Miksi ihmeessä isä äitiysneuvolassa?
Tuli vain mieleen tuosta vasemman laidan kysymyksestä. Ei tullut mieleen 90-luvun puolella edes ehdottaa moista. Kaikki asiat, mitä neuvolassa käytiin läpi, pystyi minuutissa kertaamaan illalla kotona. Mulla oli toisaalta kolme hyvin normaalia raskautta, enkä itsekään saanut neuvolasta mitään uutta mullistavaa tietoa, joten kaksi korvaa lisää kuuntelemassa samat jorinat olisi ollut ihan haaskausta... ultraäänitutkimuksissa isä oli paikalla. Voisin kuvitella, että ehkä jos olisi joku riskiraskaus tai muuta epätavallista, isän voisi olla hyvä olla kuulolla, mutta miksi muuten?! Kertokaapa kokemuksianne.
Kommentit (28)
Meillä on neuvolassa ultra ja vauvan myös näkee melkein joka kerta, mikä voi kiinnostaa isääkin. Itsestä neuvola tuntuu näin toisen raskauden kohdalla lähinnä siltä, että hemmettiäkö tuolla itsekkään koko ajan ravaa pissimässä purkkiin. Mukava se täti on jne. Mutta verenpaineeni, hemoglobiini ja valkuaiset ja mitä ne nyt kattoo oli ensimmäisessä raskaudessa aina ok. Tuntuu että selviäisi tässä vähemmälläkin ravaamisella. Vaikea ottaa työstä vapaata ja tuntuu vähän turhalta. Jos siellä joku olisi vialla niin selviäisi todennäköisesti kuitenkin liian myöhään.
ovatko miehenne esikoisen jälkeenkin kaikissa raskauksissa mukana yhtä innokkaasti siellä neuvolassa mukana? Kun yhteisiähän ne teidän kaikki vauvat ovat. Kai? Ja jokainen vauva ainutkertainen sydänäänineen ja ultrineen.
Itse olin joka kerta mukana äitiysneuvolassa, ja todennäköisesti menen osaan lapsineuvoloista ilman vaimoa.
jos tarvii mennä sinne esim myöhemmin lapsen kanssa. Meillä oli näin, että mies vei lapsen neuvolaan, kun olin itse työmatkalla. Silloin neuvolantäti kysyi heti, että olikos teillä yhteishuoltajuus. Mies ei liikaa hätkähtänyt, kun täti oli jo tunnettu tapaus...
täällä perustellaan sillä että "ei ole ollut tarvetta" ottaa isää neuvolaan. Ok mutta ihmettelen suuresti tätä että pitääkö oikeasti olla tarve siihen ennen kun iskä voi sinne mennä? En minäkään tarvitse mun miestä ruokakuppaan mutta silti on mukava käydä siellä yhdessä...
Toisaalta ihmettelen, mitä niillä isillä on niin kamalasti kysyttävää siltä terveydenhoitajalta.
Pissat, verenpaine ja sydänäänet ja ylös ja ulos. Ei tullut mieleenkään, että miehen olisi pitänyt lähteä kesken päivää töistä ja ajaa edestakaisin 60km.
Ja hyvä isä on ollut ja on päässyt ihan täysillä odotuksiin matkaan ilman pissatikun katsomista neuvolassa.
enkä kyllä keksi miksi miehen olisi pitänyt tuon takia lähteä kesken päivän töistä katsomaan minun verenpaineita ja hemoglobiinia. Kolmas lapsi tulossa eikä kauheasti jaksa lätistä mitään turhaa siellä muutenkaan. Alta puolen tunnin olin ulkona sieltä. Sydänäänet on ainoa asia minkä takia mies haluaa tulla jollekin neuvolakäynnille. Ultrissa on ollut mukana
on ollut aina yhteinen kokemus siihen odotukseen liittyen. Eipä siellä nyt sen kummemmin mitään ole mies tehnyt mutta onpahan ollut mukana ja th on samalla tutustunut myös isään, kysellyt isän fiiliksiä ja ajatuksia jne.
Myös lastenneuvolat olemme käyneet aina yhdessä eli kun lapsia on 4 niin onhan noita kertynyt =) Mies on tehnyt tunnit sisään etukäteen ja tämä vain on ollut meille sopiva systeemi.
lääkärikäynnit kävin joka kerran yksityisellä, jossa ultraääni otettiin jokaisella käynnillä.Kävin kaikissa raskauksissa kolmesti lääkärillä ja oli ihanaa, kun ultrassa näki vauvan kasvua. Mies oli noilla käynneillä mukana.