Hei nyt kaikki huomio.. Tapahtuuko sinulle koskaan näin?
Mun on pitänyt kysyä tätä monrakertaa mutta aina on unohtunut. Tuleeko teille missään vaiheessa päivää sellaista omituista tunnetta silmiin. Tosi vaikea selittää mutta yritän. Eli ihan yhtäkkiä kaikki näyttää paljon pienemmältä, en hahmota etäisyyksiä, kaikki tuntuu olevan todella kaukana. Jopa puhelin millä siis nyt kirjoitan on todella pienen näköinen. Mutta sitten taas jos katson vaikka telkkariapäin niin se on ihan älyttömän suuri mutta kaukana. Ja siis ihmisetkin näyttää erilaisilta kun tää tulee mikä sitten onkin. Tämä ei mene ohi silmiä räpäyttämällä mutta kuitenkin yleensä on ohi parissa kymmenessä minuutissa. Vitsi kun ei olisi niin vaikeaa selittää. Toivottavasti joku ymmärtää. Kaikki tuntemani ihmiset ovat sanoneet, että eivät tiedä mitä tarkoitan. Mutta siis ei jotenkin pysty sillä hetkellä hahmottamaan etäisyyksiä ja eikä arvioimaan jonkin tavaran kokoa.
Kommentit (24)
Minulla on myös ollut lapsena ja nuorena. Aikuisena ei juuri, paitsi kun kuume nousee. Olen ajatellut että liittyy väsymykseen, eikä mulle ole koskaan tullut muualla kuin sängyssä maatessa ja valaistus on hämärä. Migreeniä ei minullakaan ole.
Sinusta pitää ottaa EEG. Mielellään vähintään 2 vrk rekisteröinti. Nuo voivat olla epileptisiä kohtauksia, jotka täytyy lääkityksellä saada kuriin. Tai sitten sulla on alkava skitsofrenia.
T. SH
Kyseisiä oireita aiheuttaa ainakin depersonalisaatio, eli itsensä epätodelliseksi ja vieraaksi tunteminen.
"Depersonalisaatiolla tarkoitetaan kokemusta, jonka yhteydessä henkilö kokee persoonallisuutensa, identiteettinsä, ruumiinsa tai ympäristönsä muuttuneen niin, että ne eivät ole entisensä kaltaisia tai ovat jollakin tavoin epätodellisia. Tähän kokemukseen liittyy usein myös muita oireita, kuten mielialan muutos, keskittymisvaikeudet tai kokemus aivojen toiminnan lamaantumisesta.
Depersonalisaatioon voi liittyä myös esineiden tai ympäristön näkeminen pienenä (mikropsia) tai isona (makropsia), tai henkilö kokee ulkoisen maailman outona tai epätodellisena (derealisaatio). Hän ei menetä kuitenkaan todellisuudentajuaan ja tietää kokemuksen olevan vain kuviteltu (illusorinen) eikä suinkaan totta. Kokemus voi outoudessaan olla luonnollisesti pelottava tai ahdistava."
Kohtauksittaiset depersonalisaatiokokemukset voivat joskus olla ohimolohkoepilepsian tai ohimolohkoperäisen migreenin oire. Kokemus on tavallinen myös erilaisissa dissosiatiivissa ja traumaperäisissä häiriöissä, joissa kokemuksen arvellaan olevan reaktio tai hallintakeino erilaisille traumaattisten muistojen herättämille ahdistaville tunteille.
Tekstiä on lainattu täältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00359
Mikropsia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikropsia
Makropsia:
Samanlaisia kokemuksia lapsesta saakka. Väsyneenä ja yleensä jonkun ihmisen kasvoja katsoessa tapahtuu "etääntymistä" vähän niinkuin katsoisi kiikarista väärinpäin, eli nekee ikäänkuin loitonneena. Vaikea selittää. Mutta se menee heti ohi kun vähän " terästäytyy".