Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako lapsesi jo aakkoset ja minkä ikäinen

Vierailija
27.04.2012 |

lapsi on? Minun on 2v 2kk ja osaa jo aakkoslaulun suomeksi ja englanniksi :) .

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kiellettyä olla iloisen yllättynyt oman lapsen taidoista ja tiedoista.

Kaikkien pitää olla samanlaisia ja jos joku pieni osaakin jotain paremmin kuin keskivertolapsi niin sitä pitää vähätellä ja vähintään väittää äitiä liioitteliaksi ;)

Kato ei yksikään 1-2v voi "oikeasti" osata mitään jos naapurin minnakaan ei osaa...huokaus

Vierailija
22/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, täytyy myöntää, että olen vähän yllättynyt vastauksista. Tarkoitukseni kun ei tosiaankaan ollut lietsoa kateutta tai kilpailua siitä, mitä lapseni osaa ja muut ehkä osaavat vielä paremmin tai huonommin. Huomaan, että monelle nousivat karvat pystyyn.

Olen huomannut, että esim. aasialaisten ja australialaisten ystävieni kanssa lapsistamme puhuessamme on tapana iloita muiden lasten taidoista. Suomessa sen sijaan tulee heti kilpailuhenkisyys ja kateus jollain tavalla esille.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olihan joukossa tosi monta mukavaakin vastausta ja oli tosi kiva lukea niitä :). Kiitos kirjoittajille! Itse opin lukemaan 4-vuotiaana ja tosiaan aakkosia oli vaikea oppia, tai edes sitä aakkoslaulua. Hyvin silti olen pärjännyt ja pääsin opiskelemaankin sinne, minne halusin :) .

Vierailija
24/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa, että aakkoslaulu menee monellakin kielellä!

Haluaisin vain hiukan varoitella, että älä kauheasti prässää lasta ja pety, jos opitut taidot jäävätkin jossain vaiheessa pois.

Meilläkin tyttö osasi aakkoslaulut sekä Suomeksi että Englanniksi tuossa iässä sekä lisäksi muitakin englantilaisia lastenlauluja. Jossain vaiheessa sitten kuitenkin unohti ne ja käsittääkseni tuo onkin ihan tavallista noilla ikävuosilla.

Oppi sitten jossain tuossa 4-vuotiaana tunnistamaan kirjaimet ihan kunnolla, mutta vielä nyt 5-vuotiaana ei ainakaan vielä lue, eli ei ole mitenkään edellä muista ikätovereitaan.

Vierailija
25/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iski kilpailuhenki päälle? Jos sinä kysyt, niin eikö olisi saanut kertoa?

ihmettelen ma.

Vierailija
26/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerot yhdestä kymmeneen. Keskimmäinen lapsi taas "luki" 2-vuotiaana, eli osasi ulkoa pitkiä kirjoja kannesta kanteen. Lapsilla on ällistyttävä muisti, niin tarinoiden kuin laulujen suhteen. Se ei silti tarkoita vielä mitään muuta. Jos lapsesi osaa kaksivuotiaana lukea päivän sanomalehteä, kannattaa harkita erityislahjakkaille suunnattua opetusta:)

Vierailija
27/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy jos et tahdo vastauksia.

Vierailija
28/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osaa aakkoset? Vain siis luetella aakkoset a:sta ö:hön? Meillä ei osaa 3v kokonaan, joskus luettelee vähän alkua, mutta 5v. osaa. 3v. tunnistaa useimmin käytettyjä kirjaimia ja tietää joistakin sanoista, millä ne alkavat, kun kysytään. Osaa kirjoittaa oman nimensä, mutta ei muuta. 5v. tietää, mikä kirjain tulee minkäkin jälkeen, esim. s:n jälkeen t, osaa kirjoittaa ja lukea lyhyitä, helppoja sanoja, mutta luulisin, ettei tiedä, miten esim. G kirjoitetaan.

Vierailija
29/29 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa osaa, ikää 4 vuotta. Sai muumitietokoneen lahjaksi ja osaa tosiaan kaikki aakkoset ja lukea kirjaimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi