Koirakuume! Onko koirasta enemmän iloa vai haittaa?
Kommentit (34)
tietysti, mutta vain jos muistat ulkoiluttaa sitä tarpeeksi
80% molemmista on vain haittaa ja riesaa. Kuitenkin niitä pitää hommata.
Jaksatko joka aamu lähteä viemään sitä ulos ennekuin edes itse saat ruokaa?
ennen kuin päättää ottaa koiran.
ap
- Onko koiralle aikaa? Kuka käyttää lenkillä ja miten usein, miten paljon koiran pitää olla yksikseen? Ja näitä kannattaa pohtia REALISTISESTI, koska pahimmassa tapauksessa teillä on huushollia hajottava koira, koska ette jaksakaan hoitaa koiran ulkoilutusta.
- Mikä rotu sopii teidän perheen tarpeisiin? Ei siis kannata aloittaa siitä, mikä rotu näyttää söpöseltä, vaan siitä, millaisen koiran haluatte ja millaisen pystytte kouluttaa.
- Onko teillä varaa pitää koiraa? Koira maksaa, sen rokotukset maksaa, ruoka maksaa, vakuutukset maksaa, eläinlääkäri maksaa...
että olet valmis ulkoiluttamaan koiraan oli ilma kuin ilma. Ja se että aikuinen on aina vastuussa eläimistä. Ja se että sulla on rahaa myös erittäin kalliisiin eläinlääkärin toimenpiteisiin koiran hankinnan jälkeenkin. Riittävä auktoriteetti koiran koulutukseen ettei siitä tule joku räksyttävä ja läskistyvä sohvapuudeli ,)
koiran omistamisessa.
Viitsisitkö lähteä lenkittämään itseäsi joka aamu ilman koiraa? Minä en.
jos olisin OIKEASTI tajunnut, kuinka paljon karvaa ja kuolaa se aiheuttaa. Mulla on jatkuvasti ihan kamala stressi siitä karvamäärästä, jonka koira saa aikaan (musta lyhytkarvainen rotu). Sitä karvaa on KAIKKIALLA. Varsinkin silloin, kun lapset oli vauvoja (ryömivät ja konttasivat), mun oli pakko pestä lattiat monta kertaa päivässä, kun en halunnut niiden ryömivän siellä karvojen seassa. Kuolaa taas saan pestä kattoja myöten.
Mulle koirasta on selvästi enemmän harmia. Muille perheenjäsenille todennäköisesti enemmän iloa.
koiran käydä kusettamassa =D se tekee elimistölle hyvää tehdä heti aamusta pikku lenkkiä tyhjään vatsaan plus että aamukusetus vie ku sekunnin jos on niin kiire syömään.
Meillä pitkä lenkki tehdään illalla, aamulla noin 15 min ja päivällä on ulkotarhassa kun ollaan töissä.
Jotkut käyttää aamulla ja illalla pienen pissalenkin ja päivällä pisempi lenkki ja/tai harrastukset.
riittääkö pieni pissatus?
karvaa ja kuolaa aivan tolkuttomat määrät. Siivota saa jokapäivä. Koira myös oksentelee usein. En saa mitään iloa irti koirasta. Tasan viimeinen karvakasa mikä meille tulee.
että mikä rotu kuolaa noin hirveästi?
Meillä on ollut pystykorvia ja bordercollie, eikä kukaan niistä ole pahemmin kuolannut.
karvaa ja kuolaa aivan tolkuttomat määrät. Siivota saa jokapäivä. Koira myös oksentelee usein. En saa mitään iloa irti koirasta. Tasan viimeinen karvakasa mikä meille tulee.
keväällä niin että ne huomaisi. Siksi kannattaakin tutustua rotuun tarkoin.
muuten kuin tietysti trimmatessa.
Symppis tyyppi muutenkin. Villakoira.
Millainen olet ihmisenä? Millainen koira? Mikä elämäntilanne? Jaksatko rutiineja?
Onko lapsista enemmän iloa vai haittaa? Yhtä monimuotoinen kysymys.
Itsellä koirista on enemmän iloa. Tykkään rutiineista, enkä reissaile paljon. Koiria voi hoitaa tarvittaessa siskoni ja koirat olen jaksanut kouluttaa. Molemmilla kerran vuodessa karvanlähtö ja kuolaa tulee 100 kertaa vähemmän kuin lapselta.. Eivät ole kuola- tai turkkirotuja. Koirat ovat pieniä, mikä helpottaa liikkumista ja esim. hoitoon laittamista. Eivätkä syö vararikkoon. Sairaudet ovat ikäviä, suosittelen hankkimaan vakuutuksen.
Haluaisin pienen, vähän haukkuvan ja vähän liikuntaa tarvitsevan koiran. Luin, että Tiibetin spanieli olisi tällainen. LÄhteeköhän siitä paljon karvaa/kuolaa?
Asumme metsän laidassa, joten mietin, että koira voisi käydä siellä pissalla aamulla. Koulun jälkeen lapsi (8v) lenkittäisi koiran ja sitten illalla minä. Miltäs kuulostaa?
Matkojakin varten meillä olisi koirien hoitopaikka jo tiedossa.
ap
Ennen lapsia pääsääntöisesti iloa: seuraa ja tekemistä. Tosin tuli enemmän käytyä jossain, eli hoito piti järjestää tai ottaa mukaan.
Nyt kun on kaksi pientä lasta, toki on iloakin, mutta myös haittaa... aina ei ole riittävästi aikaa lenkkeilyyn ja toisinaan on tilanteita, että mies on jossain reissun päällä, on hiukan hankalaa viedä koira ulos ennen ylösnousua talvipakkasella, kun on hoidettavana vielä 1- ja 3-vuotiaat, joita ei oikein voi jättää. Siinä sitä sitten on sooloiltava koko revohkan kanssa jotenkin.
Mä en tod pissata koiraa ennen aamiaista, vartti juuri ennen duuniinlähtöä riittää. Päälenkin noin 1,5 tuntia teen töiden jälkeen, illalla taas pissalennkki vaan.
Koirani ei myös tiputa karvaa kotiin ( nypittäväturkknen pieni terrieri) eikä kuolaa.
Suurimmat huomioitavat asiat koiraa hankittaessa ovat minusta:
- koira rajoittaa menoja, sitä ei voi jättää yli 10 tunniksi yksin eikä aina llöydy hoitopaikkoja koiralle helpostj
- ne lenkit on tehtävä säännöllisesti joka ainoa päivä, niin vesisateessa kuin kuumeessa ja räkätaudissakin
- eläinlääkärikulut voivat nousta joskus yllättävän korkeiksi onnettomuuden tai sairauden sattuessa, eikä eläinlääkärin voi maksaa osamaksulla. Ainakin tonnin mahdollisiin hoitokuluihin olisi hyvä olla aina rahaa varalla. Itselle tuli hiljattain koiratappelun seurauksena 900 euron laskut leikkaus, antibiootit jne.
fifti-sixti.. Ihan jees, ainakin vanhempi koira, kunnes sille tulee yöllä ripuli. Nuoremmat tuppaa tuhoomaan eroahdistuksissaan kämppää. Onhan ne kuitenkin ihania.