Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kierukan laitto

Vierailija
24.02.2014 |

Miten vertaisit kokemuksena papanäytteen ottamista ja kierukan asettamista paikalleen? Sattuuko samalla tavalla vai eri tavalla? Kumpi on kivuliaampaa? Saako siitä sairauslomaa? En hoksannut kysyä...

Kommentit (83)

Vierailija
22/83 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lobatan kierukkaa ihan älyttömästi, mullekin annettiin jälkitarkastuksessa Mirena-resepti käteen vaikka sanoin etten tarvitse ja aio kierukkaa koskaan laittaa. 

Johtuuko siitä että on suomalainen keksintö, paljonko lääketehdas oikein lahjoo lääkäreitä?

Vierailija
24/83 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla aina ihmetellään miksi Suomessa steriloidaan naisia enemmän kuin miehiä kun muualla vasektomia (joka on paljon yksinkertaisempi ja turvallisempi) on paljon yleisempi.

Täällä vaan on jotenkin totuttu että naiset hoitaa aina ehkäisyn.

Vierailija
25/83 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän buranan ja panadolin ole tarkoitus tehdä toimenpiteestä kivutonta, vaan helpottaa/ lievittää jälkisupistuskipua.

Kipu on jokaisen yksilöllinen kokemus, ja kuten yllä jo joku laittoikin, yksilölläkin voi vaihdella kierukan laitto ollen jokus lähes kivuton ja joskus kivulias.

Sen gyne minulle sanoi että kohdun asento vaikuttaa asiaan, jos on 'retroversiossa' eli taaksepäin kallellaan, voi olla kohduunsuun etsiminen ja kiinniottaminen istrumentilla kivuliaampaa.

Vierailija
26/83 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävin hormonikierukan laittamassa. Ei aikaisempaa kokemusta ollut mutta tuntui kuin olisi papa-kokeessa käynyt. Muutama vihlaisu asentamisen yhteydessä oli, ja itse toimenpide tosi nopea, kuin papassa. Yksilöllisiä juttujahan nämä on...

2x400mg särkylääkettä otin tuntia ennemmin ja nyt toimenpiteen jälkeen pientä menkkamaista jomotusta alavatsalla ja niukkaa vuotoa.

Vierailija
27/83 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi luulla, että jonkun buranan tai panadolin ottaminen etukäteen poistaisi toimenpiteestä aiheutuvan kivun :D Miksi sitten puudutuksia yleensä annetaan, jos ennalta otettu särkylääke ajaisi saman asian?

Se särkylääke otetaankin sen jälkikivun välttämiseksi.

Vierailija
28/83 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostutte kierukkaan kun vaihtoehtona paljon parempi ehkäisykapseli.Se ei satu ihon puudutusta lukuun ottamatta.

Vierailija
29/83 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 23:09"]

Ei saa sairaslomaa. Itse selvisin kierukan laitosta kuudessa minuutissa (lääkärin ovesta sisään, pälätykset, laitto ja loppupuheet). Kierukan laitto sattuu, mutta vain sen puoli minuuttia, kun sitä laitetaan. Myöhemmin saattaa olla menkkamaista jomotusta.

Kaikilla se vaan ei onnistu puolessa minuutissa. Minulla meni puoli tuntia, kuten jo tuossa aiemmin mainitsin.

Eivät osanneet hommaansa. Mene ensi kerralla toiseen paikkaan.

Vierailija
30/83 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui. Kannattaa pyytää puudutus. Särkylääkettä ajoissa ennen sekä jälkeen päivän ajan.

Vierailija
31/83 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääke kannattaa ottaa. Mulla ei sattunut papakoetta enempää. En ole synnyttänyt alakautta. Puolin tunnin kuluttua tuli huimausta, joka on selosteen mukaan yksi harvinainen seuraus, mutta se meni nopeasti ohi. Poisto ei tuntunut lainkaan.

Vierailija
32/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ehkäisykapseli n. 1,5 vuotta, mutta kuukautisten eivät tasaantuneet. Niitä tuli usein, ja oli tavallista että ne kestivät viikkoja. Siispä otin hormonikierukan. Kohdun mittaaminen sattui kyllä, mutta itse kierukan laittaminen ei. Odotin paljon suurempaa kipua! Tosin lääkäri sanoi, että minun kohdunkaulaani ei tarvinnut asettaa jotain vempelettä, joka olisi avannut sitä jotenkin. Se kuulemma olisi sattunut eniten. Eli hyvä tuuri kävi. Pyytäkää aina puudutussuihketta, jos se on mahdollinen saada!

Vierailija
33/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui. Ja kovaa! Kipu tuli ihan puskista, en osannut odottaa. Silmissä musteni.

Monta kuukautta sen jälkeen kovat kivut ennen kukautisia, todella kovat, ja pientä tihkuvuotoa. Ajan kuluessa asettui.

Pois ottaminen sitten ei tuntunut ollenkaan.

Vierailija
34/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä sattui ihan sairaasti, mutta ei se kestänyt kuin ehkä kolme sekuntia. Taju meinas kuitenkin lähteä. En ole synnyttänyt.  Särkylääkkeet ei auttaneet. Ihan hirveältä kuulostaa, että jollakin kestänyt puoli tuntia! Olen ymmärtänyt, että pitää olla kokenut lääkäri, että sen saa laitettua kivuttomasti. 

Vierailija
35/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastanneissa ainakin yksi oli 40 vuotias (vanha vastaus).

Mutta te muut, eikö tuon ikäisen kannata ottaa sterilisaatio eikä kierukkaa?

Eihän tuon ikäisenä enää ole tarkoitus saada lapsia vai onko?

Itse otin (tai teetin, mikä nyt oikea sanontatapa onkaan) sterisaation vasta noin 40v, ja harmittelen, etten teettänyt sitä aiemmin.

Vierailija
36/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 40 (synnyttämätön) hakiessani sterilisaation. Kyllä vaan kierukka kauppasivat minulle. 

En tajua edelleenkään miksi, 45 ei kyllä enää ole mielestäni kauhean hyvä ikä kehittää vauvakuumetta.

Vierailija
37/83 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sattuu se fistaus mikä tehdään ennen kierukan laittoa.

Vierailija
38/83 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla hehkuttamaan, et pelkäsin ihan turhaan kierukan laittoa aikaisempien kommenttien vuoksi!

Kolme sekuntia kohtalaista menkkakipua ja se oli siinä! Nyt tunnin jälkeen laitosta pieni painon tunne alavatsalla

T. Synnyttämätön

Vierailija
39/83 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja kierukoita toisille naisille laittaneen (ja yhden omaan kehoon ottaneen ja poistaneen) kokemuksella sanon, että se kipu on todella yksilöllistä. Reaktiot vaihtelevat "joko se muka meni sinne?"-kyselyistä "Elämäni kovinpaan kokemukseen", mutta valtaosa on sanonut, että sattuu vähän enemmän kuin papa, mutta ne kipeät kohdat on hetkellisiä ja nopeasti ohi.  Kipua vähentää luonnollisesti synnyttäneisyys ja se, että kierukka laitetaan vuodon aikana. 

Tosiaan ennen laittoa kannattaa ottaa tulehduskipulääke, esim. Burana 800mg tai vastaava annos muuta. Itse asetuskipuun se ei paljoakaan vaikuta, mutta asetuksen jälkeiseen kuukautistyyppiseen kipuun siitä on apua. Saikkua saa tarvittaessa saman päivän, ei enempää ellei ole mitään erityistä. Valtaosa menee kierukan laitosta töihin. 

Vierailija
40/83 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui jonkin verran enemmän kuin papa-koe, mutta ei paljon. Olin ottanut gynen ohjeen mukaan 800 mg ibuprofeenia noin 1-1,5 tuntia ennen toimenpidettä, mikä varmasti vaikutti ainakin jälkikipuihin. Asennuksen jälkeen alavatsa oli pari päivää kipeä (vähän normia pahempi kuukautiskipu) ja asennusiltana tuli muutamia kramppeja, mutta sen jälkeen ei mitään. Kokonaisuutena paljon kivuttomampi ja vaivattomampi kuin kuvittelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi