Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein aiheettoman ls-ilmoituksen :(

Vierailija
01.05.2012 |

Naapurissa oli eilen kaikesta päätellen melkoisen riehakkaat vappubileet. Naapurin isäntä sammui takapihalle ja möykkäsivät kahteen asti yöllä, mikä normaalisti vielä menisi, vaan kun perheessä on vuoden ikäinen vauva. Olin kuulevinani vauvan itkuakin siinä ennen puoltayötä ja viimein yöllä pinna paloi, huoli voitti ja soitin hätäkeskukseen tehdäkseni ls-ilmoituksen.

Tänä aamuna naapurin emäntä kävi ovella, kertoi poliisien käynnistä ja samalla mainitsi, että oli itse ollut lapsen kanssa mummolassa. Perhe joutuu silti sosiaalitoimen tarkkailuun ilmoitukseni vuoksi ja nyt en uskalla katsoa naapuriani enää silmiin. :( Se vauvan itku tuli kaiketi televisiosta sitten. Tunnustanko naapurilleni soittaneeni poliisille?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin poika ajaa fillarilla tielle.

Huolenaihe nousee, kun lapsi on niin pieni.

Tosin sillä tiellä kulkee kerran tunnissa auto,

mutta jos mun koululaiset voi jäädä samalla tiellä auton alla, niin sama voi käydä naapurin taaperolle.

Siis ilmoituksen tekoon, koska naapuri teki meistä ilmon.

Vierailija
22/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei perheelle tule tuosta mitään seuraamuksia eikä tarkkailuja. Idiootti mies joka sammuu takapihalle. Hyvä että soitit, lapsia on oikeasti tuollaisissa tilanteissa, ja hyvä, että joku välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset pihalle, ei edes lasten ollessa mummolassa. Ihan turha yrittää vääntää tuota alkuperäistä tarinaa jotenkin normaaliksi, ja sellaiseksi, joka voisi tapahtua kenelle vaan. Ei voisi.

Vierailija
24/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti kannata juosta tekemään ls-ilmoituksia ilman että tietää asioista mitään/ottaa niistä selvää.

Vierailija
25/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kehdannut enempää kyselläkään.

Vierailija
26/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kehdannut enempää kyselläkään.

Vierailija
27/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... äiti ja vauva eivät oikeasti olleetkaan mummolassa, jos kerran tarkkailuun joutuivat? Huijasi vain sinua kostoksi, jotta tuntisit olosi kurjaksi ja häpeäisit? No joo, spekulaatio vain ;)

Vierailija
28/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on aiheellista kysyä, onko perheessä kaikki ihan kunnossa, jos lasten ja vaimon lähdettyä miehen pitää heti perään vetää perseet. Eli jossain mielessä ilmoitukseni oli ihan aiheellinenkin.

Sun kanssa on varmaan ihanaa elää ja työskennellä, naapureillakin on varmaan kivaa kun seinän takana asuu Gestapo.

Voi kuvotus!

Vierailija
29/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tämä kyyläysmeininki on mennyt täällä aivan liian pitkälle! Lastensuojeluilmoitusten tekeminen on mennyt naurettavuuksiin ja se, mitä varten lastensuojelu on perustettu (eli oikeasti vakaviin tilanteisiin) on mennyt täysin tukkoon näistä "huoli-riittää-ilmoituksen-tekemisiseksi"- ilmoituksista. ihan oikeasti, älkää tehkö niitä ilmoituksia ennen kuin teillä on faktaa. Tästä syystä nykyään ei uskalleta ottaa neuvoloissa esiin omaa jaksamista vanhemana, kun huoli vanhemman jaksamisesta riittää perusteeksi ls.ilmoitukseen. Aivan naurettavaa. Sitten ihmetellään, että suomessa tehdää perhesurmia ym paskaa. Kun näillä laieilla varmistetaan se, ettei saa olla heikko. Anteeksi, meni ohi aiheen, mutta vituttaa täällä palstalla ainainen ls-ilmojen kylväminen joka paikkaan. Ettekö tajua, että ne lapset, jotka oikeasti tarvitsevat apua, eivät sitä saa, kun turhia ilmoituksia tulvii lastensuojeluun ikkunoista ja ovista??!

Vierailija
30/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta päätellen naapurin emäntä sen jo tiesikin, kun kerran kävi teidän ovella siitä mainitsemassa...

Vierailija
31/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilasit välisi lopullisesti naapuriin. Ei ne mihinkään tarkkailuun joudu, vaan ilmoitus tutkitaan ja todetaan aiheettomaksi.

Musta olet tosi ällö.

Vierailija
32/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tämä kyyläysmeininki on mennyt täällä aivan liian pitkälle! Lastensuojeluilmoitusten tekeminen on mennyt naurettavuuksiin ja se, mitä varten lastensuojelu on perustettu (eli oikeasti vakaviin tilanteisiin) on mennyt täysin tukkoon näistä "huoli-riittää-ilmoituksen-tekemisiseksi"- ilmoituksista. ihan oikeasti, älkää tehkö niitä ilmoituksia ennen kuin teillä on faktaa. Tästä syystä nykyään ei uskalleta ottaa neuvoloissa esiin omaa jaksamista vanhemana, kun huoli vanhemman jaksamisesta riittää perusteeksi ls.ilmoitukseen. Aivan naurettavaa. Sitten ihmetellään, että suomessa tehdää perhesurmia ym paskaa. Kun näillä laieilla varmistetaan se, ettei saa olla heikko. Anteeksi, meni ohi aiheen, mutta vituttaa täällä palstalla ainainen ls-ilmojen kylväminen joka paikkaan. Ettekö tajua, että ne lapset, jotka oikeasti tarvitsevat apua, eivät sitä saa, kun turhia ilmoituksia tulvii lastensuojeluun ikkunoista ja ovista??!

selvästi, että virkamiehellä ei ole harkintavaltaa, ilmoitus pitää tehdä, jos on mitään huolta lapsen olosuhteissa. Sitä siis ei SAA jäädä miettimään. Olen opetusalalla.

Ja lapsen etu nyt vaan menee vanhemman oikeuden sammua omalle pihalleen ohi. Ja resursseja lisäämällä selvitään ruuhkista. Ei meillä lapset liian hyvin voi.

Vierailija
33/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyään ihmisiä kiinnostaa vaan "voi ei, no nyt ne ei tykkää musta enää. Nyt se ei enää oo mun kaveri". Mua ei kiinnosta hittoakaan, jos OIKEASTI epäilen että pienellä ihmisellä on asiat huonosti. Ihan niinkuin aloittaja tässä epäili. Ja jos ovat tarkkailuun joutuneet, niin eipä ollut turha huoli.

Ilmeisesti nämä kaikki jotka keuhkoavat että ls-ilmoitusta ei saa tehdä ennenkuin näkee että muksulta räiskitään suurinpiirtein aivot pellolle, pelkäävät itse joutuvansa lastensuojelun tarkkailuun syystä.

Vierailija
35/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyään ihmisiä kiinnostaa vaan "voi ei, no nyt ne ei tykkää musta enää. Nyt se ei enää oo mun kaveri". Mua ei kiinnosta hittoakaan, jos OIKEASTI epäilen että pienellä ihmisellä on asiat huonosti. Ihan niinkuin aloittaja tässä epäili. Ja jos ovat tarkkailuun joutuneet, niin eipä ollut turha huoli.

Ilmeisesti nämä kaikki jotka keuhkoavat että ls-ilmoitusta ei saa tehdä ennenkuin näkee että muksulta räiskitään suurinpiirtein aivot pellolle, pelkäävät itse joutuvansa lastensuojelun tarkkailuun syystä.

Vierailija
36/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa touhua. Ja ihan olen tätä mieltä vaikken pelkää joutuvani yhtään minkään tahon syyniin.

Vierailija
38/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on aiheellista kysyä, onko perheessä kaikki ihan kunnossa, jos lasten ja vaimon lähdettyä miehen pitää heti perään vetää perseet. Eli jossain mielessä ilmoitukseni oli ihan aiheellinenkin.

toisten ihmisten elämään. Suomi on ahdistava paikka. Oksennus tulee!!!!!!!!!!!

miksi mies ei saa vetää perseitä jos asia oli ilmeisesti tiedossa jo etukäteen kun vaimo ja lapsi lähtivät muualle. Tuskin se ihan jokapäiväistä on.

Vierailija
39/100 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavaa tehdä ilmoitusta jos oikeasti epäilet jotain olevan pahasti vialla (tätä on mm ryyppäjäiset niin että vauva on kotona). Mitäs sitten kun noudatetaan perussuomalaista tyyliä "en puutu asiaan, ei kuulu mulle, hoitakoot omat ongelmansa" ja lapselle käykin joku kerta todella huonosti. Olisiko pienempi paha ollut se ilmoitus, jos on aiheeton niin asia kunnossa. Mikäli ei ole, lapsen elämä voidaan vielä pelastaa.

Vierailija
40/100 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme poikakaverin kanssa yhteen, meistä tehtiin ls-ilmoitus, vaikka meillä ei edes ollut lasta:)

Mies kuunteli musiikkia koneelta suht lujaa iltapäivällä ja minä katsoin telkkaria olkkarissa. Yhtäkkiä ovikello soi ja poliisit ja sosiaalityöntekijä oven takana. Naapuri tehnyt ilmoituksen, koska vauva välittömässä vaarassa kun meillä juhlitaan.

Olivat hiukan ihmeissään kun tarkistuksen jälkeen huomasivat, että meillä ei ihan oikeasti ole edes lasta.

Vai ei aiheettomia ilmoituksia:)

Ps. naapuri ei katsonut sen jälkeen silmiin kun pihalla tuli vastaan

vauva ei edes ollut paikalla! Turha yrittää kääntää tätä nyt nurin päin. Tarkkailuun ei naapuri tuosta joudu, mutta lastensuojelun on pakko tutkia ilmoitus, oli aiheton tai ei. Sen määrää laki. Siihen menee taas ls-resursseja ihan turhaan :(. Tarkistakaa faktat ennen ls

-ilmoituksen tekemistä! Aivan kuten edellä on jo sanottu. Teen töitä yhdessä lastensuojelun kanssa kanssa ja he ovat todella työllisettyjä näiden turhien ilmoitusten vuoksi. Meillä voi olla hoidossa ala-ikäinen , jolla vakavaa perheväkivaltaa, vanhempien päihteidenkäyttöä, laiminlyöntejä jne. Kun haluamme lastensuojelun mukaan hoitoneuvotteluun ja arvioimaan nuoren kotiolosuhteet, menevät ajat monien viikojen päähän, koska sossujen kalentirit ovat tukossa. Ja tämän ajan nuori odottaa suljetulla osastolla...uein ilman psykiatrista diagnoosia! Eli nuori oireilee kotiolosuhteista, mutta ei ole sairas. Sitä voi sitten miettiä, onko tämä oikein ko. nuorta kohtaan ja miten tämä psyk.hoitopaikka on joltain oieasti kiepältä pois ja mihin verorahoja hassataan. Tämä on ihan peruskauraa nuorisopsykiatriassa. Joten miettikää nyt kahdesti ennen sitä ls-ilmoituksen tekemistä.

Olen ollut 15 vuotta sosiaalialalla enkä ole koskaan kuullut että valitettaisiin jostain turhista lastisilmoista! Nykyinen laki nimenomaan tarkoittaa, ettei tarvitse/kuulu selvitellä onko lastiksen tarvetta, pelkkä huoli riittää. Sellaisina ne myös lastiksessa vastaan otetaan.

Kynnys lastisilmoituksen tekemiseen yleisesti on liian korkealla eikä liian alhaalla.

Tuossa sinun esimerkkitapauksessasikin olisi ollut hyvä jos joku vähän aiemmin olisi lastiksen perään huutanut.