Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus

Vierailija
27.02.2014 |

Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.

Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

argg! jos penkki taipuu, sitä saa taivuttaa niin minun edessä olevan kuin minäkin!

Vierailija
142/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin vittumaista kun joku kääntää penkin edessä sylliin, varsinkin letokoneessa. Kaikista joukkoliikennevälineistä pitäisi poistaa mahdollisuus muuttaa penkin selkänojan asentoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 07:08"]

argg! jos penkki taipuu, sitä saa taivuttaa niin minun edessä olevan kuin minäkin!

[/quote]Ja jos polvi taipuu, niin saa potkia edessä olevan penkkiä. Mikä sun ongelmasi on?

Vierailija
144/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 07:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 07:08"]

[/quote]Ja jos polvi taipuu, niin saa potkia edessä olevan penkkiä. Mikä sun ongelmasi on?

[/quote]

minun ongelma on se kun ihmiset nitisee turhista asioista sekä myös se, että katsovat oikeudekseen kiusata muita ihmisiä (ts. esim potkia sitä junanpenkkiä, ihan vaan koske se niitä vituttaa) , tuskinpa kukaan (tai toivottavasti) kadulla huvikseen asioita / ihmisiä potkii vaikka joku sattus ketuttamaan.

Kyllä sitä penkkiä nyt vaan saa taivuttaa kuka haluaa ja takana olevalla ei siihen ole sanomista.

Vierailija
145/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 07:19"]

Se onkin vittumaista kun joku kääntää penkin edessä sylliin, varsinkin letokoneessa. Kaikista joukkoliikennevälineistä pitäisi poistaa mahdollisuus muuttaa penkin selkänojan asentoa.

[/quote]

No kyllä mun mielestä lentokoneessa penkin kallistus on aika oleellinen ominaisuus, esim. pitkillä lennoilla kun on pakko yrittää nukkuakin.

Tottakai se penkki pitää tarjoilun aikana nostaa ylös, se ärsyttää etteivät kaikki sitä tajua, mutta muuten ei ole kyllä ikinä lentokoneessa edellä olevan penkin kallistaminen haitannut ja läppäriäkin olen aina pystynyt käyttämään siitä huolimatta.

Vierailija
146/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 02:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:57"]

Jos penkissä on kallistus ominaisuus... NIIN tottakai sitä käytetään! Miksi sitten se takana oleva ei voi kallistaa omaa penkkiä?  Ja  miksi sitä kannettavaa pitää juuri käyttää sillä hetkellä? Junissa on omat paikat missä voi näprätä sitä laitetta.

[/quote]

Se takana oleva ei pakosti voi kallistaa, koska penkki on seinää vasten.

[/quote]

se onkin huono paikka KOSKA SITÄ PENKKIÄ EI VOI KALLISTAA. NIIN :D! Sen paikan voi välttää sillä, että ostaa lippunsa tarpeeksi ajoissa.

Vierailija
147/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä potkija olisi voinut hoitaa asian kotiin sanomalla esimerkiksi;

anteeksi häiriö mutta yritän tehdä töitä, ja en oikein mahdu tähän kun noja on kallistettu, olisiko mahdollista laittaa se suoraan hetkeksi, että saan tämän hoidettua?

kohteliaiusuudella pääsee pitkälle, missä on käytöstavat ja kunnioitus muita kohtaan!? mulle ei tulisi mielenkään tuolla lailla ihmisille jutella.

Vierailija
148/201 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo minulle, että anteeksi, kallistan selkänojani nyt, sanon että anteeksi, ei sovi minulle.

Vierailija
149/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 23:16"]Jos joku sanoo minulle, että anteeksi, kallistan selkänojani nyt, sanon että anteeksi, ei sovi minulle. [/quote]

Ja sitten kallistan sen. :) 

Mitä teet?

Vierailija
150/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kallistajat kaikki ylipainoisia tupakoivia alkoholisteja?

Vierailija
151/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olin muuten mä joka potkisin sun penkkiä.

Vierailija
152/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kallistaa penkkinsä syliini, vaikka olen sanonut, että se ei sovi, sanon hänelle, että nostaa sen ylös. Jos se ei toimi, saatan vahingossa läikäyttää vesipulloni, punkkuni tai kahvini hänen päälleen. Olen tietenkin hyvin pahoillani siitä, mutta kun tila on ahdas, niin vahinkoja saattaa tapahtua.

Vierailija
153/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on suomalaisilla aivan liian helppo elämä, jos sitä vitutuksen ja märisemisen aihetta saa siitäkin, että kallistamiseen suunniteltu penkki KALLISTETAAN! Siis voihan kettu sentään, se kallistetaan MINUN ilmatilaani vai mikälie. Lasketteko muuten junissa ja lentokoneissa, että onhan teillä varmasti saman verran sitä ILMATILAA (vai mitä nyt olikaan) mitä edessä olevalla, mittailette varmuuden vuoksi kaikki penkkien välit ja vaaditte alennusta, jos seinä on esimerkiksi liian lähellä? Kyllä suomalaiset on rentoa porukkaa, ei voi muuta sanoa. Naama norsunvitulla painetaan menemään päivästä toiseen kultaisen käytöksen nippelitietokirja toisessa kädessä, puhelin toisessa, että voi soittaa johonkin kriisipuhelimeen, kun joku iso asia kiukuttaa, kuten selkänojan taivutus. Tai sitten itketään konnarille, tai jollekin muulle, että kyllä minä nyt mieleni pahoitin! Pienestä asiasta sitä saakin vitutuksen aikaiseksi, onneksi omassa elämässä on niitä oikeitakin ongelmia, niin ei paljoa toisten selkänojien taivutukset, pierut sun muut pilaa päivää. Ennemmin katson ulos ja iloitsen auringonpaisteesta.

Vierailija
154/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan uskomattomia hernenokkia te olette! Varmaan vaikea elää elämää, jossa jonkun penkin kallistus on noin vakava ongelma. Pitäis varmaan kehittyä joku maailmansota, jotta asiat saisi teidänkin pienissä päissä oikeat mittasuhteet"

No, nyt se 3. maailmansota on mahdollisesti kehittymässä Ukrainan Krimin tilanteesta, joten ehkäpä penkinkallistelukiista kalpenee suurempien asioiden rinnalla!!!

Vierailija
155/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:21"]

"Ihan uskomattomia hernenokkia te olette! Varmaan vaikea elää elämää, jossa jonkun penkin kallistus on noin vakava ongelma. Pitäis varmaan kehittyä joku maailmansota, jotta asiat saisi teidänkin pienissä päissä oikeat mittasuhteet"

No, nyt se 3. maailmansota on mahdollisesti kehittymässä Ukrainan Krimin tilanteesta, joten ehkäpä penkinkallistelukiista kalpenee suurempien asioiden rinnalla!!!

[/quote]

Haluaisinpa nähdä sen suomalaisten uuden evakkojunan! Siellä kaikki olisivat kuin sillit suolassa, osa seisoisi pitkin käytäviä ja lapsia istuisi vanhempiensa sylissä. Ja siitä huolimatta joku turskatin teini kallistaisi penkkinsä suoraan niitten äitien ja lasten päälle ja inisisi "kun mulla on oikeus, kun tää penkkihän on kallistettava".

Vierailija
156/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:31"]Jos joku kallistaa penkkinsä syliini, vaikka olen sanonut, että se ei sovi, sanon hänelle, että nostaa sen ylös. Jos se ei toimi, saatan vahingossa läikäyttää vesipulloni, punkkuni tai kahvini hänen päälleen. Olen tietenkin hyvin pahoillani siitä, mutta kun tila on ahdas, niin vahinkoja saattaa tapahtua.[/quote]

Melko paljon lentäneenä haluaisin kyllä nähdä tilanteen, jossa takana istuvan juomat voisi mitenkään kaatua edessä olevan, penkkinsä kallistaneen päälle. Siis lentokoneessa. Edes teoriassa. Ilman että se juoma suorastaan heitetään hänen päälleen. Ja kuulla myös sen selityksen siitä, miten se punkku sieltä takaa lensi hänen syliinsä.

En ole vielä nähnyt niin pitkää ihmistä, jonka hilseinen pää suorastaan vyöryisi syliini vaikka penkki olisi kallistettu aivan ääriasentoon. Kyllähän se penkin kallistus kaventaa omaa tilaa, mutta en vielä ole niin lihava, etten saisi laukkua sieltä penkin alta vaikka edessä oleva olisi (ja yleensä on) kallistanut penkkiään.

Ainakin Finnairin koneissa myös sen takarivin penkin saa kallistettua ja ainahanvoi ostaa paikan vaikka siitä ihan edestä, sekä junassa että lentokoneessa, jos kallistelu todella haitaa niin paljon. Matkustan välillä koiran kanssa ja saan siis automaattisesti sen takimmaisen rivin paikan, aina olen saanut penkin kallistettua...

Olette te kyllä urpoja. Lentokoneessa nyt suunnilleen 90 % matkustajista kääntää sen istuimen lepoasentoon vähänkään pidemmillä lennoilla. Ja monella on lyhyemmilläkin lennoilla tarve nukkua mm. jatkolennon ja aikaeron vuoksi.

Vierailija
157/201 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 02:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:21"]

[/quote]

Haluaisinpa nähdä sen suomalaisten uuden evakkojunan! Siellä kaikki olisivat kuin sillit suolassa, osa seisoisi pitkin käytäviä ja lapsia istuisi vanhempiensa sylissä. Ja siitä huolimatta joku turskatin teini kallistaisi penkkinsä suoraan niitten äitien ja lasten päälle ja inisisi "kun mulla on oikeus, kun tää penkkihän on kallistettava".

[/quote]

Ei vaan siellä kyttäisi jokainen av valittajamamma sormet ja huulet syyhyten kaikkia niitä ärsyttäviä ja kuohahduttavia juttuja, mitä kanssamatkustajat kehtaavat tehdä ihan vain heidän kiusakseen ja ilokseen. Joku ryystää liian kovaa, yskii liian kovaa, liikehtii liian äänekkäästi, hengittää liian kovaa, haisee, ei haise, lihava, liian laiha, liikaa lapsia, lapseton, ruma, liian nätti, bloggari vai ei, rumat vaatteet, kananpersetukka, wt, akateeminen älykkö (tietenkin), työtön sossupummi...sitä kyttäämisen, valittamisen ja arvostelemisen määrää ei edes kriisi vähentäisi. Ja kaikesta pitää tottakai valittaa ja tuntea mielipahaa.

Vierailija
158/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:11"]

Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.

Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.

[/quote]

Säätömahdollisuus on sitä varten, että penkkiä voi kallistaa, jos takana ei ole ketään tai jos tämä ei häiritse takana olevaa. Sinuako todella ei häiritse, jos yrität työskennellä läppärillä tms. ja edessä oleva kallistaa selkänojansa kyselemättä mitään taakse? Epäilen...

[/quote]

MISSÄ tuo sääntö sanotaan? Kyllä se on juurikin niin, että kallistus kuuluu maksettuun paikkaan.

Vierailija
159/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:11"]

Kyllä penkkiä saa kallistaa niin junassa kuin lentokoneessa. Kukin on maksanut tilastaan, ja maksettuun tilaan kuuluu se kallistusvara. Jos tunnet, että edessä istuva veisi sinulta tilaa kallistamalla penkkiään, muista, että sinullekin kuuluu kallistusvara oman penkkisi takana. Edessä istuva ei siis kallista penkkiään sinun puolellesi, vaan vain tilaan, joka hänelle kuuluu.

Ihan naurettavia nuo puheet siitä, että kallistaja tunkisi toisen alueelle. Ei se niin mene. Jos penkkiä ei saisi kallistaa, sitä mahdollisuutta penkeissä ei edes olisi. Ja onneksi on, että saa väsynyt halutessaan matkustaa asteen mukavammin.

[/quote]

Säätömahdollisuus on sitä varten, että penkkiä voi kallistaa, jos takana ei ole ketään tai jos tämä ei häiritse takana olevaa. Sinuako todella ei häiritse, jos yrität työskennellä läppärillä tms. ja edessä oleva kallistaa selkänojansa kyselemättä mitään taakse? Epäilen...

[/quote]

MISSÄ tuo sääntö sanotaan? Kyllä se on juurikin niin, että kallistus kuuluu maksettuun paikkaan.

[/quote]

Niinpä! Aiemmin ku ihmettelin samaa, ei vastausta kuulunut. Sellaista sääntöä ei ole, mutta vastustajat eivät voi myöntää koska heillä nyt on sellainen mutu-tuntuma.

Vierailija
160/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:34"]

kuten sanoin, en ääriasentoon penkkiä taivuta vaan vain vähän, ja ne istujat eivät btw ole olleet paikalla silloin kun olen pohjoisessa penkkiä taivuttanut. Jostain oulun ja tampereen väliltä ovat tulleet matkaan. Itse matkustan päätepysäkkien väliä. Jaksaisitko itse istua yli 10h selkä tikkusuorassa tai jalat kippurassa maata? Ei niissä penkeissä säätömekanismia olisi, jos säätäminen olisi kiellettyä. Unohtakaa ne piilosääntönne. Ap.

ps. En tietenkään rysähdä penkkiä vasten enkä kaada kenenkään juomia tai kolhi läppäreitä. Hommatkaa potkijat käytöstavat. Luulen aina että pikkulapsia takana istuu. Tosin lapsetkin osaavat käyttäytyä potkijoita paremmin.

[/quote]

Vaikka taivuttaisit sitä penkkiä vaan vähän, niin se sun takanas istuva ei sen seurauksena pysty käyttämään sitä sun penkkisi taustassa kiinni olevaa pöytää. 

Sun täytyy nyt vain uskoa se, mitä enemmistö koko ajan yrittää tolkuttaa: Niiden penkkien vakiasento on pystyasento, sitä varten niissä on ne pöydätkin selkämyksissä aina seuraavalle ihmiselle. Ainoastaan poikkeustapauksissa, jos se taakseistuvalle sopii, saa penkin taivuttaa taaksepäin. 

Sulla on useita vaihtoehtoja: Joko istut niin kuin muutkin ihmiset tai sitten luvan kanssa taivutat penkkisi taaksepäin. Heti laitat sen takaisin pystyyn, jos takanasi oleva niin haluaa. Tai sitten matkustat pitkää matkaa vain makuuvaunussa. Tai sitten ostat itsellesi joko sen takana olevan tai viereisenkin penkin. Sitten on tilaa taivutella ihan miten haluat.

[/quote]

Hah :) Sinäkö niitä sääntöjä latelet? Minähän kallistan jos se on tarpeellista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi