Avoliitto onnettomuustilanteessa?
Kertokaapa minulle faktaa, että olenko todellakin "nobody" jos mieheni joutuu onnettomuuteen ja vaikka teho-osastolle? Enkö pääse katsomaan, enkö saa tietoa mistään koska olen avovaimo enkä aviovaimo?
Aina puhutaan avioliiton juridisesta merkityksestä, mutta itselleni olisi ainakin paljon suurempi peruste avioitua, jos sitä myöten olisin lähin lähiomainen miehelleni ja vice versa. Tuntuisi myös absurdilta että minun joutuessani onnettomuuteen lähiomaisiani olisivat vanhempani, joiden kanssa en ole ollut tekemisissä vuosikausiin eikä avomieheni, jonka kanssa yhteistä taivalta on takana jo pitkään.
Kommentit (6)
Muakin kiinnostaa.
Esim. leikkausten ja muiden yhteydessähän kyllä voi laittaa sinne papereihin kenen tahansa nimen, mutta onnettomuustilanteista en tiedä.
papereissa, mutta esim. asuessani ulkomailla se "lähiomainen" oli eräs ystäväni (koska osasi kieltä). Eihän sitä sukulaisuussuhdetta siinä paperissa kysellä, mikä terveyskeskuksessa täytellään.
Kuulin tässä vain tapauksesta, jossa kymmeniä vuosia yhdessä olleen pariskunnan toinen puoliso jäi täysin ulkopuolelle kun mies kuoli teholla "perheensä" (vanhemmat) läsnäollessa. Surullista.
nyt äitiysneuvolassa täytin paperin, jossa kysyttiin lähiomaista. Tämän paperin siis täyttää kaikki. Laitoin rastin kohtaan aviopuoliso/avopuoliso.
Vaikea kuvitella, että perhe sivuutettaisiin noin vanhakantaisesta syystä. Jopa perintöverotuksessa avopuoliso rinnastuu aviopuolisoon, jos parilla on lapsia. Joten olisipa aika absurdia, jos ihmisen oma perhe, siis puoliso ja lapset, sivuutettaisiin kokonaan ja alettaisiin soitella läpi jotain tuntemattomia sukulaisia.
Asianhan voisi varmistaa jostain viralliselta taholta. Ja jos siellä on jotain hämminkiä papereissa, voi vaatia omalle kohdalleen merkinnän siitä, kuka on oikeasti lähin omaisesi.
sen voi muuttaa. Eli automaattisesti se on kaikilla ensin äiti/isä (en tiedä onko toinen vai molemmat), ja sen jälkeen jos menet naimisiin, niin se taitaa muuttua automaattisesti(?) aviopuolisoksi, joka on siis sitten lähin omainen.
Jos haluat avopuolisosi lähiomaiseksi, niin sen voi tosiaan muuttaa jossain, pitääpi selvittää missä.
ja jos avomiehen papereissa ennestään lukee hänen veljensä nimi, on tämä veli silloin lähiomainen. MIkä tosin ei estä sitä, ettetkö sinä voisi olla sairaalassa avomiehesi vierellä.
Sama juttu silloinkin, jos olet aviovaimo. Lähiomainen voi edelleen olla se veli, koska se on ollut miehen tahto edellisellä sairaalakerralla vaikka 15v sitten.
Tosin jos ei ole yhteisiä lapsia, voivat avomiehen vanhemmat tai aikuiset lapset kieltää avovaimon paikallaolon tilanteissa, joissa asiasta syntyy riitoja.
Kyllä mä olen ainakin itse saanut "papereihini" lisätä lähiomaiseni. Ensisijainen on avomieheni ja toissijainen jos avomiestäni ei saada kiinni on äitini.