Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kierukan laitto

Vierailija
24.02.2014 |

Miten vertaisit kokemuksena papanäytteen ottamista ja kierukan asettamista paikalleen? Sattuuko samalla tavalla vai eri tavalla? Kumpi on kivuliaampaa? Saako siitä sairauslomaa? En hoksannut kysyä...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kenelle on raskausaikana tehty kalvojen pyöräytys, miten vertaisitte kierukan laiton aiheuttamaa kipua siihen? Hirvittää mennä laitattaan kierukka.

Kaikki nää raskaushommat mielestäni 100x pahempia kuin tuo kierukka, asennus ja poisto. Jos lapsia on synnyttänyt niin tää ei oo yhtään mitään, ei juuri papaa pahempi. Hetkellisesti tuntuu joo mutta se on todella nopeasti ohi! Luulin kummallakin kerralla että gyne vasta aloitti ja homma oli jo ohi.

Ei kannata pelätä siis!

Vierailija
62/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan jännitin kierukan laittoa. Ei tosiaan tunnu miltään verrattuna vaikka kalvojen pyörittelyyn raskausaikana. Eli summa summarum, ei sattunut lainkaan ja supistuksiakin tuli jälkikäteen vain vähän. Otin Buranan ennen toimenpidettä niin ei ollut jälkikäteenkään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järjettömästi!

Vierailija
64/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se paljon tunnu. Eniten siinä tuntuu ne instrumentit, joilla lääkäri avaa vaginan niin, että saa laitettua sen kierukan oikeaan paikkaan. Siitä tietää, että homma on valmis, kun hän ottaa instrumenttinsa pois vaginasta.

Kivut tulevat sitten jälkeenpäin, jos ovat tullakseen. Eli sellaisia "kuukautiskipumaisia" supistuksia tulee muutaman tunnin - parin päivän ajan kierukan laiton jälkeen. Minulla ne olivat sen verran lieviä, etten edes kipulääkettä tarvinnut.

Vierailija
65/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kierukka laitettiin yksityisellä. Sattui älyttömästi ja toimenpide tuntui kestävän ja kestävän. Huimasi paljon ja jouduin ryntäämään vessaan oksentamaan ja ripuloimaan. Ilmeisesti kipu oli niin valtava shokki keholle. Kaukaa viisaana pyydin äitini mukaan, hyvä niin, koska en olisi pystynyt huimauksen takia ajamaan kotiin. Toisella kerralla tk-lääkäri laittoi kandin kanssa kierukan. Kerroin edellisestä traumaattisesta kokemuksesta niin he koko ajan kertoivat mitä tapahtuu ja kyselivät, että sattuuko ja voidaanko jatkaa. Kierukan laitto sattui, mutta ei niin paljon kuin ekalla kerralla eikä tullut pahoinvointia. Jäi tosi hyvä mieli vastaanotosta.

Vierailija
66/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte kierukkaan kun vaihtoehtona paljon parempi ehkäisykapseli.Se ei satu ihon puudutusta lukuun ottamatta.

Tää.

Ei todellakaan tää. Itsellä ja kaikilla tutuilla, jotka ehkäisykapselia on kokeilleet, piti kapseli ottaa alle vuoden kuluttua pois melkein jatkuvien menkkojen ja mielialaongelmien takia. Ehkäisykapseli on huonoin mahdollinen vaihtoehto, kuparikierukka on paras ehkäisy tähän mennessä. Laittaminen sattui kovien menkkakramppien verran, ja vain muutamia sekunteja kerrallaan (ensin kohdun mittaus ja sitten itse asennus). Saa olla paikallaan 10 vuotta ja on hyvin toimiva ja huoleton ehkäisy, ilman mitään ihmeellisiä sivuoireita! Menkat mulla on aina ollut niukat mutta tosi kivuliaat, kuparikierukan laittamisen jälkeen vuotopäivät on lisääntyneet (ennen 4, nyt 7 päivää) ja kivut kadonneet kokonaan. Näin on mielestäni oikein hyvä.

Vierailija
67/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut laitto eikä poisto yhtään. Eikä papa-koe todellakaan. Mikä siinä edes voisi sattua?

Vierailija
68/83 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui hetken, kun tarttui instrumentilla kohdunkaulan kiinni, koska se sojotti jotenki vinoon. Vähän älähdin siinä, mutta se kesti ehkä 10 sekuntia ja sitten oli ohi. Kierukan laiton jälkeen on kyllä vatsaa turvotellut ja kipuillut, ihan kuin olis jatkuvat menkat.

Vierailija
69/83 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sattui papassa ja kierukan laitossa se levittäminen niin paljon että kyyneleet vaan valui, oon niin kireä ja kohtu on huonossa asennossa joten varsinkin papassa etsittiin varmaan vartti kohtua…. Itse kierukan laitto lähinnä nipisti.

Vierailija
70/83 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni asennuksessa kierukka kohdunseinämän läpi. Harvinaista, mutta mahdollista.

Vierailija
71/83 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta synnytettynä, 10 kk edellisestä synnytyksestä. Otin 1 g panadolia + 800mg buranaa tuntia ennen kierukan asennusta. Hoitaja oli juttukaverina, kun ehkäisyneuvolan lääkäri asensi. Roskiksen sisällöstä päätellen se oli päivän kolmas kierukka siinä huoneessa, lääkäri sanoi että niitä asennetaan tosi paljon, eli kokenut tekijä oli. Kuulemma kanava oli auki ja sopiva hetki laittaa se nyt. En edes tuntenut koko toimenpidettä ollenkaan! Siis yhtään. Ne vielä sanoi, että nyt vähän nipistää, mutta ei tuntunut mitään. Kesti sen pari minuuttia se asennus.

Papa mulla on vähän tuntunut, mutta ei sitäkään voi kivuksi sanoa. Pari synnyttäneenä (ja 1 km) sanoisin, että näissä kohtuhommissa ei koskaan ennalta tiedä, miten käy ja kuinka pahalta tuntuu, mutta joskus voi käydä hyvinkin :)

Vierailija
72/83 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukan laitto ei sattunut lainkaan. Sellaista pientä kouristusta tuntui suunnilleen 3 sekuntia. Koko toimenpide kesti muutaman minuutin. Kannattaa mennä osaavalle gynelle eikä mihinkään tk lääkärille.

Vierailija
73/83 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään laittamassa hormoonikierukka mirenan. Olen 23-vuotias ja synnyttämätön nainen eikä laittaminen sattunut lainkaan. Mittauksessa ja asettamisessa tuntui vain muutama menkkakramppi ja se olikin siinä. Noin pari tunti asennuksen jälkeen oli pientä menkkakipua mutta sekin meni nopeasti ohi. Olin ottanut ennen asennusta burada-panadol yhdistelmän. Ei kannata pelätä etukäteen asennusta, oli positiivinen kokemus:)

Vierailija
74/83 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi puudutussuihkeen. Miksi ihmeessä sitä ei laiteta automaattisesti? Käsittämätöntä, ettei tuollaiseen toimenpiteeseen automaattisesti tarjota kivunlievitystä!!

Vierailija
75/83 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattui... kohdunkaulakanavani oli ahdas ja kohtu taaksepäinkallistunut. Eniten sattui pihdit, muut kivut meni paljon helpommin, joskin mitenkään omaa kokemusta en voi verrata papakokeeseen. Vuoto kierukan (kupari) asennuksen jälkeen kesti jotain 2 viikkoa, kohtu supisteli kivuliaasti seuraavat kaksi päivää ja sitten satunnaisesti noin kuukauden ajan. 1. kerukka olikin sitten valahtanut kohdunkaulakanavaan, sen verran tehokkaasti kohtu oli supistellut sitä pois. Se poistettiin ja toinen asennettiin samalla. Toisen asennus ei sattunut yhtä paljon, ehkä vertautui minulla pahimpiin kuukautiskipuihin.  Ei jäänyt traumoja, mielelläni otan sen hetkellisen kivun, kun se on sitten pysyvä ehkäisy kunnes otetaan pois. Halusin nimenomaan helppoa ehkäisyä.

Vierailija
76/83 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi puudutussuihkeen. Miksi ihmeessä sitä ei laiteta automaattisesti? Käsittämätöntä, ettei tuollaiseen toimenpiteeseen automaattisesti tarjota kivunlievitystä!!

koska ihmiset voivat olla sille yliherkkiä, niin ei voi automaattisesti laittaa, automaattisesti toki voi kysyä. Se suihke ei kuitenkaan puuduta kovin tehokkaasti kohdunkaulaa. Olen itse joskus miettinyt, että mikseivät käyttäisi kohdunkaulakanavaan ruiskutettavaa puudutusgeeliä. Jos sellaista siis markkinoillla olisi. Saisi sitten oikean paikan puudutettua, sen kohdunkaualakavan, jota pitkin ne kaikki vehkeet sinne kohtuun viedään.

Vierailija
77/83 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin yksilöllistä, että sattuuko. Joillakin ei juurikaan nipistelyä enempää, jotkut pyörtyy, sanoi gynekologini aikoinaan.

Minulla sattui, sanoisin, että 3 kertaa kuukautiskivut (omat kuukautiskivut eivät ole pahoja, eli pärjään ihan käsikauppakipulääkkeillä), en pyörtynyt ja koin, että kipu oli kuitenkin koko ajan hallittavissa. Yhdessä kohtaa gyne piti pienen tauon ja hengittelin siinä sitten hänen ohjeidensa mukaan, kun kohtu alkoi supistella niin paljon ja kipuja oli sen mukaisesti sitten. Kuitenkin mielestäni kierukkaa ei pidä jättää ottamatta kipupelon vuoksi, etenkin, jos sen käyttämiselle on joku lääketieteellinen syy, niin ehkä jopa kannattaa yrittää. Kipupelosta voi kertoa lääkärille etukäteen - ja kannattaakin.

Vierailija
78/83 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kierukka rukka, mihin joudutkaan.

Vierailija
79/83 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitetaan aina yleisanestesiassa. On niin hirveä tuntemus!

Vierailija
80/83 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin tänään nova t 380. Synnytyksestä on aikaa nelisen kuukautta ja kerran aikaisemmin kokeiltu hormonikierukkaa, jonka kuitenkin poistatin, sillä ei sopinut minulle. Tuntia ennen asennusta otin 2xburanan. Itse asennus oli todella helppo ja nopea. Tietenkin tuntui pieni vihlaisu, mutta tuon kesti helposti. Tärkeää on pyrkiä itse olemaan täysin rentona ja käydä vessassa ennen asennusta ettei tarvitse pidätellä pissaa. Kierukan asennusta ei kannata suotta jännittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän