Sattuuko kierukan laitto
Miten vertaisit kokemuksena papanäytteen ottamista ja kierukan asettamista paikalleen? Sattuuko samalla tavalla vai eri tavalla? Kumpi on kivuliaampaa? Saako siitä sairauslomaa? En hoksannut kysyä...
Kommentit (83)
Minulle myös laitto oli kivulias. Ja itse asiassa olin melkein puoli vuotta kipeä laiton jälkeen (ihan sairaita vatsakipukohtauksia) ja useamman kerran jouduin käymään tarkistettavana. Tänä vuonna sain kierukan pois ja oloni on ollut niiiin paljon parempi, ei ikinä enää. Onneksi mieheni on myös sillä kannalla, että tarvittaessa ehkäisemme muulla keinoin.
Sattui saatanasti ja tuli runsas vuoto, joka jatkui 8 viikkoa.
Se on yksilöllistä ja vaihtelee, joillain on kohtu kallellaan taakse, toisilla eteen ja on kierukkaa laitettaessa tiettävästi kohtukin puhkaistu. En suosittele. Mikset ota olkavarteen kapseleita?
No esim itselleni ei sovi e-pillerit, ehkäisyrengas, minipillerit tai mitkään kapselit. Se on joko kumi, hormonikierukka tai kuparikierukka. Kumi hankaa ja ei tunnu minusta hyvältä (ei miehestäkään, mutta kuulemma mieluummin kumi kuin minulle e-pillerit), kuparikierukkaa en halua koska vahinkoraskausriski (joka johtaisi aborttiin, ei miellyttävää) ja lisäisi menkkakipuja. Eli hormonikierukka se on. Ja on toiminut hyvin, ajoittaisia vatsakipuja lukuunottamatta. Mutta nekin ovat pientä siihen verrattuna, mitä e-pillerit ja ehkäisyrengas saivat aikaan (kuivuneet limakalvot, itkuisuus, unohteluriski). Ja on halvempaakin.
Varmaan yksilöllistä. Itsellä sattui aika paljon. En ole synnyttänyt. Mutta ei mitään sietämätöntä kipua kuitenkaan.
Kävin juuri laittamassa Mirena-kierukan ja tuntui myös kuin olisi papa-koe otettu, eli ihan pieni nipsaisu. Ei missään nimessä siis sattunut. Olen synnyttänyt kaksi lasta, joten sekin varmasti vaikuttaa, ja lisäksi koitin pysytellä mahdollisimman rentona. Luulinkin että pahin on vielä edessä kun homma oli jo ohi. Pientä vuotoa tulee, johtuen siitä että lääkäri otti kiinni kohdunkaulasta, mutta tämän pitäisi piakkoin loppua. Mahasta hieman juilii niin kuin olisi menkat alkamassa mutta eiköhän sekin buranalla hoidu.
Sattui niin maan perkeleesti. Hammaslääkärissä sattunut joskus yhtä paljon. Ja kystan puhjetessa. Synnytys toki vielä asia erikseen, mut sekin on eri juttunsa toki.
Mulle on laitettu nukutuksessa Mirena kierukka. Jälkikäteen tuli tiputtelua 2 viiikkoa. Sekä kramppimaisia vatsakipuja jotka asettuivat. Papakoe otetaan minulta sitten kun täytän 30.v. Niin en tiedä sattuuko se. Kierukan laitto ei sattunut kuin jälkikäteen vain. Onneksi kivuliaat kuukautiset on nyt historiaa! Olen tyytyväinen.
Kierukkani vaihdettiin kolme tuntia sitten. Pientä nipistystä, ehkä max 2min kokonaisuudessaan. Otin buranan tuntia ennen jälkimaininkeihin, mutta ei ole tuntunut missään. Näppärä ja helppo ehkäisymenetelmä!
Papa-näytteen otto on aina nipistänyt. Kolmen kuparikierukan asetus sen sijaan ei ole kertaakaan sattunut, yhtään.
Kipulääkkeen ottaminen olisi mielestäni täyttä liioittelua - paitsi jos on pelkopotilas ja kaipaa Buranasta vähän lohtua.
On tietääkseni olemassa myös naisia, jotka reagoivat psykosomaattisesti juuri sukuelimien kohtelussa. Silloin psyykkisistä syistä voi kai eskaloituva kipua; kai he sen kestävät kuin varpaan iskemisen huonekaluun, ottaen huomioon, että palkintona on vaivaton ehkäisy moneksi vuodeksi. Pelkopotilaan puolesta ei tietenkään voi sanoa, heidän ei kai pitäisi käyttää paljon muuta ehkäisyä kuin kumia, ettei hormonit tuo traumoja muutenkin esille. Mutta kun puhutaan siis normaalista, ei poikkeuksista joita aina löytyy... niin vastaus on ei.
Yhdellä asetuskerralla nuori naislääkäri käytti vääriä välineitä jne. eikä se siitäkään huolimatta sattunut. Tosin alavatsani jännittyi brutaalista käsittelystä ja keskeytin sisätutkimuksen. Eihän siinä asetuksessa mitään sen kummempaa tehdä, kuin laiteta väline (spekula) jolla kierukan saa ihan suoraan kohtuun. Pitää vain löytää kohdunkaula, mutta jos ei heti näy niin pieni rauhallinen liike tai kaksi niin löytyy. Ei siinä ole mitään sen kummallisempaa. Kierukka kannattaa asettaa siinä kohtaa kiertoa, kun kohdunkaula on luonnostaan auki. Narut kannattaa poistaa kokonaan ennen asetusta, mikäli on syytä epäillä, että ne kuitenkin vetäytyvät sisään (esim. voimakkaat kuukautiskivut).
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostutte kierukkaan kun vaihtoehtona paljon parempi ehkäisykapseli.Se ei satu ihon puudutusta lukuun ottamatta.
Tää.
Samantyyppistä vihlontaa, kierukan laitto aiheutti ilkeitä supistuksia. Molemmissa toimenpiteissä huimasi kun nousi ylös. Mutta nopeastihan nuo ovat ohi, ei tarvi jättää menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattui pelkkä paikalle laittoyritys niin että meinas taju mennä. Kierukka laitettiin sitten myöhemmin kevyessä humautuksessa.
Ei oltas saatu paikoilleen ilman että oli taju kankaalla, paikat piukat ja kohtu kallellaan (2 lasta sektiolla..
)Kaikkeen sitä nainen suostuu seksin vuoksi, hohhoijaa. Ei varmaan sitten mitään muuta vaihtoehtoa olltu ehkäisyyn? Mies allerginen kaikille kumeille jne?
Siis kaikkihan eivät tosiaan pelkän seksin tai miesten takia kierukkaa ota.
Esimerkiksi itse otan vakavan ja uusiutuvan raudanpuutteeni takia, sillä hormoonikierukka vähentää kuukautisten aikaista raudan vähenemistä 90%.
Sitäpaitsi joillekkin kierukka on muutenkin mieluisampi vaihtoehto muista sen paikallisuuden vuoksi. Esim. Pillerit aiheuttavat paljon kaikenlaisia haittoja muuallakin kropassa koska ne kulkevat koko ruuansulatuselimistön läpi. Kierukka vaikuttaa just siellä missä pitääki eikä vaikuta muun kropan toimintaan.
Ei sattunut ollenkaan ja hyvin on toiminut. Huoleton.
Minulla Mirena laitettiin tänään, ei kuitenkaan ehkäisyn takia vaan vaihdevuosien johtuvan hormoniheittelyn, yöllisen hikoilu kohtausten ja viikkotolkulla kestävien vuotojen takia.
Meillä verenohennuslääkityillä vuoto on usein aivan tolkutonta ja silloin Mirena on varteenotettava vaihtoehto.
Otin lääkärin ohjeistuksella tuntia ennen parasetamoli-kodeiini yhdistelmän, ja sutivat kohdunkaulan puudutusaineella nopeasti. Ei sattunut, mutta erikoinen tunne. Inhottava,outo, mutta ei tuskallinen. Lisäksi kun olen lapseton ja vaihdevuosien kynnyksellä, kukaan ei tiennyt saako sen edes laitettua vai ei, mutta lopulta oli kertalaakista sisään ja kolmessa minuutissa paikoillaan.
Ehdottomasti kannattaa harkita jos vuoto häiriöt estää elämistä. Minulla on pari vuosikymmentä mennyt niin että puolet ajasta olen kärsinyt ja hoitanut anemiaa. Jos edes vähenisi olisi upea juttu, ja jos loppuisi kokonaan...vau.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suostutte kierukkaan kun vaihtoehtona paljon parempi ehkäisykapseli.Se ei satu ihon puudutusta lukuun ottamatta.
Tää.
Se.
Kierukkaa ei ole pelkkää hormoniversiota. Itselle ei minkäänlaiset hormonit sovi, joten kuparisella mentiin ennen sterin mahdollisuutta. Nipisti vähän, tuntui ällöltä ja pieni kuvotuksen tunne ja kylmä hiki tuli, mutta kesti vaan hetken ja oli sen 7 vuoden huolettomuuden arvoinen.
Te kenelle on raskausaikana tehty kalvojen pyöräytys, miten vertaisitte kierukan laiton aiheuttamaa kipua siihen? Hirvittää mennä laitattaan kierukka.
Itsellä vähän nipistänyt vaikka lääkäri kirjoitti papereihin ja myös mainitse että kohdunkaula oli tiukka tai ahdas tms.
Kahdesti asennettu, 3 synnytystä takana. Voisin verrata epämukavuudessa vaikka rokotukseen. Buranan oon ottanut just ennen koska vähän tosiaan menkkakipumaista tuntemusta jälkikäteen.
Minulla eniten tuntui se, kun lääkäri otti jollain instrumentilla kohdunkaulan reunasta kiinni, ja se, kun kierukka laitettiin sisään. Mutta kipu oli luokkaa kovahko menkkakramppi, joka säteili alaselkään ja reisiin. Lääkäri oli kokenut kierukan laittaja, ja homma oli nopeaa. Kuulemma paljon helpommalla pääsee, kun kierukka laitetaan menkkojen loppuvaiheessa, minullakin kohdunkaula oli "nätisti auki" ja kierukka meni läpi helposti :D Mutta kierukan laiton jälkeen kolmen päivän ajan alavatsa kipeytyi aina kun lähti kävelemään (sellasta menkkakramppailua), eli lähinnä istuin/makasin paikallani ja liikuin vain välttämättömät.
"Monta kuukautta sen jälkeen kovat kivut ennen kukautisia, todella kovat, ja pientä tihkuvuotoa. Ajan kuluessa asettui." Mulla sama kokemus ekan 6 kuukauden ajalta..En ollut synnyttänyt ennen kierukkaa.