Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sai ulkomaankomennuksen - minä en halua lähteä! Mitä tehdä?

Vierailija
13.05.2012 |

Mies sai todella hyvän tarjouksen ulkomaankomennuksesta. Olisi hänen uran kannalta todella hyvä juttu. Ongelma vaan on se että minä en millään halua lähteä! Olen juuri saanut unelmaduunipaikan vuosien etsimisen jälkeen, lapset on saaneet hyvätpäiväkoti- ja koulupaikat ja kaikki on vihdoinkin kohdallaan elämässämme.

Tuntuu mahdottomalta ajatukselta luopua siitä unelmatyöstäni (pitäisi irtisanoutua), ja tuntuu ikävältä että lapsi (joka aloittaa koulun syksyllä) joutuisikin menemään kansainväliseen kouluun joka on täysin vieraskielinen!

Ehdotin jo miehelle että lähtisi yksi, komennus olisi keski-Euroopassa josta pääsisi nopeasti kotiin käymään. Mutta ei kuulemma missäään nimessä käy. Minun mielestäni olisi jopa hyvä jos mies olisi pari vuotta (komennusaika) poissa maisemista! Meidän suhde kun ei ole ihan parhaimmillaan juuri nyt.

Kauhistuttaa ajatuskin että pitäisi lähetä vieraaseen maahan jonka kieltä en osaa sanaakaan, ja pitäisi jäädä siellä kotiin makoilemaan (koska työnsaanti kieltä osaamattomalle varmaan hankalaa).

Onko kokemusta vastaavasta kellään?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla pienet lapset käyvät leikkikoulua ja varsinainen koulunkäynti aloitetaan usein vuosia aikaisemmin kuin Suomessa.

No, syitähän pitää aina löytyä, vaikka perussyy oliskin, että se ei käy, koska se ei käy.

Vierailija
102/109 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä lapset aina sopeudu päiväkotiin Suomessakaan. Lisäksi ilman tukiverkkoja pikkulasten kanssa oma aika on oikeasti tasan nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla pienet lapset käyvät leikkikoulua ja varsinainen koulunkäynti aloitetaan usein vuosia aikaisemmin kuin Suomessa.

No, syitähän pitää aina löytyä, vaikka perussyy oliskin, että se ei käy, koska se ei käy.

miksi juuri ap:n pitäisi joustaa, koska kompromissikin löytyy (mies lähtee yksin ja käy Suomessa)? Miehen urahan ei siihen katkea, jos ei lähde, mutta ap:n ura voi katketakin.

Vierailija
104/109 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinpäin olisitte muuttamassa?

Täällä keskieuroopassa on paljon muitakin suomalaisia. Kaikki uudet ovat tervetulleita porukkaan kun se vaihtuu muutenkin tiheään. Aina kaveria autetaan. Kannustan lähtemään!

Terv. yks suomelainen jo 10-vuotta komennuksella :D

Vierailija
105/109 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä komennukset ovat sujuneet hyvin niillä, jotka menevät isoon kaupunkiin, jossa on muitakin kotirouvia samassa tilanteessa. Niissä on expat-kerhoja yms. joiden kautta saa nopeasti ystäviä ja tekemistä. Sitten nää pienempiin paikkoihin lähteneet ovat asia erikseen. Vaatii tosi innostunuttta asennetta haalia sosiaalinen elämä kasaan paikassa, jossa on vain alkuperäisasukkaita.

Vierailija
106/109 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko lyhyitä kausihommia?

Moi AP,

täällä on tosi negatiivinen asenne komennukselle lähtemiselle, mutta itse maailmaa kiertävän expatin vaimona tiedän, että tällä on kyllä toinenkin puoli.

Voi olla, että suhteenne voisi nimenomaan kaivata jotain uutta. Yhteinen seikkailu ulkomailla voi olla omiaan rikkomaan sen tuhoisan arjen kierteen, joka pahentuessaan rikkoisi liittonne.

Voin kokemuksesta sanoa, että maiseman vaihto voi tehdä tosi hyvää jopa sinulle yksilönä. Voi olla, että joudut jättämään kivan työn, mutta elämä on niin paljon muutakin kuin se työpaikka. Ajattele, että tässä voisi olla mahdollisuus keskittyä pelkästään itseesi parin vuoden ajan ja täyttää jotain vielä saavuttamatonta unelmaa. Voisit opiskella jotain aivan uutta tai vaikka uuden maan kieltä, voisit aloittaa jonkin pitkäaikaisen projektin tai harrastuksen tai pistää jonkin kotoa käsin pyörivän firman pystyyn.

Kun me viimeksi mieheni kanssa muutettiin uuteen Eurooppalaiseen suurkaupunkiin, mielestäni oli suurta seikkailua, kun vain itse aamupäivisin tutkin kaupunkia ja piirtelin kävelyreittejäni karttaan. Parasta on se, että voitte tehdä perheenä retkiä minne vain. Keski-Euroopassa hyvä puoli on se, että kaikki on lähellä. Voitte viikonlopun aikana käydä Alpeilla laskettelemassa, hurauttaa Pariisiin ostoksille tai Monacoon kahville. Kun sinulta on työn stressi pois, voit ehkä saada lisää voimia myös parisuhteen hoitoon, mikä puolestaan kannustaisi myös miestäkin panostamaan suhteeseen enemmän.

Lapsien koulunkäynnistä en olisi huolissani. Mielestäni on vain positiivista, että lapset saavat kansainvälistä kokemusta. Mikä siinä päiväkodissanne on niin ihmeellistä, että mikään ei voisi korvata sitä, ehkä sinun ei tarvitsisi laittaa lasta päiväkotiin ollenkaan, jos jäisit kotiin tai sitten voisit antaa upean mahdollisuuden lapselle kehittää kielitaitoaan vaikka englanninkielisessä tarhassa. Itse synnyin kaksikieliseen perheeseen, mutta minulle opetettiin vain toista, mistä olen ikuisesti katkera. Lapsena uuden kielen oppiminen on leikkiä ja siitä olisi tosi paljon hyötyä tulevaisuudessa. Ajattele, miten paljon ikätovereitaan rikkaampana kokemuksissa ja taidoissa se kouluikäisennekin palaisi sitten kotiin. Lapset sopeutuvat aina aiukuisia paremmin uusiin tilanteisiin.

Meidän kohdallamme ulkomailla elely on toiminut hyvin, mutta pakko myöntää, joka kerta ennen uuteen paikkaan siirtymistä olen vuodattanut kauhun kyyneliä. Viimeksi kuitenkin itkin, kun jouduin jättämään edellisen asuinpaikkamme, vaikka olin niin inhonnut alussa ajatusta sinne muuttamisesta. Olen hidas tutustumaan ihmisiin, mutta sinne jäi moni ihana ystävä ja koti. Nyt minulla on toinen kotikaupunki, jonne tulen aina palaamaan mielelläni.

Vierailija
107/109 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin firman pystyyn ja teen ulkomailta käsin töitä. Oman alani luonne onnekseni mahdollistaa sen. Siispä mies voi ottaa minkä komennuksen vain, ja minulla pysyy "etätyöt" samoina. Tiedän, ettei se ole kaikilla mahdollista, mutta yrittäjyys on yksi vaihtoehto kotiäitiyden rinnalle, jota kannattaa ainakin tutkia.

106

Vierailija
108/109 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu yksittäisestä tapauksesta.

No ei. Vaan esitin tuon yksittäistapauksen esimerkkinä, koska se on sellainen josta minulla itsellänikin on tietoa. Anoppi ei voi työn luottamuksellisuuden vuoksi omista potilaistaan kertoa puolta sanaa, mutta yleisellä tasolla on työnsä vuoksi sitä mieltä että pienten lasten pitkäaikainen ympäristönvaihdos muodostaa aina ihan kohtuullisen riskin, joka sitten osan kohdalla toteutuu ja osan kohdalla ei.

Vierailija
109/109 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu yksittäisestä tapauksesta.

No ei. Vaan esitin tuon yksittäistapauksen esimerkkinä, koska se on sellainen josta minulla itsellänikin on tietoa. Anoppi ei voi työn luottamuksellisuuden vuoksi omista potilaistaan kertoa puolta sanaa, mutta yleisellä tasolla on työnsä vuoksi sitä mieltä että pienten lasten pitkäaikainen ympäristönvaihdos muodostaa aina ihan kohtuullisen riskin, joka sitten osan kohdalla toteutuu ja osan kohdalla ei.

lasten temperamentin lisäksi.

Jos äitiä hirvittää ajatuskin lähtemisestä, kuten ap:ta, noin suureen muutokseen liittyvät haasteet ja stressi voi olla hänellekin liikaa. Siinä ei paljon pysty olemaan lasten tukena, jos itse on uupunut ja/tai masentunut, ja katkera miehelle unelmatyöpaikan menettämisestä.

Varmasti niissä perheissä, joissa molemmat vanhemmat ovat innolla lähdössä, on paremmat mahdollisuudet myös lapsilla selviytyä kunnialla.

94

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme