Junassa takanaolija potki istuintani - syynä penkin taaksetaivutus
Tuli mieleen kaksplussan toisesta junaketjusta. On sattunut muutamaan otteeseen näin junassa: Olen nukkunut tai muuten vaan taivuttanut istuimeni selkänojaa mukavampaan asentoon (en läheskään ääriasentoon) ja takanaolija on alkanut potkia mielenosoityksellisesti penkkiäni. Kun olen kysynyt miksi noin tekee, vastauksena ollut "suorista se penkkis". No ei ole ollut kyseessä mitään kaksimetrisiä, jotka polvet suussa joutuisivat istumaan, ja voihan sitä omaaki penkkiä vastaavasti taivuttaa.
Minä olen paikastani maksanut ja jos niitä ei saisi taivuttaa muulloin kuin yöllä, totta niissä moiset säännöt lukisi. Ja ei, en ilkeyttäni penkkiä taivuta: matkustan pohjoisen ja etelän väliä, joten ei ole mielekästä istua selkä tikkusuorana koko matkaa ja haluan myös nukkua.
Kommentit (201)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:56"]
Minulla on huono selkä, enkä voi istua pitkään pystyasennossa, muuten en seuraavana päivänä pääse sängystä ylös ilman apua. Kumpi siis on tärkeämpää, jonkun läppärin käyttö vai se, että ei tarvitse itkeä kipua?
[/quote]
Jos on noin huonosti asiat, niin et voi varata itsellesi tavallista istumapaikkaa vaan vähintäänkin kaksi paikkaa erityistarpeitasi varten. Tai sitten ostat käytäväpaikan ja jaloittelet säännöllisin väliajoin. Jos ei onnistu hetkeäkään istuminen normaaliasennossa, niin et ikävä kyllä ole joukkoliikennevälineiden vaatimassa kunnossa.
[/quote]
Jaloittelu ei auta. On kyse istuma-asennosta, joka ei saa olla 90 asteen kulmassa. Minäkö en sitten saisi mennä joukkoliikennevälineellä? Jopas jotakin. Konnari on onneksi ollut minun puolellani tuossa asiassa. Valittaja sai vaihtaa paikkaa.
[/quote]Joo tää on selkeesti tositarina.
[/quote]
Niinpä. Juna ei edelleenkään ole mikään sairaskuljetus. Tai onhan siellä erikseen invapaikat, oma pyörätuoli vain mukaan.
Kysyn edelleen: tulisiko yhteiskunnan maksaa selkäkipuisten yksityistaksit?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 16:51"]
[/quote]
Yhteiskunta maksaakin jo kaikenlaista taksia. Mutta terveysrajoitteisten omalla vastuulla on tietenkin matkajärjestelyidensä tekeminen mahdollisimman sujuviksi. Tämä edellyttää mm. sitä, että tarvittaessa vaikka marssitaan sinne rautatieasemalle ja kiekaistaan, että on selkäkipuinen ja tarvitsee taatun mahdollisuuden maata istuimellaan. Sen perusteella sitten järjestetään sopiva paikka tai kaksi. Jos tämä maksaa tavallista enemmän, niin sitten pitänee kysyä, korvaisiko joku instanssi. Sairaudesta voi tulla kuluja. Ei siinä auta heittäytyä vieraiden paikastaan myös maksaneiden ihmisten kiusaksi.
Eivätkö muut osaa nukkua ilman, että kallistaa penkkiä? Itse saan väännettyä itteni mukavaan torkkumisasentoon. Ei mitään kallisteluita tarvita.
Suomalaiset ovat tottuneet valtavaan laajaan ja tyhjään tilaan ympärillään. Jokaiselle penkin taivuttelijalle tekisi hyvää mennä johonkin miljoonakaupunkiin, vaikka Tokio, Lontoo, New York ja matkustaa siellä yleisillä. Siellä saa olla onnellinen jos saa istumapaikan, jossa pidät kaikki kamppeet sylissäsi ja jalat tiiviisti vartalossa kiinni.
Voin vain kuvitella, miten paljon tilaa haluavat suomalaise,t miljoonakaupungin ruuhkissa käyttäytyvät:
- röhnöttäen jalat käytävällä kompastuttaen kaikki sadat ohikulkijat
- yrittäen vallata kaksi tai kolme penkkiä, päästäkseen pitkäkseen, jotta voi nukkua
- valittaen vierustoverille (viimeisillään raskaana olevalle äidille) että minun pitää nyt heti päästä 90 asteen kulmaan, ettei selkä jumita huomenna, joten voisitko nousta?
- repien tuolin sivuja ja kiroillen, helvettiäkö tämä ei nyt kallistu!
- kaikkien vapaiden tuolien ollessa varattuja kuuluttaa kovaan ääneen oikeutensa istua ja kallistaa selkänojan koska lippu on maksettu!
[/quote]edelleen: kukaan ei ymmärrä tätä sun kysymystä. On mullakin selkä kipeänä, mutta ihan itse maksan kyytini ellei työnantaja maksa. En kivusta huolimatta luule olevani junan ainoa matkustaja.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:05"]
[/quote]edelleen: kukaan ei ymmärrä tätä sun kysymystä. On mullakin selkä kipeänä, mutta ihan itse maksan kyytini ellei työnantaja maksa. En kivusta huolimatta luule olevani junan ainoa matkustaja.
[/quote]
No, esimerkiksi minulla on reumasairaudesta johtuva pitkäaikainen risti-suoliluunivelen tulehdus. En pysty istumaan junan vaatimassa asennossa eli selkä tiukassa kulmassa kuin hetken. Työmatkani on junalla tunnin suuntaansa, jollon lasken selkänojaani hieman taakse ja saan helpotuksen kipuun. Jos en saisi tehdä tuota, en pystyisi kulkemaan töihin ja yhteiskunnan tulisi maksaa joku taksimatkat tai työttömyyskorvaus.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:20"]
[/quote]
No, esimerkiksi minulla on reumasairaudesta johtuva pitkäaikainen risti-suoliluunivelen tulehdus. En pysty istumaan junan vaatimassa asennossa eli selkä tiukassa kulmassa kuin hetken. Työmatkani on junalla tunnin suuntaansa, jollon lasken selkänojaani hieman taakse ja saan helpotuksen kipuun. Jos en saisi tehdä tuota, en pystyisi kulkemaan töihin ja yhteiskunnan tulisi maksaa joku taksimatkat tai työttömyyskorvaus.
[/quote]Kun vakkaristi kuljet junalla, niin varmaankin varaat netistä haluamasi paikan jossa tosiaan voit istua helpommassa asennossa muita häiritsemättä. :)
[/quote]
Tässäkin kohtaa suomalaiset ovat tottuneet parempaan kuin monessa muussa maassa. Ja ihan oikeinhan se on, että kansalaisille mahdollistetaan tasa-arvoisia liikkumismahdollisuuksia. Silloin riittää, kun esittää lääkärintodistuksena esim. pyörätuolipaikalle. Joku raja yhteiskunnan on kuitenkin asetettava siinä kohtaa ellei todistusta jostakin vammasta löydy. Muutenhan kaikki olisivat kohta vaatimassa vaikka sänkyä junaan. Jos itseltä löytyy rajoituksia, jotka eivät kuitenkaan oikeuta invapaikaan, tulee itse luonnollisesti huolehtia vaivansa aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista. Kyllähän monilapsiset perheetkin joutuvat rahtaamaan junaan lapsensa, tavaransa ja kuka on sanonut ettei tällaisen perheen jommalla kummalla vanhemmalla voi olla jotakin fyysistä vaivaakin. Esimerkiksi selkäkipua? Eivät hekään silti saa taksikorttia yhteiskunnan laskuun. Ei kaikkea voi maksattaa yhteiskunnalla tai kohta meillä kaikilla on täällä valtavat verot.
[/quote]
[/quote]
Voiko yhteiskunnalta saada taksikorvauksen töihin? Eikö työpaikan vaihtaminen lähemmäs kotia tai etätyömahdollisuuden kartoittaminen ole tullut edes sinua hoitavan lääkärin mieleen jos matkustaminen on reuman takia noin vaikeaa?
Eikö teille penkinkallistelijoille muka tosiaan ole tullut mieleen, että voitte vaan kallistaa itseänne siinä paikallaan pysyvällä penkillänne? Ei teidän ole mikään pakko istua persvako tiukasti kiinni selkänojan ja istuimen liittymäkohdassa. Löhötkää siinä istuimellanne ja laittakaa vaikka vielä se irrotettava tyyny siihen ristiselkänne taakse täytteeksi. Avot, ongelma ratkaistu ihan penkkiä kallistamatta.
Oletko kokeillut liikkumista apuna risti-suoliluunivelen tulehdukseesi? Jos se on asianmukaisesti hoidettu eikä kroonistu niin päset taudista eroon. Jos vaiva kroonistuu, niin voin suositella, kuten varmasti lääkärisikin on suositellut, liikuntaa. Puolisolleni (selkärankareuma) lääkäri sanoi suoraan, "että on aivan sinusta itsestäsi kiinni kuinka vanhana pystyt vielä itse solmimaan kengännauhasi".
Tämän jälkeen puolisoni tajusi liikunnan olevan elintärkeää ja on muuttanut näkökulmansa itsestään "invalidina" ihan päinvastaiseen ja esimerkiksi juuri pitkillä junamatkoilla nousee usein jaloittelemaan. Tämä helpottaa ainakin hänen oireitaan ja kipujaan huomattavasti, mutta voihan olla ettei toimi kaikilla.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 17:28"]
[/quote]
[/quote]
Voiko yhteiskunnalta saada taksikorvauksen töihin? Eikö työpaikan vaihtaminen lähemmäs kotia tai etätyömahdollisuuden kartoittaminen ole tullut edes sinua hoitavan lääkärin mieleen jos matkustaminen on reuman takia noin vaikeaa?
[/quote]
Onko tämä reumasta kärsivä väittänyt, että työmatkat olisivat vaikeita? Eikai herranjestats sentään kukaan täällä tosissaan väitä, että työpaikkaa pitää nyt alkaa vaihtamaan lähemmäs, jotta ei tarvitse mennä junalla töihin ja jotta ei häiritsisi samalla toisia sillä penkin kallistamisella? Eihän..?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:46"]
Kummallista luulin että aikuinen osaisi kysyä ennen toimintaa. Niin minua on kasvatettu kotonani.
[/quote]
Eihän kaikkea tarvitse kysyä. "saanko laskea penkkini" -tuntuu huvittavalta koko kysymys. Enhän minä tarvitse lupaa toiselta ihmiseltä siihen saanko laskea penkkini. Eihän kukaan kysy lupaa siltä vieruskaverilta että saanko käydä vessassa, saanko jäädä pois, saanko käydä ravintolavaunussa vaan ilmoitus on lyhyt ja napakka: anteeksi menen vessaan, anteeksi menen ravintolavaunuun, anteeksi jään tässä pois. Siis ilmoitusluontoinen ja kohtelias mutta ei lupaa kysyvä lause.
Reumasairas voi vaikka tehdä/teettää anatomisen pikku tyynyn, jota käyttää junassa ja kas, ei tarvitse häiritä enää kanssamatkustajia.
44, en ole lukenut koko ketjua läpi, mutta tulipa tässä mieleen sellainen pieni ajatuksen poikanen että jokaisessa vaunussa voisi olla muutama paikka, joiden selkänojan voisi kääntää reilusti lepoasentoon. Tällaisen paikan voisi varata jo lippuja ostaessaan. Sitten niiden muiden paikkojen selkänojaa voisi kääntää korkeintaan 20 senttiä taaksepäin. Eli pikkuisen takakenoon. Näin saataisiin kaikkien matkustusmukavuus maksimoitua. Jotta selkänojan voisi laskea reilusti alas, voisi vaikka poistaa joitakin istuimia, näin saataisiin tilaa. Kannattaisiko tästä tehdä VR:lle aloite. Yksi mahdollisuus olisi se, että pitkän matkan junissa olisi yksi vaunullinen pelkästän näitä "lepopaikkoja". Niistä joutuisi tietenkin maksamaan sitten vähän enemmän kuin tavallisesta istumapaikasta.
Kyllä on moukkia täynnä molemmat leirit! Miten aikuiselle ihmiselle voi olla niin vaikea keskustella toisen kanssa? Jos edessä oleva häiritsee läppärityöskentelyä tai muuten vain aiheuttaa ahdistusta, silloin asiasta mainitaan ihan ääneen hänelle. Ei potkita penkkejä tai mumista vittuuntuneena vierustoverille. Samoin, jos tekee mieli kaataa sitä penkkiä, niin on kohteliasta kysyä takana olevalta ja pitää penkki noin puolet matkasta pystyasennossa.
Opetelkaa ihmisten välistä kanssakäymistä, niin elämä helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan uskomattomia hernenokkia te olette! Varmaan vaikea elää elämää, jossa jonkun penkin kallistus on noin vakava ongelma. Pitäis varmaan kehittyä joku maailmansota, jotta asiat saisi teidänkin pienissä päissä oikeat mittasuhteet"
No, nyt se 3. maailmansota on mahdollisesti kehittymässä Ukrainan Krimin tilanteesta, joten ehkäpä penkinkallistelukiista kalpenee suurempien asioiden rinnalla!!!
Luin tätä junan penkinkallistusketjua vuodelta 2014. Hyvin on ennustettu tuleva, sitäpaitsi kukaan ei ole kallistanut penkkiään häiriökseni muutamaan vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 00:20"]
Enpä arvannut, että tällainen älämölö syntyisi! Huvittavaa :) Miksi en matkusta yöjunalla tai norwegianilla? Makuupaikat maksavat yli 30e enemmän, norskilla taas ei aina halpalentoja ole tarjolla matkustuspäivinäni. Ja niille, jotka ihmettelevät miksei makuuvaunuun mennä: Eihän päiväsaikaan makuuvaunuihin myydä lippuja! Eihän ne ole edes matkassa. Ap.
[/quote]
Niinpä niin. Eli oikeasti haluat vain maata päiväjunassa normaalisti matkustavien ihmisten kiusana sen sijaan, että maksaisit siitä makuupaikasta yöjunassa. 30 euroa on aika halpa hinta siitä lisäpalvelusta, että saat mielesi mukaan maata vaikka sikiöasennossa sen 10 tuntia. Nykyisillä junahinnoilla se on vain murto-osa lippusi hinnasta.