Miksi FBstä onb tullut leuhkintakanava?
Olen huomannut, että iso osa tuttavistani päivittää FB-profiiliaan vain, kun on jotain kehuttavaa. Tyyliin tiedotetaan jostain matkasta tms. Äsken yksi kirjoitti ja kehui heidän ostaneen uuden auton, kirjoitti siitä pitkällisesti.
Itse laitan FBhen hauskoja ja iloisia päivityksiä.
Mutta en oikeasti osaa alkaa kehumaan. On meillekin tulossa kesäkuun alussa uusi auto - ja jopa kalliimpaa mallia, kuin tuo, josta tuttava kirjoitti - mutta ei tulisi pieneen mieleenikään siitä kirjoittaa jonnekin FBiin.
No, matkoilta olen toki minäkin tehnyt päivityksiä.
Vai miten on. Pitäisikö munkin nyt hehkuttaa tuota autoa, miten eilen tuli postissa jo avaimenperä ja joku dvd-levy, jota katsomalla voi tulevaa autoa jo fiilistellä?
Kommentit (48)
En yhtään tajua tuollaista pellemeininkiä, että esim se matkasta kertominen on KEHUMISTA? Häh? Fbssa yleensä on YSTÄVIÄ JA SUKULAISIA kavereina, joille on kiva kertoa ILOINEN juttu siitä, että pääsee matkalle.
Kuulostaa kateelliselta ja katkeralta tuollainen lässytys.
En yhtään tajua tuollaista pellemeininkiä, että esim se matkasta kertominen on KEHUMISTA? Häh? Fbssa yleensä on YSTÄVIÄ JA SUKULAISIA kavereina, joille on kiva kertoa ILOINEN juttu siitä, että pääsee matkalle.
Kuulostaa kateelliselta ja katkeralta tuollainen lässytys.
tajuta paljoa muutakaan :) Auttaa kummasti jos osaa lukea.
Siis ihmisiä ärsyttää se, että jollakin ei ole koskaan mitään muuta sanottavaa kuin se, että A. ostin kalliin auton/asunnon tms. B. Lähden kalliille matkalle C. muuta vastaavaa. Tietenkin ihmiset ovat iloisia tällaisista asioista, siis sekä asian saaja että tuttava. Mutta se on KUMMALLISTA jos ihmisellä ei ole ikinä muuta asiaa. MIKSI nämä asiat ovat sellaisia, että niistä kirjoitetaan FB:hen jos kerran mikään muu ei ole?
Tuon matkoista ilmoittamisen ymmärtäisi, jos kyseessä olisi ilmoitus siitä, että "en ole tavoitettavissa koska olen 3 kk Aasiassa". Näitäkin tulee, mutta tässä ketjussa puhuttiin eri asiasta.
Tarkennukseksi vielä, että en todellakaan kannata negatiivisia päivityksiä. Iloisista asioista on mukava lukea. Mutta niistä voi kertoa monella tavalla ja monella tarkoitusperällä...
Minusta ei ole päivittämään jokapäiväisyyksiä, heräsin, join kahvia, olin töissä... Eikä liirumlaarumia, kaunis ilma, olipahan myräkkä, kahvi on loppu
Mä kirjottelen harvakseltaan, silloin kun mulle on tapahtunut jotain "erikoisempaa". Moneen kuukauteen saattaa silloin mahtua vaikka vain se matkapäivitys.
jos se jotakuta ärsyttää, ei voi mitään
itsestään. Minusta saa kertoa vapaasti uusista autoista, ei se ole minulta pois, enkä minä kirjoita autoistamme, koska ne vaan ei minua niin hirveästi kiinnosta. Mutta ap tuntuu kuitenkin haluavan meidän tietävän, että hänellä on hienompi auto, mutta hän ei 'parempana' ihmisenä siitä voi facebookissa kehua, ja nyt ottaa päähän, kun muut luulevat, että jollain muulla on hienoin auto.
Monella on facebookissa sekä ystäviä että tuttuja, ja niille tutuille ei aina muutenkaan jaeta niin syvällisiä, joten tuollainen pinnallinen juttu kuten uusi auto tai matkoilla käyminen sopivat sinne kuin nenä päähän. Jos se tuntuu pahalta, niin kannattaa itse miettiä, että miksi.
kun mun viestit vaan karkaili... sori! ;D
t. 3, 4 ja 5
Olet ärsyttävä. Oot niin parhautta että.
kukaan ei kuitenkaan osaa sanoa mitään muuta kuin "mieti itse, miksi ärsyynnyt".
No okei, yritetään.
-Olenko kateellinen? Joskus tietysti voin olla, mutta en kyllä mitenkään ehdi ja jaksa kadehtia jokaista FB-kavereitteni matkaa. Tulee sitä itsekin matkustettua. Autot eivät kiinnosta, enkä sellaista tarvitse, joten en ymmärrä miten voisin olla kateellinen sellaisesta. Kateus ei siis ole syy.
-Haluaisinko itse lesoilla matkoilla ja autoilla, mutta en kehtaa? Hmm, ei. Kerron tällaisista melkein aina, jos muistan tai ehdin.
-Onko syy siinä, että en näe mitään mieltä kertoa ihmisille ainoastaan matkoistani? Joo, näin kyllä on.
-Ärsyynnynkö, kun joku toimii eri tavoin kuin minä? En. Monet päivityskäytännöt ovat erilaisia kuin omani.
-Onko minusta säälittävää ja kummallista se, että täytyy olla FB:ssä, mutta ei halua kertoa siellä mitään? Vähän joo.
-Tuntuuko minusta siltä, että ihmisen elämässä ei oikein tapahdu mitään, jos matkat tai ostokset ovat ainoa syy päivittää? Kyllä joo.
Ok, nyt löytyi. Tämä ärsyyntyminen kertoo minusta sen, että olen ihminen, jota ärsyttää se, että joku on esillä, mutta ei anna itsestään mitään muuta kuin sellaista, minkä ajattelee tekevän vaikutuksen muihin. Joten se mitä hän antaa, on minusta hiukan omituista ja moukkamaista käytöstä. Se kertoo myös sen, että oletan tietyllä tavalla toimivien ihmisten olevan yksinkertaisia/pätemiseen taipuvaisia/vähän surullisia, koska he eivät tunnu ymmärtävän vallitsevaa käyttäytymiskoodistoa.
Ehkäpä se kertoo myös sen, että olen itsekin hiukan simppeli, kun en vain tajua, miksi ihminen toimii noin, jos kyseessä ei ole päteminen vaan halu jakaa ilonsa. Miksi sitä iloa ei ole koskaan muulloin, ainakaan jaettavaksi asti?
se viestin sisällön valheellisuus.
Että elämä olisi muka pelkkää matkaa ja uusia autoja.
Ei nuokaan päivitykset ärsytä, jos kirjoittajalla on välillä realistisempaakin viestittävää. Jotain arkisempaa.
Kateudesta ei ole kyse, minä matkustan enemmän kuin suurin osa tuttavistani. Samoin suunnitteilla uuden makean auton osto :)
kivaa tai menee hyvin :)
MUTTA matkoista kirjoittamista ETUKÄTEEN en ymmärrä. Jälkikäteen ok mainita, mutta ei ennen. Ihan siksi, että FB:tä voi lukea kuka tahansa, niissä omissakin kavereissa voi olla vanha koulukaveri tm. joka aikanaan oli kiva mutta nykyään eksynyt kaidalta tieltä +joku kaveri voi näyttää kaverilleen jotain ja siinä samalla näkee että kappa Maija matkoilla seuraavat kaksi viikkoa.
FB on hyvä juttu, mutta sellä kannattaa olla varovainen. Eli miettiä mitä tietoa jakaa, viaton päivitys "Perheen kanssa seuraavat 2 viikkoa Kreikassa" voi joillekin tarkoittaa =talo tyhjillään kaksi viikkoa =mennääs keikkaan se.
Samoin moni muu juttu voi olla liian avoin, eli sisältää tietoa jota ei halua jakaa kaikille.
Hyvä lähtökohta on se, että julkaise FB:ssä vain ja ainoastaa sitä tietoa minkä voisit huutaa megafonilla keskellä kaupunkia, eli kuka tahansa voisi sen tietää. Ja koskee siis päivityksiä ja muita tietoja. FB ei ole aukoton, esim. itselläni kaveri joka ei ole itse FB:ssä, mutta aina tietää kaiken siskonsa kautta, joka on FB:ssä.
yksinkertaista ajattelua joillain, kun eivät ymmärrä mitään muuta syytä selitykseksi kuin kateuden.
Kuinkakohan monta kertaa tässäkin ketjussa sanottiin, että on eri asia jos ihminen päivittää muutakin, silloin ei ärsytä. Kummasti kateus herää vain näiden kohdalla, jotka eivät päivitä mitään muuta :O
Se, että sinä kadehdit aina ja kaikkia, ei tarkoita sitä, että muutkin tekevät niin.
se, että niin moni täällä ajattelee, että kaikkien tulisi jakaa elämänsä facebookissa. Niin ne matkat, lapset kuin arkiset ja huonotkin hetket.
Itse olen oikeastaan aina paikalla, mutta päivitän ehkä kerran vuodessa just jostain matkasta, muutosta tms. En koe mitään tarvetta päivittää jotain "nyt lenkille" "tentti ohi, huhhuh" - ei se kiinnosta ketään. Tuskin se matkakaan tosin kiinnostaa, ja usein poistan nuokin päivitykset ennen pitkää, etenkin jos kukaan ei kommentoi niitä.
on väylä esitellä itseään parhaassa valossa. Sinne voi päivittää juuri sitä mitä itse haluaa, ja joillakin on se tyyli että esittelevät omaa elämäänsä kiiltokuvamaisesti. Tuossa ei ole mitään pahaa, mutta se ihmetyttää, että eivätkö itse nää sen valheensa taakse? tarkoitan sitä, että miksi joku joka on eroamassa miehestään, saamassa potkut töistä, ja jolla on pikavippejä monen tonnin edestä, jaksaa päivittää "On niiiin rakastunut!
niin sitten saa laittaa positiivistä?
Mikä siinä on vaikea tajuta että kaikki ei halua tai koe tarvetta jakaa siellä kaikkia ihan arkipäivän juttuja vaan just niitä kohokohtia.
Se ettei aamulla ilmoita heränneensä tarkoita sitä ettei olisi herännyt tai ettei raportoi lasten kiukkuamisista, ettei sitäkin tapahtuisi. Mutta se etten halua raportoida jokaista arkipäivän asiaani ei tarkoita sitä että haluan leuhkia jollakin minkä itse katson mukavaksi asiaksi kertoa muille.
Mitä valheellista siinä on? Varmasti jokainen jättää jotain kertomatta, joku enemmän joku vähemmän. Ei kai tarkoitus olekaan raportoida koko ajan ja kaikesta (tai no joillain on)
on väylä esitellä itseään parhaassa valossa. Sinne voi päivittää juuri sitä mitä itse haluaa, ja joillakin on se tyyli että esittelevät omaa elämäänsä kiiltokuvamaisesti. Tuossa ei ole mitään pahaa, mutta se ihmetyttää, että eivätkö itse nää sen valheensa taakse? tarkoitan sitä, että miksi joku joka on eroamassa miehestään, saamassa potkut töistä, ja jolla on pikavippejä monen tonnin edestä, jaksaa päivittää "On niiiin rakastunut!
Ihana elämä" "Lähtee töihin riemumielellä, ei ollenkaan maanantaifiilis" "Tuhlasi itseensä, ehkä 300e laukku on kallis mutta kerran täällä vaan eletään".
Eli miksi pitää valehdella? Oikeammin päivitykset olisivat "Muuttaakohan jarmo jo tämän kuun aikana pois" "Vittu ei yhtään kiinnosta mennä paskapaikkaan lusiin 8h ajaksi kun kohta duuni loppuu" ja "Ulosottoviranomainen soittelee, luottotiedot menny, pitää lainata äitiltä rahaa jottaa saa lapset ruokittua".
Ja se pointti on siis siinä, että kaikki läheisimmät tietävät että asiat huonosti, miksi pitää FB:ssä esittää jotain ihan muuta? En ymmärrä.
niille lähimmäisille vaain monelle muullekkin. Ei kaikkea paskaa halua kertoa kaikille vaan vain ainoastaan niille lähimmille.
Face on sellainen yleipäivityspaikka kaikille
Mutta onko käynyt mielessä, että positiiviset ihmiset osaavat olla onnellisia lähes koko ajan? Minä tunnen itseni onnelliseksi, vaikka jotkut asiat eivät olisi hyvin. En ole "herne-patjan-alla-prinsessa", vaan siedän takapuoleni alla isommatkin kivet. Sitä paitsi, jos minulla on ihana päivä lasteni kanssa, voin ihan hyvällä omalla tunnolla kirjoittaa siitä, vaikka mieheni kanssa olisin tapellut. Minun mielestäni ei ole edes fiksua kirjoittaa riidoista. Sovinnothan ovat usein niin suloisia, että tekeekin mieli hehkuttaa rakkautta. En oikeastaan ymmärrä miksi kenenkään toisen päivityksistä pitää tehdä ongelma itselleen? Olette liian paljon Facebookissa, jos joudatte murehtimaan toisten päivityksiä.
että kun näkee yhteisiä tuttuja (jotka eivät siis niin läheisiä) heillä on tietty kuva. On vaikea arpoa sen välillä että sanooko joo hyvin sillä menee, vaikka tietää että elämä on helvettiä, vai pitääkö korjata toisen vääriä käsityksiä. Esim. sukulaisissa moni elää sen FB kuvan mukaan, ja on sitten aika tyhmää mennä serkun yo-juhlissa sanomaan että joo X:llä menee tosi hyvin, ja kappas kun sitten huonot uutiset 2vko:a myöhemmin kantautuvat suvun korviin, saa itsensä näyttämään tyhmältä, eikö sekään mitään muka huomannut jne.
se, että niin moni täällä ajattelee, että kaikkien tulisi jakaa elämänsä facebookissa. Niin ne matkat, lapset kuin arkiset ja huonotkin hetket.
Itse olen oikeastaan aina paikalla, mutta päivitän ehkä kerran vuodessa just jostain matkasta, muutosta tms. En koe mitään tarvetta päivittää jotain "nyt lenkille" "tentti ohi, huhhuh" - ei se kiinnosta ketään. Tuskin se matkakaan tosin kiinnostaa, ja usein poistan nuokin päivitykset ennen pitkää, etenkin jos kukaan ei kommentoi niitä.
siellä sitten? Miksi ylipäätään päivität mitään? Mitä haet siitä matkasta kertomisella? Muuton nyt tajuaa, kun siitä päivittämisellä on informaatioarvoa tutuillesi, mutta matka..??
roikkuu päivät fb mutta päivitys tulee vain juuri matkan alla tai kun on uusi auto tai moottoripyörä.
se ON ärsyttävää!!