Miksi ammattikoulututkintoa ei arvosteta?
Valmistun tänä keväänä merkonomiksi hyvin paperein. Olen odottanut juhliani todella kauan ja panostanut mm. opinnäytetyöhöni ja työharjoitteluuni oikein kunnolla, jotta keväällä on sitten kiva juhlistaa valmistumistani. Olen suunnitellut juhliakin etukäteen miettimällä menuuta ja hankkimalla mekonkin. Kuitenkin olen huomannut, että mitä lähemmäksi mennään valmistumista niin, sitä vaikeemmiksi juhlat ovat menneet. On alkanut tuntua, että ihmiset eivät arvosta ammattikouluvalmistumista yhtään, esim. kaksi todella läheistä ihmistä varasi lomamatkan juhlieni ajaksi, vaikka hyvin tiesivät, että juhlani ovat silloin, eivät vain muistaneet. Sitten yksi serkkuperheeni ei pääse, koska heidän pitää valmistella seuraavana päivänä olevaa serkkuni juhlaa, joka valmistuu YO-merkonomiksi. Toinen serkkuperheeni on Ruotsissa silloin. Yksi äitin sisko ihmetteli kovasti, että minäkin olen järjestämässä juhlia, kun hänen nuoruudessaan merkonomiksi valmistumista sillain ei juhlittu. Suoraan sanottuna tuntuu todella kurjalta, kun juhliin ei pääse juuri kukaan. Olen odottanut valmistumistani todella kovasti ja nyt joudun toteamaan, että odotus oli ihan turhaa, koska kukaan ei välitä niistä, joten olen miettinyt, että en pitäisi juhliani ollenkaan, vaikka niitä odotinkin. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (116)
sitten päätyvät lähäreiksi. Pienempi prosentti jatkaa yliopistoon kuin amiksiin.
Katso Tilastokeskuksen tilastoja, sieltä löytyy tarkkaa tietoa. Ammattiopistoon menee vain muutamaprosentti. Ja ammattikorkeahan on eri asia kuin ammattiopisto, tiedäthän sen?
jotka eivät osaa arvostaa sun ammattitutkintoa.
Ilman muuta pidät juhlat ja jos he eivät tule, niin omapahan on heidän häpeänsä, kun jäävät paitsi sun ihanista juhlista.
Leuka pystyyn ja juhlia järjestämään.
Onnittelut tutkinnosta!
pitäisi mennä lukioon, jos haluaa tehdä ns. duunarihommia, siis käytännönläheisiä töitä?! Mitä ihmeen hyötyä siitä olisi?
pitäisi mennä lukioon, jos haluaa tehdä ns. duunarihommia, siis käytännönläheisiä töitä?! Mitä ihmeen hyötyä siitä olisi?
He menevät amikseen koska sossut ja vanhemmat pakottavat ja jättävät kesken heti kun täyttävät 18 vuotta
sitten päätyvät lähäreiksi. Pienempi prosentti jatkaa yliopistoon kuin amiksiin.
Katso Tilastokeskuksen tilastoja, sieltä löytyy tarkkaa tietoa. Ammattiopistoon menee vain muutamaprosentti. Ja ammattikorkeahan on eri asia kuin ammattiopisto, tiedäthän sen?
Turha väittää muuta. Entisten amisten mimi vaan on muutettu. Ja niihin AMMATTIkorkeakouluihin menee ihan yhtälailla ei-ylioppilaitakin. Ja kyllä, itsekin lukion ja AMMATTIkorkeakoulun käynyt.
nyt sh amk, tradenomi, sosionomi amk...ja mikä on muutuunut? Ei mikään.
He menevät amikseen koska sossut ja vanhemmat pakottavat ja jättävät kesken heti kun täyttävät 18 vuotta
Suurin osa menee lukioon kun muuten vanhemmat (yleensä äiti) uhkaa vipata lapsen omilleen eikä kustanna mitään opiskeluja. Sitten kirjotetaan huonoilla papereilla joilla voisi pyyhkiä ahterinsa.
Turha väittää muuta. Entisten amisten mimi vaan on muutettu. Ja niihin AMMATTIkorkeakouluihin menee ihan yhtälailla ei-ylioppilaitakin. Ja kyllä, itsekin lukion ja AMMATTIkorkeakoulun käynyt.
ole mikään ammattikorkeakoulu ollut. Sen sijaan aikaisempi opistotason koulutus muutettiin ammattikorkeakoulutukseksi. Sulta on nyt pahasti käsitteet sekaisin.
joiden lapset eivät ole menneet lukioon tai päässeet sinne. Silloin täällä alkaa aina amisten ylistäminen ja ruikutus siitä, kun ammattitutkintoa ei arvosteta. Hohhoijaa!
ole mikään ammattikorkeakoulu ollut. Sen sijaan aikaisempi opistotason koulutus muutettiin ammattikorkeakoulutukseksi. Sulta on nyt pahasti käsitteet sekaisin.
Meidän kaikkien yhdessä pitäisi muodostaa yhteiskunta... mut mää oon parempi, ja mun isi ainaki :ää takas hiekkalaatikolle!
ikävä kyllä yhä edelleen moni pitää ammattikoulua alempiarvoisena ja koulussa huonosti menestyneiden paikkana, vaikkei se sitä todellakaan ole, pikemminkin päinvastoin!
itse olen ammattikoulun käynyt (myöskin merkonomi) ja pakko sanoa että kyllä sieltä sai täysiä numeroita lähes mitään tekemättä, tai siis suht vähällä vaivalla. Itse valmistuin keskiarvolla 3,0 asteikolla 1-3 eikä ollut vaikeaa tuo koulunkäynti.. Silti todella monella oli vaikeuksia päästä edes kokeista läpi, luokallani oli monta jotka kävivät aina uusimassa kokeet ja välillä useampaan kertaan.. Ja muutenkin harva sai hyviä numeroita..
Eli voisin kyllä yleistää että ns. vähemmät viisaammat hakeutuvat ammattikouluun ja läpäisevät sen huonoin/tyydyttävin arvosanoin. Ja kyllähän näitä fiksujakin sinne amikseen päätyy, mutta he yleensä saavat ne hyvät arvosanat ja helpolla.
Mielestäni ammattikoulu oli helpompi kuin yläaste!!!
ikävä kyllä yhä edelleen moni pitää ammattikoulua alempiarvoisena ja koulussa huonosti menestyneiden paikkana, vaikkei se sitä todellakaan ole, pikemminkin päinvastoin!
itse olen ammattikoulun käynyt (myöskin merkonomi) ja pakko sanoa että kyllä sieltä sai täysiä numeroita lähes mitään tekemättä, tai siis suht vähällä vaivalla. Itse valmistuin keskiarvolla 3,0 asteikolla 1-3 eikä ollut vaikeaa tuo koulunkäynti.. Silti todella monella oli vaikeuksia päästä edes kokeista läpi, luokallani oli monta jotka kävivät aina uusimassa kokeet ja välillä useampaan kertaan.. Ja muutenkin harva sai hyviä numeroita..
Eli voisin kyllä yleistää että ns. vähemmät viisaammat hakeutuvat ammattikouluun ja läpäisevät sen huonoin/tyydyttävin arvosanoin. Ja kyllähän näitä fiksujakin sinne amikseen päätyy, mutta he yleensä saavat ne hyvät arvosanat ja helpolla.
Mielestäni ammattikoulu oli helpompi kuin yläaste!!!
Minulle amis oli paljon hankalampi kuin yläaste, tosiaan jouduin tekemään paljon töitä. Päivät olivat pitkiä ja väsyttäviä (enkä tosiaan ole mikään laiska tapaus =D).
Mutta siis, olen iloinen, että kävin vain amiksen vaikka äitini painostikin lukioon. Valmistuin ammattiin ja teen sitä työtä edelleenkin (vakipaikan sain koulun työharjoittelun kautta). Lukion papereilla en olisi tehnyt mitään. Olisi periaatteessa mennyt kolme vuotta ihan hukkaan.
Mutta kenenkään koulutusta haukumatta, eikö olisi kuitenkin mukava arvostaa jokaista, joka valmistuu jostakin opinahjosta, oli se sitten lukio tai amis?
Aikoinaan hain ammattikouluun ja lukioon. Valitsin sitten ammattikoulun ja valmistuin merkonomiksi. Sen jälkeen opiskelin ammattikorkeakoulututkinnon ja sitten, kun ei enää töitä löytynyt lähdin vielä ammattikouluun, jossa nyt opiskelen lähihoitajaksi. Olenkin nyt nykyisten opintojen aikana huomannut, että lähihoitajan opinnot ovat paljon vaativammat kuin amk-tutkinnon opinnot. Enkä todellakaan ymmärrä, että miksi ammattikoulun käyneitä morkataan ja ei arvosteta. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla samanlaisia?
Tämä on mielestäni surullista, että ihmiset ajattelevat, että ammattikoulun käynyt ei ole mitään :( Minulle ainakin on ihan sama mistä kukakin valmistuu, sillä jokaista työntekijää alasta riippumatta tarvitaan! Osaan kuvitella kuinka sinua harmittaa tuttujesi käytös, mutta ole ylpeä saavutuksestasi! Meitä jokaista tarvitaan :) Juhli ja nauti saavutuksestasi niiden kanssa jotka sinua arvostavat!
Aikoinaan hain ammattikouluun ja lukioon. Valitsin sitten ammattikoulun ja valmistuin merkonomiksi. Sen jälkeen opiskelin ammattikorkeakoulututkinnon ja sitten, kun ei enää töitä löytynyt lähdin vielä ammattikouluun, jossa nyt opiskelen lähihoitajaksi. Olenkin nyt nykyisten opintojen aikana huomannut, että lähihoitajan opinnot ovat paljon vaativammat kuin amk-tutkinnon opinnot. Enkä todellakaan ymmärrä, että miksi ammattikoulun käyneitä morkataan ja ei arvosteta. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla samanlaisia?
Tämä on mielestäni surullista, että ihmiset ajattelevat, että ammattikoulun käynyt ei ole mitään :( Minulle ainakin on ihan sama mistä kukakin valmistuu, sillä jokaista työntekijää alasta riippumatta tarvitaan! Osaan kuvitella kuinka sinua harmittaa tuttujesi käytös, mutta ole ylpeä saavutuksestasi! Meitä jokaista tarvitaan :) Juhli ja nauti saavutuksestasi niiden kanssa jotka sinua arvostavat!
ja lukiosta ei valmistu mihinkään ammattiin, että töihin pääsisi. Yhtälailla sitä olisi lukion jälkeen pitänyt jonnekin kouluun hakea. Pidän käytännön työstä enkä pelkästä pänttäämisestä. Päätöstäni en kadu vieläkään. Töissä olen vuosien varrella ollut, mutta päätin sitten 3kk työttömyyden jälkeen hakea kouluun siltä varalta, että töitä ei löytyisikään. Parempi opiskella jotain hyödyllistä kuin olla työttömänä :)
vierestä olen seurannut monen kaverini yliopisto-opintoja ja voin sanoa, että heillä on ollut palkka tosi surkea tai sitten he ovat joutuneet työttömäksi :(
että lukio ja yliopisto johtaisi automaattisesti vakituiseen työpaikkaan ja hyvään palkkaan. Terveisin ylioppilas ja lähihoitaja 17 vuoden ajan, eikä päivääkään työttömänä.
eipä se koulutus aina takaa kunnon palkkaa.
Minäkin tienaan paljon enemmän kuin maisterisiskoni.Niin, olen käynyt vain peruskoulun.
mennään yliopistoon! Nih!