Paskimmat puolet omakotitalossa asumisessa?
Onkohan virhe haluta omakotitaloon? Suunnitteilla siis vanhan rintamamiestalon osto... Kertokaas siskot kaikki kamala, katsotaan tulenko katumapäälle ;)
Kommentit (56)
No ei sitä lunta yleensä niin paljon tule, että aamulla on pakko lumityöt tehdä. Ehtii tehdä töitten jälkeenkin.
Ja missä asuu tämän "tiedon" heittäjä? Kyllä meille talvella tulee usein lunta ihan kunnolla. Mahastaan ne autot jäävät kiinni jos yrittää läpi pihan ajaa ja vielä sen auran heittämän vallinkin.
Huonot puolet ovat , tehdä lumityöt, nurmikon ajaminen ja lämmittäminen .
minkä keksin on se, että aina on pieni huoli kun lähtee pidemmäksi aikaa pois kotoa. Varkaat, tulipalo, vesivahinko ym...
Vaikka katsos tässä okt-asumisessa on huonojakin puolia,silti ne hyvät puolet voittavat.Paras puoli onkin se etten vahingossakaan joudu kaltaisesi kyrpänaaman naapuriksi :D
minkä keksin on se, että aina on pieni huoli kun lähtee pidemmäksi aikaa pois kotoa. Varkaat, tulipalo, vesivahinko ym...
Huonot puolet ovat , tehdä lumityöt, nurmikon ajaminen ja lämmittäminen .
Ite sanoisin ennemmin rempan tekemisen: maalaukset ym, vie törkeästi vapaa-aikaa lomista ym.. Nuo yllä mainitut ovat ihan rutiinia ja jos puiden poltosta on kyse niin se on ihan hauskaa hommaa vaan.
Kaikesta on ainakin aluksi selvittävä itse, ei voi soittaa huoltoyhtiötä apuun.
Voi toki hankkia sähkömiehen, putkarin ja vaikka lumenluojankin, mutta se "rekrytointi" ja lasku on hoidettava itse.
Ja koska kaikki ulkoistettu työ maksaa, on syytä tehdä itsekin melko paljon. Eli omakotitalossa asuminen ei sovi laiskoille.
Älkää ainakaan rivariin muuttako. Säkällä käy kuten meille, persereikä naapurina joka on asunut kolmekymmentä vuotta täällä luullen olevansa kaikkien muiden esimies. :D Äijälle pitää aina välillä pitää palautetuokio, mutta alkaa jo kyllästyttämään. Nyt onkin haussa ok-talo.
Älkää ainakaan rivariin muuttako. Säkällä käy kuten meille, persereikä naapurina joka on asunut kolmekymmentä vuotta täällä luullen olevansa kaikkien muiden esimies. :D Äijälle pitää aina välillä pitää palautetuokio, mutta alkaa jo kyllästyttämään. Nyt onkin haussa ok-talo.
Suurin osa ok taloista sijaitsee väärissä paikoissa
Asutaan omakotitalossa ja oi kuinka kaipaan talkoohengessä tehtyjä ulkohommia.Taloyhtiössä meillä oli tosi ihana porukka ja kaikki tehtiin yhdessä, niin lumi- kuin haravointihommat. Pensasaidan leikkaukset, lannoitukset ihan kaikki pihatyöt. Omakotitalossa tuntuu niin yksinäiseltä, ei enää naapureiden kanssa vaihdettuja kuulumisia. Eikä ole muita lapsiperheitä lähimailla. Ainoastaan eläkeläisiä. Onneksi lapsia edes kaksi, että seuraa toisilleen.
Kolmella naapurilla on kissa
Niin minä aina teen. Loukun vaan laitat sinne autokatokseen ja kissa pois päiviltä. Toimii hyvin.
En sano, että olisimme mieheni kanssa silti kauhean ahkeria ihmisiä.
Saimme ok-talon lähes ilmaiseksi, sukulaisilta, osin perinnöksi, ja lopusta maksettiin noin 10 000 euroa.
Olemme tehneet remonttia noin 20 000 eurolla, ja tulemme tekemään ajan kanssa vielä noin 20 - 30 000 eurolla.
Halvempaa tämä on kuin vuokralla asuminen. Jos maksettais vaikkapa vuokraa 500 €/kk x 10 vuotta = 60 000 €.
Sähkö 250 €/kk, vesi + likavesi + jäte + kiinteistövero + vakuutukset noin 90 €/kk = 340 €/kk.
ei voi soittaa huoltomiehelle ja pyytää hoitamaan asia, vaan kaikki pitää hoitaa itse.
Mekin asutaan rintamamiestalossa, muuten.
pienemmät kuin vastike kerrostalossa.
Jos nyt otetaan vertailukohdaksi uusi 200m2 talomme ja entien 58m2 kerrostaloluukkumme, niin eipä näissä eroja ole kuluissa.
Vesi maksaa n 60e/kk ( kerrostalo 15e/hlö/kk) meitä 5 henkinen perhe
Jätehuolto: meillä on sekajäte+ palava jäte, tyhjennetään 2viikon välein, maksaa joka toinen kuukausi 35 e
Kiinteistövero on 450e/vuosi
lämmitys ja sähkö ( maalämmön kustannukset tulee samassa sähkölaskussa viime kuulta 123,98, lasku on tuossa edessä. Kerrostalossa sähkö lasku oli n 75e/kk.
Se mikä tästä puuttuu, on yhtiövastike. Se oli jo noin pienessä kämpässä 230e/kk ennen kuin muutimme jokunen vuosi sitten pois, ja sen jälkeen on taloon tehty suuria remontteja, joten veikkaan että se on noussut ihan reilusti, varmaan jo ainakin 300e/kk
Eli näillä laskelmilla tämä omakotiasuminen on itse asiassa juoksevilta kuluiltaan halvempaa kuin pienessä kerrostalokämpässä asuminen. Edes vakuutusmaksuissa ei ole eroja, koska asuntolainasta saatavat bonukset kattaa vakuutuskuluja hyvinkin mukavasti.
Kaikesta on ainakin aluksi selvittävä itse, ei voi soittaa huoltoyhtiötä apuun.
Voi toki hankkia sähkömiehen, putkarin ja vaikka lumenluojankin, mutta se "rekrytointi" ja lasku on hoidettava itse.
Ja koska kaikki ulkoistettu työ maksaa, on syytä tehdä itsekin melko paljon. Eli omakotitalossa asuminen ei sovi laiskoille.
Mä en ole vielä ikinä asuessani tarvinnut, siis olinpa vuokralla kerrostalossa tai nyt omassa okt:ssa.
Pihatyöt, erityisesti lumityöt, yök!
Yksinäisyys, pihalla ei ole seuraa jos ei sitä erikseen sinne kutsu (meillä oli ihania naapureita kerrostalossa)
Jatkuva remontoinnin tarve (meillä uudehko okt joten tämä on vielä pientä verrattuna rintsikkaan)
Kaikki korjaustyöt joutuu itse järjestelemään
Maan tasalla asuminen, ei naapureita ihan lähellä (joskus pelottaa olla yksinään)
Omalla kohdallani viihdyin kerrostalossa paaljon paremmin.