Mummo kohtelee lapsenlapsia epäoikeudenmukaisesti
Mummolla on nyt kaksi lastenlasta - poika joka on alle eskari-ikäinen ja tyttö, joka on alle 2v. Lapset eivät ole samasta perheestä. Poikaa kohdellaan kuin pyhimystä eikä hänelle koskaan mummolassa sanota "ei". Pojalle myös ostellaan mummon toimesta kaikkea mitä poika vähänkin osoittaa sormellaan. Sama ei koske tyttöä. Kun lapset ovat samaan aikaan mummolassa kiusaa poika tyttöä. Vanhemmat huomaavat tämän, mutta kun pyydetään, että mummo puuttuisi kiusaamiseen väittää mummo suurin silmin ettei poika kiusaa! Puhuu vain aina miten tyttö leikkii pojan kanssa kiltisti. Noniin, eihän ongelma ole tytön käytös vaan tämän pojan, joka on jostain syystä serkulleen todella mustasukkainen!
Miten saisi mummon heräämään ja tajuamaan, että hän kohtelee lapsiamme epätasa-arvoisesti ja lellii poikaa ihan liikaa? Mummolle tästä puhuttu, mutta kieltää aina, että asia olisi näin. Ei näe pojassa mitään pahaa, vaikka jopa pojan äiti sanoo suoraan, että pojasta on viime aikoina tullut todella väkivaltainen ja tuhma. Pelottaa jättää molemmat lapset mummon kanssa kolmestaan kun tuntuu, että tyttöä kiusataan eikä kukaan ole hänen etuaan puolustamassa kun vanhemmat eivät ole paikalla. Samalla ei kuitenkaan tee mieli kieltää lapsia mummolassa olemasta. Mikä tilanteeseen avuksi? Muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (45)
Monesti mummot jostain syystä suosii poikia.
Alle 2-vuotias pyytää päästä mummolaan? Just joo.
Kun olin nuori äiti puhuttiin vanhempien vastuusta, vanhempien vuorottelusta lapsen ja kotitöiden kanssa, ulkoilun tärkeydestä yms.
Nytkö sitten neuvolatkin neuvovat jotta tukiverkkojen tulee hoitaa lapset? Vanhemmat tarvitsevat lepoa ja lapsivapaata aikaa.
Minun lastani mummo hemmotteli aina ja veljeni lapset jäivät vieraiksi. Haluan kertoa siksi vähän toistakin kantaa.
Olin itse hyvin aktiivinen äitiini. Toisin oli veljeni, joka ei itse ottanut yhteyttä kuin korkeintaan juhlapyhinä. Lapset jäivät mummolle vieraiksi sen vuoksi.
Myös ap sinä ja perheesi osallistuvat vuorovaikutuksen kulkuun. Pidättekö yhteyttä? Annatko hoitoon? Kuunteletko myös mummia?
Minusta on surullista kun vanhemmat lastenlapset ovat parikymppisiä. Heitä hoidin jonkin verran 150 kmn välimatkasta huolimatta. Myöhäisheränneen iltatähteni lapset taaperoita, liikuntakykyni nivelten takia huono, ikää 79. Olen niin surullinen kun näille taaperoille jään vieraaksi ihmiseksi jolta joskus tulee kortti.
Tahtomattani serkukset eriarvoisia.
Se hoitaa, joka tekee
Voitte palkata lastenvahdin tarvittaessa
t. Isovanhemmat ei hoitaneet lastenlapsia