Miksi tiettyjä ammattiryhmiä täditellään? On mielestäni alentavaa, kun
puhutaan sossun tädeistä ja neuvolan tädeistä.
Miksei yhtä hyvin lääkäritädeistä tai DI-tädeistä tai lakitädeistä?
Itse en ole kokenut vielä kertaakaan elämässäni tarvetta puhua tädeistä, eikä onneksi tuttavanikaan. Puhumme naisista, rouvista, myyjistä, terveydenhoitajista, sosiaalityöntekijöistä jne... Ja minulla on siis kaksi lasta.
Kommentit (58)
Sellaiselta joka nukkuu siellä puistossa viinapullonsa kanssa.
vaalivat opettavat sanomaan täti. Joka on kunnioittava arvostava nimitys.
Tädittely tarkoittaa, että henkilö on hyväksytty ja lähestyttävä. Toisaalta se on kunnioittavampaa kuin esim. etunimellä kutsuminen. Täti ja setä ovat rouvan ja herran vastine lapsen maailmassa.
Tädittely tarkoittaa, että henkilö on hyväksytty ja lähestyttävä. Toisaalta se on kunnioittavampaa kuin esim. etunimellä kutsuminen. Täti ja setä ovat rouvan ja herran vastine lapsen maailmassa.
Muistan kun joskus 19-20 v. olin YLPEÄ, jos joku äiti puhui minusta lapselleen TÄTInä. Toisin kuin TYTTÖnä.
TÄTI-sanan alkuperä tosiaan arvostava, taasen tytöttely on aina ollut ihmisen väheksyntää.
Lisäksi inhoan nimitystä MYYJÄ - aiheen vierestä, mutta en esim. ymmärrä työpaikallani tapaa, kun avainasiakaspäälliköitä ym. päälliköitä myyntiryhmässä kutsutaan MYYJIKSI. (Aliarvostavassa mielessä).
Edellisessä työpaikassa edes myyntiedustajia ei kutsuttu ikinä myyjiksi, vaan EDUSTAJIKSI.
Mielestäni myyjiä on lähinnä erikoisliikkeissä, kuten autokaupan myyjä, vaatekaupan myyjä jne., ja silloin tuo nimitys on paikallaan.
Lapselleni voisin sanoa vaikka "myyjätäti" / "myyjäsetä" :-).
tuntuu niin oudolta sanoa lapselle että mennään käymään nais/mieslääkärin luona. Tuo täti/setä etuliite lääkärisanassa kertoo nopsaan lapselle kumpaa sukupuolta oleva ihminen on siellä häntä vastassa. Mielestäni ei mitenkään vastenmielinen ilmaisu... miten siitä saa loukkaavan?
teemiset eivät koskaan.
Ja miten muuten lapsi olisi onnellisempi, jos hänelle käytetään jotain imbesanoja, kuten poppaat, hauvat ja tädit.
Meillä ei moista kieltä ole käytetty ja ehkä siksi lapseni monipuolista ja rikasta kieltä kehutaankin joka käänteessä. On siis todellinen suomen kielen taituri jo kolmevuotiaana ja on muuten erottanut tytöt ja naiset toisistaan jo vaikka kuinka kauan.
Todella noloa oli, kun eräs äiti lässytti kouluikäiselle tytölleen, että "tuolla on tätienvessa". Voi jeesus, muija olikin selkeä white trashin edustaja.
aikuisia, opetetaan kutsumaan naisia rouviksi ja herroiksi jne... eikä miksikään tädeiksi, joka on typerä ja täysin vääräkin termi. Mutta jos lapsenne ovat niin typeriä, etteivät opi, kun sen, että jokainen naispuolinen henkilö on täti, niin minkäs teet. Onneksi minua eikä kavereitani ei ole paiskattu niin tyhmillä lapsilla. Mutta tyhmyyshän on periytyvää...
opetetaan lapsia kunnioittamaan aikuisia, varmaan käytetään aikusista naisista täti-nimitystä. Sitten taas niissä vapaan kasvatuksen perheissä, joissa kakarat on kuin elopellossa, ei käytetä.
Aika moni nykyvanhempi, ikäluokassa 35v ja alle, on aikanaan saanut vapaan kasvatuksen, joten ei ole mikään ihme, että niin moni vierastaa tätä täti-sanaa, kun ei ole aikoinaan siihen itsekään kasvanut.
lääkäri on nuori nainen/mies. Sanon kyllä vain, että mennään lääkäriin.
Olen myös huomannut, että tädittelijät ovat tyypillisesti ns. erihenkisiä ihmisiä. Omat tuttavani eivät tädittele.
Aikuinen tekee itsestään sivistymättömän nuijan tädittelemällä vieraita ihmisiä ja tekee nuijan myös lapsestaan, joka oppii väärät sanat. Ollaan puhuttu työkavereiden kanssa aiheesta tuhat kertaa ja todella monen karvat saa pystyyn tädittely.
Joten kannattaisi vain hyväksyä, että tädittely kyrsii monia ja opetella puhumaan niin, ettei loukkaa ihmisiä. Mutta jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa...
Ovatko kaikki lapsenne jotain dysfaatikkoja vai miten lapsenne eivät opi termejä? No kertoo vain, että alempien sosiaaliluokkien lapset tosiaan ovat kielellisesti heikompia.
Et tunnu edes tajuavan, mikä on kirjakieli.
ihmetyttää se perustelu, ettei lapsi erottaisi nuoria ja vanhoja ihmisiä.
Jos mietitte, mihin lapsi pystyy: Esim. sitä, että lapsi nopeasti oppii sijoittamaan kaikki erikokoiset ja näköiset koirat koira luokkaan, niin on todella outoa ajatella, että lapsi näkisi kaikki naiset vain täteinä. Aliarvioitte pahasti lapsen kielellistä kehitystä. Tosin tietysti väärillä sanoilla puhuminen hidastaa puhetta ja antaa kieltämättä lapsesta tyhmän kuvan, että tämä tädittelee nuorta tyttöä. Onneksi katoavaa traditiota, olen huomannut. Aika harvoin loppujen lopuksi törmää tuohon tädittelyyn ihan hulluissa tilanteissa.
Minuakin saa täditellä. Mutta hittojakos minä mistään kieli- ja nimiasioista mitään tiedän, kun on lusikalla annettu...
Mutta olen minä moukkiakin laitoksellamme nähnyt, ehkä sinut?
puhua (eivät saa sanaa suustaan). Siinä mielessä ei yllätä, että joku maisteritäti puhuu typeryyksiä.
Kyse on sanasta, jolla on ns. arvolataus. Toiset pitävät sitä neutraalina, toiset myönteisenä ja toiset (yleensä vain omaan persoonaan kohdistuneena) kielteisenä ilmauksena. Uskallan väittää, että ne (me), jotka täti-nimitystä käyttävät, ovat juuri niitä, jotka pitävät sitä myönteisenä ilmauksena. Siksi siitä ei kannata loukkaantua. Kuitenkin, aika, tavat ja käsitykset muuttuvat ja kieli sen myötä. Te, joita itsellenne vastenmielisesti täditellään, voisitte ehdottaa, millä nimityksellä haluatte itseänne kutsuttavan. Toivotaan, että löytyy varteenotettavia vaihtoehtoja.
Sinä olet maisteri vain omissa nihkeissä unissasi.
Mielenkiinnosta jatkan kuitenkin eilisestä. Olin numero 26. Valitettavasti menin käyttämään termiä kirjakieli, kun tarkoitin oikeaoppista. Itse asiassa en tiedä tarkoittamalleni asialle oikeaa termiä.
Katson kuitenkin perheeni kuuluvan keskiluokkaan, vaikka en välitä aina kirjoittaa oikeaoppisesti. Toisekseen haluan puolustaa lapsen oikeutta olla lapsi. Lapsi voi puhua poppa, pipi, täti jne. Ja kyllä, väitän, että nuo sanat lapsen on helpompi ääntää. Millä perustein joku voi väittää muuta?
PS. Esikoisellani oli puheenkehityksen viivästymä (johtunee tästä keskiluokkaisuudesta). Kuopus kielellisesti lahjakas, ei ole tullut äitiinsä. Ja kielen kehitystä kehuttu huolimatta siitä, että käyttää 3-vuotiaana sanoja poppa, täti, setä, hauva jne. Varmasti päiväkodissa ja neuvolassa ym. alempaa sosiaaliluokkaa ollut vuorossa:)
Ja todellakin meillä käytetään täti- ja setä-sanoja.
sanoa puistonainen :D. Törmäsin vain nimikkeeseen lukiessani kotikaupunkimme nettisivujen ilmoituksia lapsille järjestetystä leikkitoiminnasta. Siellä lukee: "Maksu maksetaan suoraan puistotädille."