synnytys & pienikokoinen nainen
Olen todella pienikokoinen ja lyhyt. Etenkin lantioni on hyvin kapea. Emätin on myös TODELLA tiukka, seksin kanssa on ollut vaikeuksia ja kipua. Raskaudesta unelmoin mutta pelkään etten pystykään synnyttämään alateitse?! Onko sille jotain kriteereitä?
Kommentit (19)
lantion aukon koolla (lantion ulkoinen leveys ei siihen vaikuta) on merkitys synnytyksessä+ tietty minkä verran häpyliitos antaa periksi+ häntäluu. Ei se ulkoinen koko vaikuta ihmisen synnyttämiskykyyn yhtään mitään.
Jos pieni ja hento koko vaikuttaisi syntyvyyteen, ei Intiassa olisi väestöräjähdystä, ei suurta osaa afrikkalaisia syntyisi koskaan, puhumattakaan aasialaisista, joista suuri osa on todella pieniä ja hentoisia rakenteeltaan.
Eikä myöskään emättimen tiukkuus vaikuta synnyttämiseen, se venyy kyllä.
Jos jotain epäilyksiä on alatiesynnytyksen suhteen, se kyllä tutkitaan äitiysneuvolassa ja jos on tarve, kyllä lähetetään lisätutkimuksiin.Voit huolettta mietiä raskautta.
vaikuta lantion sisämittoihin. Ulos päin pieni lantio voi olla sisältä tilava ja päin vastoin.
Kudokset antavat periksi, luut huonommin. Jos vauvastasi tulee iso, voidaan joutua tekemään sektio.
Tämä ei kuitenkaan ole sen huonompi tapa saada lapsia.
Kannattaa liikkua, syödä terveellisesti ja tarvittaessa käydä sokerirasituksessa, jos suvussa diabetesta. Näillä voi ennaltaehkäistä, ettei lapsi kasva liian suureksi.
Ei tuon vuoksi kannata jättää lapsia hankkimatta.
Numero kaksi voisi syödä lääkkeensä säännöllisesti.
tosin lantio on kai ihan normaali. Emätin on mullakin hyvin tiukka, seksin kanssa saa aina olla varovainen ja silti sattuu aluksi. Olen raskaana, joten saas nähdä kuin käy... Eniten mua mietityttää toi hyvin kireä emätin, ulkoinen koko nyt ei vaikuta yhtikäs mitään.
no, kudoksethan sen määräävät, miten synnytyksessä kudos löystyy eli venyy... Ei emättimen tiukkuus.
Yleensä näissä tapauksissa joissa synnyttämättömällä yhdyntäkin sattuu on kyse joko vaginismista (emättimen kouristuksesta) tai sitten siitä että emättimen ulkosuulle on jäänyt immenkalvon rippeitä jotka kiristävät. Kyllä muuten se itse emätin ihan kaikilla joustaa sen verran että siistin mahtuu sisään. Synnytykseen nämä asiat eivät vaikuta.
155cm rajana, että saa synnyttää alateitse. Itse 154cm (43kg)otettiin röntgen ja tutkittiin häntäluun joustavuus. Ongelmitta synnyttänyt kaksoset ja kaksi muuta lasta.
Emätin joustaa kyllä.
155cm rajana, että saa synnyttää alateitse. Itse 154cm (43kg)otettiin röntgen ja tutkittiin häntäluun joustavuus. Ongelmitta synnyttänyt kaksoset ja kaksi muuta lasta.
Emätin joustaa kyllä.
eli ei 155 ole rajana.
Emätin joustaa kyllä.
eli ei 155 ole rajana.
Yleensä näissä tapauksissa joissa synnyttämättömällä yhdyntäkin sattuu on kyse joko vaginismista (emättimen kouristuksesta) tai sitten siitä että emättimen ulkosuulle on jäänyt immenkalvon rippeitä jotka kiristävät. Kyllä muuten se itse emätin ihan kaikilla joustaa sen verran että siistin mahtuu sisään. Synnytykseen nämä asiat eivät vaikuta.
toisilla kramppaa ja toisilla ei? itse kuulun näihin kramppaajiin....
Raskaudesta unelmoin mutta pelkään etten pystykään synnyttämään alateitse?! Onko sille jotain kriteereitä?
Heillä vain helppoja synnytyksiä. Minulla on varsinainen synnyttäjän lantio eli olen erittäin lanteikas. Ponnistin lasta ulos tunnin, jonka jälkeen hätäsektioon, kun ei mahtunut tulemaan...
Puhu pelostasi jo raskausaikana, niin tilanne voidaan arvioida ennakkoon.
Vaan jossain tietyn pituus- ja tai kengänkokorajan alittavat naiset laitetaan automaattisesti synnytystapa-arvioon missä erityisesti Tutkitaan että lapsi varmasti mahtuu vaaratta alakautta ulos. Jos ei mahdu, päädytään sektioon synnytystapana. Jos mahtuu, toki saa hyvin lyhytkin nainen alateitse synnyttää.
Ap:lle sanoisin että ei kannata pelätä synnyttämistä pienen koon takia. Ensinnäkään ei se pieni koko ole mikään valtavasti synnytysvaikeuksien tai sektion riskiä lisäävä tekijä. Toiseksi, tänä päivänä tehdään kyllä tarvittaessa synnytystapa-arviot ja jos siinä päädytäänkin suunniteltuun sektioon, niin eihän se mikään ongelma ole. Jotkut synnytyspelkoisethan jopa suorastaan vaativat päästä synnyttämään sektiolla vaikka alatiesynnytys olisi fyysisesti mahdollinen.
pituusrajaa, jonka perusteella lantio tutkittaisiin automaattisesti, ei kengänkokoa tai mitään muutakaan rajaa.
Lähtökohtaisesti alatiesynnytykseen tähdätään, jos tulee mutkia matkaan, sitten voidaan kesken synnytyksen päätyä sektioon. Ei ole mitään mittaria, jolla pystyttäisiin arvioimaan keneltäkään, kuka pystyy synnyttämään ja kuka ei.
Synnytyksen kulun määrää viime kädessä luonto.
Synnytyksen kulkua seurataan tarkasti ja tarvittaessa siihen voidaan puuttua.
Ota neuvolassa rohkeasti puheeksi synnytyspelkosi!
lyhyt ja kapeavyötäröinen. Pimpsa oli tiukka (bonuksena pimpsasta tuli sopivasti vähän väljempi...helpommat yhdynnät myöhemmin :). Hyvin mahtui alateitse tulemaan 3,8-kiloinen lapsi. Koin synnytyksen positiivisena, ja ponnistusvaiheen erityisesti. Hyvä lihaskunto kyllä ollut luonnostaan. Ja tosiaan jos epäilyttää vaadi tutkimus.
Leveä lantio on paksu ja muhkea myös sisäpuolelta, joten usein kapeahko lantio on ihanteellinen synnyttäjän lantio.
Jos olet todella pienikokoinen niin rv36-37 tehdään magneettipelvimetria, jossa saadaan tarkat mitat (kpl) lantiosta. Mikäli mitat jäävät raja-arvojen alle ja lapsi on kookas, sinulle ehdotetaan sektiota. As simple as that. Ja alateitse synnyttämiseen ei ole pituusrajaa... Jossain Koreassa naisten keskipituudeksi jää varmaan alle 150cm... Luuletko, että siellä kaikki naiset sektoidaan ;)?
Mitä ihmeen vaikeuksia seksin kanssa. Ei aavistustakaan siitä mitä paskaa oikein jauhat. Ihan omaa paskaasi.
En oo aikoihin nauranu näin paljon nettitekstille! Osuva sanavalinta,kiitos piristyksestä :)
niin lantion koko tutkitaan tarkemmin magneettikuvauksella. Yleensä äiti saa "omankokoisen" lapsen, jos ei ole mitään sokeriaineenvaihdunnan häiriötä joka kasvattaisi vauvan hirveän isoksi. Pienikokoisella ihmisellä on usein ohuet ja joustavat lantioluut jotka antavat synnytyksessä hyvin periksi. Muut kudokset pehmenevät raskauden myötä hormonien vaikutuksesta.
Jos haluat lapsia, ei kannata jättää yrittämättä vain siksi että arvelee olevansa liian pieni synnyttämään. Pieni koko ei ole mikään synnytyseste, ainakaan automaattisesti.