Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette siitä, että aikuinen antaa lapselleen ruokaa omasta suustaan?

Vierailija
22.04.2012 |

Mun kaveri (lapseton) eilen tätä ihmetteli kun annan esim oman suun kautta lapselleni kurkkua, otan siitä ne reunat pois, tiedän että on karies bakteeri hysteerikoita, mutta esim multakin se on testattu, ja jotenkin mun tuttava piirissä se on tosi luonnollista että lapselle annetaan paljonkin oman suun kautta, saman bakteerinhan se saa kun pussaailee omaa lastaan, onko sitten niitä oikeesti olemassa että ei edes pussaile jälkipolveaan, koska kuten sanoin saman bakteerinhan siitäkin saa..

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän äitien vastauksia lähinnä, saa toki muutkin vastata, mielenkiinnosta niitäkin luen, mutta tosiaan äidit hei, mitä mieltä?

Olkaa rehellisiä :)

Vierailija
2/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pussailet lastasi niin,että syljet toisen suuhun?

Älä sitten ihmettele kun lapsellasi on reikiä hampaissa vaikka pesisi hyvin hampaat koska olet tartuttanut karieksen lapselle.

Reikiä ei tule jos lapsella ei ole kariestartuntaa. Tuttia ym EI putsata omassa suussa, samalla lusikalla EI syödä ja omasta suusta EI tungeta ruokaa lapsen suuhun...hyi yök!

Entäs itse...ottaisitko itse ruokaa mieshesi suusta tai ystäväsi suusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja, on se kaverin suu nyt aika eri asia ku äidin ja tyttären välinen ruoanvaihto :D mä ainakin ymmärsin että ap oli testauttanut karieksen ja sitä ei ole. ja todellakin lapsen pussailusta tulee aivan sama bakteeri suuhun, kyllä mä olen ainaki saanut kaikilta 4ltä lapseltani sen sortin märkäpusuja että siinä vaihtuu bakteeri jos toinenki. tää taitaa ylempi olla taas joku juuri esikoisensa saanut kirjoista äitiyden oppinut :D

Vierailija
4/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua koko kysymystä. Siis mitä? Laitatko kurkkupalan ensin omaan suuhusi ja sitten vasta annat lapsellesi? Ällöttävää. Minä en laittaisi lapseni suuhun mitään, mikä on ollut jo jonkun toisen suussa enkä kyllä itsekään suostuisi syömään mitään, minkä joku toinen on jo suussaan käyttänyt.

Linnut oksentavat poikasilleen ruokansa, mutta niillä ei olekaan käsiä, millä kantaa se ravinto maasta pesään.

Vierailija
5/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIkuinen pureskelee lapselle ruan valmiiksi? Ällöttävää. En toimi todellakaan itse niin ja paheksun, niitä jotka toimivat. Söisitkö itse vaikka anoppisi pureskelemaa ruokaa?

Vierailija
6/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suinkaan pure valmiiksi lapselleni ruokaani. vaan otin reunat kurkusta pois, ja tämä nyt on vain yksi esimerkki. Ja nää nyt menee vähä yli nää et ottaisitko anoppisi suusta tavaraa, kyseessä kuitenkin oma lapsi. ja tääkin asia ton pussailun suhteen kysytty ihan lääkäriltä, siinä todella kulkee aivan sama bakteeri kun siinäkin että samasta suusta annetaan jotakin. Mä en jaksa uskoa että tekään siellä ketkä näitä kirjoittelette että ette mukaan koskaan pussailisi lastanne :D että teillä saattaa vaikka ollakkin se karies ja tartutatte sen todennäköisemmin kuin itse koska mulla ei sitä ollut.. ompas näitä himokirjaäitejä täällä taas kovin monta. mikähän mun kaveripiiriä vaivaa sitten kun jokainen tekee niin

Vierailija
7/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö muka koskaan esim kokeile lapsen kuumaa ruokaa suullanne tai kielellänne ennekuin annatte lapsellenne ruuan? siitä tulee sama bakteeri myös. ettekö muka koskaan juo samasta pullon suusta lapsenne kanssa, ettekö muka koskaa (tämä on jo vanhemmasta lapsesta) jaa esim suklaapatukkaa, tai syö kesällä jäätelöä niin että lapsesi haluaa maistaa äitin jäätelön makua, näistäkin kaikista bakteeri sitten tarttuu. että ei muuta ku teippi äitin ja lapsen suun eteen ettei sitten vahingossakaan

Vierailija
8/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nyt vaan ymmärtää hygienian alkeet ja toiset ei...

Tiedoksi sinulle...minulla on 2 kouluikäistä lasta ja ei ole tarvinnut oppaita lukea.

Tosiaan minulla on kaksi kättä ja osaan käyttää ruokailuvälineitä ym niin ei tarvise hampaita käyttää ruuanlaitossa...vain omaan syömiseen.

Ja lapset niitä märkäpusuja antaa...en minä...osaan kyllä pussata kuolaamatta ja en tunke kieltäni lasten suuhun.

Vierailija
9/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jämähtänyt aikaan 100 vuotta sitten? Silloin äidit saattaneet ehkä pureskella kovan leivän valmiiksi. Olen äiti itsekin, eikä tulisi mieleenkään mokoma tapa.

Vierailija
10/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta YYÄÄÄK.

Toi putoaa samaan kastiin, kun omalla syljelllä putsataan lapsen naaamaa. Minua yökötti jo lapsena nämä oman äidin "kostutan kätevästi suussa sormet ja pyyhkäisen" hetket.

Hyi saatana.

Enkä pusssaa lasta suulle vaaan poskelle.

Vierailija
11/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti ei tartuta lapseensa kariesta kuin vain ruokaa suustaan antamalla, tapoja on kymmeniä niinkuin ylempänä niitä on laitettukkin. Itseasiassa minäkin olen neuvolasta kysynyt tästä ja siellä ainakin täti sanoi että siihen riittää pelkät pusut. tarttuuhan kaikki muukin niin, miksi ei tämäkin.

Vierailija
12/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö muka koskaan esim kokeile lapsen kuumaa ruokaa suullanne tai kielellänne ennekuin annatte lapsellenne ruuan? siitä tulee sama bakteeri myös. ettekö muka koskaan juo samasta pullon suusta lapsenne kanssa, ettekö muka koskaa (tämä on jo vanhemmasta lapsesta) jaa esim suklaapatukkaa, tai syö kesällä jäätelöä niin että lapsesi haluaa maistaa äitin jäätelön makua, näistäkin kaikista bakteeri sitten tarttuu. että ei muuta ku teippi äitin ja lapsen suun eteen ettei sitten vahingossakaan

En ole ikinä kokeillut ruuan lämpöä suulla tai kielellä. Samasta pullosta on toki juotu. Ja pussaillaan suulle. Ja lapsi saa maistaa mun jäätelöstä. Suklaapatukka usein kyllä jaetaan murtamalla. En ole bakteerihysteerikko. Mua vain ällöttää ajatus siitä, että joku ruoka pitäisi omalla suullaan "esivalmistella" lapsen suuta varten. Vaikka sitten nyrsiä hampailla kurkusta kuoret pois (hmm. ja miksi tämä pitää ylipäätään tehdä???). Maistiaislipaisun antaminen on eri asia mielestäni.

Vierailija
13/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nää ketkä näin jyrkästi on tätä vastaan, todellisudessa ne on itekkin sitä tehnyt. EI KUKAAN VOI OLLA PUSSAILEMATTA OMAA LASTAAN. ja jos te olette niin naiveja että luulette että siitä ei kariesta saa ottaa puhelimen kauniiseen käteen huomenna ja soittaa vaikka neuvolaan.

Vierailija
14/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tuollaiseen sikailuun mitään tarvetta. Ruokailuvälineitä voi käyttää apuna. Todella inhottavia tapoja, ja mikä on viesti lapselle?! Saat ruokasi äidin/isän suun kautta...

Vierailija
15/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö muka koskaan esim kokeile lapsen kuumaa ruokaa suullanne tai kielellänne ennekuin annatte lapsellenne ruuan?

En. Tuohon tarkoitukseen käytän lusikkaa/haarukkaa, jota en enää laita lapsen ruokaan uudestaan.

ettekö muka koskaan juo samasta pullon suusta lapsenne kanssa, ettekö muka koskaa

En. En juo kenenkään muunkaan kanssa samasta lasista tai pullosta (poikkeuksena oma mies).

suklaapatukkaa, tai syö kesällä jäätelöä niin että lapsesi haluaa maistaa äitin jäätelön makua

En. Suklaapatukan voi jakaa taittamalla, jäätelö voi masitaa luskilla jne.

En siis ylipäätään "vaihda suun bakteereja" muiden kuin mieheni kanssa, joten mun ei mitenkään erikseen tarvitse kohdella lastani eri tavalla. Suukottelen kyllä lastani, mutta en suulle.

Suun kautta tartytuu monet muutkin bakteerit kuin karie, mutta kariesbakteeritartunnan todennäköisyys pienenee koko ajan iän karttuessa. Herkimmin se tarttuu alle 3-vuotiaalle.

Vierailija
16/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käytöstavoista ja hyvistä/toisia kunnioittavista tavoista. Pusuttelu kyllä, toisen ruuan käsitteleminen omassa suussa.. Ei ole ihan sama asia!

Vierailija
17/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko tietoinen että tuo riittää kariesbakteerin tartuttamiseen. Kyse ei ole siitä että muhennan suussani lapselleni ruokaa, en nimittäin tee sitä, esimerkkinä nyt vaan annoin ton kurkun, ja pointtina tässä on tuo kariesbakteeri, tuntuu oikeesti että ihmiset ei tajuu että sen voi saada niin kaikesta, että sitä ei edes ymmärrä. EN MUHENNA RUOKAA LAPSELLENI, OTIN EILEN KURKUSTA REUNAT POIS, JA MINÄ KOITAN SUULLAANI ONKO RUOKA KUUMAA JA VIIME KESÄNÄKIN ANNOIN LAPSELLENI SAMAA JÄÄTELÖÄ KUIN MITÄ ITSE OLIN JO SYÖNYT JA MINÄ TODELLAKIN AJATELKAA HERRANENAIKA MINÄ PUSSAILEN LASTANI!!!!!!!

Vierailija
18/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kirjoitusvirheitä!

"karie" piti olla karies, ""jäätelö voi masitaa luskilla" piti olla "jäätelöä voi maistaa lusikalla", "tartytuu piti olla tarttuu jne.

Vierailija
19/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUUSTANI ESIMERKIKSI VALMIIKSI JAUHETTUA LEIPÄÄ TAI MITÄÄN MUUTAKAAN, EN PURESKELE MITÄÄN VALMIIKSI, ON SE MUSTAKIN ETOVAA, MUTTA POINTTI NYT TÄSSÄ KAIKESSA OLI SE ETTÄ KUITENKI SE HELVETIN KURKKU KÄVI EILEN MUN SUUSSA ENNEN KUIN MENI LAPSEN SUUHUN...

Vierailija
20/44 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt olla tarkka etten siirtäisi kariesbakteeria lapselle. Itselläni on aina ollut vaikeuksia saada hammaskalusto pysymään kunnossa, ilmeisesti vahva karieskanta.

Minusta se on tärkeä asia. Olisin itse ikionnellinen jos ei olisi reikiä, joten en oikein ymmärrä miksi toiset suhtautuvat tähän niin välinpitämättömästi.

Eniten ärsyttää kuitenkin mummot ja muut jotka tulevat syöttämään omalla lusikallaan _minun_ lastani, jota tosiaan olen vaivalla yrittänyt varjella tuolta bakteeritartunnalta. Ja olihan se lapsi sitten sen saanut kuitenkin. :( En tiedä keneltä, tuskin itseltäni. Jatkan edelleen sylkikontaktin välttämistä, ettei lapsi ainakaan tätä minun todella pahaa bakteerikantaani saisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi