Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus

Vierailija
27.02.2014 |

Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.

Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:16"]

Hyvä ketju! Ap on tietenkin kyllä väärässä samoin kuin te kaikki muut penkintaivuttelijat. Huomaatte kai jo näistä kommenteista ja peukutuksista, että teidän on nyt vaan alistuttava enemmistön tahtoon: ette laske sitä selkänojaa alas, jos ette siihen lupaa saa takana olevalta tai istu paikassa, jossa takana ei ole ketään. 

Minä olen joskus vanhanmallisessa vaunussa ollut kiilautua tarjottimen ja penkin väliin, kun joku urpo yhtäkkiä rysäytti penkkinsä takakenoon. 

[/quote]

Miten punkero sinä oikein olet? Edes vanhassa junassa ei ollut niin ahtaita tiloja etteikö normaalin painoinen ihminen mahtuisi siinä istumaan vaikka edessä olisikin penkki taivutettuna. Minua ei ole koskaan häirinnyt penkkien asento, ei edes ole tullut mieleen, että tuostakin voisi jotain valittaa. 

Vierailija
162/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono selkä, enkä voi istua pitkään pystyasennossa, muuten en seuraavana päivänä pääse sängystä ylös ilman apua. Kumpi siis on tärkeämpää, jonkun läppärin käyttö vai se, että ei tarvitse itkeä kipua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan paljon sekä junalla että lentokoneella, viikottain kerran tai kaksi. Aamulla herään kello 4:30 ja palaan illalla myöhään. Nukun matkat. Kallistan penkin. Edellä istuvatkin yleensä kallistavat penkkinsä. Kukaan ei ole koskaan kysynyt lupaa enkä minä kysy lupaa. Minä en ole koskaan potkinut edellä istujan penkkiä eikä kukaan ole koskaan potkinut minun penkkiäni.

Jos teen töitä ja edellä oleva kallistaa penkkinsä, niin minäkin kallistan - hyvin mahtuu. Jos tarjoillaan ruoka, niin silloin ei kukaan ole kallistanut penkkiään minun syliini enkä minä ole kallistanut penkkiäni. 

Sitä varten se kallistumekanismi siinä penkissä on, että sitä saa käyttää. Ihan normaalikätäntö paljon matkustavilla.

Vierailija
164/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kiva jos joitain ei häiritse, mutta joitain toisia taas häiritsee! silloin on ihan sama onko kyseessä joku oikea sääntö, kun kohteliasta on, ettei tunge siitä päätä toisen syliin. se ei oikasti ole mikään miellyttävä kokemus.

Vierailija
165/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laihduttaa jos ei mahdu istumaan taivutetun penkin taakse. Siellä on ihan standardin mukaiset tilat istua. Jo tiedät, että olet liian iso, niiin voit ostaa sen etumaisen paikan itsellesi myös tai kokonaisen vaunun.

Vierailija
166/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:34"]

kuten sanoin, en ääriasentoon penkkiä taivuta vaan vain vähän, ja ne istujat eivät btw ole olleet paikalla silloin kun olen pohjoisessa penkkiä taivuttanut. Jostain oulun ja tampereen väliltä ovat tulleet matkaan. Itse matkustan päätepysäkkien väliä. Jaksaisitko itse istua yli 10h selkä tikkusuorassa tai jalat kippurassa maata? Ei niissä penkeissä säätömekanismia olisi, jos säätäminen olisi kiellettyä. Unohtakaa ne piilosääntönne. Ap.

ps. En tietenkään rysähdä penkkiä vasten enkä kaada kenenkään juomia tai kolhi läppäreitä. Hommatkaa potkijat käytöstavat. Luulen aina että pikkulapsia takana istuu. Tosin lapsetkin osaavat käyttäytyä potkijoita paremmin.

[/quote]

Vaikka taivuttaisit sitä penkkiä vaan vähän, niin se sun takanas istuva ei sen seurauksena pysty käyttämään sitä sun penkkisi taustassa kiinni olevaa pöytää. 

Sun täytyy nyt vain uskoa se, mitä enemmistö koko ajan yrittää tolkuttaa: Niiden penkkien vakiasento on pystyasento, sitä varten niissä on ne pöydätkin selkämyksissä aina seuraavalle ihmiselle. Ainoastaan poikkeustapauksissa, jos se taakseistuvalle sopii, saa penkin taivuttaa taaksepäin. 

Sulla on useita vaihtoehtoja: Joko istut niin kuin muutkin ihmiset tai sitten luvan kanssa taivutat penkkisi taaksepäin. Heti laitat sen takaisin pystyyn, jos takanasi oleva niin haluaa. Tai sitten matkustat pitkää matkaa vain makuuvaunussa. Tai sitten ostat itsellesi joko sen takana olevan tai viereisenkin penkin. Sitten on tilaa taivutella ihan miten haluat.

[/quote]

Hah :) Sinäkö niitä sääntöjä latelet? Minähän kallistan jos se on tarpeellista. 

[/quote]

Jep ja konnari tulee sitten ojentamaan sua jos en pysty takanasi käyttämään läppäriä. :)

Vierailija
167/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistuksesta mielensäpahoittajien kannattaa aina ostaa lippu netistä ja valita etummaiset paikat tai vastakkain olevat. Kukaan ei kallista päätä syliin (ihme hujoppeja Valtion Rautateillä matkustaa kun pää nänkin yleisesti ylettyy pitkälle selkänojan yli ja vielä kallistuu takana istuvan syliin.

Lentoyhtiöilläkin paikat voi ostaa ja varata etukäteen. Lentokoneessa mielensä pahoittajia tosin ihmettelen vielä junia enemmän. Hemmetisti (=liikaa) lentäneenä tosiaankin tuo kallistaminen nousun, tarjoilun ja laskun välillä on yleisempää kuin ei kallistaminen.

Jessus mikä keskustelu. Saammeko tästä ehkä uuden av-legendan?

Vierailija
168/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:56"]

Minulla on huono selkä, enkä voi istua pitkään pystyasennossa, muuten en seuraavana päivänä pääse sängystä ylös ilman apua. Kumpi siis on tärkeämpää, jonkun läppärin käyttö vai se, että ei tarvitse itkeä kipua? 

[/quote]

Läppäri. Vaivaiset menkööt taksilla.

Vierailija
169/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:13"]

44, en ole lukenut koko ketjua läpi, mutta tulipa tässä mieleen sellainen pieni ajatuksen poikanen että jokaisessa vaunussa voisi olla muutama paikka, joiden selkänojan voisi kääntää reilusti lepoasentoon.

[/quote]ulkomailla tällaisia vaunuja on monissa pitkänmatkan junissa, esimerkiksi pääkaupunkien välillä reissaavissa. Ihmeellistä ettei Suomessa näitä ole käytössä, vaikka välimatkat ja matkustusajat voivat olla pitkiä olematta varsinaisia yön yli matkoja. Nukkujat voisivat tosiaan varata tällaiset paikat ja työskentelevät ja muut valvojat saisivat olla rauhassa päivävaunussa.

Vierailija
170/201 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:13"]

44, en ole lukenut koko ketjua läpi, mutta tulipa tässä mieleen sellainen pieni ajatuksen poikanen että jokaisessa vaunussa voisi olla muutama paikka, joiden selkänojan voisi kääntää reilusti lepoasentoon.

[/quote]ulkomailla tällaisia vaunuja on monissa pitkänmatkan junissa, esimerkiksi pääkaupunkien välillä reissaavissa. Ihmeellistä ettei Suomessa näitä ole käytössä, vaikka välimatkat ja matkustusajat voivat olla pitkiä olematta varsinaisia yön yli matkoja. Nukkujat voisivat tosiaan varata tällaiset paikat ja työskentelevät ja muut valvojat saisivat olla rauhassa päivävaunussa.

[/quote] Unohtui sanoa että olen tällaisella matkustanut pisimmillään 16h ja penkit sai kokonaan makuuasentoon. ja silti ei muut matkaajat olleet liian lähellä mistään suunnasta.

Vierailija
171/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:11"]jos häiritsee, vaihtakoot paikkaa tai kärsikööt. Kyllä sitä penkkiä saa taivuttaa. Ja jos noin pitkästä matkasta kyse...

[/quote]

No ei sitä kyllä saa kysymättä. Ei kuulu hyvään etikettiin tämä nyt yhtään

Vierailija
172/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt, miksi joku haluaa sen penkin taivuttaa erityisesti lentokoneessa alle 3 h matkoilla. Penkki taipuu niin, että tosiaan se pää on kuin sylissä ja estää takana olevan liikkumisen tai tekemisen. Vaikka sitä omaa penkkiäkin taivuttaisi, niin silti et pysty käyttämään pöytää, et ottamaan mitään laukustasi, joka on lattialla jne.

Viimeksi matkustin 1,5 tuntia lentokoneessa kahden lapseni kanssa. Mukana oli laukku, joka oli istuimen alla ja josta aioin ottaa lapsille kirjat ja välipalaa, kun nousu olisi ohi, mutta edellä oleva räväytti penkkinsä alas ennen kuin ehdimme tehdä mitään. En saanut laukkuani ja oli vaikeaa edes irrottaa lasteni turvavyöt, jotta he pääsevät laukkua hakemaan. Kasattiin sitten lasten kirjat ja pillimehut toisen lapsen tarjottimelle mutta eikös tämäkin sitten räväytä sen penkkinsä makuuasentoon. Siinä lensi pillimehut lattialle eikä ollut mitään mahdollisuutta niitä enää sieltä hakea. Saatoimme lastemme kanssa katsella kahden miehen hilseistä päätä ja kuunnella toisen miehen kuorsausta. Matkan aikana pyysimme heitä nostamaan penkin, kun

- ostin lapsille juotavaa ja piti hakea lompakko

- lasten piti päästä vessaan

1,5 tunnin lennon aikana melkein 45 min meni nousuun ja laskuun, joten sen vajaan tunnin aikana oli ilmeisesti elintärkeää saada torkut keskellä päivää ja pissareissu ja lompakonhaku saivat miehet kiukkuisesti mutisemaan.

Minusta tuollainen on typerää lyhyellä lennolla. On selvää, että penkin laskeminen haittaa takana olevan mahdollisuuksia esim. syödä tai pitää pöydällä juomia. Lisäksi toisen takaraivosta ja sivuprofiilista saa kyllä jokaisen luomen ja näppylän nähtyä, joten en edes ymmärrä, miksi joku haluaa olla niin lähellä ventovieraita ihmisiä. Seuraavalla kerralla aion lasten kanssa kuljettaa tavaroita, juomia ja ruokia näiden makuuasennossa olevien penkkien yli. Lapsenkin voisin nostaa sen pään yli. Mahtaa olla mukavaa osallistua ihan eturivissä lapsiperheen arkisiin toimiin. Ja ehkä ne pillimehut voisivat kaatua tällä kertaa sen pään yläpuolella, niin tulee jotain tasoitusta siihen, mitä kaikkea ikävää voi tapahtua lennolla. 

Vierailija
173/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:22"]

Nyt kaikki laittamaan viestiä VR:lle: jokaiseen vaunuun joku kyltti tai siihen näyttöruutuun joka uusissa junissa on viesti että jos kallistaa istuinta, siihen täytyy pyytää lupa takana istuvalta.

[/quote]

Jotenkin täällä väkimäärältään pienessä ja harvaan asutussa Suomessa pystytään valittamaan siitäkin ettei tuolia saa kallistaa ;)

Lontoossa jo vuosia asuneena ei moinen tulisi mieleenkään. Siis kenenkään lontoolaisen mieleen. Siellä osataan ottaa toiset aivan eri tavalla huomioon eikä olla vaatimassa penkin kallistuksia ym vaikka matkoihin menee aikaa tolkuttomasti yhdessa miljoonan (!!!) muun ihmisen kanssa. Kohteliaisuus on aivan eri luokkaa kuin Suomessa jossa vaaditaan lipun maksaneena kallistamisoikeuksia ja hyvä ettei erillisiä taksimatkoja yhteiskunnalta jos on selkävaiva.

Juna ei kuitenkaan ole mikään hoitokoti/hotelli/sairaala, jossa väsyneet/selkävaivaiset/huonostikäyttäytyvät saavat lepoa/hoitoa/purkamistien pahalle ololle, vaan liikkumisväline paikasta a paikkaan b.

Vierailija
174/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:11"]

[/quote]

Läppäri. Vaivaiset menkööt taksilla.

[/quote]

Ihanko todella? Melko kalliiksi tulisi 600 kilsan matka taksilla. Ei se läppäri niin elintärkeä ole, etteikö välillä voi olla ilman.

Vierailija
175/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Jos on noin huonosti asiat, niin et voi varata itsellesi tavallista istumapaikkaa vaan vähintäänkin kaksi paikkaa erityistarpeitasi varten. Tai sitten ostat käytäväpaikan ja jaloittelet säännöllisin väliajoin. Jos ei onnistu hetkeäkään istuminen normaaliasennossa, niin et ikävä kyllä ole joukkoliikennevälineiden vaatimassa kunnossa.

[/quote]

Jaloittelu ei auta. On kyse istuma-asennosta, joka ei saa olla 90 asteen kulmassa. Minäkö en sitten saisi mennä joukkoliikennevälineellä? Jopas jotakin. Konnari on onneksi ollut minun puolellani tuossa asiassa. Valittaja sai vaihtaa paikkaa.

Vierailija
176/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:22"]

Nyt kaikki laittamaan viestiä VR:lle: jokaiseen vaunuun joku kyltti tai siihen näyttöruutuun joka uusissa junissa on viesti että jos kallistaa istuinta, siihen täytyy pyytää lupa takana istuvalta.

[/quote]

Jotenkin täällä väkimäärältään pienessä ja harvaan asutussa Suomessa pystytään valittamaan siitäkin ettei tuolia saa kallistaa ;)

Lontoossa jo vuosia asuneena ei moinen tulisi mieleenkään. Siis kenenkään lontoolaisen mieleen. Siellä osataan ottaa toiset aivan eri tavalla huomioon eikä olla vaatimassa penkin kallistuksia ym vaikka matkoihin menee aikaa tolkuttomasti yhdessa miljoonan (!!!) muun ihmisen kanssa. Kohteliaisuus on aivan eri luokkaa kuin Suomessa jossa vaaditaan lipun maksaneena kallistamisoikeuksia ja hyvä ettei erillisiä taksimatkoja yhteiskunnalta jos on selkävaiva.

Juna ei kuitenkaan ole mikään hoitokoti/hotelli/sairaala, jossa väsyneet/selkävaivaiset/huonostikäyttäytyvät saavat lepoa/hoitoa/purkamistien pahalle ololle, vaan liikkumisväline paikasta a paikkaan b.

[/quote]Huoh, harvoin tulee itsellä ikävä takasin ulkomaille, mutta tällaiset ketjut kyllä herättävät kaipuun... Käytöstapoja arvon ihmiset! Suurkaupungit eivät pyöri elleivät ihmiset ota toisiaan huomioon, mutta ei Suomikaan siihen kaatuisi.

Vierailija
177/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:04"]

Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.

Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.

[/quote]No mitä varten ne penkit sitten on tehty taivutettavaksi? No siksi että niitä pystyy taivutamaan!!!

Haloo, te taivutuksen vastustajat ja ap:tä miinuspeukuttaneet. Tai sanokaa parempi syy!

Vierailija
178/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, miten en oo ikinä tajunnu että penkin alas laskeminen ois ongelma? Lasken aina penkkini alas varovasti, mutta en kyllä ala lupaa kyselemään.

Kun taas minun edessäni on laskettu penkki, en ole kokenut sitä millään tavalla ongelmaksi! Vaikka söisin tai olisin läppärillä.

ja kyllä, läppärillä työskentely onnistuu myös kun toisen penkki on taivutettuna :)

Vierailija
179/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:04"]

[/quote]No mitä varten ne penkit sitten on tehty taivutettavaksi? No siksi että niitä pystyy taivutamaan!!!

Haloo, te taivutuksen vastustajat ja ap:tä miinuspeukuttaneet. Tai sanokaa parempi syy!

[/quote]

Me ollaan jo moneen kertaan sanottu: niitä penkkejä saa taivuttaa silloin, kun se ei takana olevaa haittaa. Junat ovat harvoin täysiä, joten teillä taivuttajilla on runsaasti tilaisuuksia toteuttaa mielihaluanne. Mutta silloin se ei vaan käy, kun takananne istuu joku. Silloin kysytte takana istujalta kohteliaasti, saako taivuttaa vai ei, ja jos se ei tälle käy (hyviä syitä on), niin sitten istutte normaaliasennossa.

Vierailija
180/201 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Jos on noin huonosti asiat, niin et voi varata itsellesi tavallista istumapaikkaa vaan vähintäänkin kaksi paikkaa erityistarpeitasi varten. Tai sitten ostat käytäväpaikan ja jaloittelet säännöllisin väliajoin. Jos ei onnistu hetkeäkään istuminen normaaliasennossa, niin et ikävä kyllä ole joukkoliikennevälineiden vaatimassa kunnossa.

[/quote]

Jaloittelu ei auta. On kyse istuma-asennosta, joka ei saa olla 90 asteen kulmassa. Minäkö en sitten saisi mennä joukkoliikennevälineellä? Jopas jotakin. Konnari on onneksi ollut minun puolellani tuossa asiassa. Valittaja sai vaihtaa paikkaa.

[/quote]Joo tää on selkeesti tositarina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi