Auoilija, miksi et pysähdy kun kohtaat tiellä hevosajoneuvon tai ratsastajan?
Ohituksessa hevonen voi kääntyä eteesi tai muuten pelästyä. Mieti!
Kommentit (47)
Enkä kyllä jatkossakaan hiljennä..
olen ratsastajan kanssa tasavertainen tienkäyttäjä. Ei ratsastajakaan pysähdy.
Se varoo jonka henki on löysemmäs eli ratsastaja.
Harvoin se heppa alle tulee. Ratsastaja se on joka tippuu ja saa kipiää
Pysy pois tieltä, jos et pysty kopukkaasi hallitsemaan. En usko, että on pakko mennä ratsastusta harrastamaan muun liikenteen sekaan. Ei liikenne todellakaan pysähdy vain sinun ja hevosesi takia.
Et voi olettaa, että autoilija jää matelemaan arvon ratsastajan taakse. Pysähdy itse ja väistä mahdollisimman pientareelle.
olen ratsastajan kanssa tasavertainen tienkäyttäjä. Ei ratsastajakaan pysähdy.
Se varoo jonka henki on löysemmäs eli ratsastaja.
Harvoin se heppa alle tulee. Ratsastaja se on joka tippuu ja saa kipiää
Enta, jos vastaan tulee rullaluistelija? Lastenvaunuja tyontava aikuinen? Lapsi potkulaudalla? Pyorailija? Holkkaaja? Kavelykepin kanssa liikkuva vanhus?
Mihin on unohtunut se periaate, etta vahvempi vaistaa? Autokoulussa 90-luvulla opetettiin, etta mita heikompi/arvaamattomampi henkilo on liikenteessa, sita varovaisemmin sita lahestytaan. Luen edellamainittujen lasten, vanhusten ja erinaisilla moottorittomilla valineilla liikkuvien aikuisten lisaksi tahan kategoriaan myos ratsukot ja valjakot. Vahan kunnioitusta peliin puolin ja toisin, kiitos!
että täältä tullaan ja ymmärtää mennä sivuun. Jos on liikenteessä hevosen kanssa, täytyy se hevonen hallita koko ajan! Ihan sama koiran kanssa, ei voi sanoa, että se pelästyi ja puri.
Vetoatko silloinkin tasavertaiseen oikeuteesi kayttaa tieta ja posotat suoraan kohti odottaen, etta hirvi vaistaa? Mietin vain, koska olen itse kahdesti joutunut odottelemaan, kun hirvet ovat ylittaneet satasen alueella tieta ja kerran tehnyt hatajarrutuksen hiekkatiella, kun hirviaiti vasansa loytyi mutkan takaa kayttamassa samaa tieta.
En ymmarra tuota asennevammaa, ettei haluta ottaa muita tien kayttajia lainkaan huomioon. Olen toki samaa mielta siina, etta hevosen kanssa ei kannata lahtea valtatien laidalle kavelemaan, mutta jos joltain sivutielta loytaakin ratsukon, niin millainen idiootti yrittaa tieten tahtoen pelastyttaa ison elaimen, joka pahimmassa tapauksessa voi tulla tuulilasista sisaan ja/tai heittaa ratsastajan selastaan.
Joka ei tieda, miten kayttaytya hevosen lahella (patee useimpiin luonnossa ja joskus teillakin kohtaamiini elaimiin):
Rauhallisesti. Turha vauhti pois varsinkin soratiella, etteivat kivet kimpoile ja saikayta. Sitten vaihto tien toiseen reunaan ja rauhallista vauhtia ohi. Heti kun on paassyt ohi voi taas kiihdytella, ei se hevonen (tai hirvi, kettu, tms) peraan lahde.
Itse toki hidastan, mutta en tietystikään pysähdy. Eikä sellaista tieliikennesäännöksetkään edellytä. Päinvastoin se saattaisi aiheuttaa vaaratilanteita, varsinkin kun meillä päin hevosia liikkuu mm 80-nopeusrajoitteisella tiellä.
En luonnollisesti pysähdy myöskään kohdatessani rullaluistelijan, lastenvaunuja työntävät aikuisen, lapsen potkulaudalla, pyöräilijän, hölkkäjän tai kävelykepin kanssa liikkuvan vanhuksen tm edellä luetelluista. Hidastan toki, mutta siitähän aloituksessa ei ollut kyse, vaan nimenomaan pysähtymisestä.
Vetoatko silloinkin tasavertaiseen oikeuteesi kayttaa tieta ja posotat suoraan kohti odottaen, etta hirvi vaistaa? Mietin vain, koska olen itse kahdesti joutunut odottelemaan, kun hirvet ovat ylittaneet satasen alueella tieta ja kerran tehnyt hatajarrutuksen hiekkatiella, kun hirviaiti vasansa loytyi mutkan takaa kayttamassa samaa tieta. En ymmarra tuota asennevammaa, ettei haluta ottaa muita tien kayttajia lainkaan huomioon. Olen toki samaa mielta siina, etta hevosen kanssa ei kannata lahtea valtatien laidalle kavelemaan, mutta jos joltain sivutielta loytaakin ratsukon, niin millainen idiootti yrittaa tieten tahtoen pelastyttaa ison elaimen, joka pahimmassa tapauksessa voi tulla tuulilasista sisaan ja/tai heittaa ratsastajan selastaan. Joka ei tieda, miten kayttaytya hevosen lahella (patee useimpiin luonnossa ja joskus teillakin kohtaamiini elaimiin): Rauhallisesti. Turha vauhti pois varsinkin soratiella, etteivat kivet kimpoile ja saikayta. Sitten vaihto tien toiseen reunaan ja rauhallista vauhtia ohi. Heti kun on paassyt ohi voi taas kiihdytella, ei se hevonen (tai hirvi, kettu, tms) peraan lahde.
Siksi suhtaudun hirveen toisin kuin hevoseen. Hevonen on siellä, minne ratsastaja sen haluaa viedä. Hirvi taas on siellä, minne luonto sitä ohjaa.
Kummankaan paikka ei ole yleisellä tiellä (lainsäädännöstä huolimatta), joten en ymmärrä, miksi hevoseen tulisi suhtautua eri tavalla kuin hirveen. Hevonen pois tieltä => turvallisuus paranee.
Minusta hevosiin tulisi suhtautua kuin peltoautoihin eli ratsastaa saa vain suljetulla alueella.
ei ole kyllä ikinä tullut tuota tilannettakaan, mutta olenpa nyt sitten viisaampi.
jossa 80km nopeusrajoitus, tiellä on paljon rekkaliikennettä ja muutenkin ihan kiitettävästi liikennettä. Itse suunnittelen omat kävelylenkkinikin niin että tuota tietä joudun mahdollisimman vähän kävelemään, niin vaan sielä kaksi kaupungista muuttanutta "hevostilallista" ratsasti kopukkojensa kanssa, suunnasta päätellen ainakin 5km matkan.
Ja todella en pysähdy tuollaisella tiellä ja odota että saadan kunnon ruuhka aikaiseksi parin idiootin takia.
Mä oletan, ettei tielle tulla hevosen kanssa, joka on hyvin säikky, eikä ole tottunut autoihin ja oletan, ettei ratsastaja ole joku vasta-alkaja, joka ei hallitse hevosta.
Ikävä kyllä, hevonen kuin hevonen säikkyy, jos joku tahallaan auton kanssa pelleilee.
Mutta tavallisen ohituksen pitäisi onnistua.
Kannattaisi vaikka tallin pihalla harjoitella hevosen kanssa ohituksia yms. Kyllä se hevonen siihen ajan kanssa tottuu.
Mä oletan, ettei tielle tulla hevosen kanssa, joka on hyvin säikky, eikä ole tottunut autoihin ja oletan, ettei ratsastaja ole joku vasta-alkaja, joka ei hallitse hevosta.
Ikävä kyllä, hevonen kuin hevonen säikkyy, jos joku tahallaan auton kanssa pelleilee.
Mutta tavallisen ohituksen pitäisi onnistua.
Kannattaisi vaikka tallin pihalla harjoitella hevosen kanssa ohituksia yms. Kyllä se hevonen siihen ajan kanssa tottuu.
hevosen ohjastajan pitää pystyä ohjaamaan hevosta niin, ettei se tule auton eteen. Jos hevonen pelkää autoja, sen paikka ei ole tiellä. Toko autoilijan pitää hidastaa hevosen kohdalla, mut autoa ei tarvitse sen takia pysäyttää.
Näin on, että kyllä liikenteessä on hevosen oltava aina hallinnassa.
Miksi joku idiootti silti tekee kiusaa? Vähän pitää olla ilkeä, vaikka omakin henki menisi hevosen hypätessä tuulilasiin, vai mitä?
Mutta - kun se on elävä elukka, sillä saattaa juolahtaa yllättäen jotain pelottavaa mieleen ja silloin mennään.
Pahimmat tilanteet ovat aiheutuneet siitä, että autoilija on antanut äänimerkin hevosen nähdessään. Ja aivan turhaan, esim. hääkyytissä olleelle taatusti liikennevarmalle hevoselle.
Morsian oli hypännyt todella vauhdikkaasti kärryistä alas, kun hevosella oli ollut yksi jalka aisan päällä.
Itse toki hidastan, mutta en tietystikään pysähdy. Eikä sellaista tieliikennesäännöksetkään edellytä. Päinvastoin se saattaisi aiheuttaa vaaratilanteita, varsinkin kun meillä päin hevosia liikkuu mm 80-nopeusrajoitteisella tiellä.
En luonnollisesti pysähdy myöskään kohdatessani rullaluistelijan, lastenvaunuja työntävät aikuisen, lapsen potkulaudalla, pyöräilijän, hölkkäjän tai kävelykepin kanssa liikkuvan vanhuksen tm edellä luetelluista. Hidastan toki, mutta siitähän aloituksessa ei ollut kyse, vaan nimenomaan pysähtymisestä.
Lain mukaan hevonen on kuitenkin liikenteessä ihan yhtä sallittu ajoneuvo kuin polkupyörä tai moottorikäyttöiset.
Hevoseen kannattaa suhtautua kuin lapseen. Ei lastakaan päästetä liikenteeseen, jos ei aivan varmasti osaa kulkea. Mutta kun lapsi on aina lapsi, ja hevonen on aina eläin.
Ei tarvitse pysähtyä, mutta kiertää niin kaukaa kuin mahdollista ja tietenkin hidastaa riittävästi siinä 80:n nopeusrajoituksellakin. Sehän on yläraja nopeudelle eikä alaraja.
tulee ohittaa vauhtia hiljentäen ja riittävästi väistäen. Pysähtymistä en suosittele eikä se usein ole tarpeenkaan. Sellaisia hevosia jotka eivät kertakaikkiaan pelaa liikenteessä, niin ei pidä sinne viedä.
En pysähdy, jos näen hevosen ja ratsastajan jos tiellä on riittävästi tilaa ohittaa (eli pihateillä tietenkin pysähdyn). Tottakai hiljennän ja ajan rauhassa ohi.
Ratsastan itsekin ja paljon vielä maastossa. En ymmärrä että miksi ihmeessä autoilijan tarvitsisi pysähtyä. Riittää että hiljentää ja ajaa riittävän kaukaa ohi.
Ap taitaa olla hitusen pihalla...
Lain mukaan hevonen on kuitenkin liikenteessä ihan yhtä sallittu ajoneuvo kuin polkupyörä tai moottorikäyttöiset.Hevoseen kannattaa suhtautua kuin lapseen. Ei lastakaan päästetä liikenteeseen, jos ei aivan varmasti osaa kulkea. Mutta kun lapsi on aina lapsi, ja hevonen on aina eläin.
Ei tarvitse pysähtyä, mutta kiertää niin kaukaa kuin mahdollista ja tietenkin hidastaa riittävästi siinä 80:n nopeusrajoituksellakin. Sehän on yläraja nopeudelle eikä alaraja.
Kommentoin ainoastaan ap:n naurettavaa vaadetta siitä, että hevosen kohdattaessa tulisi pysähtyä. Missään kohtaa en väittänyt, etteikö hevonen oikeisiin lain mukaan sallittu kulkuneuvo.
Jos vaivauduit lukemaan lainaamasi kommentin, huomasit varmaan, että kirjoitin hidastavani hevosen kohdatessani. 80 nopeusrajoituksen mainitsin sen vuoksi, että ko. nopeusrajoiituksellisella vilkasliikenteisellä tiellä hevosen vuoksi pysähtyminen olisi riskialtista, vaarallista ja mahdollisesti liikennesäännösten vastaistakin.
Ohituksessa hevonen voi kääntyä eteesi tai muuten pelästyä. Mieti!
sinua sattuu. Mieti.
minä en ainakaan ala pysähtelemään jos kaakki ratsastajineen tiellä!
Ja silti en oikein tiedä miten toimia, jos kohtaan tiellä hevosen. Myös se perään jyrräämään jääminen saattaa säikäyttää hevosen. Ihan mikä tahansa saattaa. Mutta jos joku on sen kopukan tuonut 80-alueelle, oletan, että hevonen on aika varma, uskon että aika paljon harmia aiheutuu siitä, jos alan tuolla valtatiellä pysäyttelemään.
Siispä mä koetan yleensä hidastaa, ja olla toimissani jotenkin sellainen tasainen, ja niin että hevonenkin sen tajuaa.