Nyky-yhteiskunnassa on vaativaa noudattaa terveellisiä elintapoja
Väitän, että osalle ihmisistä normaalipainon ylläpitäminen on henkisesti liian raskas taakka. Nyky-yhteiskunnan vaatimukset ovat kovat ja elämisen tahti on stressaava ja kiihkeä.
Tiedän, että väitteelleni voi esittää monia vasta-argumentteja. Kuitenkin toivoisin, että seuraavaksi kun mielesi haluaa tuomita ylipainoisen ihmisen laiskaksi ja tyhmäksi, yritä asettua hänen housuihinsa ja miettiä, mistä hänen arkiset valintansa voisivat johtua.
Kommentit (47)
voi olla monia syitä. Yhdellä yksi, toisella monta. Lähtien ihan huonoista unitavoista sitten muuhun stressiin, aivokemiaan, ylirasitustilaan, pieniin lapsiin jne.
Kolmivuorotyössä univajetta tulee helposti, samoin kaksivuorotyössä. Itsellä on paljon kokemuksia siitä, että olen ollut iltavuorossa ja seuraavana päivänä on aamuvuoro. Olen illalla kotona kello 22 ja töissä pitää olla takaisin kello 7. Se ei valitettavasti auta, että sitä voisi paikata päiväunilla. Niistä menee yöunet. Eikä sekään auta, että välillä ehtii tai ehtisi nukkua pidempään/aikaisemmin, koska tuo jatkuva epärytmisyys koettelee elimistöä. Onhan se ihan todettu, että vuorotyö on terveysriski.
Päivän vapaa-aikoja ei välttämättä voi käyttää nukkumiseen, sillä vuorotyöläinen hoitaa silloin normaalit kotiaskareet, kaupassa käynnit yms.
Univajetta on tietysti muillakin kuin vuorotyöläisillä ja siihen on monia syitä. Ihan unettomuuskin on aika yleistä.
Väitän, että osalle ihmisistä normaalipainon ylläpitäminen on henkisesti liian raskas taakka. Nyky-yhteiskunnan vaatimukset ovat kovat ja elämisen tahti on stressaava ja kiihkeä.
Tiedän, että väitteelleni voi esittää monia vasta-argumentteja. Kuitenkin toivoisin, että seuraavaksi kun mielesi haluaa tuomita ylipainoisen ihmisen laiskaksi ja tyhmäksi, yritä asettua hänen housuihinsa ja miettiä, mistä hänen arkiset valintansa voisivat johtua.
Mutta se laihduttamisen aloittaminen ei ole niin vaativaa, stressaavaa jne.
Ensimäisenä kun ottaa ja tekee ruokaremontin, jättää pois kaiken mässyn hetkeksi, ei napostele ja syö paljon kasviksia aterioilla, on jo miltei puolitiessä laihtumisen kanssa. Kunhan ruokavalio on kunnossa, voi silloin tällöin sallia herkuttelu päiviä itselleen.
Silläkin on merkitystä että käykö ruokatunnilla syömässä mäkissä vai ottaako eväät mukaan.Liikuntakaan ei ole niin vaikeaa ja stressaavaa. Jo sillä että kulkisi kävellen ja polkupyörällä pienet matkat (alle 10 km), saisi kuntoa parannettua. Tottakai se liikunnan aloittaminen on aluksi rankkaa, mutta ei mene pitkään kun huomaa että se 10 kilometriäkin sujuu reippaasti alle tuntiin jne.
No mutta tekosyyhän se tuokin toki ap on, kai sinä sen ymmärrät. Samalla tavalla kuin ne "raskauskilot" joita naiset päivittelevät vielä silloinkin kun lapsi on yli vuoden.
Ja jos joku upattaa että "ei laiha voi tietää näistä jutuista mitään" niin voi että, vielä reippaat puoli vuotta sitten painoin 98kg ja pituutta minulla on 172cm. Silloin löytyi tekosyitä, oli "raskauskiloja", stressiä jne. mutta kun vihdoinkin myönsin itselleni että kaikki ne syyt kiloilleni ovat tekosyitä, sain aloitettua laihduttamisen ja nyt, 7kk myöhemmin, painan 86kg. Edelleen ylipainoinen olen ja laihdutan itseäni nyt 70kg:aan.
Tokihan kaikki saavat selitellä itselleen mitä tahansa, mutta loppujenlopuksi melkolailla kaikki puolustelut ylipainolle ovat tekosyitä ja karhunpalveluksia itselleen.
sanoa, että helppoa on, vain siksi että se oli sulle helppoa? Sulla oli voimia tohon. Kaikilla ei välttämättä ole, syistä jota tiedä et.
Tässä koko ketjussa on kyse siitä, että joillain ihmisillä on hirveä tarve hakea hallinnan tunnetta. Omaa käytöstä hehkutamalla ja kieltämällä tilanteisen moninaisuus saadaan aikaan hallinnan tunteen harha: "Koska olen tällainen ja tällainen, ei minulle voi käydä mitään pahaa. Ne joille käy jotain pahaa, ovat aiheuttaneet sen itse."
Ihan sama ilmiö kuin siitä, että naiset sanovat "Kannattaisi laihduttaa/antaa enemmän/ajaa säärikarvat/lopettaa nalkuttaminen jne. koska jos ei lopeta/aloita, mies pettää ja sitten saa syyttää itseään." Tällä haetaan hallinnan tunnetta siitä, että MINUA ei petetä, koska toimin tavalla X, vaikka faktahan on se, että ihmiset pettävät ihan riippumatta puolisonsa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
niin Moljord ym. 2011 on tutkimuksessaan (n=1508 nuorta) todennut, että liikunta vähentää stressiä ja lisää onnellisuutta. Että jos stressi (ie. univaje) nostaa kortisolitasoja, liikunnalla voit sitä stressiä vähentää. Että ei kelpaa selitykseksi sekään!
Eri asia tietysti on, jos ei HALUA, mutta sitähän AP et tarkoittanut, ethän?
sanoa, että helppoa on, vain siksi että se oli sulle helppoa? Sulla oli voimia tohon. Kaikilla ei välttämättä ole, syistä jota tiedä et.Tässä koko ketjussa on kyse siitä, että joillain ihmisillä on hirveä tarve hakea hallinnan tunnetta. Omaa käytöstä hehkutamalla ja kieltämällä tilanteisen moninaisuus saadaan aikaan hallinnan tunteen harha: "Koska olen tällainen ja tällainen, ei minulle voi käydä mitään pahaa. Ne joille käy jotain pahaa, ovat aiheuttaneet sen itse."
Ihan sama ilmiö kuin siitä, että naiset sanovat "Kannattaisi laihduttaa/antaa enemmän/ajaa säärikarvat/lopettaa nalkuttaminen jne. koska jos ei lopeta/aloita, mies pettää ja sitten saa syyttää itseään." Tällä haetaan hallinnan tunnetta siitä, että MINUA ei petetä, koska toimin tavalla X, vaikka faktahan on se, että ihmiset pettävät ihan riippumatta puolisonsa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
Mutta loppujen lopuksi ne asiat eivät ole niin vaikeitakaan.
Joo. Se iltasipsien mässyttämisen lopettaminen on vaikeaa, mutta tuskin ylivoimaista kenellekään. JA TOTTAKAI TIEDÄN ETTÄ ON SAIRAUKSIA JOTKA LIHOTTAVAT, mutta käsittääkseni tässä puhuttiinkin ihan perusterveistä ihmisistä.
Moni perustelee sen liikkumattomuutensa syyksi sen että heillä on univajetta. No, kuten monet tutkimukset ja lääkärit sen ovat sanoneet, liikunta auttaa siihen väsymykseen ja unenlaatuun. Niin moni täälläkin puolustelee että ei jaksa, ei pysty, ei voi, ei kärsi ja kun ahdistaa ja se vie aikaa. No niin vie sekin aikaa että istuu sohvalla ja vetää uppopaistettuja ranskalaisia naamaansa.
Mulla ei ole kyse siitä että tahtoisin hallita ketään, hallitsen vain itseäni. On vain harvinaisen mustavalkoista ja suoraan sanottuna typerää laittaa oman elämänsä valinnat yhteiskunnan syyksi. Ei kukaan pakota niitä mäkkiaterioita syömään, tai ottamaan jälkiruokaa. Ei kukaan pakota ajamaan autolla joka paikkaan tai ostamaan pelkkiä eineksiä.
Jos on mielenterveysongelmia, joita nykyinen yhteiskunta on omiaan luomaan, eikä niiden takia kykene terveellisiin elintapoihin, niin sitten joo, mutta pääsäntöisesti yhteiskunta ei estä terveellisiä elintapoja. Kuntosaliin tai uimahalliin ei monilla ole varaa, mutta liikuntaa voi harrastaa muutenkin. Ulkosaleja on aika monissa kaupungeissa, ja kotonakin voi tehdä lihaksia vahvistavia liikkeitä.
Terveellinen ruoka on välillä kallista, mutta myös edullisia vaihtoehtoja on paljon. Eihän nyt kesällä juurekset ja kasvikset maksa paljoakaan, jos löytää tarjouksesta niin ostaa ison määrän vaikka parsakaalia ja pakastaa sen talveksi. Kasviprotskut on pääsääntöisesti edullisempia ja monet terveellisempiäkin kuin liha.
minusta nykyään on aiempaa HELPOMPAA elää terveellisesti, JOS HALUAA. Korostin noita sanoja, koska minulla on siten tietty mielipide-ero ap:n kanssa.
Eli nykyään on urheilumahdollisuuksia hyvin, joka säälle ja mielihalulle (no, ainakin täällä kaupungeissa).
On myös terveellistä ruokaa ja hivenaineita ja tietoa , sitä on paljon (ok, se on osin ristiriitaista, eli siinä mielessä hankalaa prosessoida).
Mutta houkutuksia - niitä on entistä paljon enemmän. On roskaruokaa, televisio ja pelit houkuttavat laiskotteluun jnejne. Autolla pääsee, hyötyliikuntaa on helppo välttää.
Eli on aiempaa paljon helpompaa syödä ja elää epäterveellisesti ja terveellinen elämäntapa vaatii enemmän itsekuria.
Lisäksi yleinen ilmapiiri suosii hedonismia, velvollisuudet ja kova työ ovat aika vanhentuneita arvoja.