Duunarit ei arvosta korkeammin koulutettuja
Vai miksi alapeukkuja saa vastaus, jossa sanotaan että "en halua tehdä siivoojan tai kassan töitä, vaan jotain muuta". Miksi saa sanoa, että ei kiinnosta lukea mitenkään pitkälle, mutta ei saa sanoa, että ei kiinnosta tehdä vaikka kaupanalan töitä?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:12"]Siksi että kaikkia töitä pitää arvostaa, niin duunarin kuin muidenkin. Ilman duunaritöitä tämä yhteiskunta ei vaan pyöri yhtään mihinkään. Mitäs tekee akateeminen jos kaupat ei ole auki ja roskiksia ei tyhjennetä?
[/quote] tottakai mutta minä lääkärinä todellakin arvostan esim lääketieteen (ja muidenkin alojen) tohtoreita koska ovat korkeammin koultettuja kuin minä. Arvostan heitä eri tavalla kun vaikka siivoojia, mutta nimenomaan nämä duunarit ei arvosta tollaista suurta uurastusta tai ainakin väittää niin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:19"]duunarimiehet valittavat, kun akateemiset naiset eivät kiinnostu heistä
[/quote]
On se varmasti näinkin. Mulla erilainen kokemus. Mun ex oli putkimies ja jätti mut mun ammatin takia. Olen lääkäri. Lisäksi kuulemma hienostelin. Aha.
[/quote]
Sä varmaan muistutit ex miestäsi joka päivä että hän on vain putkimies ja sinä akateeminen.
Puhelinmyyjä.. saako niitä vihata?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:12"]
Siksi että kaikkia töitä pitää arvostaa, niin duunarin kuin muidenkin. Ilman duunaritöitä tämä yhteiskunta ei vaan pyöri yhtään mihinkään. Mitäs tekee akateeminen jos kaupat ei ole auki ja roskiksia ei tyhjennetä?
[/quote]
Muista arvostaa minun työtäni, kun tulen palkkamurhaamaan sinut.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 15:54"]
Puhelinmyyjä.. saako niitä vihata?
[/quote]
Minä vihaan aivan estoitta. Enkä arvosta kaikkia ammatteja. Myyjää en arvosta, odotan kieli pitkänä päivää, kun kaikki kassat on automaattikassoja.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:18"]
Eivätkä kaikki duunarit arvosta korkeastikoulutettuja, mitä sinä siihen sanot?
[/quote]
Kaikki ihmiset eivät osaa arvostaa toisia ihmisiä ollenkaan. Annetaan heidän olla.
Olen lukenut ensin AMK-tutkinnon, ollut muutaman vuoden sen alan koulutusta vastaavassa työssä. Sitten lukenut FM-tutkinnon yliopistossa täysin eri alalta, saanut koulutusta vastaavan työn täysin omilla avuillani ilman suhteita. Olen menestynyt työssäni ja edennyt isossa firmassa. Olen tehnyt lujasti töitä sekä koulutuksen että työssä menestymisen eteen.
Jos nyt jäisin työttömäksi, mikä nykytilanteessa Suomessa on ihan mahdollista, en kyllä ihan heti ottaisi vastaan (jos edes ylikouluttautuneena saisin) siivoojan tai kaupan kassan paikkaa. Ne ovat hyviä töitä, enkä yhtään väheksy niitä tekeviä ihmisiä tai pidä huonompana itseäni, tärkeää on että viihtyy työssään. Mutta olen tehnyt lujasti töitä sen eteen, että en joutuisi siivoamaan tai tekemään vastaavia töitä, koska tietäisin, että en viihtyisi sellaisessa työssä ja elämä olis yhtä pään seinään lyöntiä. Haluan työltäni haasteita, vastuuta, mahdollisuuden kehittyä, opiskella työn ohessa lisää, saada taas uusia haasteita. Niitä en siivoaja tms. saisi. Siksi voin sanoa, että en viihtyisi siistijänä enkä haluaisi ottaa vastaan sellaista työtä.
Lisäksi voin sanoa sivusta seuranneena, että ei se hyvän työtaustan omaava akateeminen niin vain saa sitä siivoajan hommaa. Työnantaja ei palkkaisi, koska tietäisi että työntekijä hakisi kokojan parempaa hommaa, turha opettaa niitä siivostehtäviä sellaiselle, jolla motivaatio siihen on nolla ja jolla on koko ajan ajatus paremman homman etsimisessä. Tuttua oli pyydetty haastatteluun lähinnä, jotta työnantaja näkisi, millainen insinööri hakee siivoojan pestiin --> naureskeltu...
t. yksi "vihattu/arvosteltu" akateeminen
Duunarit ei arvosta korkeasti koulutettuja koska ne on kateellisia niille.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:18"]
Duunareita ja käsistään käteviä tässä maailmassa tarvitaan. Esim. hoitoalalla huutava pula työntekijöistä. Miksi lukea itsensä filosofian maisteriksi tai professoriksi kun ihan oikeesti, sellaisen alan työntekijöitä EI TARVITA.
[/quote]
Kummasti vaan meidän työtä arvostetaan ja työpaikoilla tarvitaan! Olisiko nyt kumminkin niin, että sinä et ole tutustunut asiaan etkä siitä mitään ymmärrä?
Meinasin ensin vastata, että miksi pitäisi. Mutta sitten aloin miettiä, miten monessa ympäristössä olen kohdannut ihmisiä, joiden mielestä minun pitäisi suurin piirtein pyytää anteeksi akateemisuuttani ja sitä että olen opiskellut "turhia" asioita. Kuitenkin kaikille tuntemilleni akateemisille on itsestäänselvää, että duunariammatit ovat tärkeitä.
Suomessa duunarin ja akateemisen palkat on Euroopassa suunnilleen lähimpänä toisiaan. Joku tässä on pielessä ja suosittelen kyllä kaikille akateemisille muuttamista sinne missä asiat on paremmin.
Älä viitti, duunareiden lapset ovat nykyisin korkeakoulutettuja. Ja vanhemmat ovat tyytyväisiä.
Serkkujeni lapset ovat hyvinkin korkeissa asemissa ja tunnettuja vaikka ovat kiertokouluakaan käymättömän torpparin lapsenlapsenlapsia. Eli vielä omat isovanhempansa ovat olleet linkkukuskeja, keittäjiä, kaupungin koneosastolla tms.
Itsellä vasta pienet lapsenlapset, isot ikäerot suvussa.
Se tuli kieltämättä yllätyksenä minulle kun aikuistuin. Vanhempani ovat duunareita ja heistä oli itsestäänselvyys, että menen yliopistoon koska sellainen opiskelu ja ura sopivat minulle. Sitten tapasin duunareita joiden mielestä työpanokseni on turha, en tiedä mistään mitään, enkä ole mukava tyyppikään.
Rahvas arvostaa lähinnä kovuutta ja että se kovuus todistetaan.
Pitäisi hankkia se arvostus.
Kyllä rahvaskin arvostaa korkeastikoulutettua jos pärjää kehässä ja tulee mitaleita.
Harvoin korkeastikoulutettu lähtee taistelemaan ja hankkimaan sitä arvostusta.
Rahvaalla on erilainen kultuuri. Kovan elämän näkökulma.
Miksi nykyisin taas hyvin koulutetut yrittävät tehdä kovia luokkaeroja?
En huomaa sitä perhepiirissä, tai edes suvussa. Suvun akateemiset ihan luontevasti tulevat toimeen sähkömiesten, sairaanhoitajien, kaupan alan ihmisten kanssa.
Itse en arvosta korkeakouutustani.
Kuin myös päinvastoin, joten mikä ihme tämö nyt sitten on?
Minä arvostan kaikkia jotka tyhjentävät roskikseni, tuovat tilaamani tavarat ovelleni ja kaupan kassoja enkä ala koskaan mitään itspalvelu kassaa käyttämään vaan työllistän ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:19"]duunarimiehet valittavat, kun akateemiset naiset eivät kiinnostu heistä
[/quote]
On se varmasti näinkin. Mulla erilainen kokemus. Mun ex oli putkimies ja jätti mut mun ammatin takia. Olen lääkäri. Lisäksi kuulemma hienostelin. Aha.