Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kauan ihminen jaksaa hakea työtä ilman yhtään vastausta hakemuksiin?

Vierailija
15.05.2012 |

Olen nyt hakenut töitä koko kevään tasaiseen tahtiin ja viimeisen kuukauden aikana laittanut varmaan lähes 20 hakemusta menemään. Yksi hylsy on tullut, muista ei ole kuulunut mitään. Kauanko jaksan tällaista? Mistä löytää motivaatio jälleen uusien hakemusten kirjoittamiseen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mulla siinä mielessä hyvä tilanne etten ole työtön vaan minulla on nytkin ihan ok työ, haluaisin vain vaihtaa huonon palkan ja kyllästymisen takia (jo 12 vuotta samassa firmassa ja tiimissä). Mutta 2 vuoden työnhaun aikana en ole päässyt kertaakaan työhaastatteluun asti :(

Vierailija
2/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mulla siinä mielessä hyvä tilanne etten ole työtön vaan minulla on nytkin ihan ok työ, haluaisin vain vaihtaa huonon palkan ja kyllästymisen takia (jo 12 vuotta samassa firmassa ja tiimissä). Mutta 2 vuoden työnhaun aikana en ole päässyt kertaakaan työhaastatteluun asti :(


Mulla tilanne vielä inhottavampi kuin normityöttömällä; olen yrittäjä, jolla töitä erittäin vähän, niin vähän, että sillä ei toimeen tule, likimainkaan. Kuitenkin työttömyyskorvauksen saantiin mun pitäis kokonaan lopettaa yritys, ottaa se pois kaikista rekistereistä jne. Mutta sitten ei olisi edes sitä vähää työtä...

ap, ahdistuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi kun tulee täyteen työttömyyttä, niin alkaa selvästi tuntua. Ihminen ei jostain syystä toimi niin, että mitä pidempään yrität, sen raivokkaammin yrität.

Vierailija
4/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meidänkin perheessä.. Tai siis miehelläni tarkemmin ottaen. Valmistui viimevuoden keväällä, oli kuukauden työttömänä, sai kuukaudeksi töitä ja sen jälkeen ollut työttämänä. Koko ajan hakee ja hakee, mutta ei mitään kuulu :/ Itse olen lapsen kanssa vielä kotona äitiyslomalla ja sitten pitäisi mennä vielä vuodeksi opiskelemaan opinnot loppuun, kun tilanne antaa myöden. Toivoisi vain, että saisi töitä ,jolloin olisi tulot vakaammat ja isommat. Pärjäämme nyttenkin, mutta eipä kovin luksusta ole :/

Vierailija
5/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksamisen raja vastaan, noin vuosi hakemista tulee kohta täyteen. Ei yhtäkään haastattelua. Olen opiskellut vaikeasti työllistävää alaa, nyt näyttää siltä että ainoa vaihtoehto on lisäkoulutuksen hankkiminen ja/tai alanvaihto, mutta ikää kuitenkin jo yli 40 ja asuntovelkaa, että kyllä tämä alkaa puuduttaa...

Vierailija
6/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä olen mutta tekisi mieli vaihtaa. Sopivia avoimia paikkoja on todella vähän ja hakijoita hirveästi. Ei ole mitään järkeä myydä itseään uuteen paikkaan halvemmalla, joten kaikki paikat jää saamatta. Jos laittaa palkkatoiveen, ei tule yhteydenottoja. Valitettavasti täällä on paljon vastavalmistuneita ja nuoria työttömiä jotka lähtevät samaan työhön puoleen hintaan, eli uuden työpaikan saa unohtaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksia lähettelin reilut 90 ja kävin muistaakseni 12 haastattelussa. Ärsytti jäädä usein toiseksi...

Vierailija
8/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kannata vain jäädä passiivisena odottamaan (hylkyä), vaan aktiivisesti soittaa perään hakemuksen jättämisen jälkeen.



Itse olen muutaman kerran palkannut työntekijöitä, ja aina perään soittelijat ovat etusijalla haastatteluun pääsemisessä. Usein hakemuksesta on jäänyt hieman epäselvä kuva hakijasta, mutta puhelimessa on voinut selventää hakijan taustat, motivaation ja muut seikat paljon tarkemmin.



Jos vastaa ilmoitettuun työpaikkaan, niin hakemus kannattaa jättää vähintään pari päivää ennen hakuajan umpeutumista. Juuri ennen ajan umpeutumista (edellisenä päivänä) hakijan kannattaa olla yhteydessä työnantajaan. Siinä vaiheessa on luontevaa kysyä, että hakemus on saapunut (jolloin rekrytoija oikeasti kaivaa cv:n esiin ja hakija jää paljon paremmin mieleen), ja samalla kannattaa kysellä hakuprosessista ja muihin työhön liittyvistä asioista.



Tsemppiä työnhakuun! Jossain on sopiva työpaikka sinuakin odottamassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hakemus ja CV lähetetään sähköpostitse ja ainakin rekryfirmoilta tulee automaattinen vastaus, että hakemus on vastaanotettu. Lisätietoja pyydetään soittamaan ja kysymään jo ennen hakemuksen lähettämistä.



Millä alalla olet? Oletko rekryammattilainen vai palkkaatko ihmisiä omaan (pieneen?) firmaasi? Olen huomannut, että käytännöt ovat isoissa kovin erilaiset.

Vierailija
10/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamasta yhteyttä hakuprosessin aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei ole ihan pieni pulju. Meillä ainakin työpaikkailmoitukseen laitetaan aina yhteyshenkilö, jolle saa soittaa hakuun liittyen. Erikoista mielestäni on se, että vain noin 10% hakijoista soittaa. Ja en ole rekryammattilainen, mutta palkkaan toisinaan ihmisiä omaan yksikkööni.



Jos soittaa ennen hakemuksen jättämistä, niin kannattaa kysellä mahdollisimman tarkkaan minkälaista työntekijää hakevat. Tällä saa suoraan vinkkejä siitä, mitä ominaisuuksia kannattaa hakemuksessa tuoda esille.



Toki käytännöt ovat hyvin erilaisia, mutta silti yhteydenotto puhelimitse kannattaa (ellei ole nimenomaan kielletty). Ja prosessin aikataulusta kannattaa myös aina tiedustella. Meillä rekrytointiprosessi työpaikan ilmoittamisesta työntekijän aloittamiseen työssään vie käytännössä noin 4-6kk. Mutta tiedän myös firmoja, joissa työsopimuksen saa allekirjoitettavaksi jo työhaastattelussa ja työt voi aloittaa käytännössä heti.

Vierailija
12/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti joku tietty firma mielessä mihin haluaa töihin, kannattaa jutella sen ihmisen kanssa suoraan joka vastaa palkkauksesta. Firman toimintaan pitää tutustua, ja sen tavat pitää tietää. Jos osaat määritellä oman hyödyllisyytesi firmalle, olet paremmassa asemassa. Jos et tiedä kohdefirmasta mitään, niin kysy heiltä! Kysy mitä he tekevät, ja mitkä heidän senhetkiset tarpeet ovat. Tai sitten lähesty firmaa ihan avoimesti, sano että etsit työtä ja että "Olisiko teillä käyttöä ihmiselle joka osaa sitä-ja-tätä ja jolla on kokemusta siitä-ja-siitä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia kyllä yleensä tulee, ainakin julkisista viroista. Niistä kun pitää tehdä valituskelpoiset päätökset, joista ilmoitetaan kaikille hakijoille



Yksityispuolella on huonompaa, eikä kaikista julkisistakaan tule vastauksia.

Vierailija
14/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksoin 2 vuotta. Sinä aikana tein yli 200 hakemusta. Muutama haastattelu, mutta ei töitä. Sitten vaihdoin alaa ja nyt saan valita mihin menen töihin :)



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksia lähetelty niin paljon etten enää perässä pysy, eikä mitään kuulu mistään :)

Vierailija
16/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskintahan tässä on vielä se, että ketään ei kiinnosta, että yrität. Työtön ihminen on aina automaattisesti laiska ja saamaton lusmu, joka ei edes halua töihin.

Vierailija
17/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia kyllä yleensä tulee, ainakin julkisista viroista. Niistä kun pitää tehdä valituskelpoiset päätökset, joista ilmoitetaan kaikille hakijoille

Yksityispuolella on huonompaa, eikä kaikista julkisistakaan tule vastauksia.

Paikka on vain yksinkertaisesti pakko laittaa julkiseen hakuun ja haastattelut käydä läpi normaalisti vaikka talon sisältä on jo valittu paikan saaja.

Vierailija
18/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkita alanvaihtoa?!

Vierailija
19/19 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkita alanvaihtoa?!