Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään ratikassa koettua

Vierailija
22.04.2012 |

Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?

Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.

Kommentit (343)

Vierailija
41/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä "vaunuovista" mitkä on siinä keskellä? Silloin ei tarvitse nostoapua.

Itsekään en nostaisi kenenkään vaunuja ratikkaan.

Vierailija
42/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttakaa tänne "maalle" täällä ihmiset oikeesti välittää toisistaan ja auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsi lapsettomuudesta ja kaikki vauvoihin/lapsiin liittyvä tekee kipeää. Tai sitten esim. selkävaiva.

Sanoa vaikka, että "anteeksi en pysty, selkävaivoja".

ap

Vierailija
44/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kutosen ratikka Hakaniemessä Arabiaan päin menossa?

ap

Vierailija
46/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä "vaunuovista" mitkä on siinä keskellä? Silloin ei tarvitse nostoapua.

Itsekään en nostaisi kenenkään vaunuja ratikkaan.

Vaan vanhanmallinen, jossa joka oven edessä on portaat. Olisin voinut odottaa noin puoli tuntia matalavaunuratikkaa, mutta oli jo kiire kotiin syöttämään lasta.

Vierailija
47/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
48/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttakaa tänne "maalle" täällä ihmiset oikeesti välittää toisistaan ja auttaa

Vierailija
49/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rattaat saa kyllä yksinkin kyytiin - olen tällaisia suorituksia nähnyt. Totta kai on kohteliasta tarjota apuaan, mutta mielestäni on väärin kun äidit OLETTAVAT että ventovieraiden pitäisi tulla nostelemaan kuravaunujaan!

Vierailija
50/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
51/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin nuorta naista, voisiko hän auttaa lastenvaunujen kyytiinnostamisessa. Nainen katsoi suoraan silmiin, vastasi "en" ja käänsi katseensa pois. Siis mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut? Onneksi siinä oli mukava herrasmies, joka tuli auttamaan. Nainen vain tuijotteli ikkunasta ulos.

jos joku tule suoraan sanomaan 'voitko auttaa vaunujen kanssa'. Se kun riippuu ihan päivästä pystynkö auttamaan vai en, enkä halua alkaa selittelemään vieraalle ihmiselle omia terveysasioitani. Siinä saa itselleen pahan mielen joka tapauksessa jos ei pysty auttamaan, sillä pelkkä kieltäytyminen on tylyä ja sairauteen vetoaminen taas tuo sairauden rajoitteet mieleen isommin.

Vierailija
52/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä perustele moukkamaista käytöstäsi?

ap

en halunnut nostaa.

Vierailija
53/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse pelkästä asennevammasta.

Vierailija
54/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä perustele moukkamaista käytöstäsi?

ap

en halunnut nostaa.

Kaikkia ei ole kotona osattu opettaa kohteliaille tavoille, lienet yksi näistä sääliöistä.

Vierailija
55/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun muija nosta vaunusi itse, jos on pakko ängetä ratikkaan. Tämän sain kuulla "herrasmieheltä".

Vierailija
56/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt että ei se ole muille mikään velvollisuus auttaa joidenkin vaunujen nosteluiden kanssa! Kohteliastahan se on, mutta ei todellakaan mikään pakko. Jos noin kovasti alkaa ärsyttämään, jos ei muut ihmiset hypi oman pillin mukaan, niin älkää ajautuko tuollaisiin tilanteisiin joissa tarvitsette apua.

Vierailija
57/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse pelkästä asennevammasta.

Pitäisikö asenteena olla, että auttaa aina kaikkia kaikissa tilanteissa? Autatko itse? Esim. sodan uhreja lahjoituksilla tai päivystät naisten kriisipuhelimessa? Ai et? No melkoinen vamma se sinullakin on.

Vierailija
58/343 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneen yhteiskunnan merkki on se, että autetaan heikompia ja apua tarvitsevia. Mitä sivistyneempi valtio, sen automaattisempaa on apu.

Itsekeskeinen yhteiskunta määrittelee tarkkaan, mitä se apu voi olla ja että kenenkään ei ole pakko ja että nuoret ei ainakaan auta vanhoja jne. Tällaisessa yhteiskunnassa jokainen on omillaan. Apua ei saada eikä sitä anneta. Eletään eritynyttä elämää, ollaan epäluuloisia muiden motiiveista ja koetaan, että omat yksilölliset mielihalut voittavat aina(en HALUA auttaa).

Jos me jokainen tekisimme aina niin kuin haluamme emmekä välittäisi normeista, olisi maailma kaaottinen paikka elää. Elettäisiin lähes anarkiassa, koska kaikkien lakiemme perustana ovat olleet nämä kulttuuriset normit. Jos ei tarvitse painaa hissin nappia, kun ei vaan halua tai auttaa mummoa kadun yli, kun ei huvita, niin siitä on pieni askel siihen, että ei auteta pyörtynyttä ihmistä, ei onnettomuuden uhria eikä välitetä apua huutavan ihmisen tilanteesta. Ollaan vaan omillaan ja eletään eristyksissä muista.

En pääse siitä mihinkään, että ap käyttäytyi huonosti. Jos ei halua auttaa, koska ei huvita, tarkoittaa se huonoa käytöstä. Jos ei voi auttaa sairauksien, kiireen, matkatavaroiden tms. takia, on kyse perustellusta syystä, mutta se, että en auta, koska ei ole fiilistä, kertoo aika paljon ihmisestä. Oma napa on tärkein, muista viis. Kuinka paljon auttamistilanteita ihmisille tulee yhden päivän aikana? Kuinka paljon aikaa vie se, että nostaa pepun penkiltä ja tarttuu vaunuihin? Ei se ratikka liiku mihinkään ennen kuin ne vaunut on autettu kyytiin/pois kyydistä. Aikaa ei siis kulu yhtään hukkaan.

Me suomalaiset emme osaa aina käyttäytyä kovin hyvin eurooppalaisten normien mukaan. Ei hymyillä ja tervehditä vastaantulijoita, se kiitos-sana unohtuu aika usein, jos on paha päivä, näkyy ja kuuluu se työkavereillekin turhan helposti... Nyt voidaan sitten listaan lisätä se oma tahto. Jos en halua tervehtiä, ei minun tarvitse, jos en halua auttaa, ei minun tarvitse. Jos en halua käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteitani, ei minun tarvitse. MIksi ottaisin ketään muuta huomioon? Voin kävellä jalkakäytävällä suoraan välittämättä siitä, kehen törmään. Koska haluan tehdä niin. En halua väistää. Voin sylkeä kahvilassa ja piereskellä, koska se huvittaa minua. En vie käyttämiäni astioita pois, koska minua ei huvita. Kun viereisen pöydän asiakas yrittää mahtua tuolin ja seinän välistä, en siirry, koska en halua. Voi se asiakas kiivetä pöydänkin yli. En jonota omaa vuoroani vaan kiilaan muut asiakkaat. En halua jonottaa. MIkä laki vaatii muka minua jonottamaan? Minä haluan kahvin heti, ei kukaan voi vaatia minua jonottamaan. Kuuntelen musiikkia täysillä bussissa, laulan laulujen mukana, jotta kukaan ei voi nukkua. En halua olla hiljaa. Elokuvissa puhun kännykkään, kirjaston lukusalissa syön sipsejä. Miksi välittäisin muista? Teen tasan niin kuin haluan. Ai niin, ja en aina piereskele kahviloissa tai laula busseissa. Vain silloin, kun haluan.

On eri asia käyttäytyä niin että siitä on toisille haittaa ja häiriötä, kuin olla auttamatta toista.

Jokaisella on oikeus valita, ketä haluaa auttaa ja ketä ei. Kukaan ei voi auttaa kaikkia maailman ihmisiä. Joten me kaikki valitsemmme ja teemme valintoja.

Jotkut ihmiset ovat härskejä pyytämään ja vaatimaan. Toiset ovat kainoja.

Vierailija
59/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt että ei se ole muille mikään velvollisuus auttaa joidenkin vaunujen nosteluiden kanssa! Kohteliastahan se on, mutta ei todellakaan mikään pakko. Jos noin kovasti alkaa ärsyttämään, jos ei muut ihmiset hypi oman pillin mukaan, niin älkää ajautuko tuollaisiin tilanteisiin joissa tarvitsette apua.

joutua tilanteeseen jossa tarvitset muiden ihmisten apua. Meistä jokainen saattaa joutua ja todennäköisesti joutuukin. Niin ihan siksikin on suotavaa olla itsekin joskus siellä auttavana osapuolena. Sillä tavalla yhteiskunta toimii huomattavasti sujuvammin, asiat hoituvat helpommin ja joustavammin, kun ihmiset auttavat tarpeen tullen toisiaan. Ihan ilman mitään pakkoa.

Esimerkiksi ihan vanhastaan tuolla saaristossa on ollut tapana auttaa ihan tuntemattomiakin, koska siellä jos missään voi tulla eteen tilanteita joissa itse todellakin tarvitsee muiden apua ihan henkensä kaupallakin.

Vierailija
60/343 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerää kaikki "herrasmiehet" kyytiin. Ei niillä monilla hyvin mene, Nistit on vielä arvaamattomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi