Mummo kohtelee lapsenlapsia epäoikeudenmukaisesti
Mummolla on nyt kaksi lastenlasta - poika joka on alle eskari-ikäinen ja tyttö, joka on alle 2v. Lapset eivät ole samasta perheestä. Poikaa kohdellaan kuin pyhimystä eikä hänelle koskaan mummolassa sanota "ei". Pojalle myös ostellaan mummon toimesta kaikkea mitä poika vähänkin osoittaa sormellaan. Sama ei koske tyttöä. Kun lapset ovat samaan aikaan mummolassa kiusaa poika tyttöä. Vanhemmat huomaavat tämän, mutta kun pyydetään, että mummo puuttuisi kiusaamiseen väittää mummo suurin silmin ettei poika kiusaa! Puhuu vain aina miten tyttö leikkii pojan kanssa kiltisti. Noniin, eihän ongelma ole tytön käytös vaan tämän pojan, joka on jostain syystä serkulleen todella mustasukkainen!
Miten saisi mummon heräämään ja tajuamaan, että hän kohtelee lapsiamme epätasa-arvoisesti ja lellii poikaa ihan liikaa? Mummolle tästä puhuttu, mutta kieltää aina, että asia olisi näin. Ei näe pojassa mitään pahaa, vaikka jopa pojan äiti sanoo suoraan, että pojasta on viime aikoina tullut todella väkivaltainen ja tuhma. Pelottaa jättää molemmat lapset mummon kanssa kolmestaan kun tuntuu, että tyttöä kiusataan eikä kukaan ole hänen etuaan puolustamassa kun vanhemmat eivät ole paikalla. Samalla ei kuitenkaan tee mieli kieltää lapsia mummolassa olemasta. Mikä tilanteeseen avuksi? Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (45)
Vanhemmat sitten vaan pysyy lastensa kanssa siellä mummolassa.
Älä jätä tyttöä kolmistaan serkkunsa kanssa mummon hoiviin. Simple as that. Jos kerran olette yrittäneet jo mummolle puhua järkeä, ei auta enempää vikistä. Vaan toimia sen mukaan, että yhdessä serkuksia ei jätetä mummolaan.
Hei saanko arvata? Poika on mummon esikoispojan poika ja tyttö kuopuspojan (ap:n miehen) tyttö. Mummolla ei ole itsellään yhtään tyttölasta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:54"]Vanhemmat sitten vaan pysyy lastensa kanssa siellä mummolassa.
[/quote]
Voi kun se aina olisikin mahdollista. Joskus vanhemmatkin tarvitsevat pientä hengähdystä. Eikö nimenomaan kaikkialla - ainakin meillä neuvolassa - pidetä tärkeänän, että vanhemmilla on vahva tukiverkosto, joille voi lapsen välillä antaa hoitoon? Vai onko tämän kommentin kirjoittaja sitä mieltä, että vanhempien pitää olla 24/7 lapsissaan kiinni? -ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:59"]Hei saanko arvata? Poika on mummon esikoispojan poika ja tyttö kuopuspojan (ap:n miehen) tyttö. Mummolla ei ole itsellään yhtään tyttölasta.
[/quote]
Melkein meni oikein.. paitsi ettei poika ole esikoisen eikä pojan lapsi - kyseessä keskimmäinen tytär ja hänen poika. Ja tyttö on nuorimman pojan lapsi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:54"]Vanhemmat sitten vaan pysyy lastensa kanssa siellä mummolassa.
[/quote]
Voi kun se aina olisikin mahdollista. Joskus vanhemmatkin tarvitsevat pientä hengähdystä. Eikö nimenomaan kaikkialla - ainakin meillä neuvolassa - pidetä tärkeänän, että vanhemmilla on vahva tukiverkosto, joille voi lapsen välillä antaa hoitoon? Vai onko tämän kommentin kirjoittaja sitä mieltä, että vanhempien pitää olla 24/7 lapsissaan kiinni? -ap
[/quote]
Minä en ainakaan ole tuota mieltä, mutta mitä sinun kiukuttelusi auttaa? Et saa anoppia muuttumaan, jos jo olet turhaan yrittänyt. Sitten pitää vain niellä tuo fakta, että ette jätä tytärtänne kolmistaan mummolaan serkkunsa kanssa. Jos ja kun kerran se serkunkin äiti on huomannut, ettei serkusten yhdessäolo suju, sovi hänen kanssaan, miten vuorottelette mummolakäyntien kanssa.
Mummojen ei tietenkään ihannetilanteessa pitäisi suosia lapsenlapsistaan yhtä muiden kustannuksella, mutta mummo ei selvästikään tunnista omaa käytöstään suosivaksi. Ja toisaalta ei lapsillakaan mitään luovuttamatonta oikeutta ilmaiseen lastenhoitajaan ole, joten sovitelkaa.
4
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:02"]
[/quote]
[/quote]
Jos on uhka että poika oikeasti kiusaa lastanne ja on jopa väkivaltainen häntä kohtaan niin oikeastiko mietit että lapsi pitää silti jättää mummolle että saatte omaa aikaa? Ihan oikeasti?
Et sä saa tuota asetelmaa muutettua mitenkään. Kun sun lapsesi kasvaa ja osoittaa mustasukkaisuutta ja reagoi eriarvoisuuteen, niin hän on vain huonokäytöksinen. Meidän mummolla on 5 lastenlasta ja yksi heistä on enkeli, joka ei tee koskaan mitään pahaa. Ja jos tekeekin, niin se on oikeasti jonkun muun vika. Lapsi on nyt jo yläasteella ja käyttää häikäilemättömästi isovanhempiaan hyväkseen. Kaikista "hauskinta" tässä on se, että kertoo äitipuolestaan kaikenmaailman juttuja, että saisi sympatioita vielä lisää mummolassa. Mä en usko puoliakaan niistä jutuista, mutta mummo uskoo ja paapoo lapsenlastaan vielä enemmän.
Mun lapset ovat sanoneet ihan suoraan mummolle, että hän käyttäytyy epäreilusti, mutta hän ei näe käytöksessään mitään väärää. Ja jos joskus tunnustaa jotain, niin kertoo, että hänen on pakko antaa tälle yhdelle lapsenlapselle enemmän kuin muille, kun äitipuoli kohtelee lasta niin kurjasti. Se on kumma, että se äitipuoli kohtelee myös perheen toista lasta huonosti, mutta hän ei saakaan mitään erikoisetuja.
Tuo on oikeasti niin ärsyttävää ja pitkään peittelin ja selittelin mummon tekemisiä, mutta kun lapset kasvoivat, niin tajusivat aika äkkiä missä mennään.
Mä en käsitä sitä, että miksi sä päästäät omat tyttösi samaan aikaan hoitoon mummolle? Et vie lastasi sinne, kun lellipentu on siellä. Varaat hoitopäivän ajoissa ja teet selväksi että haluat lapsesi saavan silloin yksin mummoaikaa. Selität mummolle, että lapselle on tärkeää olla vain mummon kanssa etkä anna periksi. Noin mäkin tein. Kummasti alkoivat ottamaan mun lapsia yksinään heille, kun olivat olleet ½ vuotta "näkemättä" lastenlapsiaan. Ja harvoin vanhemamtkaan monta kertaa kuussa tai edes kerran kuussa sitä laatuaikaa tarvii. Lapsikin nauttii viikonlopuista ja lomista vanhempien kanssa, kun heillä ei ole kiire töihin ja tehdään kaikkea kivaa.
No jos tuo poika olisikin joskus sieltä mummolasta pois, mutta kun on siellä lähes päivittäin ja jopa nukkuu siellä yöt useasti! Eikä tuo perhe koskaan ilmoita etukäteen koska poika siellä on - pojalla on jopa oma huone tuolla mummolassa. Emmekä me siis suunnittele, että nyt jätetään lapsi hoitoon ja mennään tekemään jotain kivaa, vaan yleensä se on näin: Tyttö pyytää itse päästä mummolaan. Kun tyttö on siellä voimme rauhassa käydä ruokakaupassa, jossa nyt menee ehkä sellaiset pari tuntia - se on meille sitä "hengähdystä". Emme ole kertaakaan lapsen syntymän jälkeen käyneet missään kahdestaan tai erikseen "huvittelemassa". Mutta tottakai veisin mieluumin tytön toiseen mummolaan tai johonkin muualle edes tuoksi ajaksi hoitoon. Toinen mummola vaan sattuu olemaan 100 km päässä eikä tällä paikkakunnalla ole muita läheisiä. Siksi tilanne onkin hankala.
Ei pidä tehdä liikaa lapsia... Eli älä dumpppaa niitä mukuloitasi sinne mummolaan!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:46"]
No jos tuo poika olisikin joskus sieltä mummolasta pois, mutta kun on siellä lähes päivittäin ja jopa nukkuu siellä yöt useasti! Eikä tuo perhe koskaan ilmoita etukäteen koska poika siellä on - pojalla on jopa oma huone tuolla mummolassa. Emmekä me siis suunnittele, että nyt jätetään lapsi hoitoon ja mennään tekemään jotain kivaa, vaan yleensä se on näin: Tyttö pyytää itse päästä mummolaan. Kun tyttö on siellä voimme rauhassa käydä ruokakaupassa, jossa nyt menee ehkä sellaiset pari tuntia - se on meille sitä "hengähdystä". Emme ole kertaakaan lapsen syntymän jälkeen käyneet missään kahdestaan tai erikseen "huvittelemassa". Mutta tottakai veisin mieluumin tytön toiseen mummolaan tai johonkin muualle edes tuoksi ajaksi hoitoon. Toinen mummola vaan sattuu olemaan 100 km päässä eikä tällä paikkakunnalla ole muita läheisiä. Siksi tilanne onkin hankala.
[/quote]
No jatkossa toimitte niin, että panet miehesi soittamaan äidilleen ja kysymään, onko serkku siellä vai voiko tyttärenne tulla. Jos ei ole, tyttö voi mennä. Ettehän te joka tapauksessa ole kauaa poissa. Tuolla tavalla viesitätte anopille myös, että se serkku ei teidän mielestänne todellakaan leiki kivasti tyttärenne kanssa.
Et nyt tarkemmin kerro, miten se serkku tytärtänne mielestänne kiusaa, ehkä tekin vähän ylitulkitsette. Mene ja tiedä. Mutta jos tyttönne vielä ihan PYYTÄÄ päästä mummolaan, tuskin siellä ihan kidutusta on olla...
4
En veisi ainakaan tyttöä mummolle.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:49"]Ei pidä tehdä liikaa lapsia... Eli älä dumpppaa niitä mukuloitasi sinne mummolaan!
[/quote]
No näitä mielipiteitä juuri aiemmin tarkoitin, kun kerroin, että esim. neuvolassa puhutaan, että pitää olla vahva tukiverkosto, jolle voi lapset viedä hoitoon. Kyllä tämä viesti tullut nimenomaan neuvolasta! Ja meillä ei ole "liikaa mukuloita".. meillä on YKSI lapsi! Eikä niitä "dumpata" mummolaan..lapsi itse pyytää päästä sinne ja mummolta kysytään aina onko ok.
Tämän kommentin esittäjä on ilmeisesti itse täyain yksin lastensa kanssa ja on katkera jos muilla on hoitopaikka TAI ei ole niitä lapsia vielä ollenkaan, jolloin ei myöskään ymmärrä mistä puhuu.
Voi jessus mikä teoreetikko! Sulla on tasan yksi lapsi liikaa, jos et kauppaan pääae yksinäsi. Tai se isä. Jompikumpi jää lapsen kanssa kotiin ja toinen käy kaupassa. Tai sitten käytte perheenä kerran viikossa kunnolla. Ei siihen ostostentekoon mummolaan tarvita! Tukiverkko tarkoittaa sitä, että joku auttaa hädän tullen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:46"]
[/quote]
No jatkossa toimitte niin, että panet miehesi soittamaan äidilleen ja kysymään, onko serkku siellä vai voiko tyttärenne tulla. Jos ei ole, tyttö voi mennä. Ettehän te joka tapauksessa ole kauaa poissa. Tuolla tavalla viesitätte anopille myös, että se serkku ei teidän mielestänne todellakaan leiki kivasti tyttärenne kanssa.
Et nyt tarkemmin kerro, miten se serkku tytärtänne mielestänne kiusaa, ehkä tekin vähän ylitulkitsette. Mene ja tiedä. Mutta jos tyttönne vielä ihan PYYTÄÄ päästä mummolaan, tuskin siellä ihan kidutusta on olla...
4
[/quote]
Poika vie tytön tavarat ja piilottaa niitä, tönii, repii vaatteista ja komentelee tyttöä ihan turhaan. Ei toki ole kidutuksesta kyse, mutta ikäväähän se on nähdä oma lapsi surullisena tuosta, vaikka nopeasti mieli muuttuukin taas iloiseksi.
Käytännössä koska serkku on siellä niin paljon ei tyttöä oikeastaan sinne voi sitten viedä. Viimeisen kuukauden aikana poika on ollut mummolassa joka päivä, ainakin päivällä. Useinmiten nukkuu siellä yöt myös.
Tuo selittääkin kaiken, että se poika on TYTTÄREN lapsi, he ovat kuulemma mummoille ne tärkeimmät ja rakkaimmat (olen kuullut tämän suoraan useamman lapsen mummoilta suoraan ja on myös oman äitini mielipide).
Mutta jos mummo ei osaa kohdella lapsia tasapuolisesti tästä huolimatta, et vain vie lasta mummolaan hoitoon silloin kun serkku on siellä. Mummo on aikuinen ihminen ja hänelle voi sanoa syyn ihan suoraan, jos hän suuttuu, se on hänen ongelmansa.
Meilläkin oli lapsena kunnon hierargia mummon suosiosta. Minä olin parempi kuin veljeni, mutta serkkuni taas olivat parempi kuin minä. Mummoni oli myös tosi sinisilmäinen serkkujeni touhuille. Ei sille voi mitään, että toisen lapsesta pitää enemmän kuin toisesta. Itse opin vain hyväksymään sen, kun mikään ei koskaan muuttunut.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 14:07"]
Tuo selittääkin kaiken, että se poika on TYTTÄREN lapsi, he ovat kuulemma mummoille ne tärkeimmät ja rakkaimmat (olen kuullut tämän suoraan useamman lapsen mummoilta suoraan ja on myös oman äitini mielipide).
Mutta jos mummo ei osaa kohdella lapsia tasapuolisesti tästä huolimatta, et vain vie lasta mummolaan hoitoon silloin kun serkku on siellä. Mummo on aikuinen ihminen ja hänelle voi sanoa syyn ihan suoraan, jos hän suuttuu, se on hänen ongelmansa.
[/quote]
aika erikoisissa porukoissa pyörit, jos noin on. Omassa suvussa ja perheessä en voisi kuvitellakaan tuollaisia "mummuja". hyi.
Jos se mummo on noin puolueellinen, tuskin siihen mikään auttaa. Muuta kuin pysytellä poissa sieltä, niin minä tekisin.