Kotiäidit! Miten hallitsette kaaosta kotona?
Antakaa hyviä vinkkejä, varsinkin isot perheet. Onko elämä pelkkää siivousta, pyykkäystä ja pöydän pyyhkimistä?
Kommentit (30)
Ei meillä ole mitään kaaosta. Kolme lasta, näistä kaksi koulussa. Meillä ei ole rojua, tarpeellista tavaraa vain jolle on kaikelle oma paikkansa. Jokainen siivoaa itse jälkensä, paitsi pikkuinen tietysti ei vielä. Meillä ei ole annettu lapsille koskaan sitä vaihtoehtoa että äiti kulkee perässä siivoamassa, ne on opetettu omatoimisiksi heti kun vain mahdollista. Kylmää kyytiä, mutta näin se toimii.
Siivoukseen osallistuu koko perhe ja perussiisteyttä pidetään yllä koko ajan ettei kaaosta synny.
Lelut kerätään illalla
Keittiö siivotaan joka käyttökerran jälkeen
Likaiset astiat ja vaatteet heti koneeseen tai koriin
Tahrat pyyhitään heti
Älä anna pyykkien/roskien/muiden hommien kasaantua. Esimerkiksi älä rullaa mattoja pesua varten kasaan jos et todella heti pese niitä, annan mielummin olla lattialla. Älä aloita vaikkapa ompeluprojektia jos tiedät, että et pysty tekemään sitä loppuun. Ja tärkein (josta tulee ainakin sellainen fiilis että elämä ei kaadu päälle): Lorvi aina silloin kun lapset nukkuvat, makaa sohvalla, lue, roiku netissä. Kotityöt voi mainiosti tehdä lasten kanssa.
Meillä neljä lasta ja kummasti sitä oppii tingimään, ettei se arki ole pelkää siivousta.
Kaksi tiskikonetta ihan ehdoton. Mahdollisemman vähän vaatteita ja muuta tavaraa.
Lapset ehdottomasti mukaan kodinhoitoon ikäkautensa kykyjen mukaan, ihan hienosti sujuu omien jälkien siivous alle 2v, varsinkin pöytien pyyhkiminen, kun muistaa, että teko on tulosta tärkeämpi.
Antakaa hyviä vinkkejä, varsinkin isot perheet. Onko elämä pelkkää siivousta, pyykkäystä ja pöydän pyyhkimistä?
Mä pidän kodin perussiistinä. Joka päivä teen jotain, edes jotain pientä.
Meillä myös isommat lapset tekee osansa.
Ei mulla oikeastaan sen kummempia vinkkejä ole kuin että ei vaan päästä kotia kaakseen vaan tekee joka päivä vähän jotain. Nyt mulla pyörii pyykki. Keittiön siivosin jo illalla ja aamun astiat nyt aamulla laitoin koneeseen.
Jossain vaiheessa imuroin. Tuskin mä tänään sen kummempia teen?
Niin ja se tuo tullessas vie mennessäs on tosi hyvä "sääntö" jota kannattaa käyttää.
Lelut kerätään illalla
Keittiö siivotaan joka käyttökerran jälkeen
Likaiset astiat ja vaatteet heti koneeseen tai koriin
Tahrat pyyhitään heti
Älä anna pyykkien/roskien/muiden hommien kasaantua. Esimerkiksi älä rullaa mattoja pesua varten kasaan jos et todella heti pese niitä, annan mielummin olla lattialla. Älä aloita vaikkapa ompeluprojektia jos tiedät, että et pysty tekemään sitä loppuun. Ja tärkein (josta tulee ainakin sellainen fiilis että elämä ei kaadu päälle): Lorvi aina silloin kun lapset nukkuvat, makaa sohvalla, lue, roiku netissä. Kotityöt voi mainiosti tehdä lasten kanssa.
Nytkin on päikkäriaika ja täällä roikun.
Pesukone pyörii kerran päivässä, ulkona kuivuu nyt nopeasti.
Lasten lelut on lastenhuoneessa,
ei niitä kanneta olohuoneeseen, joka on siis koko perheen yhteinen oleskelutila, ei leikkipaikka.
pöydillä ei ole turhaa roinaa eikä lattiallakaan.
Lelut kerätään heti pois jos niillä ei leikitä ja aloitetaan uusi leikki.
Piirtäminen, maalaus ja muovailu tapahtuu keittiössä.
Sängyt pedataan aamulla, pöydän pyyhitään ruokailun jälkeen ja pyykkiä pestään kaksi kertaa viikossa.
Lapsia siis viisi, kaksi koulussa, kolme kotona.
Vaikka siis olen kotiäiti. Ja silti riittää itsellekin siivoamista ja kotihommia, lapsia 3.
mutta nyt kun käyn töissä ja opiskelen niin kyllä se välillä kaaokselle menee pakostakin. Joskus on pakko priorisoida aikaa ja tekemisiä.
Minusta tietty armollisuus itseä ja kodin siisteyttä kohtaan on hyvä oppia. Että kestää ajoittaista epätäydellisyyttä ahdistumatta. VAikka onhan se siisti koti tietty omaa jaksamista lisäävä ja viihtyisyyttä tuova tekijä.
Koti pysyy parhaiten siistinä kun on vähän tavaraa esillä ja vähän tavaraa ylipäätään. Mitä yksinkertaisempi sisustus ja vähemmän "liikuteltavia osia", sitä helpompaa siisteyttä on ylläpitää.
Vanha kunnon "kaikki paikalleen ja paikka kaikille" pätee, eli jokaiselle tavaralle on oltava säilytysaikka jonne se palautetaan heti käytön jälkeen.
Haastavinta mielestäni on saada kaikki perheenjäsenet toimimaan näin, eli korjaamaan jälkensä. Suurperheessä ei kyllä onnistu että äiti kulkee perässä siivoamassa toisten sotkuja.
Jatkuvaa pyykkäämistä elämä kyllä on, koska pyykkiä on koko ajan. Mutta siinä sivussahan se menee, ei sitä ajattele kun se kuuluu päivittäisiin rutiineihin.
Ihanko totta? Meillä on 9 lasta eikä ole tullut koskaan mieleen että tarvittaisiin toinen tiskikone. Teillä täytyy olla myös paljon astioita ja niille säilytystilaa?
Meillä neljä lasta ja kummasti sitä oppii tingimään, ettei se arki ole pelkää siivousta. Kaksi tiskikonetta ihan ehdoton. Mahdollisemman vähän vaatteita ja muuta tavaraa. Lapset ehdottomasti mukaan kodinhoitoon ikäkautensa kykyjen mukaan, ihan hienosti sujuu omien jälkien siivous alle 2v, varsinkin pöytien pyyhkiminen, kun muistaa, että teko on tulosta tärkeämpi.
Onhan se toki helppoa jos lapsi ei saa tuoda omia tavaroitaan oleskelutilaan, mutta miksi lapsi sinne tulisi silloin ylipäätään - lapsen tapa olla olemassa on toimia ja toiminnallinen, ja siihen liittyy olennaisesti esineet ja tavarat.
taidan olla ainoa meillä, joka siivoaa. 5-vuotias ei suostu tekemään mitään ja 11-vuotias kyllä yrittää, mutta tulos on usein hirveämpi kuin alkutilanne. Lisänä vielä erittäin touhukas kohta 1v. Asutaan vielä ihan landella, että on noita piha/peltotöitäkin vielä..
ap
Meillä on kolme lasta. Kaksi isoa ja yksi vähän alle vuoden vanha. Toi nuorin saa kuljettaa lelujaan minne tahtoo ja niin se tekeekin. Meidän olohuoneen lattialla niitä on, on myös sohvalla välillä. Keittiöstkäkin niitä saattaa löytä ja eteisestä. Illalla siivoan kaikki pois lattioilta ja päivän mittaan aina vähän. En ota niistä stressiä!
Jokainen tekee meillä jotain. Ruuan jälkeen jokainen laittaa itse astiansa koneeseen ja joku sen koneen aina tyhjää. Mä pesen pyykkiä joka päivä jos on tarpeen ja vanhin lapsi pesee pyykkinäs itse. Mitään pinoja en kasvata mihinkään. Kerran päivässä imuroin tai vähintään lakaisen.
Ei mun elämä ole pelkkää siivousta. Nyt nuorin nukkuu. Koti on siisti. Ei mulla oikeastaan ole mitään tekemistä muuta kuin istua koneella ja odottaa että lapsi herää. Iisiä!
"5v ei suostu" .. jos topakka yhteisvastuullinen osallistuminen on aloitettu jo vaippaikäisenä niin tuossa iässä se on lapselle jo tapa toimia eikä oo mitään ongelmaa asian kanssa. 11v tietenkin jo imuroi ja siivoaa oman huoneensa, hoitaa vaatteensa pesuun, tyhjää ja täyttää astianpesukonetta. Osaa varmasti myös jo tehdä ruokaa, esim salaatin päivittäin, lihapullia jne.
Jos et ole opettanu ja vaatinut tuloksia niin mitäs sitte siinä ruikuttamaan, senkus pidät ittees piikana.
niin kauan että ne osaa matoimisesti. 11-vuotias on jo niin iso ettei mene enää kauaa kun osaa jo kaikenlaista niin että siitä on oikeasti hyötyä, jos jaksat neuvoa ja opastaa ja vaatia.
taidan olla ainoa meillä, joka siivoaa. 5-vuotias ei suostu tekemään mitään ja 11-vuotias kyllä yrittää, mutta tulos on usein hirveämpi kuin alkutilanne. Lisänä vielä erittäin touhukas kohta 1v. Asutaan vielä ihan landella, että on noita piha/peltotöitäkin vielä.. ap
ei siihen kaikkea vapaa-aikaa kulu. Pesukone pyykit pesee, ripustamiset osaa lapsetkin. Hyvät säilytystilat, tarpeeksi kaappeja ja laatikoita ja varasto, koti pysyy ihan siistinä.
"5v ei suostu" .. jos topakka yhteisvastuullinen osallistuminen on aloitettu jo vaippaikäisenä niin tuossa iässä se on lapselle jo tapa toimia eikä oo mitään ongelmaa asian kanssa.
Tätä mä olen aina sanonut, ja ihmetellyt miksei kaikki tee näin. Meidän pennut ei pidä edes vaihtoehtona sitä, etteikö ne osallistuisi kotihommiin, niin itsestäänselvää se on. Se tulee ihan takaraivosta, että samalla lailla kun vedät housut alas istuessasi pöntölle, katsot myös siitä noustessasi jäikö sinne jälkiä, ja jos jäi, peset ne pois.
meillä se nyt vaan menee niin. Ihan mahdottoman haastava 5-vuotias. Tai ollut koko ikänsä. Ei ole meidän vanhempien asenteesta kiinni. Kuria on, mutta
tämä tekee kaikki tuntemansa temput vastaan (joka asiassa). Aina ei jaksaisi tapella.
Ap
Laita illalla tiskit koneeseen ja laske miehen laittaa kone päälle töihin lähtiessään. On sopivasti pessyt kun nouset itse ylös. Ja kun aamulla olet syönyt aamupalan, laita pyykit koneeseen. On pessyt siihen mennessä kun on päiväuniaika, laita pyykit kuivumaan kun lapset nukkuu.
Pysyy tavarat paremmin paikallaan, kun niille on paikka. Ihminen pärjää yllättävän pienellä vaatemäärällä.