Luitteko Hesarin perhehelvettikuvausta?
Mitä ajatuksia herätti?
Hyvä että nainen ja lapset oli päässeet pois; mikäköhän miehen tilanne on? Eikö tuollaiset oireile myös työssään?
Kommentit (63)
Nokia optio-ohjelmassa mukana ollut, asunut Espoossa 300-neliön merenrantatalossa, omaisuus kymmeniä miljoonia, neljä lasta, nyt eronnut... ei luulisi olevan vaikea selvittää, kenestä on kyse.
joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran?
Ja miehen tehtäväksi jäi sitten hankkia siihen kaikkeen fyffet?
joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran? Ja miehen tehtäväksi jäi sitten hankkia siihen kaikkeen fyffet?
Rahaa tuntuu olleen niin, että kyllä sillä olisi kustantanut vaikka 10 lasta
Oliko se nainen kotirouva joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran?
lukemaan sen jutun, niin ei tarvitsisi arvailla ja kirjoitella tuollaisia katkeria myrkkykommentteja?
Nokia optio-ohjelmassa mukana ollut, asunut Espoossa 300-neliön merenrantatalossa, omaisuus kymmeniä miljoonia, neljä lasta, nyt eronnut... ei luulisi olevan vaikea selvittää, kenestä on kyse.
Eiköhän lähellä olevat tiedä muutenkin, ja mitä väliä sillä ulkopuolisille on?
jutun ihmisten henkilöllisyydet pitäis selvittää? Mitä hyvää me siitä saisimme?
Lehtijutun mukaan niitä on kaksi.
Oliko se nainen kotirouva joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran?
Eiköhän ne miehet itse halua tehdä töitä ja menestyä taloudellisesti. Neljä lasta antaa lähinnä äidille sisältöä, kun mies ei ole koskaan kotona.
joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran?
sitä paitsi lapsia oli kaksi. Mies halusi oman uransa, ihan itse teki sen valinnan. Nainen yritti pitää perhettä kasassa, varmaan ymmärtää miestään, yrittänyt tasoitella tilannetta. Hyvä, että ymmärsi lähteä ajoissa pois.
Lapset on varmaan saaneet mennä isän luo siksi, ettei naista syytettäisi siitä, että yrittää erkaannuttaa lapset isästään, että hän sallisi hyvän isäsuhteen.
Mutta olihan heilläkin elämä alkuun ollut tavallista.
Siis mitä ajatuksia herätti:
Mä olen surullinen ja vihainen. Koska eihän toi tilanne loppujen lopuksi ollut yksin miehen tai vaimon tai perheen vika. Vika on yhteiskunnassa ja vallitsevissa arvoissa. Pitää menestyä ollakseen jotain.
Lisäksi mä olen voimaton. Ihmiskunta on keksinyt pommit ja tietokoneet ja kaikenmaailman muut vermeet, mutta persoonallisuushäiriöitä ei osata hoitaa. Skitsofrenian oireet saadaan hallintaan ja masennuskin on hoidettavissa, mutta oikeasti vaarallisimmat mielenterveydenhäiriöt on täysi mysteeri lääketieteelle. Neuvoloissa ja kouluterveydenhoidossa pitäisi olla asiantuntemusta erottaa pers.häiriöiset jo lapsena, jolloin ehkä olisi mahdollista jollain hallintaterapioilla saada heistä "turvallisia".
Sellaisia mä ajattelin. Jatkakaa jankkaamista.
Mä olen surullinen ja vihainen. Koska eihän toi tilanne loppujen lopuksi ollut yksin miehen tai vaimon tai perheen vika. Vika on yhteiskunnassa ja vallitsevissa arvoissa. Pitää menestyä ollakseen jotain.
Lisäksi mä olen voimaton. Ihmiskunta on keksinyt pommit ja tietokoneet ja kaikenmaailman muut vermeet, mutta persoonallisuushäiriöitä ei osata hoitaa. Skitsofrenian oireet saadaan hallintaan ja masennuskin on hoidettavissa, mutta oikeasti vaarallisimmat mielenterveydenhäiriöt on täysi mysteeri lääketieteelle. Neuvoloissa ja kouluterveydenhoidossa pitäisi olla asiantuntemusta erottaa pers.häiriöiset jo lapsena, jolloin ehkä olisi mahdollista jollain hallintaterapioilla saada heistä "turvallisia".
Vain sinun mielipiteesi on hyvää keskustelua. Selvä.
joka halusi menestyksekkäät ja muodikkaat neljä lasta ja auvoisan kotiuran? Ja miehen tehtäväksi jäi sitten hankkia siihen kaikkeen fyffet?
sitä paitsi lapsia oli kaksi. Mies halusi oman uransa, ihan itse teki sen valinnan. Nainen yritti pitää perhettä kasassa, varmaan ymmärtää miestään, yrittänyt tasoitella tilannetta. Hyvä, että ymmärsi lähteä ajoissa pois. Lapset on varmaan saaneet mennä isän luo siksi, ettei naista syytettäisi siitä, että yrittää erkaannuttaa lapset isästään, että hän sallisi hyvän isäsuhteen. Mutta olihan heilläkin elämä alkuun ollut tavallista.
varsinaisessa jutussa perheellä oli 2 lasta.
Siis mitä ajatuksia herätti: Mä olen surullinen ja vihainen. Koska eihän toi tilanne loppujen lopuksi ollut yksin miehen tai vaimon tai perheen vika. Vika on yhteiskunnassa ja vallitsevissa arvoissa. Pitää menestyä ollakseen jotain. Lisäksi mä olen voimaton. Ihmiskunta on keksinyt pommit ja tietokoneet ja kaikenmaailman muut vermeet, mutta persoonallisuushäiriöitä ei osata hoitaa. Skitsofrenian oireet saadaan hallintaan ja masennuskin on hoidettavissa, mutta oikeasti vaarallisimmat mielenterveydenhäiriöt on täysi mysteeri lääketieteelle. Neuvoloissa ja kouluterveydenhoidossa pitäisi olla asiantuntemusta erottaa pers.häiriöiset jo lapsena, jolloin ehkä olisi mahdollista jollain hallintaterapioilla saada heistä "turvallisia". Sellaisia mä ajattelin. Jatkakaa jankkaamista.
Ei ole olemassa jotain erillistä organisaatiota, jota yhteiskunnaksi kutsutaan vaan sen muodostamme kaikki me suomalaiset ja edelleen muiden maiden asukkaat riippuen siitä, miten yhteiskunnan haluaa määrittää.
Arvotkin ovat ihmisten arvoja, eivät yhteiskunnan. Tällä hetkellä ei haluta lapseen lyödä mitään leimaa neuvolasta lähtien vaan annetaan kaikille mahdollisuus kasvaa siksi ihmiseksi kuin on tarkoitus. Joku lapsena täysi psykopaatti voi olla hyvä perheenisä, mutta kunnollisesta lapsesta voi tulla massamurhaaja. Ei neuvolassa voida ennustaa loppuelämää, koska tutkimuksissakin voidaan hahmottaa vain yleisiä linjoja, ei tietyn yksilön kasvua.
varsinkin, kun sellaista kristallipalloa ei todellakaan ole, joka ennustaisi, millainen lapsesta kasvaa. Persoonallisuus kehittyy hitaasti, eikä persoonallisuushäiriön diagnoosiakaan anneta mielellään nuoruusiässä, jolloin kehitys on vielä kesken.
Oleellisempaa olisi pyrkiä takaamaan lapsille, perheille, hyvät mahdollisuudet tasapainoiseen elämään. Niin, että apua saisi tarvittaessa helposti. Vaikka kodinhoitoapua, jos äiti on uupunut pienten lasten kanssa. Alkoholistin perheelle tukea, ja toki sille alkoholinkäyttäjällekin, kun hän sihen on valmis. Ja niin, että asioista uskallettaisiin puhua. Nykyisin tuntuu, että esim. lapsen huostaanottoa pelätään niin paljon, ettei sitten uskalleta kertoa perheen vaikeuksista ollenkaan.
t. 31
joka ei mielestään jankannut :)
Kuvaus oli kuin meidän perheen elämästä, paitsi että emme asu merenrantatalossa eikä meillä ole miljoonia. Mies tekee kuitenkin vaativaa työtä ja on paljon poissa työn takia. Ja koko perhe joutuu siitä kärsimään samalla tavalla kuin mainitussa kuvauksessa. Meidän tarina ajautui siihen pisteeseen, että mies vielä kaiken lisäksi petti toisen naisen kanssa. Nyt yritetään rakentaa sirpaleista vielä jotain elämää yhdessä, ja olemme joutuneet rakentamaan kaiken alusta miehen kanssa. Hyvä niin, sillä siihen vanhaan elämään en enää palaisi. Mieskin yrittää tosissaan, mutta ajoittain vielä ajautuu vanhoihin tapoihin :( Koira sentään meillä on hengissä, vaikka sitäkin mies alussa vihasi samalla tavalla. Nykyään hoitaa sitä kuitenkin hellästi.
uskomaton! Jengiä kiinnostaa vaan, kenestä mahtaa olla kyse ja onko perheellä citymaasturi, vittu sanon minä!
Minulle tuli jutusta paha olo. Se miten mies kohteli lapsiaan, on kamalaa.
tätä juttua, mutta kommenttina vaan, että pers.häiriö voidaan todeta vasta aikuisena, kun persoonallisuus ylipäänsä on rakentunut. Läheiseni on sekä työnsä että etenkin entisen parisuhteensa kautta joutunut tutustumaan pers.häiriöisiin, ja on kyllä aika epäileväinen heidän "parantamisestaan". Sinänsä se on tosi järkyttävää, kun joku masennuskin uusii herkästi, mutta on kuitenki parannettavissa. Mutta jos lapsuudessa ja nuoruudessa menee jotain ihan päin seiniä ja tulee pers.häiriöinen se on loppuelämä siinä. Tämä läheiseni sanoo, että tosi usein vielä näitä yritetään ymmärtää niin loputtomiin, vaikka tärkeintä (valitettavasti) olisi vain rajoittaa.
Miksi?
Fyysistä väkivaltaa jouduin kokemaan aiemmin vain kerran, henkistä sitäkin enemmän. Tässä on nyt muutama vuosi kulunut aikaa siitä, kun koko aiempi elämämme hajosi ja hyvä niin. Mies on terapian kautta oppinut näkemään asioita eri tavalla ja tärkeysjärjestys on muuttunut, elämän ykkösasia ei enää ole työ. Tietenkään mies ei ihan täysin ole muuttunut, esim. tuota henkistä painostusta vieläkin käyttää, mutta osaan jo itse tunnistaa tilanteet. Mutta tosiaan, miksi jatkan? Koska uskon kuten lehden perheen kuvauksessakin, että mies on pohjimmiltaan ihan hyvä mies, työ vaan on uuvuttanut hänet loppuun, lisäksi miehen lapsuuden traumat vaikuttavat tavalla, joita emme aiemmin ymmärtäneet. Nyt mennään pienin askelin elämää eteenpäin. Ja aikalailla mun ehdoilla.
Jos toi perhe olisi ollut tosiaan Kontulan kaksiossa, olisi sinne jo lastensuojelu puuttunut. Kulisseja pystyy rahalla pitämään aika kauan yllä > Jos toi nainen ei olisi itse irrottautunut perhehelvetistä, olisi se mies ne tappanut.
Jos lapset jäivät isän kanssa, tapahtui ties mitä, koira tapettiin...
Tiedän kyllä, että tilannetta ei silloin näe objektiivisesti ja että ehkä sitä hyvääkin vielä siinä vaiheessa oli, mutta jos nainen kuitenkin puhuu tilanteesta 'järkevän' oloisesti, eikö hän tosiaan käsittänyt miehen pelottavuutta lapsillekin?