Miksi FBstä onb tullut leuhkintakanava?
Olen huomannut, että iso osa tuttavistani päivittää FB-profiiliaan vain, kun on jotain kehuttavaa. Tyyliin tiedotetaan jostain matkasta tms. Äsken yksi kirjoitti ja kehui heidän ostaneen uuden auton, kirjoitti siitä pitkällisesti.
Itse laitan FBhen hauskoja ja iloisia päivityksiä.
Mutta en oikeasti osaa alkaa kehumaan. On meillekin tulossa kesäkuun alussa uusi auto - ja jopa kalliimpaa mallia, kuin tuo, josta tuttava kirjoitti - mutta ei tulisi pieneen mieleenikään siitä kirjoittaa jonnekin FBiin.
No, matkoilta olen toki minäkin tehnyt päivityksiä.
Vai miten on. Pitäisikö munkin nyt hehkuttaa tuota autoa, miten eilen tuli postissa jo avaimenperä ja joku dvd-levy, jota katsomalla voi tulevaa autoa jo fiilistellä?
Kommentit (48)
että kysyvät ihan itse ko henkilöltä. Oikeastiko sinä laitat kaiken niskaasi tulleen paskan faceen että ei joudu kaverit miettimään mitä kukakin tietää ja mitä ei ?
että toki voin ohajata kysymään ko. henkilöltä, mutta kun olen ja muuta ovat FB:ssä niin toki tietävät että minäkin päivityksiä lukevat =luulevat että se on totta. Vaikea selittää, ehkä itse kukin joskus huomaa saman ongelman omalla kohdallaan.
Ennen oli eri asia, jos vaikka sisarus puhui että tadetaan erota tmv. niin se oli helppo pitää salaisuutena =sanoi vaan hyvin niillä menee. Nyt ongelmana on se, että hehkutetaan kuinka auvoista elämä on, ja naps vaan "erottu" päivitys perään. Ja tuossa vaiheessa sitä joutuu se onneton sisarus tietenkin kyselyn tulvan keskelle kun sukujuhliin menee.
33
miten se eroaa entisestä että kerrotaan henkilökohtaisuudet sulle mutta pidetään kulissit muille. Mitä se face sun tilannetta muuttaa vaikeammaksi. Luuletko ettei niitä kulisseja pidetty ennen facea?
Ja entäs jos elämässä on kaikki mallillaan niin kuin mulla, saanko mä kirjottaa vain matkoista ja muista kivoista jutuista?
Ja entäs jos elämässä on kaikki mallillaan niin kuin mulla, saanko mä kirjottaa vain matkoista ja muista kivoista jutuista?
lukemaan!!!
Miksi en saisi esittää kysymystä kolmekolmoselle?
Miten se liittyy lukutaitooni?
kun kaverit pitää sitä urheilupäiväkirjana,50km lenkkiä tänään,vielä illalla salille ja aamulla maratoonille ym ym
Jos kijroittaa ihan yleisesti elämästään FB:ssä niin asia on ok. Ne elän niin onnelista elämää päivitykset eivät korostu, vaan ovat osa muiden päivitysten joukossa. Jos taas rakentaa koko FB-profiilinsa sille kuvalle että koko ajan menee ihan mielettömän hyvin ja elämä on täydellistä, ja sitten se pilvilinna romahtaa (minkä läheisimmät ovat tienneet jo ties miten pitkään) niin toki se herättää kysmyksiä, ja suoraa sanottuna, minusta ihan aiheesta.
Ikävää vaan on se, että joku muu joutuu tahtomattaa selventämään asioita. Jos on ns. tavallisia päivityksiä niin ei kukaan niitä muista/kiinnitä huomiota. Mutta jos on vaan esillä se mun elämä on niin täydellistä päivitykset, niin toki ihmisiä asia kiinnostaa, miksi ne erosivat tm. kun vaan hehkutettu kuinka ihanaa elämä on.
Painotan sitä, että jos ns. realistisesti laittaa tilapäivityksiä ei ongelmia tule. Mutta jos elää FB:ssä jotain ns. täydellistä elämää (moni ei tiedä muuta kun ne päivitykset ja muodostaa sitä kautta kuvan) niin kyllä se aika shokki on jos tutuille valkeneekin että "maailman ihanan hääpäivä, mä niin rakastan mun murua" päivityksen jälkeen seuraava on "on taas sinkku".
ja oleellista on sekin, että minkä takia pitää tehdä siitä elämästä FB:ssä niin ihanaa, jos totuus on ihan muuta? Vaihtoehtona ei ole se että vaan itkee miten kamalaa kaikki on, vaan se että päivittää realistisemmin asioitaan. Eli joku päivä laittaa jonkun kivan jutun (sain aamiaisen vuoteeseen) joskus jonkun neutraalin (millon kesä tulee, en jaksa pakkasia) joskus jonkun informatiivisen (myynnissä keittiönpöytä, tässä kuva) ja joskus joku surullinen (mies ei muistanut hääpäivää) jne.
ihmisyhteisön jäsen kiinnittää huomiota myös toisten ryhmän jäsenten käyttäytymiseen. Jos se käytös on jotenkin kummallista, niin kyllähän se nyt pohdintaa herättää.