Sisarusten ikäero 7 vuotta?
Millaisia kokemuksia teillä on lasten 7 vuoden ikäerosta? Onko sisaruksilla silloin mitään yhteistä tekemistä? Minkä ikäisenä ikäero alkaa tasoittumaan?
Kommentit (17)
Meillä pojilla on ikäeroa 7 vuotta. Eivät ole koskaan tapelleet. Selvästi pitävät toisistaan ihan valtavasti. Yhteistä tekemistä löytyy vaikka miten paljon jo hyvin nuoresta pitäen, jos vaan luonteet sopii kohdalleen ja perheessä panostetaan vähän näihin "ei katso ikää" tekemisiiin. Meillä mm. ovat leikkineet legoilla, pelanneet shakkia, pelaavat pleikalla ja erilaisia lautapelejä. Erityisesti ulkona ollessa ikäero häviää ja siksi ollaan kesäisin paljon metsässä retkillä yms. Kumpikin pojista puhuu tosi lämpimästi toisistaan aina.
Mulla 7-vuotta nuorempi sisko, jonka kanssa mulla ei ole mitään yhteistä. Tuskin tullaan ikinä olemaan tekemisissä.
7-vuotta nuorempi pikkuveli löytyy myös, jonka kanssa ollaan pienestä pitäen touhuttu, häntä olen tykännyt käyttää elokuvissa & syömässä jne, paljon läheisempiä siis ollaan hänen kanssaan. Mutta en edes oikeastaan ajattele, että mulla on myös sisko, niin erilainen ja halveksumaani elämäntapaa edustaa.
Mulla on siskoon ikäeroa 5 vuotta ja veljeen 10 vuotta.
Pienenä ei sisaruksista juurikaan ollut seuraa, mutta näin vanhempana välit ovat paremmat kuin koskaan :)
No minulla ja nuorimmalla siskollani on 8 vuotta ikäeroa. Siinä 17-vuotiaana aloin enemmän pelailemaan ja leikkimään siskoni kanssa, sekä siitä myöhemmin antamaan vinkkejä meikkaamiseen yms. kun se tuli ajankohtaisemmaksi. Toisen siskon kanssa on ikäeroa 5 vuotta ja hänen kanssaan ollessani 16-vuotias aloin kuuntelemaan hänen huoliaan ja keskustelemaan asioista kuin asioista.
Oikein hyvä ikäero. Minulla ja sisarellani on ikäeroa reilu kuusi vuotta ja omilla lapsillani 7 vuotta. Läheisiä, lähes riidattomia suhteita. Aikuisena tasavertaisia, pienenä selkeä isosisko--pikkusisko-asetelma.
Mun muksuilla sujuu nyt tosi hyvin myös leikki yhdessä kun nuorempi on yli 1v. Alussa esikoisella oli hieman vaikeaa luopua lemmikin asemastaan .
Mun muksuilla sujuu nyt tosi hyvin myös leikki yhdessä kun nuorempi on yli 1v. Alussa esikoisella oli hieman vaikeaa luopua lemmikin asemastaan .
Ero tasoittuu jos hyvin käy niin aikuisena, sitä ennen esikoinen RakastaaJoutuuHaluaa olla mukana kaikessa tai jotain sinnepäin, riippuu esikoisen persoonasta ja vauvan vaativuudesta.
Nostan. Jospa saataisiin enemmän vastauksia.
Joiltain löytyy kokemusta siitä, että suurestakin ikäerosta huolimatta lapsista tulee erittäin läheisiä. Toisilla taas sitä yhteistä säveltä ei löydy vaikka ikäeroa olisi vain vuoden verran. Joskus sisarukset tulevat vain toimeen, mutta mitään aikuisiän ystävyyttä ei ole.
Kukaan ei voi sanoa miten juuri teillä käy. Jos haluat lapsen niin ikäerolla ei ole merkitystä. Muutenkaan ei ole parhain idea perustaa päätöstä sisarussuhteisiin joista ei voi etukäteen mitään tietää. Väittäisin, että aika monet tuntevat jonkin sisarusparin tms. jotka suorastaan jopa vihaavat toisiaan ja yhteyttä pidetään vain perinnöstä tapellessa.
Meidän pojilla ikäeroa 7-vuotta, tappelevat ainakin kovasti, mitä luulen niidenkin veljesten tekevän, joilla pienempi ikäero.
Vanhempi on vähän lapsellinen ja nuorempi yrittää olla ikäistään vanhempi, joten henkisesti ovat lähellä toisiaan.
Pienempänä leikkivät paljon keskenään, nyt kun vanhempia, löytyy paljon muuta yhteistä puuhaa.
Oletan (ja toivon), että he ovat myös vanhempana läheisiä.
Jos meille tulee kolmas, niin vanhimman kanssa 7 vuotta ikäeroa. Tunnen sisaruksia, jotka ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa vaikka olisi lähes 10 vuotta ikäeroa.
Mulla on tasan seitsemän vuotta nuorempi sisko. Ollaan aina oltu superläheisiä, oon sille oikeestaan kuin toinen äiti.
Meille tulossa iltatähti kahdeksan ja kuuden vuoden ikäerolla sisaruksiin enkä pidä sitä liian suurena. Meidän 8v lapsellinen ja odottaa jo että saa opettaa pikkusiskoa/veljeä leikkimään legoilla ja junaradalla. Itselläni 10v ikäero pikkuveljeen ja nyt aikuisena olemme yhtä läheisiä kuin toisen veljen kanssa johon ikäero vain 2v.
mulla ja siskolla ikä eroa 10 vuotta. Tullaan toimeen mutta ollaan niin eri elämäntilanteissa, että ei hirveästi pidetä yhteyttä.
Tiedän myös veljekset joilla ikä eroa 16v ja tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa ja ovat läheiset, samat kiinnostuksen kohteet.
Riippuu siis ihan varmaan ihmisistä mutta 7 vuoden ikäero ei mun mielestä oo Paha:)
Minulla ja pikkusiskolla 7v ikäeroa. Ollaan aina oltu läheisiä, lapsina ei tietysti tasavertaisia leikkikavereita mutta meillä oli omat jutut ja hoidin pienempää paljon ja vietettiin aikaa yhdessä. Riidelläkin osattiin. Nyt aikuisena on mun paras ystävä ja ollaan todella tiiviisti yhteydessä :) oman kokemukseni mukaan sisarusten läheisyys syntyy jostain aivan muusta kuin pienestä ikäerosta - monilla kavereilla on ja oli jo lapsena huonommat/etäisemmät välit sisaruksiin vaikka olikin pieni ikäero.
Mä oon 7 vuotta nuorempi veljeäni. pienenä oli kivaa kirmata veljen ja kaveriensa perässä. Kun hän tuli murrosikään, erkaannuimme koska minä olin vain pieni ala-asteelainen ja hän "iso kundi". Edelleen, kun hän lähti kotoa käsin armeijaan, minä olin vasta murrosikääni aloitteleva kiukutteleva äkäpussi, jota hän ei sietänyt viikonloppuvapaillaan.
kun täytin 18, sain ajokortin ja aloin näyttää järkiintymisen merkkejä, lähennyimme taas. Nykyään välit erittäin ok.
Eli voit varautua siihen, että jossain kohtaa ikäero voi näkyä.