Kuntosalilla on TYLSÄÄ, miten te viihdytte siellä?
Sain kunto-ohjelman. Olen nyt kaksi viikkoa sitä noudattanut, käynyt salilla 3x/vko. Mutta sinne meneminen on aina pakkopullaa ja se 45 min-tunti, joka ohjelman läpivientiin menee, on aika pitkäveteinen.
Maisemat ei vaihdu, mitään virikkeellistä ei tapahdu. Istun vaan laitteessa ja väännän ja lasken 10-15. Odotan puoli minuuttia. Sama uudelleen. Lähisali ei ole edes kovin kaunis, vaikka lähes kaikkihan ne on sellaisia kellareita, missä olen käynyt. Sellasia todella ankean näköisiä paikkoja, vaikka olisi kalliimpikin sali, ihan kuin olisi jossain autotallissa tms.
Mulla on vilkkaat aivot ja kaipaan älyllisiä virikkeitä. Mitään äänikirjaa tms en pysty samalla kuuntelemaan, kun teen ohjelmaa, se on kuitenkin sen verran rasittava, että ei pysty keskittymään mihinkään juonelliseen juttuun. En jaksa kuunnella tunnin ajan jotain rokki/poppimusiikkia eikä klassinen/jazz oikein istu kuntosaliharjoitteluun.
Mikä neuvoksi? Mistä löytyisi Turun suunnalla joku sali, joka olisi visuaalisesti miellyttävä ja jonka ikkunoista avautuisi kauniit maisemat, eikä tyyliin joku parkkipaikka tai katu?
Kommentit (63)
No siis... EN ole koskaan ollut mikään kovin fyysinen tyyppi. Nyt olen alkanut laihduttaa ja kun nyt lähes 10 kg on lähtenyt, niin pitäisi alkaa vähän kiinteytyäkin.
Minua ei kiinnosta olla missään huipputimmissä kunnossa tms. Haluan vaan hyvän peruskunnon ja elää terveempää elämää kuin tähän asti. En kaipaa näkyviä lihaksia enkä six packia.
Olen hyvin visuaalinen ihminen. Jos käyn jossakin paikassa 3x/vko, sen pitää olla ympäristönä miellyttävä. Sali, jota PT minulle Turussa Itäharjulla suositteli on varmasti suosittu, mutta ANKEA ja kulunut. Samoin kotiani lähellä olevat salit ovat rumia suorastaan.
Kaikenlainen fanaattisuus saa minulla nousemaan niskakarvat pystyyn. Tyyliin Stadium- ja Nike-mainokset, joissa ihmiset treenaa joku ihme asenne päällä. En ole sen tyyppinen ihminen ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:58"]
Just tuon takia itse käyn ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla. Esim. Body Pumpista saa kyllä itselleen aikas rankan. Tunneilla kuitenkin on ohjaaja tsemppaamassa ja koko ajan ns. tapahtuu.
[/quote]
Inhoan sellaista "jaksaa jaksaa, vielä yksi toisto"-meininkiä. Mulle tulee täysin teiniangsti siitä. :)
Olen liian huonokuntoinen johkin bodypumpiin. Been there, done that.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:07"]
Jos ei vaan ole kauhean "fyysinen" ihminen, niin kyllä silloin kaikki liikunta on enemmän tai vähemmän tylsää. Eikä muuten kaikille todellakaan tule mitään hyvän olon tunnetta treenin jälkeen, itselleni ei ainakaan ole ikinä tullut, vaikka olen elämäni aikana montaa lajia kokeillut. Olen aina harrastanut jonkin verran liikuntaa, koska koen, että se on jollain tavalla pakollista ihmiselle ihan terveyden ja ehkä ulkonäönkin kannalta, mutta ei se tosiassa koskaan mitään kauhean kivaa ole ollut, vaan ennemminkin tylsä mutta elämään kuuluva asia, kuten hampaiden pesu tai siivoaminen.
[/quote]
Haluaisin kuitenkin löytää sellaisen kiinteyttävän liikuntalajin, josta oikeasti nauttisin ja jota tekisin mielelläni. Kävelyn ja uinnin lisäksi, joista nautin.
Olen myös välillä kokeillut kaikenlaista. Ei niihin vaan tule sellaista himoa kuin vaikka kirjan lukemiseen tai asioiden tutkimiseen.
Hyvä vertaus tuo hampaiden pesu. Mun on pakko lukea kirjaa tai lehteä hampaita pestessä, muuten tulee pesu hutaistua. Siivouksen olen pitkälti ulkoistanut ammattilaisille.
Alunperin ihmisen lihakset on kehittyneet fyysisessä työssä. Mitä sellaista käytännöllistä voisi tehdä, tunnin ajan kolme kertaa viikossa, joka kiinteyttäisi ja rasittaisi monipuolisesti eri lihasryhmiä?
Kun minä kaipaan mihin tahansa, mitä teen, mielekkyyttä. Niiden kuntosalilaitteiden veivaaminen ei tunnu mielekkäältä, tuntuu, ettei se ns. johda mihinkään.
Pyydä parempi ohjelma. Itse vaihtelen kahta liikettä ilman taukoja ja lisään painoja aina kun mahdollista. Lisäksi vaihtelen liikkeitä jos esim laitteissa on ruuhkaa, joten tuskin koskaan teen saman ohjelman. Kyllä se siitä lähtee!
Asiaohjelman kuuntelu radiosta. Voivat piirtää mielenmaiseman ajatuksiisi. Ainakin vie ajatukset niistä synkistä kuntosaleista.
Kuntosalit ovat minustakin naurettavia ja suhteellisen tarpeettomia, jopa oireellisia. Älä turhaan tuhlaa siellä aikaasi.
Samaa mieltä, hemmetin tylsää - siis vaikka olisi haastavaa painojen ja liikkeiden osalta, niin hemmetin tylsää yksitoikkoista puurtamista rumassa ympäristössä silti.
En halua vartalonmuokkauksesta projektia enkä liikkumisesta suorittamista, siitäkään syystä en salilla viihdy. Onneksi on muitakin liikuntalajeja, myös lihaskuntoa parantavia.
Sopisiko kahvakuula tai kuntopiirityyppinen harjoittelu paremmin? Ei tarvitse tykätä kuntosaliharjoittelusta, mutta ihan kummallinen asenne täällä, että kuntosali on joku älykääpiöiden pullistelupaikka, jossa vain doupataan ja hajotetaan paikat. Heikko lihaskunto ja liikkumattomuus ovat suurempia kansanterveydellisiä ongelmia kuin överibodarit. Ja kuntosali sopii tyhmille? No jaa, ainakin täällä yliopiston sali on ihan täyteen ahdettu.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:33"]
Kun teet treenin rankasti ja isoilla painoilla, et pitkästy. Kova intensiteetti, treeni tehty 45min-tunnissa. Tuon jälkeen euforinen olo. Paikat ei muuten mene rikki, kun pidät järjen mukana ja opettelet treenaamaan oikein.
[/quote]
Joo mutta kun vuosia hinkkaat niin varmasti alkaa kulumia tulla ja selkä paukkuu... Järjetöntä touhua, rahastusta ja ajanhukkaa. Tavallinen kotijumppa riittää.
[/quote]
Riittää mihin? Tavoitteita on yhtä paljon kuin ihmisiä. Kotijumpassakin paikat kuluvat. Juoksusta puhumattakaan! Tekemättä mitään ne vasta paukkuvatkin. Sinä et ole kaikki muut.
[/quote]
^Tässä ei ollut mitään järkeä.
Minusta on kiva seurata sitä miten salilla itse kehittyy. luen lehdistä ja netistä aina uusia vinkkejä uusiin liikkeisiin. mutta parasta on juuri se kun huomaa että jaksaa vähän isommilla painoilla kuin viime kerralla. Tai huomaa että nyt on jo kolminkertaisesti enemmän voimaa kuin aloittaessa.
mutta jos salilla käynti tuntuu ankealta niin sitä voisi vähentää ja harrastaa jotain itseä kiinnostavaa liikuntaa.
minä käyn myös joogassa välillä.
Pyydä ohjelma, joka toteutetaan kuntopiiri-tyyliin eli ilman taukoja. Pääset nopeammin pois sieltä etkä ehdi miettiä, miten tylsää siellä on..
Lihaskuntoharjoittelu on kaikin puolin erittäin järkevää pidemmälläkin tähtäimellä, mutta toki jos kovasti kärsit, eihän siellä salilla sitten ole järkeä käydä hinkkaamassa. Kohta on kevät, ja voit jumpata luonnossa :)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 05:26"]
Minusta on kiva seurata sitä miten salilla itse kehittyy. luen lehdistä ja netistä aina uusia vinkkejä uusiin liikkeisiin. mutta parasta on juuri se kun huomaa että jaksaa vähän isommilla painoilla kuin viime kerralla. Tai huomaa että nyt on jo kolminkertaisesti enemmän voimaa kuin aloittaessa.
mutta jos salilla käynti tuntuu ankealta niin sitä voisi vähentää ja harrastaa jotain itseä kiinnostavaa liikuntaa.
minä käyn myös joogassa välillä.
[/quote].
Samat ajatukset. Välillä kyllästyn ja vähennän kuntosali-kertoja kahteen tai jopa yhteen viikossa. Silloin tosin otan tilalle jotakin muuta, reipas lenkkeily, jooga,pilates,uinti ym sillä hetkellä kiinnostavaa.
Jos huomaan ettei salilla olo jonakin kertana nappase yhtään, saatan sillä kerralla tehdä erilaisen treenin. Esimerkiksi teen jokaisessa salin laitteessa vain yhden sarjan ja menen laitteet järjestyksessä riveittäin. Salilla on kuitenkin mukavasti laitteita ja joka lihasryhmä saa rasitusta tarpeeksi. Tai sitten muutan siksi kerraksi ohjelmaani muulla tavoin. Yleensä teen kolmen sarjoja aina samalla painolla (Toki painomäärä voimien kasvettua aina silloin tällöin isonee). Joskus teen vain ensimmäisen sarjan sillä normipainollani, ja sitten nostan joka sarjalle painoja isommaksi. Näin teen 3-5kertaa ja viimeinen sarja on jo niin kova pala etten jaksa sitä kuin max 5 toistoa. Mutta sitten on ihanan kuitti olo.
Vaihtelu on minun tyylini. Tiukka ohjelma ei minulla toimi , vaan luovutan kokonaan jos yritän yhtä ja samaa noudattaa viikosta toiseen. Tsemppiä!
Olen kokeillut kahvakuulaa. Ei ollut mun juttu. Yhtälailla siinä hinkattiin sitä samaa liikettä, paikallaan seisten. Ja salikin oli ruma ja haisi homeelle.
Minkä takia nuo kuntoilupaikat on usein todella rumissa ympäristöissä? Miksei niistä saleista voisi tehdä kauniita, sellaisia vähän kasvihuonemaisia. Kasveja joka puolella, isot kattoikkunat, joista virtaisi luonnonvaloa, katto korkealla, ehkä soliseva keinopuro... Nauhalta voisi tulla lintujen laulua. Sitten ne kuntosalilaitteet olisi sijoitettu sinne tänne esim. polun varrelle kasvien sekaan, vähän kuin ne olisi jossain puistossa...
Sellainen paikka olisi ihana!
Mutta ei. Ainakin Turussa kuntosalit on lähtökohtaisesti jossain entisissä teollisuushalleissa, kellareissa tai entisissä kaupoissa. Jos edes on ikkunoita, ne aukeaa tyyliin kadulle. Räikeä keinovalo. Valkoiset seinät. Ja laitteet keskellä salia tylsästi riveissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:29"]
Kuntosalilla viihtynee parhaiten ihmiset, jotka pitävät suorittamisesta. Minulle kuntosalitreeni on eräänlaista suorittamista. Kun ohjelma on tehty, lähden kotiin ja sillä siisti. Aloitusviestisi perusteella aistisi rentoutuisivat varmaankin hölkkälenkillä luonnonhelmassa. Minun tyyppiselle ihmiselle lenkkeily taas on äärimmäisen tylsää.
[/quote]
Joo, en ole koskaan oitänyt suorittamisesta. Olen sellainen tutkijatyyppi.
Minä taas teen joka kerta hieman erilaisen treenin fiiliksen mukaan. En laske mitään mutta sarjoja teen kuitenkin. Teen enemmän ilman laitteita ne on mulle vaan lisä. Tykkään kun kotona on sen ikänen lapsi että sitä ns kehonpainojumppaa voi tehä eri ympäristössä. Ja on painoja siihen kyllä ja vaikka mitä matskua salilla. Katon netistä videoita ja liikkeitä ja itse opiskelen niin ymmärrän enemmän. Monipuolisena pysyy kun ei lapusta kato ja ehtii niitä liikkeitä netistä.
Käyn 2x viikossa joskus yhesti niin pysyy mielenkiinto. Sitten muuta liikuntaa lisäksi.
Välillä teen sellasen treenin että vaan juoksen ja teen airopista.
Saleja on kyllä erilaisia. Omani on katutasossa, valoisa ja avara. Ikkunat teipattu niin ettei sisälle näy mutta valo tulee läpi. Kokeile jotain hömppäpodeja. Niissä ei tarvitse keskittyä joka sanan kuulemiseen.
Tykkään nostella painoja, siksi kai viihdyn. Olen myös rauhallinen ja kärsivällinen, voin tuijottaa yhteen kohteen 3 minuuttia sarjojen välissä. Odotan innolla pääsyäni salille. En ole opetellut kuntosalilla viihtymisen taitoja, vaan viihdyin siellä heti ekasta kerrasta lähtien.
Aloita ratsastus et tylsisty ja kroppa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on LIIAN PIENET PAINOT. Jos ehdit ihailemaan maisemia, treeniohjelma ei oo kunnossa.
Eräs tuttu nainen valitti, kun aikoinaan tehty treeniohjelma tuntuu nykyään ihan lastenleikiltä. Oli pari vuotta tehnyt sillä samalla ohjelmalla. Ei tajunnut, että sitä ohjelmaa pitää muuttaa säännöllisesti haastavammaksi.
Jos ei vaan ole kauhean "fyysinen" ihminen, niin kyllä silloin kaikki liikunta on enemmän tai vähemmän tylsää. Eikä muuten kaikille todellakaan tule mitään hyvän olon tunnetta treenin jälkeen, itselleni ei ainakaan ole ikinä tullut, vaikka olen elämäni aikana montaa lajia kokeillut. Olen aina harrastanut jonkin verran liikuntaa, koska koen, että se on jollain tavalla pakollista ihmiselle ihan terveyden ja ehkä ulkonäönkin kannalta, mutta ei se tosiassa koskaan mitään kauhean kivaa ole ollut, vaan ennemminkin tylsä mutta elämään kuuluva asia, kuten hampaiden pesu tai siivoaminen.