Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestadiolaiset naiset, oletteko kääntyneet vai "syntyneet" uskontoon?

Vierailija
26.02.2014 |

Hei, olisi kiva tietää, että oletteko kääntyneet uskontoon vai oletteko syntyneet perheeseen, jossa vanhemmat ovat jo valmiiksi lestadiolaiset? Oliko lestadiolaisuus teille luonteva vaihtoehto myös teini-iän jälkeenkin?  Kiinnostaisi tietää myös niistä lestadiolaisista, jotka ovat kääntyneet luterialaisuudesta/katolilaisuudesta lestadiolaiseksi. Tuliko se rakkauden myötä eli oliko kyseessä aviopuoliso vai raamatullinen asia vai molemmat? Oliko teidän luovuttava jostakin uskonnon takia vai pystyittekö luontevasti jatkamaan esim. työtä/koulua vaikka käännyittekin lestadiolaiseksi? Jos uskonnon suunnan muuttaminen ei vaikuttanut ulkoapäin mitenkään, niin miten arki kodin sisällä? Mikä lestadiolaisuudessa viehätti enemmän kuin luterialaisuudessa/katolilaisuudessa? Oletteko esikois- vai vanhollislestadiolainen vai joku muu?

Kiitos vastauksestanne, jos vain jaksatte! :) 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 13:49"]

Aika rumasti nimittelet lessuiksi.

[/quote]

Ei se ole mitään nimittelyä... Ihan itsekkin käyttävät tuota sanaa -.-'

[/quote]

eikä käytä

[/quote]

Ja muuten käyttävät. Itse sanoin ensin lesta ja he itse opettivat käyttämään sanaa lessu. Ei ole millään muotoa halventava nimi ja en sitä siinä tarkoituksessa käytä sillä minulla ei ole edes mitään syytä halveksia heitä. Ja huomattavasti mukavampi kirjoittaa kun käyttää välillä myös tuota nimitystä.

Vierailija
42/51 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnyin vl-perheeseen, mutta olen kääntynyt tästä uskosta pois. En tiedä kuin yhden nuoren naisen, joka on ns. tehnyt parannuksen ja sitä kautta tullut uskovaiseksi. Tämä tapahtui seurustelun myötä eli rakastui vl-poikaan. Toki vanhempia ihmisiä on, jotka ovat tehneet parannuksen sitten jossakin keski-iän tietämillä, näitä tapauksia tiedän montakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kymppi, kaksvitonen ja muutama muukin: Onko teidän vaikea ymmärtää, että lestadiolaiset kuuluvat ev.lut.seurakuntaan siinä kuin körttiläiset, evankeeliset, kansanlähetysläiset ja muut herätysliikkeisiin kuuluvat tai mihinkään erityiseen liikkeeseen kuulumattomat. Nuo herätysliikkeet ovat  syntyneet ev.lut.kirkon piirissä. Herätysliikkeillä ei siis ole omia seurakuntia, vaan heillä on omia yhdistyksiä. Vapaat suunnat kuten. helluntailaiset, vapaaseurakuntalaiset, adventistit, baptistit jne. eivät ole ev.lut.kirkon jäseniä, vaan kuuluvat siviilirekisteriin ja heillä on omat seurakuntansa.

Se miten aktiivisesti lestadiolaiset osallistuvat ev.lut.seurakunnan toimintaan, vaihtelee varmasti paikkakunnittain. Niillä paikkakunnilla, missä ko. liike on jopa vallitseva, ovat jäsenetkin aktiivisesti seurakunnan hallinnossa ja muussa toiminnassa. Mutta tietysti on paikkakuntia ja sukuja / perheitä, jotka eivät osallistu kirkon toimintaan muuten kuin maksamalla kirkollisveron. He ovat ehkä tiukermmin kiinni omassa yhteisössään, lestadiolaiset paikallisessa rauhanyhdistyksessä.

Olen itse herätysliikkeisiin kuulumaton tavallinen ev.lut.kirkon jäsen, mutta ystävissä ja tuttavissa on eri liikkeisiin kuuluvia ihmisiä, olen mm. yhden lestadiolaisen lapsen kummi.

Vierailija
44/51 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tuohon, että miksi vl-liikkeen maine on niin huono. Ehkä johtuu osaltaan ainakin ihmisten tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista erilaisuutta kohtaan.

Ja miksi minusta tuli vl... En tiedä, siihen ei ole mitään yhtä tiettyä syytä. Olen kasvanut paikkakunnalla missä onpaljon vl:iä. Suvussanikin on paljon, joten se on ollut aina tuttu asia. Teininä sitten yhtäkkiä moni asia alkoikin tuntua väärältä, esim. alkoholi. Se jäi äkkiä pois sitten. Mitä tulee tuohon, että liike olisi naiselle huono, niin ei minusta. Naisia arvostetaan paljon ja etenkin äitejä. Äitienpäivä on iso juhla ja miehet huolehtivat paljon isommista lapsista, kun äiti hoitaa vauvan. Tietenkin jokainen perhe on erilainen.

13.

Vierailija
45/51 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet oikeassa että kääntymys on nyt niin että vanhoillislestadiolaisuudesta luovutaan. Esim tämä raflaava nettikirjoittelu, pilkka ja yleistäminen nopeuttaa luopumusta. Mutta myös netti-tv ja ympäristön paine tuottaa tuskaa. Niitäkin jotka haluaisivat kääntyä ja luopua syntitaakan kantamisesta, pelotellaan median kautta. Totuus on että kaikki jotka sydämeatään rakastavat Jumalaa, kulkevat kohti Taivasta, tapahtui mitä vaan. Ajatelkaapa alkuseurakunnan kristittyjä. Vaikka heitä kidutettiin ja tapettiin, he eivät halunneet luopua uskosta. Tämä elämä kestää 80 vuotta mutta ei ole minulle ainakaan sama olenko kuoleman jälkeen ikuisesti Taivaassa vai ikuisesti Helvetissä. Minun ei tarvitse uskovaisena kiusata, tappaa, huorata yms ja saan rauhan sydämeeni. Miksi valitsisin toisin?

Vierailija
46/51 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:03"]

Minä en ole vl-perheestä, mutta itse olen ollut vl 20-vuotiaasta asti. Ei tullut rakkauden myötä, mies ei ole vl (seurusteltiin silloin).

[/quote] Saako kysyä, mikä mielestäsi on syynä siihen että vl liikkeen maine on niin kehno.

Kun se usko itsessään antaa ihmiselle niin paljon hyvää.

Siunausta sinulle! t. Mirkku
[/quote]
Syy on yksinkertainen. Olemme oikeasti tasavertaisia. Lessuilla ei ole oikeutta pitää otseään parempina. Heidän ajatuksensa ovat pääosin tekopyhiä ja kaksinaismoralistisia kun luen heidän ajatuksiaan heidän tietämättään. Rakkaus ja aito usko tekee ihmisistä oikeasti tasavertaisia. Olen elämäntavoiltani lessu mutten koskaan ole tullut porukkaan hyväksytyksi, elämäni rakkaus meni sivusuun kun hän on lessu. Siinä muutama syy. Pedofilia vielä lisäksi. Mutta sehän johtuu muustakin. Vanhat miehet luulevat olevansa jumalan kuvia. Eivät ole sen enempää kuin nuori orgasmiaan huohottava nainen! Herätkää!

Vierailija
47/51 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:41"]

Hei kymppi, kaksvitonen ja muutama muukin: Onko teidän vaikea ymmärtää, että lestadiolaiset kuuluvat ev.lut.seurakuntaan siinä kuin körttiläiset, evankeeliset, kansanlähetysläiset ja muut herätysliikkeisiin kuuluvat tai mihinkään erityiseen liikkeeseen kuulumattomat. Nuo herätysliikkeet ovat  syntyneet ev.lut.kirkon piirissä. Herätysliikkeillä ei siis ole omia seurakuntia, vaan heillä on omia yhdistyksiä. Vapaat suunnat kuten. helluntailaiset, vapaaseurakuntalaiset, adventistit, baptistit jne. eivät ole ev.lut.kirkon jäseniä, vaan kuuluvat siviilirekisteriin ja heillä on omat seurakuntansa.

Se miten aktiivisesti lestadiolaiset osallistuvat ev.lut.seurakunnan toimintaan, vaihtelee varmasti paikkakunnittain. Niillä paikkakunnilla, missä ko. liike on jopa vallitseva, ovat jäsenetkin aktiivisesti seurakunnan hallinnossa ja muussa toiminnassa. Mutta tietysti on paikkakuntia ja sukuja / perheitä, jotka eivät osallistu kirkon toimintaan muuten kuin maksamalla kirkollisveron. He ovat ehkä tiukermmin kiinni omassa yhteisössään, lestadiolaiset paikallisessa rauhanyhdistyksessä.

Olen itse herätysliikkeisiin kuulumaton tavallinen ev.lut.kirkon jäsen, mutta ystävissä ja tuttavissa on eri liikkeisiin kuuluvia ihmisiä, olen mm. yhden lestadiolaisen lapsen kummi.

[/quote]

Vl-liike eroaa näistä muista aika ratkaisevasti siinä, että heillä on tämä "vain me"  -oppi. Eli tuomitsevat kaikki muut ja pitävät lisäksi yllä harhaoppisiksi katsottavia käsityksiä, kuten ehkäisykielto jolle ei löydy perustetta Raamatusta.

Vierailija
48/51 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:34"]

Hei, lestadiolaisuushan on herätysliike evankelisluterilaisen kirkon sisällä. Lestadiolaisuus on nimenomaan jatkumoa lutherin aloittamasta uskonpuhdistuksesta. Ainakin esikoislestadiolaisten seuroissa luetaan usein Lutherin aikoinaan peittämiä saarnoja ym.  eli siis "jos olet lestadiolainen, olet myös luterilainen"

Ei siis vastannut sun kysymykseen, mutta ajattelin selventää sulle näitä perusasioita, toivottavasti auttoi!

esikoislestadiolainen

[/quote]

Hei, kiitos viestistä. Tiedän tämän kyllä, että kyseessä on herätysliikkeestä :) 

[/quote]

Se on siis juuri luterilainen, ei katolilainen, herätysliike. Jenkeissä lestoilla on Lutheran Lestadian Church. Aloituksessa viitataan katolilaisuuteen.

Vierailija
49/51 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:34"]

Hei, lestadiolaisuushan on herätysliike evankelisluterilaisen kirkon sisällä. Lestadiolaisuus on nimenomaan jatkumoa lutherin aloittamasta uskonpuhdistuksesta. Ainakin esikoislestadiolaisten seuroissa luetaan usein Lutherin aikoinaan peittämiä saarnoja ym.  eli siis "jos olet lestadiolainen, olet myös luterilainen"

Ei siis vastannut sun kysymykseen, mutta ajattelin selventää sulle näitä perusasioita, toivottavasti auttoi!

esikoislestadiolainen

[/quote]

Huvittava vastaus, kun meni ihan pöpelikköön. :-)

Lestadioalisuus on nimenomaan mahdollisimman kaukana luterilaisuudesta ja Lutherin opista. Monet lestadiolaisten opit viittaavat lähinnä katolilaisuuteen.

He pitävät ryhmäänsä ainoana

oikeana maailmassa, mikä tarkoittaa ylivertaisuutta ennen muita ihmisiä.

Ja tästä ainutlaatuisesta asemasta käsin kumpuaa lestadiolainen tapa lähestyä

niin maailmaa kuin toisin uskovia, kuten luterilaisuutta.

Lestadiolaisuus on luterilaisuuteen pesiytynyt käenpoikanen, jonka tarkoitus

on käyttää luterilaisuutta omien päämääriensä ajamiseen. Opillisesti lestadiolaisuus halveksii luterilaisuutta. Lestadioaliset pitävät kirkkoamme lähinnä  hallinnollisena, maallisena esivaltana, eräänlaisena"viranomaisena". He opettavat että kirkkomme sisällä on se ainoa oikea Kristuksen kirkko, Jumalan valtakunta, ja se on vain lestadiolaiset.

Piispa emeritus Kalevi Toiviainen on ilmaissut lestadiolaisuuden ytimen tarkkanäköisesti luterilaisen kirkon näkökulmasta: lestadiolaisuus on ”tahtonut käytännössä olla kirkko kirkossa, paremmin sanottuna ainoa Jumalan valittujen seurakunta vain ulkonaisena organisaationa pitämässään kirkossa.”

Juuri tästä on lestadiolaisuudessa kysymys. He pitävät ryhmäänsä ainoana

oikeana maailmassa, mikä tarkoittaa ylivertaisuutta ennen muita ihmisiä.

Kirkko on heille organisaatio, jonka kanssa voi työskennellä, ja josta lestadiolainen liike voi hyötyä paljonkin (mm. satojen lestadiolaispappien palkat ja eläkkeet) mutta jolla ei hengellisessä mielessä ole mitään merkitystä "oikean evankeliumin " julistuksessa.

Vierailija
50/51 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennyksen. 

Lestadiolaisuudessa nykyään itseryydytys ei ole synti se on monelle miehelle ja naiselle ilo. Tästä ollut juttu päivä mie he ssä. Kun aikoinaan kirkossa kin saarnat Tiitinen onanisointia synniksi niin joku lesta laajensi kaikille. 

Sehän on On aina miehen teko näin eukko äänestää mutta pamautti lastin pellolle. Syytti vaimoaan kun ei saana lasta. Silloin oli häpeä jos ei saana. Ehkäisy on vielä synti. 

Paljon on muuttunut aika usein seurustelemaan pari naivat Ennen aamenta. Joku vuosi sit seurasin suvareissä yhden nuoren parin toimia naapuriteltassa. Pari kertaa tytön ääni vinkui päivässä tiesi mitä tekivät. Kivoja nuoria muutaman sanan vaihdoin. 

Myö lotto ja muut pelit televisiot luvallista. Myös eronneet avioituivat uudestaan. Paljon myös aviorikkoja usein nainen löytää paremman paikan. Miehetkin kelpaa markkinoilla. 195

Vierailija
51/51 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä entisistä tai nykyisistä vl-ihmisistä on tullut perheenjäsenensä hyväksikäyttämiksi?