Paljonko rahaa häälahjaan?
Millainen budjetti teillä on häälahjoihin?
Kommentit (28)
Jokainen antaa lahjaksi sitä mitä pystyy, voi ja haluaa, kullakin eri tilanne ja tottumukset, tyhmää vertailla näitä summia! jos köyhä perhe antaa 20 euroa, onko se vähemmän kuin jos rikas perhe antaa 50 euroa? ja mitä väliä sillä on?
Onneksi ei ole lähipiirissä häitä tiedossa vähään aikaan.
Jos on rahankerjuuhäät, niin laittaa tasan sen summan, minkä ITSE haluaa tai voi. Se sopiva summa on ihan jokaisen oma juttu.
Jokainen antaa lahjaksi sitä mitä pystyy, voi ja haluaa, kullakin eri tilanne ja tottumukset, tyhmää vertailla näitä summia! jos köyhä perhe antaa 20 euroa, onko se vähemmän kuin jos rikas perhe antaa 50 euroa? ja mitä väliä sillä on?
Onneksi ei ole lähipiirissä häitä tiedossa vähään aikaan.
tai mitä heillä on lahjalistalla.
Oon ostanu esim. leivänpaahtimen tai vohveliraudan kun sellaiset on listalla ollu.
Tai sit ihan jotain ruokailuvälineitä, astioita, liinavaatetta. Ostan aina jotain yleishyödyllistä jos ei ole lahjalistaa. Esim. liinavaatteet on kulutustavaraa ja niitä tulee ostettua.
Aika jännä tuo jonkun mainitsema 200-300 euroa. Me mentiin naimisiin 9v. sitten ja saatiin isommalta porukalta (tätejä ja serkkuja) 500mk:n lahjakortti ja meistä se oli hurjan suuri summa! Tänä päivänä moni ajattelee että 100€:n lahjakortti ei ole mitään.
Nettotulot meillä tällä hetkellä n. 1800 €, joten iso noikin on jo isoja rahoja meidän perheessä. Itse saatiin muutama vuosi sitten häälahjaksi omilta vanhemmiltamme vajaa 200 € arvoiset lahjat ja sisaruksiltamme (opiskelijoitamme silloin) n. 20-30 € arvoiset lahjat. Ei ois tullut mieleenkään pitää lahjoja liian halpoina!
luokkaerot on huikeita ja ei meidän 200-500 e läheisimmille ole isojuttu.
Jokainen antaa sen mitä voi tai haluaa.
Meilläkin 100-200 € tavallinen rahalahja (myös muuten kuin häissä eli ystävä poika sai meiltä tuon 100 € rippilahjaksi) ja läheisimmille yleensä tuo 500 €. Mutta ei sillä mitään tekemistä ole luokkaerojen (?) tai piirien kanssa :D
Meilläkin 100-200 € tavallinen rahalahja (myös muuten kuin häissä eli ystävä poika sai meiltä tuon 100 € rippilahjaksi) ja läheisimmille yleensä tuo 500 €. Mutta ei sillä mitään tekemistä ole luokkaerojen (?) tai piirien kanssa :D
Laittakaa te rahaa menemään joilla sitä on liikaa. (PS: Itse en laittaisi tuollaisia summia vaikka olisin lottovoittaja)
Yleensä suunnilleen niin, että jos osallistutaan mieheni kanssa molemmat tai koko perhe niin lahjan arvo on noin 50 euroa. Lähesimmille kalliimpikin.
Jos lahjalistalla tuntuu olevan vain jotain ökykallista, niin ostan piruuttani sieltä vaan sen halvimman mahdollisen jutun (etenkin jos ollaan vähän vieraammissa häissä esim miehen työkaverin). Läheisten ystävien lahjat tulee harvoin listalta muutenkaan, kun tuntee maun niin uskaltaa yllättää iloisesti ;)
eli miehen kanssa ehkä laitetaan 50-100 euroa.
Mä lasken sen hääkulujen suhteen. JOs on tosi hieno paikka ja tosi hieno menu ja yöpymistilat järjestetty niin maksan enemmän.
Jos pienet kotihääkahvit, niin pienempi lahja.
Mun mielestä järjestäjän pitää ikäänkuin saada lahja-lahjasta. Eli molemmat antavat toisilleen yhtä paljon (hääpari antaa ruuat, viinat, kiitoskortit) (vieraat antavat lahjan joka kattaa juhlan kulut)
Yksi mun kaveri valitti kerran, että yksi häävieras oli antanut häämatkatilille 25 € ja jo pitopalvelu yksistää maksoi heille 30€/hlö. Sitten vielä kauheata olise, että tuo 25€ oli laitettu tilille, vaikka hääpaikalla oli varta vasten laatikko pikkusummille.
Minusta se ei mene niin, että vieraat kompensoivat lahjoilla häiden kustannuksia. Häiden tarkoituksena on saattaa morsiuspari avioon, eikä saada lahjoja.
lahjoilla maksaa juhlat!?! Kun en voi vieraana tippaakaan vaikuttaa siihen, millaiset ökyjuhlat pidetään ja mitä saan syödäkseni. Tietysti "hyviin tapoihin" kuuluu viedä häihin lahja, mutta hyviin tapoihin kuuluu myös a) olla vaatimatta itselleen lahjoja, varsinkaan kalliita b) arvostella ja vähätellä saamiaan lahjoja oman maun tai varallisuuden pohjalta!
Lahjalistat jotenkin ymmärrän, jos siellä onenimmäkseen kohtuuhintaisia ja halpoja lahjoja, leikkimielisiäkin joukossa, mutta tämä ökyily on ihan sietämätöntä. Suunnitellaan häitä vuositolkulla, syynätään joka ikinen naurettava ällömakea yksityiskohta (hääkarkit! voi jessus) ja maksetaan itsensä kipeiksi ja sitten rahvas juhlaväki kehtaa pukeutua huonosti ja tuo liian halpoja lahjoja! Voin kyllä kertoa: rahvaalla juhlaväellä on tylsää ja se odottaa vain että kehtaisi lähteä näistä jäykistelyjuhlista.
Tuhat kertaa mieluummin menen niihin kotibileisiin tai rentoihin häihin, jossa riittää että nähdään hyviä ystäviä ja sukua, ja kukin tuo mitä haluaa tai jättää tuomatta, eikä sitä syynätä jälkeenpäin. Pidetään hauskaa eikä olla niin saakelin vakavia ja "hienostuneita"!
Lahjoja ei olisi saanut tuoda lainkaan, mutta me annettiin porukalla häämatka kotimaahan;) Oli kuulemma ollut ihan romanttinen reissu;)
Naurua, laulua ja hyvää, osin ihan itse tehtyä sapuskaa riitti. Joten hääparille kiitti!
Av:lla on junttimaista olettaa, että vieraat toisivat lahjoja, mutta se ei sitten olekaan junttimaista, jos tullaan viiden euron lahjan kanssa häihin. :D
hyvä nyrkkisääntö, ellei kyse ole sitten vain pelkästä vihkimistilaisuudesta ja maljasta päälle. Ruokahäistä tuo on minimi. Varakkaammat, läheisemmät ja iäkkäämmät (usein juuri varakkaampia) vievät yleensä enemmänkin. Äitini ja isäni hyvävaraisina vievät esimerkiksi sisarustenlapsien häihin noin 100 Euron lahjan kahdestaan. Me taas yhden lapsen kanssa mennään samoihin häihin noin 70 Eurolla. Alle 50 Euron lahjalla en edes kehtaisi mennä.
Koska häälahjalistalla ei ollut minulle mieluista lahjaa (eli mitä minä haluaisin antaa) niin annamme rahaa, varmaankin 60 eur.
Moni toivoo lahjalistaa tai tilinumeroa koska se helpottaa lahjan antajaa! Lähes kaikki laittavat lahjalistan, eikä se ole kerjäämistä, ne ovat ideoita.
Sitten joku uskomaton idiootti loukkaantuu sellaisesta tilinumerosta tai listasta... voi hyvää päivää. Ei tarvitse tuoda edes korttia, jos on niin vaikeaa ja köyhää. Kukaan ei niitä vaadi!!!! Oletteko joskus kuulleet kutsusta, jossa tilinumeron perässä on minimisumma? Tuskinpa. Sinne lahjatilille voi laittaa juuri sellaisen summan kuin haluaa, vaikka euron tai viisisataa.
On moukkamaista pitää ahneutena sitä, että pari kertoo muutamia lahjatoiveita. He eivät vaadi mitään.
vaihtoehtona ja sitä käyttivät lähinnä ystäväni ja muutama sukulainen. Suurin summa oli 100e (nelihenkinen sukulaisperhe) ja pienin 20 euroa. Suurin osa laitto 40 euroa (3-4-henkiset perheet).