Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tiettyjä ammattiryhmiä täditellään? On mielestäni alentavaa, kun

Vierailija
09.06.2008 |

puhutaan sossun tädeistä ja neuvolan tädeistä.

Miksei yhtä hyvin lääkäritädeistä tai DI-tädeistä tai lakitädeistä?

Itse en ole kokenut vielä kertaakaan elämässäni tarvetta puhua tädeistä, eikä onneksi tuttavanikaan. Puhumme naisista, rouvista, myyjistä, terveydenhoitajista, sosiaalityöntekijöistä jne... Ja minulla on siis kaksi lasta.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo hyvin aikaisin, koska koko naismassaa ei ole nimitetty "tädeiksi". Onko teillä tapana opettaa muutenkin väärää sanastoa lapsillenne, tyyliin kaikki eläimet ovat "hauvoja".

No onneksi tädittely tuntuu olevan fiksummissa piireissä historiaa - lähinnä sitä kuulee alemmissa sosiaaliluokassa, kuten eräs lto-ystäväni totesi.

Vierailija
2/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi tädittely tuntuu olevan fiksummissa piireissä historiaa - lähinnä sitä kuulee alemmissa sosiaaliluokassa, kuten eräs lto-ystäväni totesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin ylpeä ollessani päiväkotitäti ;)

Vierailija
4/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin kyllä täditelläänkään, koska täti on meidän perheessä kunnia nimi ja sitä saavat käyttää vain sisareni lapset minusta ja minun lapseni sisarestani.

Varmaankin ollaan lto:n mielestä alempaa sosiaaliluokkaa.

Vierailija
5/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hoopoa ja ärsyttävääkin, kun joku 7-vuotias tädittelee esim. kaupan myyjää. Miksei opettaa oikeita sanoja samoin tein. Itse koen myyjänä tädittelyn todella vastenmielisenä ja niin kokee muuten kolleganikin. Monesti on myös myyjä sanonut, kun olen sanonut lapselleni: "Anna kirja myyjälle", että kuinka ihanaa on, että kutsutaan myyjäksi, eikä tädiksi. Viimeksi lentokentällä eräs nuori nainen tästä kiitti.

Vierailija
6/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ihmistäkin, josta puhutaan. Itse en ole kokenut koskaan tarvetta täditellä ketään, paitsi tätiäni. Miksi ihmeessä lapsen saatuaan tulisi ihmeellinen tarve kutsua naisia tädeiksi, jos on ennenkin puhunut heistä naisinä, nimillä, ammatin edustajana tms... Vai tädittelettekö te naisia esim. miehillenikin.

Vierailija
7/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinee luottaa enemmän.

Vierailija
8/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oikeaa kieltä siis. Vai onko teillä jäänyt äidinkielen tunnit väliin?

Vierailija
9/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeampaa kieltä, mihin tädittely ei tosiaan kuulu. Ja myöskin kunnioittavaa puhuttelua muita kohtaan, mihin ei kuulu se, että esim. nuori mies (jolla pieni lapsi mukanaan) tädittelee nuorta kaupan myyjää tyyliin: "Annahan Janica tädille se kirja). Mutta moukkiahan piisaa.

Vierailija
10/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 80-luvulla tädittely ja sedittely oli erittäin kohtelias puhuttelumuoto vieraasta ihmisestä. Sillä ei ollut mitään tekemistä iän kanssa, vaan päinvastoin nuori tunsi itsensä aikuiseksi siinä vaiheessa kun lapset alkoi puhuttelemaan tädiksi.

Vierailija
11/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyymejä, niin voin kertoa, että sinulla saattaa olla aikamoisia aukkoja muissakin äidinkielen osa-alueissa.

Täti on äidin tai isä sisko. Tarkista vaikka nykysuomen sanakirjasta, jos et usko.

Vierailija
12/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin niillä tarkoitettiin luultavasti kaikkia yli 18-vuotiaita aikuisia naisia ja miehiä. Eiköhän tämä tädittelyn ja sedättelyn väheneminen enemmänkin riipu niiden hyvien tapojen puutteesta, kuin korkeasta koulutuksesta...

Ei lapsen tarvitse tietää mitä aikuinen tekee työkseen, kyllä mielestäni riittää, että sanoo täti tai setä. Jos joku sanoisi minusta lapselleen, "sanopas tuolle naiselle kiitos", niin kyllä sillä nainen-sanalla on mielestäni aika negatiivinen sävy!

Täti olisi oikeampi sana.

Uskon, että tämäntyyppisten sanojen käyttämättömyys ei niinkään liity koulutukseen, vaan mielikuvituksen puutteeseen. Heti halutaan olla niin virallista, että. Luultavasti tällaisissa kodeissa ei myöskään saa käyttää sanoja hauva, poppaa jne, koska nekään eivät ole virallista suomea.

Miksi lapsille ei saisi puhua kuin lapsille? MIkä kiire teillä joillain on tehdä lapsistanne aikuisia???

Kyllä jonkun viisivuotiaan näkökulmasta 21-vuotias on ihan selkeästi täti, ei siitä mihinkään pääse.

Ja joku myyjä ihan kiitellyt, ettei sanota tädiksi? Juu, kyllä uskon. Aika monilla on huono itsetunto, jota oikein hivelee kuin ulkonäköa kehutaan. Hyvällä itsetunnolla varustettu taas ymmärtään katsoa asiaa sen lapsen näkökulmasta.

Vierailija
13/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"täti" on mm. lastenkielessä yleensä aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana.

Ihan normaali juttu.

Vierailija
14/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä koskaan ole ajatellut esimerkiksi laulusta Täti Monika, että se täti viittaisi siihen, että se Monika on laulajan äidin sisko, vaan siihen, että tämä Monika on täti-ihminen!

Ennenvanhaan, ei niin kovinkaan kauan sitten, naimattomista naisista ruukattiin sanoa "täti-ihminen". Ja Nykysuomen Sanakirjako ei tätä muka tiedä?

Vierailija
15/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on sen oppinut. Ihmeellistä lapsen käsittämiskyvyn aliarviointia selittää, ettei lapsi pysty erottamaan esim. nuoria ja vanhoja ihmisiä. Mutta ehkä teillä on niin tyhmiä lapsia, että yksinkertaistukset ovat tarpeen. Onneksi minun ei ole.

Ja naisessa ei todellakaan voi olla mitään negatiivistä sävyä - on täysin neutraali sana.

Ja mitä tuo ulkonäköjuttu tähän aiheeseen kuuluu?

Vierailija
16/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetetaan lapsia kunnioittamaan aikuisia, varmaan käytetään aikusista naisista täti-nimitystä. Sitten taas niissä vapaan kasvatuksen perheissä, joissa kakarat on kuin elopellossa, ei käytetä.

Aika moni nykyvanhempi, ikäluokassa 35v ja alle, on aikanaan saanut vapaan kasvatuksen, joten ei ole mikään ihme, että niin moni vierastaa tätä täti-sanaa, kun ei ole aikoinaan siihen itsekään kasvanut.

Vierailija
17/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että lapselle voi myös opettaa kirjakieltä. Sama asiahan on eläinten oikeat nimet sen sijaan, että opettaisi lapselle helpommin sanottavat (esim. hauva, heppa)

Itse puhun itsestänikin tätinä pienille lapsille. Ehkä johtuu siitä, etten osaa puhua ja ajatella kuten sosiaaliluokassani tulisi, mutten ymmärrä tuota kiirettä lapsen puhua "oikeaoppisesti" :)

Vierailija
18/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädittely tarkoittaa, että henkilö on hyväksytty ja lähestyttävä. Toisaalta se on kunnioittavampaa kuin esim. etunimellä kutsuminen. Täti ja setä ovat rouvan ja herran vastine lapsen maailmassa.

Vierailija
19/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on ihan yleiskielinen sana.

Vierailija
20/58 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt -78 ja olin lukiossa AINOA, joka osasi teititellä oikein. Yleensä ensimmäinen mitä opetan hoitsuopiskelijalleni, on vanhusten teitittely ja pidän tarkkaan huolen, ettei opiskelija sinuttele ennen kuin saa vanhukselta siihen luvan. Vielä ei ole tullut vastaan opiskelijaa, joka olisi automaattisesti teititellyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän