Kuntosalilla on TYLSÄÄ, miten te viihdytte siellä?
Sain kunto-ohjelman. Olen nyt kaksi viikkoa sitä noudattanut, käynyt salilla 3x/vko. Mutta sinne meneminen on aina pakkopullaa ja se 45 min-tunti, joka ohjelman läpivientiin menee, on aika pitkäveteinen.
Maisemat ei vaihdu, mitään virikkeellistä ei tapahdu. Istun vaan laitteessa ja väännän ja lasken 10-15. Odotan puoli minuuttia. Sama uudelleen. Lähisali ei ole edes kovin kaunis, vaikka lähes kaikkihan ne on sellaisia kellareita, missä olen käynyt. Sellasia todella ankean näköisiä paikkoja, vaikka olisi kalliimpikin sali, ihan kuin olisi jossain autotallissa tms.
Mulla on vilkkaat aivot ja kaipaan älyllisiä virikkeitä. Mitään äänikirjaa tms en pysty samalla kuuntelemaan, kun teen ohjelmaa, se on kuitenkin sen verran rasittava, että ei pysty keskittymään mihinkään juonelliseen juttuun. En jaksa kuunnella tunnin ajan jotain rokki/poppimusiikkia eikä klassinen/jazz oikein istu kuntosaliharjoitteluun.
Mikä neuvoksi? Mistä löytyisi Turun suunnalla joku sali, joka olisi visuaalisesti miellyttävä ja jonka ikkunoista avautuisi kauniit maisemat, eikä tyyliin joku parkkipaikka tai katu?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:07"]
Jos ei vaan ole kauhean "fyysinen" ihminen, niin kyllä silloin kaikki liikunta on enemmän tai vähemmän tylsää. Eikä muuten kaikille todellakaan tule mitään hyvän olon tunnetta treenin jälkeen, itselleni ei ainakaan ole ikinä tullut, vaikka olen elämäni aikana montaa lajia kokeillut. Olen aina harrastanut jonkin verran liikuntaa, koska koen, että se on jollain tavalla pakollista ihmiselle ihan terveyden ja ehkä ulkonäönkin kannalta, mutta ei se tosiassa koskaan mitään kauhean kivaa ole ollut, vaan ennemminkin tylsä mutta elämään kuuluva asia, kuten hampaiden pesu tai siivoaminen.
[/quote]
Haluaisin kuitenkin löytää sellaisen kiinteyttävän liikuntalajin, josta oikeasti nauttisin ja jota tekisin mielelläni. Kävelyn ja uinnin lisäksi, joista nautin.
Olen myös välillä kokeillut kaikenlaista. Ei niihin vaan tule sellaista himoa kuin vaikka kirjan lukem
No mainitsit jo sen uinnin. Se on hyvä liikuntalaji. Mikset tee sitä kolme kertaa viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Salilla on tylsää! Siksi lopetinkin.. ja olen sitä mieltä, ettei kannata pilata niveliänsä ym. kovalla rehkimisellä, ihan tavallinen kotijumppa ja lenkkeily riittää.
Hölkkälenkki, hiihto, uinti, kaikki hyviä ja mukavia liikuntamuotoja, ja antavat enemmän kuin tyhjänpäiväinen hinkkaaminen salilla. Kaikki ne vanhat bodarit on ihan romuina...samaten kaikki raskaan työn raatajat. Säästäkää itseänne.
Kaikki vanhat bodarit on romuina = ei kannata treenata salilla.
Kaikki vanhat ihan sama mitkä urheilijat on romuna, onko siis parempi vain olla paikoillaan liikkumatta. Tosin sekin tappaa.
Ehkä kohtuus kaikessa olisi ratkaisu.
Mutta AP, jos sua ei sali nappaa, niin älä sinne mene. Hommaa lihaskuntotreeniksi joku kotijumppa tai vastaavaa, jonka voit toteuttaa vaikka meren rannalla. Et sä tarvi kuntosalia mihinkään jos tavoite on vain hieman vahvistaa lihaksia ja ylläpitää toimintakykyä. Loppujen lopuksi vaikkapa muutaman kahvakuulan, kuminauhan ja leuanvetotangon hankkii suhteellisen pienellä rahalla ja niillä pystyy treenaamaan koko kehon tehokkaasti. Ja ihan alkuun ei tarvitse yhtään mitään.
Menetkö väsyneenä salille? Työpäivän jälkeen? Minä käyn salilla aina ennen työpäivää: jaksan paremmin fyysisesti ja henkisesti. Jos menen työpäivän jälkeen, motivaatio on huonompi ja on tylsää. Käyn salilla, että saan ylläpidettyä toimivan kropan vaatimat lihakset. En rehki älyttömien painojen kanssa.
Liikunnan pitäisi olla itselleen hauskaa ja mielenkiintoista jotta siitä osaisi nauttia. Itse olen aina vihannut kuntosaleja ja pitänyt kaikkea siellä tehtävää nimenomaan umpitylsänä.
Omat lajini ovatkin aina olleet dynaamisempia, kuten tanssi ja telinevoimistelu lapsena ja aikuisena olen hurahtanut kamppailulajeihin. Pakko olla aivot päällä koko treenien ajan, ja se pitää ne mielenkiintoisina vuodesta toiseen. Ehkä tylsimmät urheilulajini ovatkin uinti ja ulkona lenkkeily, ne menevätkin melkein meditaatiosta.
Mutta ei siellä salilla kannata huhkia jos se on oikeesti tylsää! On tusina muita lajeja joita voi kokeilla :)
Mä teen aina niin, että talvella sauvakävelen ja teen kuntojumppaliikkeitä/venyttelyä (esim kyykyt ja puolipunnerrukset) tiettyjen puiden/penkkien kohdilla lenkkini yhteydessä. Vaikka kaupungin keskustan läheisyydessä asunkin, valitsen lenkkireitit metsäisistä paikoista.
Kevään/talven/syksyn teen pyörälenkkiä + teen yläkropan lihastreenin aina tietyllä ulkokuntosalilla. Se on parempaa liikuntaa sauvakävelyyn verrattuna.
En pitkästy! Sauvalenkiltä aina soitan jollekin tai kuuntelen yleareenaa. Pyöräilyssä maisemat taasen vaihtuvat niin tiuhaan, ettei siinä edes pysty juttelemaan kenenkään kanssa tai muutenkaan pysty pitkästymään.
Oikein säälittää nää kuntosalityypit, jotka kuvittelee, että ainut oikea liikunta on tiukoissa trikoissa itsensä esitteleminen salilla. Suurin osa ei jaksa salilla käyntiä montaa vuotta, hyvä jos edes muutaman kuukauden. Perheelliselle sinne siirtyminen monta kertaa viikossa tarkoittaa usein liian kovaa ajankulunkia: tunnin treeniin joutuu käyttämään 1,5-2 h aikaa. Minun tunnin treeniini kuluu aikaa 1 h ja 5 min. Toki perheettömillä on aikaa klo 16 jälkeen vaikka koko ilta.
Lenkkeilyllä on mielestäni muutenkin hieno vaikutus mieleen: raitis ilma ja metsän, erityisesti havumetsän terveellliset "höyryt" kulkeutuvat verenkiertoon ja edistävät terveyttä myös siten. Tätä efektiä ei todella tule salilla.
Mä oon siellä 32 minuuttia kerrallaan. Se riittää, ei ole tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen aina niin, että talvella sauvakävelen ja teen kuntojumppaliikkeitä/venyttelyä (esim kyykyt ja puolipunnerrukset) tiettyjen puiden/penkkien kohdilla lenkkini yhteydessä. Vaikka kaupungin keskustan läheisyydessä asunkin, valitsen lenkkireitit metsäisistä paikoista.
Kevään/talven/syksyn teen pyörälenkkiä + teen yläkropan lihastreenin aina tietyllä ulkokuntosalilla. Se on parempaa liikuntaa sauvakävelyyn verrattuna.
En pitkästy! Sauvalenkiltä aina soitan jollekin tai kuuntelen yleareenaa. Pyöräilyssä maisemat taasen vaihtuvat niin tiuhaan, ettei siinä edes pysty juttelemaan kenenkään kanssa tai muutenkaan pysty pitkästymään.
Oikein säälittää nää kuntosalityypit, jotka kuvittelee, että ainut oikea liikunta on tiukoissa trikoissa itsensä esitteleminen salilla. Suurin osa ei jaksa salilla käyntiä montaa vuotta, hyvä jos edes muutaman kuukauden. Perheelliselle sinne siirtyminen monta kertaa viikossa ta
Kommentoin tekstiini vielä, että olen liikkunut 5 krt viikossa vuoden ympäri 28 vuotta. Olisin aivan nuutunut, jos en reippailisi ulkona tuntia päivässä. Toki muutama lepopäiväkin pitää olla.
En minäkään viihdy salilla, mutta pitää käydä että kunnossa pysyy. Paljon mukavampi tehdä sitten töitäkin kun niiden jälkeen ei väsytä yhtään.
Näin setämieheni tälläydyn aina sellaiseen laitteeseen josta parhaat näkymät. Kyllä tyttösiä jaksaa katsella vaikka tuntitolkulla.
Voimaharjoittelua voi tehdä monella tavalla riippuen mitä ominaisuutta haluaa kehittää. Ei se jonkun mainitsema kovan intensiteetin reeni toimi kaikkeen. Kannattaisi ottaa selvää ennen kuin tulee huutelemaan, että on yksi ainoa oikea tapa.
T. Valmentaja
Vierailija kirjoitti:
Huomasin jo aikoja sitten että suurin osa salillakävijöistä on jotenkin aivottomia oman napansa tuijottajia. Ällöä porukkaa. Itse en sovi siihen ympäristöön ollenkaan. En tule ikinä astumaan jalallanikaan yhteenkään saliin.
Erikoinen kommentti ihmisistä, joista et tiedä yhtään mitään.
minä kuuntelen kirjaa samalla kun treenaan enkä pidä taukoja, vaan teen ne kolmen sarjat siten, että vuorottelen kahdella eri laitteella niin taukoja ei tarvitse. Ei ole tylsää, vaikka kieltämättä aina ei tekisi kauhesti mieli lähteä. Treeni menee kuitenkin nopeasti ja lähes huomaamatta, ja sen aikana ja jälkeen aina hyvä fiilis.
Mene harjoittelemaan ulkokuntoilulaitteilla. Ryhmäliikuntatunteja on myös erilaisia.
Onhan se sellaista rutiininomaista suoritusta. Mutta se vie sen n. tunnin niin kyllä sen siedän. Kuuntelen musiikkia, teen treenini ja lähden pois. Treeni kannattaa tehdä mieluiten aamulla, iltapäivällä töiden jälkeen se vasta on tylsää.
Ajattelin ennen samoin. Nyt olen käynyt 6kk salilla ja alkanut tykkäämään kun tuloksiakin näkyy jo. Aikamoisen asennemuutoksen sain kyllä tehdä että edes suostuin salille lähtemään. 2-3x vkossa käyn salilla ja jokapäivä lenkki jossa maisemat vaihtuvat :). Ja kyllä, sali missä käyn on se "kellarissa" oleva sali eikä laitteetkaan uusimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on LIIAN PIENET PAINOT. Jos ehdit ihailemaan maisemia, treeniohjelma ei oo kunnossa.
Sivusta kommentoin ettei kaikilla treenin päämäärä ole kasvattaa lihasta raskaila painoilla.
Kannattaa kuvata tiktok videoita samalla niin aika kuluu
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalilla viihtynee parhaiten ihmiset, jotka pitävät suorittamisesta. Minulle kuntosalitreeni on eräänlaista suorittamista. Kun ohjelma on tehty, lähden kotiin ja sillä siisti. Aloitusviestisi perusteella aistisi rentoutuisivat varmaankin hölkkälenkillä luonnonhelmassa. Minun tyyppiselle ihmiselle lenkkeily taas on äärimmäisen tylsää.
mikset lenkkeile 3krt viikossa 1 tunti. helppoa ja ilmaista ja verenkierto tykkää
Vierailija kirjoitti:
Sulla on LIIAN PIENET PAINOT. Jos ehdit ihailemaan maisemia, treeniohjelma ei oo kunnossa.
Eikun sulla on liian pienet aivot, kun et pysty kehittämään niiden sisälle virikkeitä siinä autotallin lattialla istuessasi. Natasha Kampushkin selviytyi järjissään, kiitos virkeiden aivojensa.
Pienet lapsetkin eroavat siinä. Toisille pitää aina järjestää jotain VIRIKKEITÄ. Toiset eivät niitä tarvitse, vaan keksivät niitä itse. Voit istua lattialla ja ajatella, että onpa tylsää äiti mitä mä teen nyt? Tai voit istua lattialla ja kelata runsailla aivosoluillasi, miten kiinnostavaa onkaan nyt soutaa Mississippissä kanootilla, onkohan niillä seudun intiaaneja tai paikallista hirviötä.
Siellä on ihanaa! Saa omaa aikaa eikä ainakaan kovin moni tule sanomaan mitään. Saa keskittyä omaan juttuun.