Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotiäidin työtä ja lasten kotihoitoa väheksytään ja haukutaan velttoiluksi?

Vierailija
11.05.2012 |

Ja näin vielä näin äitien päivän alla!!

Juhana Vartiainen ja Tuulikki Ukkola haukkuvat meidät kotiäidit velttoilijoiksi. Näin koen, koska suurin osa kotiin jäävistä on kotona lastaan hoitavia naisia.

Minulla on neljä lasta (9-1-vuotiaita) ja olen hoitanut heidät itse ajatellen, että tekemäni työ on arvokasta. Olen ajatellut, että työni kotona on yhtä arvokasta kuin jokin muu työ mitä tekisin kodin ulkopuolella. Olen ajatellut, että kerkiän tekemään kodin ulkopuolella muita töitä sitten, kun lapset ovat vähän isompia. En vie vaippaikäistä hoitoon. Mielestäni minä äitinä voin antaa hänelle parhaan lähdön elämälle.

Minulla on ollut mahdollisuus hoitaa lapseni kotona pääasiallisesti mieheni ansiosta. Olen myös kiitollinen yhteiskunnalle siitä pienestä tuesta minkä saan.

Kiitokset tässä työssä on harvassa. Olen kuitenkin saanut kiitosta positiivisen palautteen muodossa niin neuvolasta kuin koulustakin. Lapset pärjäävät koulussa ja tykkäävät koulunkäynnistä. He ovat rauhallisia ja hyvin keskittyviä. Heidän reppuvihkonsa ovat puhtaat opettajien "moitteista". Näiden nuorempien lasten kanssa käyn neuvolassa ja myös sieltä olen saanut positiivista palautetta työstäni.

Kysynkin siis onko työni kotiäitinä ollut turhaa ja velttoilua?

Itse en koe sitä niin. Päiväni ei ole istumista ja velttoilua, vaan täyttä työtä! Kotiäidin työssäni minulla ei ole vapaapäiviä. Kaikki päiväni ovat samanlaisia. Päiväni muodostuu rytmistä ja rutiineista. Minulla ei ole töihin lähtöaikaa tai työpäivän päättymisaikaa. Vapaa-aikani on sinä hetkenä, kun hoksaan, että on hiljaista ja kaikki työt tehty. Vapaahetkeni saattaa myös loppua yhtä yllättäin, kun on alkanut. Onneksi rakastan kotiäidin työtä. Ei tätä varmaan muuten jaksaisikaan, kun mietitään mihin tätä arvostetaan - velttoiluksi.

Nyt mietinkin, miksi kotiäidin työtä SAA haukkua ja väheksyä. Voisiko esim. maanviljelijöitä haukkua tukiensa vuoksi yleisesti joksikin vastaavaksi?

Jostain syystä minulle tulee paha mieli, kun luen näitä Juhana Vartiaisen ja Tuulikki Ukkolan kommentoimisia. Hoidan kotona töitä yhtä tehokkaasti kuin joku muu hoitaa työtään kotinsa ulkopuolella. En saa tästä palkkaa, mutta se korvaus tuleekin muunlaisessa muodossa kuin maallisen mammonan muodossa. Olen onnellinen. Meidän perhe on onnellinen ja tyytyväinen.

Juhanat ja Tuulikit saa haukkua aivan vapaasti työtäni, mutta seuraavalla kerralla kommentoidessaan voisivat miettiä miltä heistä tuntuisi, jos heidän työtään väheksyttäisiin samalla tavalla.

Onneksi olen lapsilleni opettanut, ettei ketään saa arvostella tai haukkua. On arvokasta ja reilua esittää asiat asiallisesti ja diplomaattisesti - ketään loukkaamatta.

Me kotiäidit emme saa miljoonia työstämme - päinvastoin. Kotiäitejä ei arvosteta tässä yhteiskunnassa niin korkealle kuin pitäisi. Me uurastamme kodeissamme lastemme eteen ilmaiseksi ja selkään taputtelijoita on harvassa.

Tsemppiä kotiäidit! Te teette arvokasta työtä! Sano muut mitä tahansa!

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus!Sinun olisi pitänyt lähettää tämä hesarin mielipidepalstalle. Totta on että on aivan uskomatonta että pidetään itsestään selvänä että kotona tehtyä työtä(silloin kun äiti sitä tekee!)saadaan mollata ja haukkua menne tullen ja kuten hienosti kuvaat on tämän työn merkitys yhteiskunnan hyvinvoinnille todella tärkeä.Jokainen äiti tietää miten rankkaa kotona oleminen on ja jokainen työhön palaava tietää myös että useinmiten tuntuu huomattavasti helpommalta olla työpaikalla tietokoneen ääressä kuin kotona hoitamassa lapsia.

Merkillistä on myös että jatkuvasti näitä törppöjä puheenvuoroja julaistaan mediassa. Toivoisi että joku toimittaja joskus myös nostaisi esille kotiäidin arvokkaan työpanoksen!

Vierailija
2/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tein samalla koko ajan töitä.

Kyllä se kotona olo aika lomailua on, jos ei muuta tee kuin hoitaa 1 - 2 lasta ja kodin.

Kyllä minuakin ärsyttävät nämä kotirouvat, jotka on kotona yhden jo isomman kanssa ja jatkuvasti natkuttavat kaikesta ja valittavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä ainakin on paljon vähemmän kotitöitä kun lapset on päiväkodissa ja itse töissä. Tiskiä ei tule läheskään niin paljon eikä ruokaakaan tarvitse olla koko ajan tekemässä.

ja paljon siistimpää vaikka siivotaan selvästi harvemmin ja paljon vähemmän kuin kotiäitivuosien aikana :)

Nytkin on ollut koko viikon ihan siistiä vaikka ei olla siivottu ollenkaan. Eipä ole tyhjässä kodissa kukaan ollut sotkemassakaan.

Ainoa lisääntynyt kotityö on pyykkihuollon määrä.

Vierailija
4/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tein samalla koko ajan töitä.

Kyllä se kotona olo aika lomailua on, jos ei muuta tee kuin hoitaa 1 - 2 lasta ja kodin.

Kyllä minuakin ärsyttävät nämä kotirouvat, jotka on kotona yhden jo isomman kanssa ja jatkuvasti natkuttavat kaikesta ja valittavat.

ehkä joku tekee kotona "enemmän töitä" kun sinä silloin aikoinaan ja sen takia kokee että ei vaan velttoile vaan oikeasti tekee jotain;-)

Yllättävän moni motkottaa myös MITEN TÖISSÄ OLI TÄNÄÄN TAAS NIIN RANKKAA.... OLI SITÄ JA TÄTÄ...

mutta sitä motkotusta kukaan ei huomaa/kuule. Aika jännä juttu.

Vierailija
5/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä ainakin on paljon vähemmän kotitöitä kun lapset on päiväkodissa ja itse töissä. Tiskiä ei tule läheskään niin paljon eikä ruokaakaan tarvitse olla koko ajan tekemässä.

ja paljon siistimpää vaikka siivotaan selvästi harvemmin ja paljon vähemmän kuin kotiäitivuosien aikana :)

Nytkin on ollut koko viikon ihan siistiä vaikka ei olla siivottu ollenkaan. Eipä ole tyhjässä kodissa kukaan ollut sotkemassakaan.

Ainoa lisääntynyt kotityö on pyykkihuollon määrä.

Kyse ei olekaan käytännön työstä, pyykinpesusta, siivouksesta ja ruuanlaitosta. Monella tavalla rasittavampaa on jatkuva kuulolla olo lapsen tarpeille, jatkuva lapsen auttaminen niin monen asian kanssa joka auttaa lasta askelaskeleelta saavuttamaan omia taitoja ja pärjäämään.Tämä äidin työ on se joka eniten rasittaa, koska sitä on vaan silloin toista varten ja omat tarpeet saavat jatkuvasti olla toisella sijalla.Onhan se niin että syy on juuri tämä miksi niin moni äiti haluaa heti äitiysloman jälkeen palata täyspainoisesti työelämään.Lapsen saavuttaessa kehityksessään taaperovaiheen eivät äidit enää jaksa lapsensa kanssa olla päivät pitkät koska taaperovaihe lapsen kehityksessä on monella tavalla voimia koetteleva. Samalla kuitenkin monella tavalla vaihe jonka onnistuminen on niin ratkaiseva lapsen tulevaisuuden kannalta. Äidit jotka jaksavat taaperonsa kanssa käydä läpi tämän ikävaiheen haasteet ovat sekä lapselle että yhteiskunnalle että myös itselleen tehneet varsin merkittävän työpanoksen!

Vierailija
6/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyynyliinan nauhoja ja sitten ruikuttaa niin se ei ehkä kuitenkaan kuulu tähän. Lähinnähän se on hölmöä, eikä juuri edistä kansantaloutta...

Kaksi lasta ja keskivertokoti on oikeasti velttoilua vielä. Sitten kun tulee sairastelua tms. muuta ekstraa, on raskasta. Meilläkin kuopus joutui vähän väliä sairaalaan ja arki oli aika työlästä.

Vierailija
7/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koen myös että (usean) lapsen kotiäitinä olo on rankempaa kuin työssäkäynti.

Mutta mua taas ärsyttää nämä jotka väittävät että työäiti tekee työpäivän päätteksi kaiken saman minkä kotiäitikin. Eihän tee! Kyllähän sitä ruuanlaittoa ja siivoamista on huomattavasti vähemmän kun joku muu tekee ne äidin työpivän aikana, tai sitten siellä kotona ei ole ketään sotkemassa päiväsaikaan. Pyykkiä pitää pestä samaan tahtiin tai jopa enemmän mutta itselläni ainakin on niitä kotitöitä paljon vähemmän silloin kun olen töissä.

ennen lapsia pidin kotiäitejä laiskoina, velttoina, perseenkasvattajina, miehen/yhteiskunann elätteinä. Kun sain oman lapsen (ensimmäinen lapsi), ajatus ei vielä juuri muuttunut, koska yhden lapsen kanssa oli todella helppoa ja lokoisaa. Nyt kun lapsia on kolme alle 5-vuotiasta, niin enpä ole uraäitinäkään näin raskasta duunia tehnyt ikinä. Ja työssäni olen suuren pörssiyhtiön keskijohdossa, pitkää viikkoa ja jatkuvaa ylityötä tehden. Silti koen että äidin homma on raskaampaa! Mutta, siihen haluan puuttua, että minua kyllä ärsyttää se miten kotiäidit listaavat töitään ja selittävät kiirettään: on lapsen jalistreenit, vasu-keskustelut, toimintaterapiat ja kuntoutukset. On varmaan niin, mutta TYÖäiti tekee sen kaiken saman, ja lisäksi vielä 40-50 tunnin työviikon päälle! Ihan samat sotkut, pyykit, imuroinnit jne on työäidillä kuin kotiäidilläkin. Ihan samat toimintaterapiat, harrastukset ja muut talkoot ja toimikunnat on työäidilläkin. Olen siis ollut kotona kolmen kanssa ja sitten taas työelämässä kolmen kanssa. Edelleen olen sitä mieltä että USEAN lapsen kotiäitiys on rankkaa ja todella kovaa hommaa. Yhden lapsen kanssa sen sijaan on lekottelua, ellei ole kyseeessä ns erityislapsi. Juhana Vartiainen oli oikeassa mutta vain pieniltä osin. Hänen lausumansa olisi voinut olla paremminkin "yhden lapsen kotonaoleva kotivanhemmuus tai jo kouluikäisten lasten kotivanhemmuus on lokoilua". Sen sijaan jos jollain on vaikka 5 alle kouluikäistä niin lokoilusta ei ole tietoakaan!

Vierailija
8/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyynyliinan nauhoja ja sitten ruikuttaa niin se ei ehkä kuitenkaan kuulu tähän. Lähinnähän se on hölmöä, eikä juuri edistä kansantaloutta...

Kaksi lasta ja keskivertokoti on oikeasti velttoilua vielä. Sitten kun tulee sairastelua tms. muuta ekstraa, on raskasta. Meilläkin kuopus joutui vähän väliä sairaalaan ja arki oli aika työlästä.

enhän minä missään puhunut turhista töistä kotona. (kuten mainitemasi tyynyliinojen nauhojen kähertäminen)

Kertoo kyllä paljon sinusta jos ajattelet oikeasti että ihmiset kähertää tyynyliinojen nauhoja kun ovat lasten kanssa kotona ja pitää sitä kovana työnä.

Kyllä varmaan useimmat tekee jotain ihan muuta.

Vierailija
9/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku tekee enemmän kuin minä - tehdäkseen enemmän kuin minä tein, täytyy sitten tehdä jo jotain turhaa, koska minä tein kyllä ihan kaiken oleellisen.

Minusta kahden lapsen kanssa kotona ei ollut yhtään rankkaa, vaikka siis tein myös töitä ihan koko ajan.

Vierailija
10/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo kahden pienen lapsen hoitaminen ja kaikki kotityöt lisäksi käy ihan työstä. Sitten on jo lomailun makua kun lapset ovat isompia.

Minä olen ollut töissä myös päiväkodissa ja voin sanoa, että se on todellista lomailua verrattuna omien lasten hoitoon. Ruoka tuli valmiina, siivota ei tarvinnut, ei pyykätä eikä lapsista huolehtia muuta kuin perään katsoa. Todellakaan lastenhoitajat eivät hoida lapsia samalla tavalla kuin normaaliäiti omiaan. Ei ainakaan mun hoitajaurallani tullut vastaan yhtään ainokaista hoitajaa, joka olisi ollut niin lapsirakas, että olisi ihan oma-alotteisesti ottanut lapsia syliin, paijannut yms. Päinvastoin, kun lapsi pyysi syliin, yleensä ei otettu tai jos otettiin niin pari minuuttia pidettiin. Ja mukaan mahtui todella välinpitämättömiä hoitajia ja muutama oikea kauhutäti, jotka olivat niin kylmiä, että epäilin, että ollessaan yksin lasten kanssa varmaan tukistelivat tms, koska lapset näyttivät vähän pelkäävän joitakin hoitajia. Olin siis pienten osastolla. Lapsille ei myöskään juuri puhuttu tai muuten seurusteltu heidän kanssaan, lähinnä lapset olivat siellä säilössä.

Jos kotivanhemmuus on niin helppoa, niin miksi ihmeessä miehet eivät tasa-arvon nimissä jää enemmän kotiin? Mun mies ainakin sanoi, että ei ikinä jäisi kotiin, vaikka ihan hyvä isä on ja rakastaa lapsiaan. Hän sanoi, että ei jaksaisi sitä puuduttavaa rytmiä: aamupala, ulos, lounas, päiväunet, välipala, päivällinen. Eikä jaksaisi olla aina kotona ja pelkästään lapset seuranaan.

Minä kyllä kunnioitan itse tekemääni työtä ja onneksi myös mieheni. Nyt olen ollut jo monta vuotta töissä ja mielelläni olen töissä ja voin tehdä töitä yli nykyisen eläkeiänkin, jos terveys on ok.

Vierailija
11/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku tekee enemmän kuin minä - tehdäkseen enemmän kuin minä tein, täytyy sitten tehdä jo jotain turhaa, koska minä tein kyllä ihan kaiken oleellisen.

Minusta kahden lapsen kanssa kotona ei ollut yhtään rankkaa, vaikka siis tein myös töitä ihan koko ajan.

tarkoitin lähinnä että joka perheessä on erilaisia tapoja tehdä asioita. Esimerkki toinen heittää tiskit koneeseen ja toinen tiskaa käsin. Siitä tulee päivän mittaan toiselle enemmän töitä kun toiselle. Ja tämä nyt oli yksi esimerkki mutta viisana ihmisenä varmaan ymmärrät pointin;-)

Vierailija
12/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se yhdessäolo lapsen kanssa, mikä sen sisältö on ja miten paljon siihen käytät aikaa kun olet erossa taaperostasi 10t päivittäin?

Vierailija
13/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotiäidin työ on kaikkea muuta kuin velttoilua. Ainakin minä olen kokenut työn vanhushoidossa kevyemmäksi kuin päivät lasten kanssa kotona. Loukkaannuin niin paljon, etten ikipäivänä enää äänestä demareita.

miksi niitä kukaan äänestää! Vähän kun katsoo historiaa taakse niin tajuaa sen!

Vierailija
14/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolliset TYÖvälineet...

Vierailija
15/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua aina huvittaa se, että näistä loukkaannutaan aina niin henkilökohtaisesti.

Mulla on kolme lasta ja vanhin 4. Mun mielestä on ihan käsittämätöntä luksusta ja ylellisyyttä, että voin olla kotona lasteni kanssa ja joku siitä vielä maksaa. Mä en koe olevani mikään superäiti, mutta kyllä tää on aika helppoa elämää. Nytkin on aamutakki vielä päällä ja mukulat pyjamissa. Ja kyllä: tietoinen päätös että tänään lököillään kotona ja käydään eväsretkellä olohuoneessa, jossa on tällä hetkellä mylittleponien maailma. Siis ihan laulua ja leikkiä tää päivä.

Mitä huvittavaa siinä on? Kun "uraäitien" valintoja kyseenalaistetaan saa tämä koko yhteiskunnan takajaloilleen. Kodin ulkopuolisessa työssäkäyviä äitejä tuetaan joka puolella ja heidän syyllistäminen kun lapsi hyvinvointi vaakalaudalla on melkein kuoleman synti!

Kyllä nämä kotiäidit ovat ryhmä joka kaipaisi ihan asiallista yhteiskunnan tukea!

Vierailija
16/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lapsen/lasten hyvinvointia on ihan mahdoton mitata rahassa. Itse en ainakaan 9kk vauvaa laittaisi päiväkotiin viideksi päiväksi viikossa. Vähän ihmetyttää ketä tuo Vartiainen noilla mielipiteillään edustaa. Itse hän ei selvästikään ole koskaan hoitanut lapsia. onkohan hänellä edes omia.. ?

Vierailija
17/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolliset TYÖvälineet...

Toisin sanottu toiset tekevät asiat ITSE ja toiset ei.

Vierailija
18/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ihminen hommaa itselleen kunnon välineet.

Se että joku kantaa saunavedet lähteestä ja kutoo kengät tuohista jne. on sitten ihan jo off topic.

Vierailija
19/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ihminen hommaa itselleen kunnon välineet.

Se että joku kantaa saunavedet lähteestä ja kutoo kengät tuohista jne. on sitten ihan jo off topic.

Se että joku kantaa saunavedet lähteestä ja kutoo kengät tuohista jne. On tosiaan vähän ääripäätä mutta näistä en puhunut vaan niin yksinkertaisesta asiasta kun tiskaamisesta.

Se ei ole niin vaikeeta eikä rankkaa mutta vie vähän enemmän aikaa kun koneen lataaminen.

Kaikki ei vaan halua kaikenmaailman koneita vaan tekee itse jos näkee sen paremmaksi. Ei siinä mistään fiksuudesta ole kyse.

Vierailija
20/148 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin vielä äitienpäivän alla, kiitoksia vaan! Luulisi, että julkisessa valtion virassa oleva ihminen olisi terveellä järjellä varustettu, mutta näin ei taida olla...

Mä en ole koskaan lähtenyt mukaan noihin inttämisiin kotiäiti vs uraäiti. Se kun on jokaisen oma asia miten lapsensa hoitaa. Jos joku haluaa/pystyy olemaan kotona 3 vuotta lapsen kanssa, niin se ei ole multa pois millään tavalla. Kyllä ne mun veroeurot huomattavasti muuhunkin menee. Välillä tuntuu, että kotiäidit ovat tämän maan syöpä? Miksi? kotihoidontuki on pienin tuki, minkä ihminen voi saada. Työttömät ja opiskelijat saavat paljon enemmän. En ymmärrä, miksi tällainen ajojahti nyt on meneillään kotiäitejä kohtaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan