Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaettu huoltajuus ja rahaongelmat

Vierailija
28.04.2012 |

Avautumista seuraa..

Lapsen huoltajuus sovittiin 7 vuotta sitten erossa tasoihin ja lapsi on 50/50 molemmilla vanhemmillaan. Samasta syystä myöskään mitään elatusmaksuja tms. ei ole suuntaan tai toiseen. Lapsen osoite on kuitenkin minulla, joten saan lapsilisän. Alusta alkaen tämä on ollut iso ongelma lapsen isälle. Hän vetoaa jatkuvasti tuohon lapsilisään olettaen että sillä rahalla voi hankkia lapselle käytännössä ihan kaiken. Hän on mm. jättänyt tarhalaskuja aikanaan minun maksettavakseni (ja pakkohan ne oli maksaa kun ne minulle tulivat kun lapsen osoite meillä) vaikka hänen olisi pitänyt maksaa puolet, sekä monta muuta asiaa vuosien varrella vain tyynesti jättänyt hankkimatta lapselle vedoten siihen että minun pitää ne hoitaa koska saan lapsilisää. Ja saan tosiaan sen satasen, sillä olen uudessa parisuhteessa joten mitään yh-lisää ei ehtinyt kauan tulla. Samoin on muuten hänkin parisuhteessa eli jakaa mm. asumiskustannukset puolisonsa kanssa joten ei pitäisi olla rahaongelmia hänelläkään.

Hän on mm. jättänyt ostamatta lapselle polkupyörän ja vaatinut että minun ostamaani kuskataan edestakaisin (välimatkaa asuntojen välillä yli 20 kilsaa). Samoin minun pitäisi aina kuskata lapsi omaan piikkiini, hän ei koskaan ole siihen valmis.

Olen tilanteeseen ihan kypsä, sillä ei tuo satku kuukaudessa ole kyllä ollut mikään niin iso raha että pystyisin sen avulla lapselle kaiken hankkimaan.

No, lapsi täyttää syksyllä 15 ja kovasti tietysti toivoo mopokorttia ja skootteria. Keskustelin tästä lapsen isän kanssa, niin hän ilmoitti että minun olisi pitänyt säästää kaikki lapsilisät jotta lapsi saa kortin ja menopelin. AAAAARHGH!!

Olen niin loppu tähän tilanteeseen ja joudun aina tähän samaan välikäteen: Jos pistän isälle kovan kovaa vastaan enkä suostu, lapsi joutuu kantamaan seuraukset kun ei saa mitään. Jos taas suostun hankkimaan omalla kustannuksellani, talouteni on tiukemmalla ja isä saa tahtonsa läpi.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellistä etävanhempaa viikko-viikko -tilanteessa raskaasti sorsiva elementti, sillä hänen hyväkseen lasketaan usein vain normaali luonapitovähennys, 50€ kuussa, kaikista lapsen kuluista. Onneksi tähän on kuitenkin tullut korkeimman oikeuden ennakkopäätös, jonka mukaan etävanhemman hyväksi on luettava todelliset asuinkulut elatusmäärää laskettaessa.

se sorsisi sitä "etävanhempaa" jos tosiaan se "lähivanhempi" maksaa sitten kaiken jatkossa? Ei ne elarit kata harrastusmaksuja, mopoja, silmälaseja, lääkärikuluja, lukiokirjoja jne.

Vierailija
2/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotain ehkä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne elarit sitten helpottais tilannetta. Mutta äsken lueskelin netistä että keskiarvo lapsen kulutukselle ois noin 420€/kk ja siitä sitten vähennetään tietty se lapsilisä, eli jäljelle jää 320€. Se kun jaetaan kahtia, on summa vanhempaa kohden 160€, ja siitä sitten vielä pois ne mitä lasketaan "etävanhemman" kuluiksi kun lapsi on hänen luonaan. Jääneekö tuosta mitään maksettavaa?

Ap

Vierailija
4/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarin lisäksi lähivanhempi maksaa oman osuutensa kuluista. Mutta siinä olet väärässä, että elari ei kattaisi mm. harrastuskuluja. Kyllä kattaa, sillä ne huomioidaan laskelmia tehdessä. Isommilla lapsilla on isommat laskennalliset kulutkin. Toki eihä niissä huomoida yksittäisiä mopojen yms. ostoja, joten olisi hyvä, jos vanhemmat pääsisivät niistä sopimukseen. Mutta etävanhamman ei kuulu maksaa mopoa, harrastusmaksuja yms., jos niin ei ole erikseen elatussopimuksessa sovittu.

Ei ne elarit kata harrastusmaksuja, mopoja, silmälaseja, lääkärikuluja, lukiokirjoja jne.

Vierailija
5/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopo ei ole välttämätön. Poika saa hankkia moporahat itse.

..hankkikoon moporahat itse! Mistä hankkii. Kun mekeloita tehdään, ne elätetään säällisesti. Olisitte miettineet ennen kuin ruiskitte. Lapsita tulee kuluja ja te maksatte ne.

Vierailija
6/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..hankkikoon moporahat itse! Mistä hankkii. Kun mekeloita tehdään, ne elätetään säällisesti. Olisitte miettineet ennen kuin ruiskitte. Lapsita tulee kuluja ja te maksatte ne.

Tätä minäkin tässä koitin sanoa, että kai lapsellakin pitäis olla mahdollisuus johonkin kivaan.

ap

Vierailija
7/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarin lisäksi lähivanhempi maksaa oman osuutensa kuluista. Mutta siinä olet väärässä, että elari ei kattaisi mm. harrastuskuluja. Kyllä kattaa, sillä ne huomioidaan laskelmia tehdessä. Isommilla lapsilla on isommat laskennalliset kulutkin. Toki eihä niissä huomoida yksittäisiä mopojen yms. ostoja, joten olisi hyvä, jos vanhemmat pääsisivät niistä sopimukseen. Mutta etävanhamman ei kuulu maksaa mopoa, harrastusmaksuja yms., jos niin ei ole erikseen elatussopimuksessa sovittu.

Ei ne elarit kata harrastusmaksuja, mopoja, silmälaseja, lääkärikuluja, lukiokirjoja jne.

Okei..

Joo ei kuulukaan, mutta meillä tosiaan on tällä hetkellä se sopimus että kulut menee puoliksi. Tietenkään se ei tarkoita sitä että lapsella on absoluuttinen oikeus saada kaikki mitä haluaa, mutta kun tosiaan isä jätti esimerkiksi ne lasit maksamatta jne. niin hankalaahan tämä tuntuu olevan.

En tiedä sitten parantaisiko tuo asiaa, ja onko se enää tässä vaiheessa sen riitelyn arvoista, menee viimeisetkin säällisten välien rippeet kun alkaa elareita vaatia. Vaikea tilanne.

ap

Vierailija
8/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen lipsahti virhe, siis 12 vuotta sitten erottiin. En tiedä mikä ajatusvirhe.

ap

Vierailija
9/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- joko menette lastenvalvojalle ja vaadit elarin. Sanot sen miehelle etukäteen ja laitat sille linkin niihin elariohjeisiin, niin tajuaa, että hän joutuu maksamaan eli kannattaisi vaan sovitella. Mies suuttuu ja välit menee poikki.

- annat olla. Pyydät, mutta nielet kiukkusi ja lapsihan on pian aikuinen.

Itse valitisin vaihtoehdon sen mukaan, mikä on taloudellinen tilanteeni. Jos mies olisi pienituloinen ja oma talous vahva, niin antaisin tässä vaiheessa olla ja miettisin, että "oppia ikä kaikki". Jos taas rahat olisi tiukalla ja miehellä mukavasti rahaa, niin päätyisin vaihtoehtoon yksi.

Vierailija
10/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi nopsaan, että lapsilisät menevät isälle. Sitten voit itse vaatia, että mies hankkii kaiken :).

Ja kannattaa tehdä tuo nopeasti, varsinkin jos lapsi haluaa lukioon, sillä silloin ei lapsilisä riitä alkuunkaan ja pianhan se loppuukin.

Vierailija
11/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- joko menette lastenvalvojalle ja vaadit elarin. Sanot sen miehelle etukäteen ja laitat sille linkin niihin elariohjeisiin, niin tajuaa, että hän joutuu maksamaan eli kannattaisi vaan sovitella. Mies suuttuu ja välit menee poikki. - annat olla. Pyydät, mutta nielet kiukkusi ja lapsihan on pian aikuinen. Itse valitisin vaihtoehdon sen mukaan, mikä on taloudellinen tilanteeni. Jos mies olisi pienituloinen ja oma talous vahva, niin antaisin tässä vaiheessa olla ja miettisin, että "oppia ikä kaikki". Jos taas rahat olisi tiukalla ja miehellä mukavasti rahaa, niin päätyisin vaihtoehtoon yksi.

Tulot meillä varmaan suurinpiirtein samat, ja asumistasot aika samat jne. Eli saisinko edes mitään elareita kun tosiaan lapsi on ajallisesti tasan puoliksi molemmilla?

ap

Vierailija
12/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi nopsaan, että lapsilisät menevät isälle. Sitten voit itse vaatia, että mies hankkii kaiken :). Ja kannattaa tehdä tuo nopeasti, varsinkin jos lapsi haluaa lukioon, sillä silloin ei lapsilisä riitä alkuunkaan ja pianhan se loppuukin.

joo mutta näin jouduttais muuttaan varmaan lapsen osotekin (sillä muutenhan ne laskut tulis edelleen tänne). Veikkaan että tässä kävis niin että edelleen lapsi ei sais mitään jos mä en sitä sille hankkis, niin pihi tuo isä on.

ap

Vierailija
13/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset ovat luonasi kirjoilla. Tosin sen jälkeen miehen ei enää tarvitsisi maksaa mistään lasta koskevasta maksusta sitä omaa puoltaan, joten luulen, että häviäisit rahallisesti.

Vierailija
15/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 50e. Sen jälkeen jaatte KAIKEN puoliksi.

Vierailija
16/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole (meillä tosin kyseessä tyttö ja skootteri mutta kuitenkin) välttämätön, mutta kovasti elämää helpottava kapistus kuitenkin. Eikä tuonikäisellä ole mahdollisuutta vielä noin paljon hankkia rahaa itse. Mulla olis mahdollisuus maksaa puolet, ja isällä puolet, mutta isällä on jälleen joku periaate että minun pitäisi maksaa se kokonaan. Ikävää vain tuollaisen takia evätä se lapselta.

ap

Vierailija
17/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että annat miehelle joka kk puolet lapsilisästä eli 50e. Sen jälkeen jaatte KAIKEN puoliksi.

No tämä ei auta, koska hän vetoaa edelleenkin johonkin 10 vuotta sitten maksettuihin lapsilisiinkin, joten tuo nyt tehtävä muutos tuskin auttaisi tilannetta. Tai ei sitä tietenkään ikinä tiedä mutta epäilen, kun niin katkera tuo tuntuu tuosta surkeasta rahasta olevan.

ap

Vierailija
18/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silläkin aikaa mm. SÄÄSTÄÄ ja opetella järkevää taloudenhoitoa. Isänsä ei sitä mallia ilmeisesti osaa antaa, eikä sinunkaan kuulu olla pohjaton kaivo, josta voi ammentaa mitä tahansa mammonaa. Sopikaa pojan kanssa, miten mopokortti kustannetaan ja miten lapsi säästää haluamaansa vehkeeseen.

Silloin 7 vuotta sitten teidän olisi kannattanut käydä lastenvalvojan pakeilla tekemässä kirjallinen sopimus kaikesta, mm. tapaamisten järjestelyistä ja raha-asioista. Nyt on aika turha ruikuttaa, että ei ole ollut kivaa. Lapsilisätkin lakkaavat ihan pian, joten turha niitä on surra.

Ei lapsi siihen kuole, ettei saa mopoa. Itse asiassa luokkatoverini kuoli 16-vuotiaana, kun sai mopon ja ajoi kolmion takaa auton alle. Reipas ja rehti, päihteetön nuori, mutta liian nuori liikenteeseen. Mopo on riskivehje.

Vierailija
19/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset ovat luonasi kirjoilla. Tosin sen jälkeen miehen ei enää tarvitsisi maksaa mistään lasta koskevasta maksusta sitä omaa puoltaan, joten luulen, että häviäisit rahallisesti.

no toisaalta, eipä hän nytkään maksa kuin pakolliset ruuat ja vaatteet (nekin aika nihkeästi, enemmän yrittää vain meiltä tulleita vaatteita jättää luokseen ettei itse tarvitsisi ostaa) eli ei se sinällään tilannetta muuttaisi.. Oikeastiko saisi elareita vaikka tulotasot ois samat?

Hmm..

ap

Vierailija
20/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa sanoa ei?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi