaan on fakta.
Vaikka te amikset muuta väitätte, niin kyllä se amisvalinta sulkee monia mahdollisuuksia ja ovia. Siksi se on minusta typerä valinta. Tietysti suuri osa amiksista on niitä, jotka eivät muuhun kykene, ja heille se on tietysti paras (ainoa) vaihtoehto.
Vaikka te amikset muuta väitätte, niin kyllä se amisvalinta sulkee monia mahdollisuuksia ja ovia. Siksi se on minusta typerä valinta. Tietysti suuri osa amiksista on niitä, jotka eivät muuhun kykene, ja heille se on tietysti paras (ainoa) vaihtoehto.
Tosi asia on se ett paskoilla papereilla voi pyyhkiä vaikka takamuksen ei niillä paljon muuta tee. Niin ja mä pääsin sinne lukioon 6.7 keskiarvolla.
Mitä mun sivistykseen tulee tai jonkun muun, niin en tosiaan osaa sanoa jostain täysin randomista että onko hän käynyt lukion vai amiksen?
Hienoa, että joku haluaa tässä maassa opiskella itselleen ammatin. Onnittelut sinulle.
Tällä keuhkotaan jatkuvasti siitä, että amis on joko paska tai amis on tosi vaativa. Amis on aika laaja käsite. On hiukan eri mennä vitosen todistuksella automekaanikkolinjalle kuin opiskella vaikka hoitajaksi, jonka on osattava vaativia lääkelaskuja tms. Eivät amiksen eri linjat ole yhtä vaativia. Se, että niille heikkolahjaisten linjoille menevät ne pölöt, pilaa myös niiden fiksumpien linjojen maineen.
Koulutus on tasan niin arvokas, millaiseksi itse sen asettaa. Varsinkin, kun tiedät, että arvosanasi on hyvät. Kävin nuoruudessa yo-merkonomiksi, enkä juhlinut sitä. Sen sijaan kavereita luki peruskoulupohjalta merkonomeiksi ja he järjestivät juhlat. He ovat myös hyödyntäneet merkonominpaperinsa huomattavasti paremmin kuin minä, joka turhautumisessani jatkoin myöhemmin yliopistossa opintoja. Heillä on ollut vuosikaudet hyvä vakinainen työ ja minä edelleen jatkan pätkätöitäni.
Tosi asia on se ett paskoilla papereilla voi pyyhkiä vaikka takamuksen ei niillä paljon muuta tee. Niin ja mä pääsin sinne lukioon 6.7 keskiarvolla.
Mitä mun sivistykseen tulee tai jonkun muun, niin en tosiaan osaa sanoa jostain täysin randomista että onko hän käynyt lukion vai amiksen?
Sinun lahjattomuutesi ei todista sitä, että lukio olisi huono valinta, vaan sitä, että se oli sitä sinulle. Ei tietenkään noin huonoilla papereilla pärjää, ellei tee paljon töitä. Maaseutukouluihin nyt pääsee kuka tahansa.
Hienoa, että joku haluaa tässä maassa opiskella itselleen ammatin. Onnittelut sinulle.
Tällä keuhkotaan jatkuvasti siitä, että amis on joko paska tai amis on tosi vaativa. Amis on aika laaja käsite. On hiukan eri mennä vitosen todistuksella automekaanikkolinjalle kuin opiskella vaikka hoitajaksi, jonka on osattava vaativia lääkelaskuja tms. Eivät amiksen eri linjat ole yhtä vaativia. Se, että niille heikkolahjaisten linjoille menevät ne pölöt, pilaa myös niiden fiksumpien linjojen maineen.
Paljon enemmän kuin ylioppilaita.
Paljon enemmän kuin ylioppilaita.
Mitä mun sivistykseen tulee tai jonkun muun, niin en tosiaan osaa sanoa jostain täysin randomista että onko hän käynyt lukion vai amiksen?Sinun lahjattomuutesi ei todista sitä, että lukio olisi huono valinta, vaan sitä, että se oli sitä sinulle. Ei tietenkään noin huonoilla papereilla pärjää, ellei tee paljon töitä. Maaseutukouluihin nyt pääsee kuka tahansa.
Mua nyt ei vaan pahemmin kiinnostanut lukeminen. Mutta menin kuitenkin lukioon syistä tai toisista. Lukion kävin vuosaaressa, että se siitä maaseutukoulusta.
Olet aika hölmö jopa pölö..lukio taustastasi huolimatta jos kuvittelet että olen ainoa laatuani?
Tervetuloa todelliseen maailmaan, sen löydät kun otat laput pois silmiltä!
Jotkut eivät näköjään opi siellä edes yhdyssanoja. ;)
Jotkut eivät näköjään opi siellä edes yhdyssanoja. ;)
Ainakin sulta puuttuu hyvät sosiaaliset taidot. Et sä pisteitä saa sillä että halveksut toisia, lähinnä säälittää ja tulee mieleen että mikä sulla oikeesti on? Miksi sun on noin paha olla?
En arvosta sitä, joten miksi esittäisin arvostavani? Mitä jos keskittyisit siihen mistä puhutaan, etkä kuviteltuihin sosiaalisiin taitoihisi. Vai eikö keskittymiskyky riitä?
En arvosta sitä, joten miksi esittäisin arvostavani? Mitä jos keskittyisit siihen mistä puhutaan, etkä kuviteltuihin sosiaalisiin taitoihisi. Vai eikö keskittymiskyky riitä?
Mä arvostan ammattikoulua. Olisin voinut mennä peruskoulun jälkeen sinnekin, mutten keksinyt mitä haluaisin opiskella, joten menin lukioon. Niillä papereilla ei tee mitään, en edes saa hakea moniin paikkoihin mihin haluaisin kun yo-todistus on esteenä.
Veljeni valmistui juuri ammattikoulusta. Oli tosi motivoitunut koko opiskeluaikansa ja on ollut ilo seurata miten toinen nauttii kun saa tehdä mitä haluaa! Ei tainnut yhtäkään poissaoloa olla ellei joskus ollut oikeasti kipeä ja koulun loppuvaiheessa viihtyi siellä touhuamassa iltakahdeksaan asti.
Te joiden mielestä amikseen menee vaan luuserit, on tietenkin provoja. Onnistuitte provosoimaan mut vastaamaan :)
Mihin yo-todistus voi olla esteenä? Eipä ole tullut vastaan tällaista ihmettä.
Siellä peruskoulun seiskat (jotka lukiossa saisivat vitosen) repivät huippunumeroita. Eräs erittäin heikoilla papereilla kirjoittanut luokkatoverini lukiosta meni amikseen lukion jälkeen ja naureskeli monesti sitä, kuinka helppoa se on. Lukio oli hänelle aika vaikeaa. Normaalilla järjellä varustettu laiskiainenkin saa sieltä 5/5 tekemättä yhtään mitään.
Sinänsä, duunareita tarvitaan. Ammattikoulu on vaan valitettavasti tämän koulutusinflaation kautta tullut yhä surkeampien yksilöiden koulutuspaikaksi. Kaikki hiukankin pystyvät opiskelee enemmän ja sitten ihmettelevät. Amikseen jää vain pohjasakka. Se on valitettavaa, koska OSA ammattikouluammateista työllistäisi hyvin. Silti kokonaisuudessaan työttömyys ammattikoulun käyneiden keskuudessa on paljon korkeampi kuin vaikka yliopiston. Se johtuu siitä aineksesta, joita ei kiinnosta mikään ja ovat surkeita alkuunsakin.