Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaettu huoltajuus ja rahaongelmat

Vierailija
28.04.2012 |

Avautumista seuraa..

Lapsen huoltajuus sovittiin 7 vuotta sitten erossa tasoihin ja lapsi on 50/50 molemmilla vanhemmillaan. Samasta syystä myöskään mitään elatusmaksuja tms. ei ole suuntaan tai toiseen. Lapsen osoite on kuitenkin minulla, joten saan lapsilisän. Alusta alkaen tämä on ollut iso ongelma lapsen isälle. Hän vetoaa jatkuvasti tuohon lapsilisään olettaen että sillä rahalla voi hankkia lapselle käytännössä ihan kaiken. Hän on mm. jättänyt tarhalaskuja aikanaan minun maksettavakseni (ja pakkohan ne oli maksaa kun ne minulle tulivat kun lapsen osoite meillä) vaikka hänen olisi pitänyt maksaa puolet, sekä monta muuta asiaa vuosien varrella vain tyynesti jättänyt hankkimatta lapselle vedoten siihen että minun pitää ne hoitaa koska saan lapsilisää. Ja saan tosiaan sen satasen, sillä olen uudessa parisuhteessa joten mitään yh-lisää ei ehtinyt kauan tulla. Samoin on muuten hänkin parisuhteessa eli jakaa mm. asumiskustannukset puolisonsa kanssa joten ei pitäisi olla rahaongelmia hänelläkään.

Hän on mm. jättänyt ostamatta lapselle polkupyörän ja vaatinut että minun ostamaani kuskataan edestakaisin (välimatkaa asuntojen välillä yli 20 kilsaa). Samoin minun pitäisi aina kuskata lapsi omaan piikkiini, hän ei koskaan ole siihen valmis.

Olen tilanteeseen ihan kypsä, sillä ei tuo satku kuukaudessa ole kyllä ollut mikään niin iso raha että pystyisin sen avulla lapselle kaiken hankkimaan.

No, lapsi täyttää syksyllä 15 ja kovasti tietysti toivoo mopokorttia ja skootteria. Keskustelin tästä lapsen isän kanssa, niin hän ilmoitti että minun olisi pitänyt säästää kaikki lapsilisät jotta lapsi saa kortin ja menopelin. AAAAARHGH!!

Olen niin loppu tähän tilanteeseen ja joudun aina tähän samaan välikäteen: Jos pistän isälle kovan kovaa vastaan enkä suostu, lapsi joutuu kantamaan seuraukset kun ei saa mitään. Jos taas suostun hankkimaan omalla kustannuksellani, talouteni on tiukemmalla ja isä saa tahtonsa läpi.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silläkin aikaa mm. SÄÄSTÄÄ ja opetella järkevää taloudenhoitoa. Isänsä ei sitä mallia ilmeisesti osaa antaa, eikä sinunkaan kuulu olla pohjaton kaivo, josta voi ammentaa mitä tahansa mammonaa. Sopikaa pojan kanssa, miten mopokortti kustannetaan ja miten lapsi säästää haluamaansa vehkeeseen. Silloin 7 vuotta sitten teidän olisi kannattanut käydä lastenvalvojan pakeilla tekemässä kirjallinen sopimus kaikesta, mm. tapaamisten järjestelyistä ja raha-asioista. Nyt on aika turha ruikuttaa, että ei ole ollut kivaa. Lapsilisätkin lakkaavat ihan pian, joten turha niitä on surra. Ei lapsi siihen kuole, ettei saa mopoa. Itse asiassa luokkatoverini kuoli 16-vuotiaana, kun sai mopon ja ajoi kolmion takaa auton alle. Reipas ja rehti, päihteetön nuori, mutta liian nuori liikenteeseen. Mopo on riskivehje.

Lapsi ei saa esim. mitään erityistä viikkorahaa, joten en oikein tiedä mistä hän säästäisi? Saa rahaa jos tarvitsee, mutta enemmänkin homma on toiminut niin että hän on pyytänyt jotain ja minä olen miettinyt tarvitseeko hän sen ja ostanut jos tarvitsee. Hän ei luuhaa missään kaupungilla joten rahaa ei ole tarvinnut muutamaa euroa enempää.

Lastenvalvojalla on kyllä tehty sopimus, jossa on tapaamiset puoliksi kellonaikoineen, ja raha-asiat sovittu niin että kustannukset puoliksi, ja lapsilisä osoitteen perusteella minulle.

En minä niitä lapsilisiä surekaan vaan se isä, ja se on niistä näköjään hyvin katkera.

Ei varmasti kuole mopon puutteeseen mutta siitähän tässä ei olekaan kyse.

ap

Vierailija
22/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä mopon tarpeellisuutta. Etkö osaa sanoa ei?

Tässä ei ole kyse nyt pelkästään siitä moposta, vaan siitä että tämä sama kuvio on toistunut vuosien varrella monessa asiassa, mm. polkupyörässä jne. Eli joku ratkaisu pitäis keksiä ettei aina tarvitse käydä tätä samaa vääntöä, jonka lopussa joko lapsi ei saa mitään, tai minä maksan kaiken. Joka tapauksessa siis isä luistaa maksuista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen, että hankit kaiken lapsiin liittyvän molempien luokse; harrastusvälineet, vaatteet, maksat tarhamaksut, vakuutukset, sairaalakäynnit.

jos lapset ovat luonasi kirjoilla. Tosin sen jälkeen miehen ei enää tarvitsisi maksaa mistään lasta koskevasta maksusta sitä omaa puoltaan, joten luulen, että häviäisit rahallisesti.

no toisaalta, eipä hän nytkään maksa kuin pakolliset ruuat ja vaatteet (nekin aika nihkeästi, enemmän yrittää vain meiltä tulleita vaatteita jättää luokseen ettei itse tarvitsisi ostaa) eli ei se sinällään tilannetta muuttaisi.. Oikeastiko saisi elareita vaikka tulotasot ois samat?

Hmm..

ap

Vierailija
24/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen, että hankit kaiken lapsiin liittyvän molempien luokse; harrastusvälineet, vaatteet, maksat tarhamaksut, vakuutukset, sairaalakäynnit.

jos lapset ovat luonasi kirjoilla. Tosin sen jälkeen miehen ei enää tarvitsisi maksaa mistään lasta koskevasta maksusta sitä omaa puoltaan, joten luulen, että häviäisit rahallisesti.

no toisaalta, eipä hän nytkään maksa kuin pakolliset ruuat ja vaatteet (nekin aika nihkeästi, enemmän yrittää vain meiltä tulleita vaatteita jättää luokseen ettei itse tarvitsisi ostaa) eli ei se sinällään tilannetta muuttaisi.. Oikeastiko saisi elareita vaikka tulotasot ois samat? Hmm.. ap

Okei, kiitos tiedosta. Tarhamaksut ei onneksi enää ole ajankohtaisia, harrastuksia lapsella ei yhden ilmaisen harrastuksen lisäksi ole, joten lähinnä nuo vaatteet, vakuutukset ja terveysmaksut jne. olis sitten ne. Pitää pohtia tätä.

ap

Vierailija
25/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten esim. mopoon ja bensaan !

Vierailija
26/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten esim. mopoon ja bensaan !

Lapsi kyllä menee töihinkin mutta vain pariksi viikoksi nyt kesällä. Paikkakunta on niin pieni että enempää töitä ei ole tarjolla. Hänellä ei siis ole mahdollisuutta itse maksaa tuota.

Ja edelleen, pelkästään siitä ei ole kyse vaan yleisesti siitä että isä ei halua maksaa mitään vaan sälyttää kaiken mulle.

ap

Vierailija
27/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei tahdo mopoa eikä osta.

Vierailija
28/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

So provo

Miks ihmeessä ois? Onko tosiaan sun mielestä niin ihmeellistä että toinen lapsen vanhemmista on pihi eikä halua maksaa lapselleen mitään muuta kuin ihan välttämättömimmän niin että lapsi just pysyy hengissä?

Tämä on kyllä ihan totta, ja todella rasittavaa.

ap

Vierailija
29/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarpeellinen, ap ostaa jos tahtoo. Ja maksaa jos tahtoo. Isä ei tahdo mopoa eikä osta.

No mitä sitten tehdään kun isän mielestä lapsi ei tarvitse mm. silmälaseja eikä polkupyörää? Sanonko silloinkin lapselle että ei osteta? Edelleen, kyse on muustakin kuin siitä moposta. Isä mm. ei suostunut osallistumaan lapsen silmälasikuluihin.

ap

Vierailija
30/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain on.

Vierailija
31/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän ei ole pakko ostaa mopoa. Niin se vain on.

Lue sinäkin esimerkiksi tuo edellinen vastaukseni. Kyse on MUUSTAKIN KUIN MOPOSTA. Kyse on siitä, että isä tekee tämän saman kaikkien asioiden kohdalla, ja mietin siihen ratkaisua!

ap

Vierailija
32/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten maksat elarista ja lapsilisästä kaikki kulut, paitsi ne, jotka on mahdollisesti sopimukseen kirjattu niin, että elari ei kata sitä. Lastenvalvojalla on valmiit laskentakaavat ja siinä huomioidaan myös se, että kun lapset ovat vanhempia, niin myös kulut ovat suurempia. Näin ollen ei ole kohtuullista, että jos vanhemmilla on samansuuruiset tulot ja menot, niin toinen maksaa lapsilisästä kaiken.

PS. Menneitä kuluja tai lapsilisätuloja ei uusissa neuvotteluissa huomioida.

Vierailija
33/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten maksat elarista ja lapsilisästä kaikki kulut, paitsi ne, jotka on mahdollisesti sopimukseen kirjattu niin, että elari ei kata sitä. Lastenvalvojalla on valmiit laskentakaavat ja siinä huomioidaan myös se, että kun lapset ovat vanhempia, niin myös kulut ovat suurempia. Näin ollen ei ole kohtuullista, että jos vanhemmilla on samansuuruiset tulot ja menot, niin toinen maksaa lapsilisästä kaiken.

PS. Menneitä kuluja tai lapsilisätuloja ei uusissa neuvotteluissa huomioida.

Vierailija
34/34 |
28.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellistä etävanhempaa viikko-viikko -tilanteessa raskaasti sorsiva elementti, sillä hänen hyväkseen lasketaan usein vain normaali luonapitovähennys, 50€ kuussa, kaikista lapsen kuluista.

Onneksi tähän on kuitenkin tullut korkeimman oikeuden ennakkopäätös, jonka mukaan etävanhemman hyväksi on luettava todelliset asuinkulut elatusmäärää laskettaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi