Mitä mieltä olette siitä, että aikuinen antaa lapselleen ruokaa omasta suustaan?
Mun kaveri (lapseton) eilen tätä ihmetteli kun annan esim oman suun kautta lapselleni kurkkua, otan siitä ne reunat pois, tiedän että on karies bakteeri hysteerikoita, mutta esim multakin se on testattu, ja jotenkin mun tuttava piirissä se on tosi luonnollista että lapselle annetaan paljonkin oman suun kautta, saman bakteerinhan se saa kun pussaailee omaa lastaan, onko sitten niitä oikeesti olemassa että ei edes pussaile jälkipolveaan, koska kuten sanoin saman bakteerinhan siitäkin saa..
Kommentit (44)
ettekö muka koskaan esim kokeile lapsen kuumaa ruokaa suullanne tai kielellänne ennekuin annatte lapsellenne ruuan? siitä tulee sama bakteeri myös. ettekö muka koskaan juo samasta pullon suusta lapsenne kanssa, ettekö muka koskaa (tämä on jo vanhemmasta lapsesta) jaa esim suklaapatukkaa, tai syö kesällä jäätelöä niin että lapsesi haluaa maistaa äitin jäätelön makua, näistäkin kaikista bakteeri sitten tarttuu. että ei muuta ku teippi äitin ja lapsen suun eteen ettei sitten vahingossakaan
Tosiaan näitä kaikkia asioita olen varonut. Ja sitten tulee se mummu, joka tekee kaiken tyhjäksi ja syöttää lasta omalla lusikallaan.
SUUSTANI ESIMERKIKSI VALMIIKSI JAUHETTUA LEIPÄÄ TAI MITÄÄN MUUTAKAAN, EN PURESKELE MITÄÄN VALMIIKSI, ON SE MUSTAKIN ETOVAA, MUTTA POINTTI NYT TÄSSÄ KAIKESSA OLI SE ETTÄ KUITENKI SE HELVETIN KURKKU KÄVI EILEN MUN SUUSSA ENNEN KUIN MENI LAPSEN SUUHUN...
Tämä tais olla sulle aika kova paikka?
Aiempi kommentoija, joka sanoi että antaa lapselle pusuja suulle ja maistaa jäätelöä mutta ei esikäsittele lapsen ruokaa omassa suussaan kirjoitti, ettei ole kiinnostunut karieksesta, vaan hänestä se omassa suussa nuljuttaminen ei vain ole kiva tapa. Ap taitaa olla vähän tunnekuohun vallassa kun ei luettua ymmärrä.
Olen kyllä samaa mieltä sen kommentoijan kanssa. Viis karieksesta, aina sen jostain saa eikä siihen kuole, mutta lapsen ruoan uittaminen omassa suussa on vaan ällöä.
välttäisin itsekkin, mutta kun multa tosiaan on otettu se karies bakteeri viljely, ja mulla EI ollut sitä, eli siis mä en vaan näe tässä nyt mitään ihmeellistä, jos nyt tosiaan kesän tullenkin annan lapselleni samaa jäätelöä kuin itelleni. VIELÄ KERRAN ETTEI NYT TÄSTÄ TARVI JAUHAA ENÄÄ, EN PURESKELE LAPSENI RUOKIA MÖSSÖKSI OMASSA SUUSSANI ENNEN KUIN ANNAN SEN LAPSELLENI. HYVÄT IHMISET PUHE OLI TÄSTÄ KARIESBAKTEERISTA JA SIITÄ KUINKA MONTA TAPAA SILLÄKIN ON TARTTUA. KYLMIÄ OVAT NE JOTKA EI SEN TAKIA LASTAAN PUSSAA
välttäisin itsekkin, mutta kun multa tosiaan on otettu se karies bakteeri viljely, ja mulla EI ollut sitä, eli siis mä en vaan näe tässä nyt mitään ihmeellistä, jos nyt tosiaan kesän tullenkin annan lapselleni samaa jäätelöä kuin itelleni. VIELÄ KERRAN ETTEI NYT TÄSTÄ TARVI JAUHAA ENÄÄ, EN PURESKELE LAPSENI RUOKIA MÖSSÖKSI OMASSA SUUSSANI ENNEN KUIN ANNAN SEN LAPSELLENI. HYVÄT IHMISET PUHE OLI TÄSTÄ KARIESBAKTEERISTA JA SIITÄ KUINKA MONTA TAPAA SILLÄKIN ON TARTTUA. KYLMIÄ OVAT NE JOTKA EI SEN TAKIA LASTAAN PUSSAA
No etkö sinä ole vähän jäävi keskustelemaan koko asiasta, jos sinulla ei kariesbakteeria ole? Miten voit tuomita ne jotka yrittävät varjella lapsiaan hampaiden reikiintymiseltä, jos et koskaan ole itse sitä kokenut? Voin sanoa että ei ole kivaa kun kolmikymppisenä miettii että pitääkö hammas poistaa ja laitetaanko siihen nasta vai jätetäänkö suuhun aukko.
Pussailen lastani muualle kasvoille, en suulle.
halusin vaan nyt tehdä näille muutamalle selväksi täällä, jotka luulivat että kaikki lapseni ruoka menee oman suun kautta valmiiksi jauhettuna vasta suuhun, asia ei oo niin. mutta tosiaan, tää että älööttää antaa oman suun kautta yhtää mitää, ni sitä mä en ymmärrä, tosi hyvänä esimerkkinä töi jäätelö, miettikää nyt hetki! eriasia olis jos olisin kysyny et onks ihan okei et mun lapsen ei tarvi ite pureskella mitää ku teen sen sen puolesta :D relatkaa nyt vähän, mä tiedän sen niin satavarmana et jokainen äiti vaihtaa lapsensa kanssa sitä sylkeä jossain elämänvaiheessa oli se tilanne sitten mikä tahansa
ja en kyllä halua turhan takia lapsille kariesta tai muitakaan pöpöjä siirtää.
Lapset ovat olleet todella terveitä ja yhtään reikää tai ientulehtusta ym ei ole ollut. (10v. ja 15v.)
"relatkaa nyt vähän, mä tiedän sen niin satavarmana et jokainen äiti vaihtaa lapsensa kanssa sitä sylkeä jossain elämänvaiheessa oli se tilanne sitten mikä tahansa"
Hammaslääkäreiden mukaan myöhemmin elämässä se tarttuu huonommin kuin vauvana ja pikkulapsena. Koko ikää ei tarvitse siis olla hysteerinen, kun nyt edes pari ensimmäistä vuotta katsoisi vähän mitä tekee.
Meillä pussaillaan lasta otsalle tai poskelle, ettei sitäkään kautta karies pääsisi tarttumaan lapselle. Syö vielä tissiä, mutta kun kiinteiden yms. aika tulee, kokeilen ruuan lämpötilaa laittamalla ruokaa kämmenselälleni tai maistamalla omalla lusikallani lapsen ruokaa. Ja aion pitää myös kaikille hoitajille / isovanhemmille / muille lapsen kanssa kahdestaan jääville valistussaarnan siitä, miten omalla suulla ei olla lapsen ruokien kanssa missään tekemisissä.
Muistan kun oma äitini antoi joskus jotain omasta suustaan minulle (esim. suklaata), ja koko lapsuusiän ravasin hammaslääkärissä, kun aina oli reikiä. Kaverit, jotka pesivät hampaita huonommin kuin minä ja söivät karkkia minkä ehtivät, sen sijaan säästyivät rei'iltä. Siksi yritän oman lapseni säästää moiselta riesalta niin hyvin kuin pystyn.
ap: n lailla toimivat ainoastaan tyhmät ja sivistymättömät ihmiset. Karieksesta on puhuttu niin paljon, että luulisi menneen kaikille perille. Sen lisäksi vielä tosiasn hygienianäkökulma.
Onhan se ihan tutkittuakin, että huonoimmat hampaat on sellaisten asuinalueitten lapsilla missä on matala koulutustaso ja heikko sosioekonominen status.
ettekö muka koskaan esim kokeile lapsen kuumaa ruokaa suullanne tai kielellänne ennekuin annatte lapsellenne ruuan? siitä tulee sama bakteeri myös. ettekö muka koskaan juo samasta pullon suusta lapsenne kanssa, ettekö muka koskaa (tämä on jo vanhemmasta lapsesta) jaa esim suklaapatukkaa, tai syö kesällä jäätelöä niin että lapsesi haluaa maistaa äitin jäätelön makua, näistäkin kaikista bakteeri sitten tarttuu. että ei muuta ku teippi äitin ja lapsen suun eteen ettei sitten vahingossakaan
En tietenkään tee mitään näistä. Jos lasten ollessa pieniä piti tutkia ruuan kuumuutta, pudotin ruokaa lusikasta vähäsen minun kädenselkämykselleni (niin, että lusikka ei koskenut kättäni). Tai joskus otin ruuasta ensin vähän puhtaalla lusikalla, jonka panin omaan suuhuni, mutta sen jälkeen annoin lapselle toisen puhtaan lusikan (enkä tietenkään enää pannut omaa lusikkaani lapsen ruokaan sen jälkeen, kun se oli ollut omassa suussani).
Koskaan emme ole juoneet samasta pullosta, vaan kaikilla on aina ollut oma juomapullo (jotka on merkitty niin, että jokainen tunnistaa omansa). Suklaapatukka jaetaan käsin ennen kuin kukaan on pistänyt siitä palastakaan suuhunsa. Jos lapsi haluaa maistiaisen jäätelöstä, annan sen puhtaalla lusikalla ennen kuin olen itse maistanut jäätelöä. Suukoteltu meillä kyllä on lapsia, mutta ei koskaan suulle vaan poskelle tai otsalle.
Minusta asioiden tekeminen näin ei ole edes mitenkään vaikeaa, kun asian tärkeyden on mieltänyt.
Meillä ainakin tämä tarkkuus kannatti: kaikki kolme lastani ovat jo teini-ikäisiä, eikä yhdelläkään ole ainuttakaan paikkaa hampaissa, vaikka minulla on niitä lähes joka hampaassa.
Minun on suoraan sanottuna vaikea ymmärtää äitejä, jotka tahallaan tartuttavat karies-bakteerin lapsiinsa, vaikka sen välttäminen on tosi helppoa. Ja vaikka siellä äidin suussa ei kariesta olisikaan, niin miksi ihmeessä siirtää tahallaan lapselle muita siellä olevia bakteereja?
En haluaisi itsekään kenenkään kuolaista ruokaa.
Lapsi joskus pussaa minua mutta ei me mitään limoja vaihdeta, itse supistan vain vähän huuliani tai jos näyttää kuolapusu tulevan niin käännän vähän päätä tai vedän huulia sisään päin.
En ole kielellä maistellut lapsen ruokaa, silloin kun kokeilla tarvitsi niin otin omalla lusikalla tai kokeilin huulen alareunaan.
Eikä ole kyllä ollut tarvetta jakaa suklaapatukoita tai jäätelöä tai juoda samasta pullosta.
Lapsella ei ole kariesta, omat hampaat taas melkein murenevat ja mätänevät suuhuni (olen 25v...) vaikka kuinka pesen, äitini mielestä omat lusikat on hysterisointia..
Karies on syy nro 1, en halua antaa lapselleni sitä. Ei ole mitään hysteriaa, vaan totinen tosi, että karies tarttuu syljen välityksellä ja siitä ei eroon koskaan pääse.
Toisekseen haluan opettaa hyville pöytätavoille jo pienestä, ei kuulu hyviin tapoihin syödä toisten suusta. En itsekään syö muiden kuolaamaa ruokaa, koirat korkeintaan voivat niin tehdä. Ei ole mitään tarvetta leikkiä lintua, lapset saavat puhtaat ruuat ilman suukontakteja.
Mietityttää kyllä, miten ihmeessa ap pussailee lastaan jos syljet keskenään sekoittuvat...
pussailen mä miehenkin kanssa, mutta en ota purkkaa tai karkkia hänen suustaan, tai pese hampaitani hänen harjallaan.
Onko joku oikeasti niin tyhmä, että tekee tollasta?
Onko joku oikeasti niin tyhmä, että tekee tollasta?
Ap tekee sitä, ja kirjoittaa aloituksessaan, että on tuttavapiirissään tosi yleistä.
lienevät suomalaista white trashiä..
Ihan aiheesta ystävä kauhistui, vaikka mitä bakteeriviljelyitä olisi tehty (onko koko ap:n ystäväpiirille..? Mistä muuten edes saa karies-bakteerin viljelyitä vai lohduttaako ap vain itseään). Ei lapselle tarvitse opettaa moista käytöstä. Samantien pyyhit nenäsi samalla paperilla, johoon olet lapsesi paskat pyyhkinyt.
MITEN AP:N PERHEESSÄ PUSSAILLAAN LAPSIA?!?! Pienet hellyyspusut ovat ihan eri juttu kuin pusut, joissa syljet sekoittuvat... Kielareitako siellä taaperon kanssa väännetään..?
taitaaa olla siel puhumassa nyt jotkut ketkä käyttää hyväkseen omia lapsiaan ku edes ajattelee mitää noin sairasta. sääliks käy teitä. valkoista roskasakkia. voi että näitä teidän juttuja! ottakaa selvää faktoista ja tulkaa perverssit sitte vasta kirjottelee tollasta bullshittiä. mun käy sääliks teidän lapset!
eikä siinä mun mielestä ole mitään pahaa multa kanssa tutkittu karies ja koska sitä ei minulla ollut en ole sen koommin miettinyt että voinko antaa lapselleni samasta pullosta juomista vaiko en ja olkoon tämä nyt sitten taas vaan esimerkkinä tuo pullo siis
Itselleni karies on yksi lysti, mutta toi on vaan yököttävää..