Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te viette niitä vauvojanne leffaan ja kahviloihin? Ei hyvä.

Vierailija
06.05.2012 |

Mikä näitä äitejä vaivaa kun vauvoja pitää saada raahata kahviloihin ja leffoihin ja kaikkialle? Onhans e päivänselvää, ettei ainainen taustamelu ja hälinä voi olla hyväksi vauvalle.

Mutta ehei, sellainen ei nykyäitejä vaivaa koska ite on päästävä leffaan ja lattelle ja alennusmyyntiin.

Kuvitelkaa nyt niitä vauvoja jotka joutuvat olemaan siellä Sanomatalon kuppilassa. Kävelen siitä joka pvä monta kertaa ja aina ihmettelen että miksi yksikään niistä äideistä ei ajattele vauvojaan?

Siellä ne pikkuiset vauvat kasvavat melun ja taustahälinän ja kaiun ja metakan keskellä kun äitien pitää päästä tuulettumaan…

Ei ole todellakaan mikään ihme että ADHD ja muut tarkkaavaisuuhäiriödiagnoosit lisääntyvät koko ajann – eihän niillä vauvoilla ole rauhasta tietoakaan kun koko ajan vilkkuu, vinkuu, helissee ja hälisee.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en usko, että kukaan voi ajatella noin vammaisesti. Jos nyt kuitenkin olisit tosissasi (hope not), niin vastaanpa sitten.

Pitäisikö äidin jo koko raskausaikansa viettää neljän seinän sisällä, jotta lapsi saisi turvallisen ja rauhallisen alun elämälleen? Itse hilluin raskaanaollessanikin viimeiseen asti ihmisten ilmoilla, vuosijuhlien jatkoilla, meillä oli paljon jengiä etkoilemassa ja hirveä hälinä. Lapsi tottui alusta asti kohdussa näihin ääniin.

Nyt reilun kaksikuukautisen lapseni kanssa olen tähän mennessä käynyt lukuiset kerrat kahviloissa, miehen isyysloman aikaan oli huippua käydä kaupungilla lounaalla, kun vielä oli kahdenkeskistä aikaa, olemme käyneet lentokoneella ulkomailla, ravintoloissa, kavereiden vappuetkoilla, baariravintolassa vappulounaalla jne. Ja lopputulos: lapseni on nukkunut kaikki nämä reissut. Jos olisi kokenut tapahtuneen kovin traumaattiseksi, tuskin olisi uskaltanut nukkua, vaan olisi käynyt itkemään.

Jos itse asutte jossain metsässä, ja itkettää, ettette sieltä neljän seinän sisältä koskaan pääse mihinkään, niin asukaa siellä. Minulle kaupunki ihmisineen on olohuoneeni, enkä näe syytä muuttaa lapsen luonnollista elinympäristöä vain siksi, että joku hourupää täällä käskee niin. Itse olen elänyt aikanaan ihan vastaavan lapsuuden ja aika hyvin olen tähänastisessa elämässäni pärjäillyt.

Vierailija
22/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...signals, such as wide eyes, intense looking at new objects, and observed interest and curiosity, communicate, "I am ready to learn! I am comfortable and available for interaction!" Remember with all babies - timing and match are important! The job of sensitive parents is to recognize their baby's natural tendencies, meet her where she is at, and then provide the external support she needs to handle the stimulation that is naturally at the heart of everyday interactions with her caregivers and the world around her.

Vauvaa ei siis tule eristää kotiin, vaan vanhemman tehtävänä on tukea lapsen kehitystä lapsen omaan temperamenttiin sopivilla tavoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden todellinen tarkoitus on kertoa, että MINÄ, ap, olen erinomainen äiti ja kasvattanut erinomaisia lapsia. Aiheella ei ole niin väliä, ja aika usein moni epäileekin provoiksi, kun vedetään se pätemisen tarve ihan hatusta.

Aikanaan epäiltiin, että junaa katsomalla voi tulla hulluksi. Ap on jämähtänyt tähän aikaan. On hienoa, että uskoo tehneensä itse oikeat ratkaisut, mutta joskus olisi hyvä laskeutua sieltä norsunluutornista ja havaita, että ratkaisuja on monenlaisia, niin kuin on ihmisiä ja vauvojakin monenlaisia. Mikä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle. Suvaitsevaisuus on nykypäivää. Maailma ei ole mustavalkoinen. Kukaan tuskin pitää vauvaansa kahvilassa tunnista toiseen päivittäin. Toisaalta kotona saattaa olla radio tai televisio päällä tai isompi sisarus pitää mökää. Tai ehkä se äiti kälkättää kännykkään taukoamatta. Tai liikenteen melu kuuluu pihalle. Ulkoiletko vauvasi kanssa päivittäin? Meneekö teillä autoja ohi? Miten voit olla varma, että lapsesi ei traumatisoidu näistä ohiajavista autoista?

Olen varma, että uskot olevasi erinomainen äiti. Äitiyteen kuuluu kuitenkin myös sen tunnustaminen, että ei voi osata ja tietää ja hallita kaikkea. Jos tätä ei kykene tunnustamaan, on ihmisenä aika sietämätön ja vauvan/lapsen kehitykselle jopa vaarallinen aikuinen. Kannattaa varmaan siis siivota ensin se kotipesä, ennen kuin rupeaa tuomitsemaan muita...

Vierailija
24/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...signals, such as wide eyes, intense looking at new objects, and observed interest and curiosity, communicate, "I am ready to learn! I am comfortable and available for interaction!" Remember with all babies - timing and match are important! The job of sensitive parents is to recognize their baby's natural tendencies, meet her where she is at, and then provide the external support she needs to handle the stimulation that is naturally at the heart of everyday interactions with her caregivers and the world around her.

Vauvaa ei siis tule eristää kotiin, vaan vanhemman tehtävänä on tukea lapsen kehitystä lapsen omaan temperamenttiin sopivilla tavoilla.

Vierailija
25/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden todellinen tarkoitus on kertoa, että MINÄ, ap, olen erinomainen äiti ja kasvattanut erinomaisia lapsia. Aiheella ei ole niin väliä, ja aika usein moni epäileekin provoiksi, kun vedetään se pätemisen tarve ihan hatusta.

Aikanaan epäiltiin, että junaa katsomalla voi tulla hulluksi. Ap on jämähtänyt tähän aikaan. On hienoa, että uskoo tehneensä itse oikeat ratkaisut, mutta joskus olisi hyvä laskeutua sieltä norsunluutornista ja havaita, että ratkaisuja on monenlaisia, niin kuin on ihmisiä ja vauvojakin monenlaisia. Mikä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle. Suvaitsevaisuus on nykypäivää. Maailma ei ole mustavalkoinen. Kukaan tuskin pitää vauvaansa kahvilassa tunnista toiseen päivittäin. Toisaalta kotona saattaa olla radio tai televisio päällä tai isompi sisarus pitää mökää. Tai ehkä se äiti kälkättää kännykkään taukoamatta. Tai liikenteen melu kuuluu pihalle. Ulkoiletko vauvasi kanssa päivittäin? Meneekö teillä autoja ohi? Miten voit olla varma, että lapsesi ei traumatisoidu näistä ohiajavista autoista?

Olen varma, että uskot olevasi erinomainen äiti. Äitiyteen kuuluu kuitenkin myös sen tunnustaminen, että ei voi osata ja tietää ja hallita kaikkea. Jos tätä ei kykene tunnustamaan, on ihmisenä aika sietämätön ja vauvan/lapsen kehitykselle jopa vaarallinen aikuinen. Kannattaa varmaan siis siivota ensin se kotipesä, ennen kuin rupeaa tuomitsemaan muita...

Vierailija
26/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö ap ole enää linjoilla kun ei saanutkaan vastakaikua aloitukselleen?

Vierailija
27/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan muistat sitten pitää vauvalla kotonakin kuulosuojaimia aina kun joku puhuu, tv on päällä jne...

Vierailija
28/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä "huoh":

Mukavaa että tarjoat otteita ihan ulkomaankielellä. Mutta tuo on vanhaa tietoa.

Vauvojen reaktioita ympäristöön ja erilaisiin virikkeisiin on tutkittu nk. tavallisessa perheympäristössä. Evoluutio on suojannut vauvaa antamalla mahdollisuuden suojautua liiallisilta virikkeiltä – mutta evoluutio ei osannut ottaa huomioon sitä, miten paljon virikkeet muuttuvat.

Digitaalisesti vahvistettu ääni ja kuva tunkevat kaikkialta – eikä evoluutio ole ehtinyt mukaan suojaamaan vauvoja niiltä. Kyse on siis siitä ääni- ja kuvasaasteesta jota tulee kaikkialta eri tavoin vahvistettuna ja suurennettuna. Siltä ei kykene aikuinenkaan suojautumaan.

Muistat varmaan että juuri valmistui tutkimus ”valo- ja kuvasaasteesta” josta aikuiset kärsivät. Kyse oli nimenomaan nykyaikaisesta kuva- ja äänisaasteesta. Näiden vaikutuksia vauvoihin ei juuri ole tutkittu.

Mutta se tiedetään että vauvan kuljettaminen kasvot menosuuntaan – siis vaunuissa – aiheuttaa vauvoille sressiä ja ahdistusta – ja juuri liiallisten virikkeitten takia.

Brittiläisessä Dundeen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lapsen kannattaisi istua rattaissa katse työntäjää päin.

Tutkijoiden mukaan lapsi joka katsoo vaunuissa eteenpäin jää tunnetasolla eristyksiin. Ilmiöstä kärsivät niin pienet vauvat kuin taaperotkin.

Taivasta tai vastaantulevia tuntemattomia ihmisiä tuijottava lapsi jää tunnetyhjiöön koska lapsi ei saa kaipaamaansa turvallista kontaktia aikuiseen.

t. ap

Että se siitä.

Viekää vaan lapsenne elokuvateatteriin ja kahvilaan nauttimaan virikkeistä. Minä en vienyt ja olen siitä TODELLA onnellinen.

Vierailija
29/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä "huoh":

Vauvojen reaktioita ympäristöön ja erilaisiin virikkeisiin on tutkittu nk. tavallisessa perheympäristössä. Evoluutio on suojannut vauvaa antamalla mahdollisuuden suojautua liiallisilta virikkeiltä – mutta evoluutio ei osannut ottaa huomioon sitä, miten paljon virikkeet muuttuvat.

Digitaalisesti vahvistettu ääni ja kuva tunkevat kaikkialta – eikä evoluutio ole ehtinyt mukaan suojaamaan vauvoja niiltä. Kyse on siis siitä ääni- ja kuvasaasteesta jota tulee kaikkialta eri tavoin vahvistettuna ja suurennettuna. Siltä ei kykene aikuinenkaan suojautumaan.

Muistat varmaan että juuri valmistui tutkimus ”valo- ja kuvasaasteesta” josta aikuiset kärsivät. Kyse oli nimenomaan nykyaikaisesta kuva- ja äänisaasteesta. Näiden vaikutuksia vauvoihin ei juuri ole tutkittu.

Mutta se tiedetään että vauvan kuljettaminen kasvot menosuuntaan – siis vaunuissa – aiheuttaa vauvoille sressiä ja ahdistusta – ja juuri liiallisten virikkeitten takia.

Brittiläisessä Dundeen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lapsen kannattaisi istua rattaissa katse työntäjää päin.

Tutkijoiden mukaan lapsi joka katsoo vaunuissa eteenpäin jää tunnetasolla eristyksiin. Ilmiöstä kärsivät niin pienet vauvat kuin taaperotkin.

Taivasta tai vastaantulevia tuntemattomia ihmisiä tuijottava lapsi jää tunnetyhjiöön koska lapsi ei saa kaipaamaansa turvallista kontaktia aikuiseen.

t. ap

Että se siitä.

Viekää vaan lapsenne elokuvateatteriin ja kahvilaan nauttimaan virikkeistä. Minä en vienyt ja olen siitä TODELLA onnellinen.

Luen kehityspsykologiaa juuri nyt, tentti on tulossa ensi kuussa. Tietääkseni opiskelemamme tieto ei ole erityisen vanhentunutta, tietenkin eri suuntauksilla on omat, eriävätkin, näkemyksensä, sehän on selvä.

Tuo vaunujuttu on aivan totta, mutta ei tietääkseni liity kahviloihin millään tavalla. Itseasiassa sitäkin on kuitenkin kritisoitu, sillä se ei ota huomioon vauvojen yksilöllisiä temperamenttieroja.

Vastuullinen vanhempi toimiikin vauvantahtisesti, eli siis suomeksi: jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä päästessään ihmisten ilmoille maailmaa tutkimaan, olisi sulaa hulluutta kieltää vauvalta tämä mahdollisuus. Jotkut lapset ovat syntymästään lähtien selkeästi sosiaalisempia kuin toiset. Mikäli vauva on selvästi stressaantunut ärsykemäärästä, kannattaa ärsykkeitä rajoittaa, mutta ei missään nimessä poistaa kokonaan.

Lisäksi äidin hyvinvointi on vauvalle elinehto. Masentunut äiti ei pysty samanlaiseen, elintärkeään, vuorovaikutukseen vauvansa kanssa kuin tyytyväinen ja onnelllinen äiti. Tässä on löydettävä järkevä tasapaino kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnin takaamiseksi.

Vierailija
30/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt voi sentään kahviloihin viedä,mutta leffoista ehkä vain vauvakinoon.vaikka ei ne vauvoille tarkoitettuja olekaan.Ja jos on liian kova melu,niin voi käyttåää kuulo suojaimia.Ja eihän se ainainen melu olekaan hyväksi.

Vierailija
31/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä "huoh":

t. ap

Että se siitä.

Mielestäsi siis vauva kahvilassa on sama asia kuin vauva rattaissa kasvot menosuuntaan.

Ensinnäkin kun esität väitteitä, olisi hyvä saada joko linkit tai tutkimusten tekijät. Toiseksi valo- ja kuvasaasteelta se lapsi ei ole turvassa kotonakaan, jos tv tai tietokone on päällä. Kolmanneksi, jos vauva makoilee kahvilassa vaunuissa, hän tuskin altistuu kuva- ja valosaasteelle. Jos hän taas istuu katsomassa kahvilan asiakkaita, on hän usein joko äidin sylissä tai vieressä, usein jopa turvallisissa vaunuissa.

Minusta olet hukannut pointin yrityksessäsi päteä. On varmasti totta, että nykyaikana lapset altistuvat kuva- ja äänisaasteelle helpommin kuin ennen. Toisaalta vauvat sopeutuvat nykypäivän haasteisiin jo odotusaikana. Satunnaiset altistumiset tuskin ovat niin vaarallisia.

Vaikka et vienytkään lapsiasi kahvilaan tai elokuvateatteriin, et silti ole kattavasti suojannut heitä ääni- ja kuvasaasteelta, ellet ole pitänyt heitä hiljaisessa huoneessa kaiken aikaa. Kävittekö perhekerhossa, leikkipuistossa, neuvolassa, bussissa? Teitkö kävelyretkiä autotien lähellä? Osasitko suojata nuorimman lapsen vanhempien lasten melulta? Onko teillä tv:tä? Entä tietokoneen näyttö? Olethan suojannut lapsesi myös siltä. Ääntä ja ihmisvilinää ei tule vain kahvilassa tai elokuvateatterissa vaan ihan kaupoissa, terveyskeskuksissa, katuvilinässä, uimahallissa, bussissa jne. On jotenkin suunnattoman lapsellista kuvitella, että ääni- ja kuvasaaste kilpistyisi kahvilareissuihin ja elokuvateattereihin. Itse asiassa kahvilat ovat usein aika rauhallisiakin paikkoja päivisin. Paljon rauhattomampaa on jalkakäytävillä tai ruokakaupoissa. Toivottavasti suojasit lapsesi myös näiltä kokemuksilta.

Vierailija
32/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan ihmislapselle luontaista ympäristöä, siihen kuuluu muitakin ihmisiä kuin äiti. Vuosituhansien ajan ihmiset ovat eläneet heimoissa, joissa esimerkiksi isoäidit ovat aktiivisesti hoitaneet lapsenlapsiaan äitien lähtiessä metsästämään/keräilemään. Tai vauva on laitettu jonkinlaiseen kantoliinaan ja sitten menoksi. Ihmisiä on siis pyörinyt jatkuvasti vauvan ympärillä, koska ihminen on biologiansa puolesta laumaeläin.

Nykyaikaisessa kaupunkiympäristössä on enemmän ääniä, mutta kaupunkilaisvauva on todennäköisesti tottunut aikamoiseen äänitulvaan jo kohdussa. Samoin vanhemmat sisarukset tuovat kavereitaan kotiin, katsovat telkkaria, kolistelevat, huutavat, juoksevat... Normaaliin elämään kuuluu tietty määrä meteliä ja ärsykkeitä.

Vauvat eivät myöskään ole tyhmiä: vauva osaa kyllä ilmaista, milloin ärsykkeitä on liikaa. Moni vauva nimeomaan nauttii ihmisten ja ympäristönsä tarkkailusta ja se näkyy kyllä päälle. Kuten joku tuolla jo sanoi (tämänhän pitäisi olla aikalailla itsestään selvää!), toimikaa lapsentahtisesti! Jos vauva nauttii vaikkapa kahvilassa toisten vauvojen katselusta, olisi aika outoa kieltää lapselta mahdollisuus siihen.

Vierailija
33/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen ja välillä olen aika huuli pyöreänä tällä palstalla. Onneksi täällä on maalaisjärjelläkin varustettuja ihmisiä, sekä myös koulutettua porukkaa, joka osaa ajatella myös omilla aivoillaan.

Kyllä on äitiydessä päteminen mennyt sen verran överiksi joillakin tässäkin ketjussa, että huh... Kaikki äidin hyvinvointiin liittyvät asiat ovat VÄÄRIN ja äidin on elettevä vain ja ainoastaan lapsen ehdoilla, koko ajan varpaillaan kulkien, ettei vaan vahingossa traumatisoi pikku pilttiään. : D

Terve järki, kaikkien perheenjäsenten huomioiminen ja realistinen asennen vauvaelämään ovat unohtuneet jonnekin ainaisesti kasvavan pätemistarpeen jalkoihin.

Hyvä "huoh":

t. ap

Että se siitä.

Mielestäsi siis vauva kahvilassa on sama asia kuin vauva rattaissa kasvot menosuuntaan.

Ensinnäkin kun esität väitteitä, olisi hyvä saada joko linkit tai tutkimusten tekijät. Toiseksi valo- ja kuvasaasteelta se lapsi ei ole turvassa kotonakaan, jos tv tai tietokone on päällä. Kolmanneksi, jos vauva makoilee kahvilassa vaunuissa, hän tuskin altistuu kuva- ja valosaasteelle. Jos hän taas istuu katsomassa kahvilan asiakkaita, on hän usein joko äidin sylissä tai vieressä, usein jopa turvallisissa vaunuissa.

Minusta olet hukannut pointin yrityksessäsi päteä. On varmasti totta, että nykyaikana lapset altistuvat kuva- ja äänisaasteelle helpommin kuin ennen. Toisaalta vauvat sopeutuvat nykypäivän haasteisiin jo odotusaikana. Satunnaiset altistumiset tuskin ovat niin vaarallisia.

Vaikka et vienytkään lapsiasi kahvilaan tai elokuvateatteriin, et silti ole kattavasti suojannut heitä ääni- ja kuvasaasteelta, ellet ole pitänyt heitä hiljaisessa huoneessa kaiken aikaa. Kävittekö perhekerhossa, leikkipuistossa, neuvolassa, bussissa? Teitkö kävelyretkiä autotien lähellä? Osasitko suojata nuorimman lapsen vanhempien lasten melulta? Onko teillä tv:tä? Entä tietokoneen näyttö? Olethan suojannut lapsesi myös siltä. Ääntä ja ihmisvilinää ei tule vain kahvilassa tai elokuvateatterissa vaan ihan kaupoissa, terveyskeskuksissa, katuvilinässä, uimahallissa, bussissa jne. On jotenkin suunnattoman lapsellista kuvitella, että ääni- ja kuvasaaste kilpistyisi kahvilareissuihin ja elokuvateattereihin. Itse asiassa kahvilat ovat usein aika rauhallisiakin paikkoja päivisin. Paljon rauhattomampaa on jalkakäytävillä tai ruokakaupoissa. Toivottavasti suojasit lapsesi myös näiltä kokemuksilta.

Vierailija
34/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravaako vauvan kanssa jatkuvasti levottomassa ympäristössä, vai käykö esim kerran pari viikossa jossain ihmisten ilmoilla.

Minusta vauvamme 8kk nautti selvästi kun olimme ulkomailla ja hän sai siellä extrahuomiota sukulaisilta ja ihan vierailtakin. Ei vierastanut yhtään tuntemattomia ihmisiäkään, joiden syliin pääsi, vaan naureskeli ja tykkäsi heistä! Lentoemäntäkin otti hänet syliin ja poika vaan nauraa kujersi kauniin, tumman naisen sylissä! Vauva kulki Manduca-kantorepussa useimmiten, joten hänellä oli turvallinen olo, ja tissiä sai aina kun sitä tarvitsi. Päikkärit meni vähän niin ja näin, eli hän nukkui silloin kun siihen oli mahdollisuus, mutta muuten oli erittäin vauvaystävällinen matka. Suosittelen muillekin!

Kahviloissa tulee harvoin käytyä, mutta kyllä srk-perhekahvilassakin on välillä sellainen hulina kun lapsia on paljon, että shoppailu ja normikahvilat jäävät kakkoseksi!

Vierailija
35/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesitkö että kyseessä on ihan oikeasti neuropsykologinen häiriö, jonka syntyyn ei ympäristö vaikuta? Vai oletkokenties niitä, ap, joiden mielestä kaikki nämä "muotidiagnoosit" on huonolla kasvatuksella selitettävissä?

Miten sitten selität sen, että meillä on viisi lasta joista neljällä on jokin"muoti-dg"? viides on vielä pieni... mutta kyllä hänelläkin jokin häiriö varmasti on. Eipä voihälyllä ja kahvilassa istumisella selittää. Ei myöskään levottomalla kasvuympäristöllä, olemme ydinperhe vailla alko- tai muitakaan ongelmia. Ainoa ongelma lienee perintötekijöissä...

Meillä siis kahdella on as, toisella myös adhd ja toisella epäily add:stä. Kahdella on vaikea lukihäiriö, ja toisella myös käytöshäiriöitä, adhd:tä ei ole voitu vahvistaa, muttei myöskään poissulkea.

Minusta on päivänselvää, että äidin hyvinvointi kuvastuu lapseen. Jos äiti saa tavata ystäviään ja käydä jopa kodin ulkopuolella kahvilla jne, ei se lasta vahingoita.

Vierailija
36/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme siis maalla, kaukana kahviloista tai muusta hälystä... eipä voi hälyllä ja hälinällä lasten ongelmia myöskään selittää.

36

Vierailija
37/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko istut kotona neljän seinän sisällä etkä käy koskaan missään tai sitten viet lapsen joka päivä koko päiväksi jonnekin kovaan hälinään. Mitäänhän ei ole olemassa tästä väliltä?

Totta kai liika hälinä ja liiat virikkeet voivat olla haitaksi vauvalle, mutta ei liian hälinän välttäminen tarkoita, etteikö koskaan voisi tehdä mitään. Ja kyllä pieni vauva saa virikkeitä riittävästi kotonakin, ei se kahvilaan ja alennusmyynteihin vienti ole mitenkään _pakollista_ vauvan kehityksen kannalta, mutta tuskin satunnaisesti haitaksikaan.

Itse olisin enemmänkin huolissani siitä, mitä tartuntoja vauva saa pärskiviltä ja räkiviltä ja vatsatautisina kauppaan/kahvilaan/bussiin lähteneiltä ihmisiltä.

Vierailija
38/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä ei voi mennä mihinkään aikuisten paikkaan kun kaikkialla on vauvoja tai ainakin huutavia lapsia.

Kaupassa,ravintolassa,pubissa,terassilla,kampaajalla,kosmetologilla,pankin asiakastilaisuudessa,yrityksen koulutustilaisuudessa,viikonlopun juopporisteilyllä, yliopiston luennolla, kuntosalilla....Sanokaa edes yksi paikka missä ei ole vauvoja tai isompia lapsia.

Ai niin,tuossa meidän vieressä olevassa leikkipuistossa ei ole nyt yhtään lasta.

Vierailija
39/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivasi enemmän talon ohi kulkevan todella vilkasliikenteisen kadun jatkuva, kova meteli. Vauva nukkui suositusten mukaisesti ulkona, parvekkeella, ja koko ajan se liikenteen melu oli siinä taustalla (samoin kuin saasteet). Teimme usein kävelylenkkejä lähimaastoissa, mutta liikenteen melu oli jatkuvasti siellä taustalla.

Itse asiassa kahviloita on aika monenlaisia. Sanomatalon kahvilaan mennään lähinnä siksi, että siellä on vauvanhoitohuone, kukaan ei valita vaunuista/vauvoista ja sinne on esteetön pääsy. Jos se tuntuu liian meluisalta paikalta (ja ei se toki maailman viihtyisin olekaan) voi valita jonkun muunkin kahvilan.

Jos ap olisi joskus tosiaan käynyt kodin ulkopuolella, hän ehkä tietäisi Helsingistä monta ihanaa, rauhallista kahvilaa. Esimerkiksi Cafe Regatta on ihana pieni tupainen tupa meren rannalla. Monessa kahvilassa on muuten kerrallaan paljon vähemmän ihmisiä kuin tavallisessa perhekahvilassa. Perhekahvilassa myös on melua ja hälinää. Mitäs olet ap noista perhekerhoista mieltä?

Ja vauvan kannalta on kai aika sama, ollaanko alennusmyynneissä ostamassa haalaria esikoiselle vai lähikaupassa ostamassa päivittäisiä elintarvikkeita. Kaupassa käynti on kuitenkin ihan normaalia toimintaa nykyaikana, ja on parempi ottaa lapsi luontevasti mukaan perheen arkeen. Aika harva varmaan itsekään jaksaa päiväkausia maleksia jossain kauppakeskuksissa.

Provohan tuo ap varmaan toki onkin...

Vierailija
40/44 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotoa poistut, lapsi kuulee joka tapauksessa ääniä ympärillään. Ihan vaan jo pihalle mennessä se äänimaailma monipuolistuu, ainakin näin kaupungissa.

Ei siellä vauvakinossa tai kuppilassa koko aikaa notkuta. Ehkä pari tuntia viikossa, eli muut 166 tuntia lapsi on suht hiljaisessa ympäristössä.

Uskooko joku selvin päin, että vauva saa synnynnäisen aivoneurologisen sairauden (ADHD on sellainen, tiesitkös.... sitä ei siis aiheuteta jälkikäteen huonolla hoidolla tai kasvatuksella) siitä, että on pari tuntia viikossa ihmisten ilmoilla? ;-DDD

PS: Ennen ns. "vanhaan hyvään aikaan" lapset olivat paljon ENEMMÄN hälyssä kuin nykyään. Tätä ei tyhmä välttämättä tajuakaan, mutta silloin "ennen muinoin" elettiin paljon nykyistä ahtaammin ja ympärillä oli samoissa huoneissa koko ajan paljon ihmisiä. Nykyisenlainen perheasuminen syntyi vasta joskus 1970-luvun kaupungistumisen myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan