Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen hyväksi tekisin testamentin? (Yksinäisen ihmisen ongelma.)

Vierailija
03.05.2012 |

Olen ainoa lapsi, ei omia lapsia. Olen perinyt edesmenneiltä vanhemmiltani asunnon ja kesämökin. Etenkin kesämökki on rakas paikka, koska olen viettänyt siellä koko lapsuuteni ajan kesät ja muut lomat. Se on nykyään aika arvokaskin, koska se sijaitsee lähellä Helsinkiä ja se sopisi asuinkäyttöönkin.

Olen nyt ajatellut tehdä testamentin, koska luonnollisia perijöitä ei ole. Sukulaisten kanssa en ole tekemisissä, joten joku muu pitäisi keksiä. Olin salaa toivonut, kun eräs ystäväni sai iltatähden, että minua olisi pyydetty kummiksi. Olisi ollut mukava seurata lapsen kasvamista ja hän olisi ollut sopiva sitten perimään omaisuutenikin. Ystävälläni on kuitenkin useampi sisarus, joten heistä löytyivät kummit. Eivätkä he oikeastaan pidä yhteyttä muutenkaan (eivät mm. kutsuneet ristiäisiin).

Jokin yhdistys voisi olla ok, mutta etenkin kesämökki olisi kivempi jättää jollekulle tutulle ihmiselle.

Mitäköhän tekisi?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi ehkä majoittua jonkin aikaa mökilläsi syöpää sairastavan lapsen rankimpien hoitojen aikaan?

Vierailija
22/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein harmittaa ettet ole minun tuttavani. Tai ainakaan puhu minun perheestäni. Mun lapsille ei ole odotettavissa isoakaan perintöä. Omilta vanhemmiltani tuleva perintö jää hyvin nimelliseksi - ehkä 3-4000€. Miehen puoleltakaan ei ole suuren suuria odotettavissa. Eikä kummallakaan ole rikkaita sukulaisia.

Olisi niin ihanaa antaa lapsille perinnöksi joku sukumökki tai perintötila, mutta sellaiseen ei nyt vaan ole mahdollisuutta.

Itse varmaan sinun sijassasi ottaisin jonkun tukilapsen. Tai vaihtoehtoisesti vaan testamenttaisin kaiken ystäväsi lapsille. Voithan osallistua lasten elämään olematta kummi. Ala itse aktiiviseksi ja sovi tapaamisia ja vie aina jotain tuliaisia lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kummilapsi esim. World Visionin tai Planin kautta. Tokikaan heillä ei ehkä olisi kaukana pohjolassa olevalle mökille käyttöä mutta sen myynnistä tulevilla varoilla lapsi (tai lapset) saisivat kunnon koulutuksen ja eväät elämään. Ja osaisivat varmasti arvostaa sitä! Monilla noista lapsista ei ole edes omaa vesihanaa talossa (ja talokin voi olla lannasta tehty). Myöskin voit lahjoittaa suoraan esim. Planille mutta muutama kummilapsi jakamssa "pottia" auttaisi todella montaa ihmistä pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
24/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi jollekin lähialueesi partiolippukunnalle. Heillä olisi varmasti ympärivuotista käyttöä tuolle mökille. Varsinkin olisi hienoa, kun se olisi lähellä pääkaupunkiseutua. Ja vaikkei paikka mielestäsi sovikaan leiritoimintaan, niin partiolaisille "tukikohdaksi" se olisi varmasti oivallinen... sisällä voisi ainakin valmistaa ruuat, mutta majoitus hoituisi ulkona

Vierailija
25/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän toivottavasti ole aivan haudan partaalla. Joka tapauksessa siis perinnönsaaja olisi varmaan aikuisiässä?

Jotenkin tämä haiskahtaa provolta, jolla saadaan mammat riehaantumaan mahdollisuudesta, että heidän lapsensa perisi varakkaan lapsettoman. :)

Minullakaan ei ole näköpiirissä sopivaa perijää. Mieheni kanssa olemme tekemässä keskinäistä testamenttia ja omat vanhempani ovat elossa. Haluan kuitenkin sulkea (ainakin toistaiseksi) lapsettoman sisarukseni perinnön ulkopuolelle ja vanhemmillani on enemmän omaisuutta kuin minulla. Jos kuolen ennen heitä, sisarukseni saa heiltä sen miljoonaomaisuuden tai joka tapauksessa puolet siitä. Itse en ole kovin varakas.

Olen ajatellut jotain yhdistystä, mutta kohde ei ole selvillä. Luonnonsuojelu on sydäntäni lähellä, olen WWF:n tukija. Ehkä kamalaa sanoa, mutta olen mielestäni katkeamattoman työurani aikana tukenut riittävästi huonosti toimeentulevia lapsiperheitä Suomessa, ehkäisyvalistuskin olisi mieluisampi kohde.

Vierailija
26/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen ole pakko olla kummilapsi, eikä aloitteen ole pakko tulla lapsen vanhemmilta, vaan voit ihan muutenkin, ihan itse esimerkiksi pyytää lasta kyllä tai mökille vieraaksesi tai teatteriin tai heurekaan tai muuhun puolikehittävään oheistoimintaan. Sen lapsen ei myöskään tarvitse olla pikkuvauva - itse asiassa vähän vanhemman lapsen kansas tuommoinen toiminta on paljon helpompaa, kun lapsi VOI jo liikkua ilman vanhempiaan ja pärjää muutaman päivän mökkivieraana, osaa jutella sulle hauskoja ja vahdinnassakin pääsee vähemmällä.

Näin meidän lapsettomista (ja lapsellisistakin) sukulaisista tai tuttavista monet ovat menetelleet meidän lapsen kanssa ja näin minä olen menetellyt joidenkin sukulaislasten kanssa (vaikka siis omakin lapsi on). Mitään perintöjä en kyllä usko tästä kenellekään seuraavan, sillä kukaan tuskin on ihan heti kuolemassa. Mutta kaikki kumminkin saavat huvia siitä, että tutustuvat uusiin ihmisiin ja persooniin ja lapset saavat aineksia kehitykseensä ja kasvuunsa. EHkä ap:kin voisi ajatella näin?

Perintöveroista ei nyt kannata kyllä huolehtia. Toki ne on maksettava ja ei-rintaperillisillä ne on korkeammatkuin rintaperillisillä, mutta ehkä ap:n kuolemaan on vielä sen verran aikaa, että nyt lapset ehtivät kerätä pari tonnia veroihin annettavaakin - jos ap:lta itseltään ei sitä satu jäämään.

Vierailija
27/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoittaudun vapaaehtoseksi perijäksi jos ap ei keksi ketään muuta :D

Vierailija
28/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kummilapsi esim. World Visionin tai Planin kautta. Tokikaan heillä ei ehkä olisi kaukana pohjolassa olevalle mökille käyttöä mutta sen myynnistä tulevilla varoilla lapsi (tai lapset) saisivat kunnon koulutuksen ja eväät elämään. Ja osaisivat varmasti arvostaa sitä! Monilla noista lapsista ei ole edes omaa vesihanaa talossa (ja talokin voi olla lannasta tehty). Myöskin voit lahjoittaa suoraan esim. Planille mutta muutama kummilapsi jakamssa "pottia" auttaisi todella montaa ihmistä pidemmällä aikavälillä.

Ei todellakaan ole järkeä lahjoittaa jotain vesihanaa kehitysmaahan. Lannasta tehdyssä talossa ja ulkohuusissa ei ole yhtään mitään vikaa! Ja "muutama kummilapsi" jakamassa miljoonien pottia sekoittaisi kyllä aika ikävällä tavalla kehitysmaalaisten elämän - ellei sitten pomot vetäisi välistä tyypilliseen kehitysmaatyyliin.

Vierailija
29/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaa mammojen puntteihin tutinaa kun kaikki miettii onko tuttavapiirissä lapseton vanhapiika joka olisi kannattanut pyytää kummiksi

Vierailija
30/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luota kirkkoonkaan enää. Tampereella moni on ostanut ainaishaudan. Maksoi todella suuren summan ja luvattiin ikuiseksi. Isovanhempieni ikäluokkaa niissä on runsaasti. Nyt ne ollaan muuttamassa maksullisiksi. Todella vääryys. Kirkkoon ei voi luottaa. (Jumalaan kyllä, mutta se on ihan eri asia.)

Tukiperheenä olevaksi sun kannattaisi ilmoittautua. Tosin ällöttävää, jos sen lapsen äiti koko ajan kyttää sitä, että ehkä hänen lapsensa sut vielä perii, kun sulla ei ole omia lapsia.

Voisitko harkita ottavasi sijoitettavan lapsen? Siihen ainakin tutustuisit kunnolla.

Ota kesäksi Pelastakaa lapset ry:stä kesälapsi mökillesi. Meillä oli sellaisia, kun olin pieni. Ne on köyhiä tai hankalasta perheestä tulevia lapsia, jotka halutaan kesänviettopaikkaan, kun vanhemmilla ei ole mahdollisuutta tarjota. Esim yh keskustasta tai vaikka jonkun juopon kaupunkilaisperheen lapsi.

Vierailija
31/67 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ikävää, jos kaikki menisi automaattisesti valtion pohjattomaan kassaan. Silloin tietysti hyötyjiä olisi tosi iso joukko, mutta kellään ei olisi yhtään sen mukavampaa kuin on muutenkin.

AP

Itsekin tällaisen vuoden jälkeen, kun perhe hajosi ja lapset joutuivat erilleen, kaipaisi kovasti jonkinlaista tukihenkilöä lapsille - ja itsellekin välillä. Taloudellinen tilanne romahti eron myötä, joten on vaikea keksiä paikkaa, jossa lomaillakaan lasten kanssa, kun kaikki maksaa nykyään niin paljon. Olisi hienoa, jos lahjoittaisit mökkisi jollekin yhdistykselle, joka vuokraisi sitä nimellistä korvausta vastaan vähävaraisille perheille tai yksinäisille. He osaisivat arvostaa paikkaa, ja siitä olisi iloa mahdollisimman monelle.

Kaipaat ympärillesi rakkaita ihmisiä ja haluat kuulua osana "perheeseen". Voisitko mennä mukaan esim. yksinhuoltajaperheiden tapaamisiin ja tutustua siellä ihmisiin. Kenties löytäisit sitä kautta ystäviä ja lapsen, jolle haluaisit perintösi antaa?

Upeaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. Paljon auringonsäteitä elämääsi! :)

Vierailija
32/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotan tukihenkilötoimintaa. Monen yksinhuoltajan lapsi esimerkiksi on vaikka tukiverkkoa ja mielellään viettäisi esim. kanssasi siellä mökillä aikaa.

Vierailija
33/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut naimisissa kauan sitten ja eronnut. Olisin kyllä halunnut uuden miehen ja lapsiakin, mutta ei osunut oikeaa kohdalle.

Se mitä olen kertonut, on totta. Tällaisia kaltaisiani ihmisiä on varmasti paljon, koska nykyään niin monet elävät yksin.

Haluaisin testamentata kaiken yhdelle ihmiselle. Sain kerran itse sellaisen perinnön, joka oli osuus isosta omaisuudesta. Koska meitä perijöitä oli melkoinen liuta, kukaan ei saanut lopulta kovinkaan paljon eikä perinnöllä ollut juuri muuta kuin symbolista arvoa. Yhden tai kahden ihmisen elämään sillä perinnöllä olisi ollut jotain todellista merkitystä.

Nuo kehitysmaakohteet eivät innosta, koska olen jonkin verran nähnyt sitä elämää siellä. Kehitysmaiden ihmiset kuvittelevat, että Euroopassa kasvaa raha puissa ja että heidän jotenkin automaattisesti kuuluu saada osansa "sadosta".

AP

ja haluaa mammojen puntteihin tutinaa kun kaikki miettii onko tuttavapiirissä lapseton vanhapiika joka olisi kannattanut pyytää kummiksi

Vierailija
34/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, saako niitä lapsia edes noin vaan, enkä ehkä enää ole riittävän nuori ja energinen hoitamaan (ongelmaista) lasta.

Tuttavaperhe olisi paras vaihtoehto, mutta väkisin en tietenkään voi mihinkään perheeseen tunkea ystäväksi. Tuntuu siltä, että perheet seurustelevat keskenään. Kummeiksikin pyydetään pariskuntia tai lähisukulaisia.

AP

Minä en luota kirkkoonkaan enää. Tampereella moni on ostanut ainaishaudan. Maksoi todella suuren summan ja luvattiin ikuiseksi. Isovanhempieni ikäluokkaa niissä on runsaasti. Nyt ne ollaan muuttamassa maksullisiksi. Todella vääryys. Kirkkoon ei voi luottaa. (Jumalaan kyllä, mutta se on ihan eri asia.)

Tukiperheenä olevaksi sun kannattaisi ilmoittautua. Tosin ällöttävää, jos sen lapsen äiti koko ajan kyttää sitä, että ehkä hänen lapsensa sut vielä perii, kun sulla ei ole omia lapsia.

Voisitko harkita ottavasi sijoitettavan lapsen? Siihen ainakin tutustuisit kunnolla.

Ota kesäksi Pelastakaa lapset ry:stä kesälapsi mökillesi. Meillä oli sellaisia, kun olin pieni. Ne on köyhiä tai hankalasta perheestä tulevia lapsia, jotka halutaan kesänviettopaikkaan, kun vanhemmilla ei ole mahdollisuutta tarjota. Esim yh keskustasta tai vaikka jonkun juopon kaupunkilaisperheen lapsi.

Vierailija
35/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin laittaisin jollekin järjestölle, jolloin siitä olisi mahdollisimman paljon iloa. Yhdelle antaessa on iso riski, ettei asiaa osata arvostaa. Esimerkiksi kirkko tai jokin yhdistys voisi olla hyvä kohde. Esimerkiksi partiolippukunta, urheilusäätiö, vanhussäätiö tai vaikka marttakerho tai leijonaemot. Kodittomat koirat eivät suoraan mitään mökillä tee, joten eläimille en antaisi. Rahalle olisi heillä enemmän käyttöä.

Erityisesti nostaisin esille kehitysvammaiset ja vanhukset, sillä heille harvemmin annetaan perintöjä tai edes kunnollista virkistäytymismahdollisuutta. Syöpälapset ja sydänlapset sen sijaan saavat usein isojakin lahjoitussummia, joten huonolla tuurilla hukkuisi muiden joukkoon.

Vierailija
36/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

houkuttelee jonkun köyhän perseaukisen äidin "ystäväkseen", joka antaa sitten lapsensa hänelle hyväksikäytettäväksi.

tässä on takana joku tuollainen juoni. ja ämmät menee halpaan.

Vierailija
37/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

houkuttelee jonkun köyhän perseaukisen äidin "ystäväkseen", joka antaa sitten lapsensa hänelle hyväksikäytettäväksi.

Täällä kun ei pysty edes antamaan yhteystietoja, eikä kai nyt kukaan pelkän perinnön toivossa nuutenkaan ryhdybtutustumaan.

Tosin minusta ap:n motiivi on kummallinen siinäkin tapauksessa, että hän tosiaan etsii itselleen perillistä. Sinänsä sen ajatuksen pystyn ymmärtämään - haluan itsekin jättää omaisuuteni joillekuille merkityksellisinä kokonaisuuksina. Mutta ei ihmissuhde voi perustua sille, että tuo on mun tuleva perillinen. Siitä seuraa lopulta vain se, että alkaa asettaa toiselle vaatimuksia, sun pitää olla tälainen, kun peritkin. Ihmissuhteen pitää olla sen itsensä takia.

Vierailija
38/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole houkuttelemassa täällä ketään yhtään mihinkään eikä kukaan varmasti tunnista minua.

AP

Vierailija
39/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi juuri ystäväperhe olisi paras ratkaisu. Vaatimuksia en voisi asettaa, koska en kertoisi perinnöstä ainakaan näillä näkymin.

AP

Täällä kun ei pysty edes antamaan yhteystietoja, eikä kai nyt kukaan pelkän perinnön toivossa nuutenkaan ryhdybtutustumaan.

Tosin minusta ap:n motiivi on kummallinen siinäkin tapauksessa, että hän tosiaan etsii itselleen perillistä. Sinänsä sen ajatuksen pystyn ymmärtämään - haluan itsekin jättää omaisuuteni joillekuille merkityksellisinä kokonaisuuksina. Mutta ei ihmissuhde voi perustua sille, että tuo on mun tuleva perillinen. Siitä seuraa lopulta vain se, että alkaa asettaa toiselle vaatimuksia, sun pitää olla tälainen, kun peritkin. Ihmissuhteen pitää olla sen itsensä takia.

Vierailija
40/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nimeä kilpikonnalle edunvalvoja. Sitten se, joka suostuu konnan adoptoimaan, saakin yllätyksenä omaisuutesi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän